Inclusief Force India-roze Mercedessen…
Vroeger was alles beter. Toen F1-auto’s nog herrie maakte en de DTM een raceklasse van betekenis was. In het begin/midden van de jaren ’90 maakte legendarische auto’s als de Mercedes C-Klasse, Opel Calibra en Alfa Romeo 155 in heftig bespoilerde DTM-trim en in fraaie liverys het autoliefhebbers niet moeilijk om de raceklasse te omarmen. Tegenwoordig is de DTM een onderonsje van de Duitse autoindustrie, waarbij de toerwagens zijn ingeruild voor silhouetteracers. Tot zover waarschijnlijk niets nieuws voor de autosportfan.
Wat evenmin nieuw zijn, zijn de BMW’s en de Mercedessen waarmee dit jaar gereden wordt. Natuurlijk zijn er wel kleine aanpassingen, zoals de blauwe kruisjes in de koplampen van de M4, maar in de basis zijn het nog steeds de AMG C 63 Coupe en de M4 Coupe die de degens gaan kruisen.
Bij Audi pakte men vorig jaar de handschoen op met de RS5 Coupe, maar daarvan kregen we in Geneve een nieuwe generatie voorgeschoteld. Aangezien de RS5 ook in de showrooms de degens kruist met de M4 en C63, kan een strijd op de omlopen niet ontbreken.
Alle drie de fabrikanten zetten elk zes auto’s in, waardoor er in totaal een ietwat magere 18 auto’s aan de start staan. Om het veld wat kleur te geven, zijn bijna alle auto’s in een andere kleur gespoten. Alleen bij Mercedes zien we twee auto’s in vrijwel identieke BWT-roze uitdossing, terwijl ook de Petronas-Benzen behoorlijk op elkaar lijken. Zo nieuw als hun wagens zijn, zo bekend zijn de kleuren waarin Audi aan de start verschijnt. Ook bij BMW zien we veel bekende kleurstellingen, al betekent dat ook dat ze wat mij betreft weer de prijs voor de gaafste liverys in de wacht slepen. Met name de Red Bull-uitdossing van regerend kampioen Marco Wittmann en de klassieke Shell-kleuren van Augusto Farfus liggen goed op het netvlies.
Vorig jaar was het dus BMW-coureur Wittmann die aan het langste eind trok, maar de strijd om de eindoverwinning met Audi-coureur Mortara was tot de allerlaatste race spannend. Voor Mercedes-AMG is er werk aan de winkel, hun beste coureur was Wickens op de vierde plek, met een geruime afstand tot Wittmann en Mortara.
Op 6 mei wordt de eerste race verreden op de Hockenheimring, evenals de finale op 14 oktober. Het weekend van 19 en 20 augustus doen de dikke DTM-racers weer het circuit van Zandvoort aan. En komen er dan weer leuke dames mee? Ongetwijfeld!
lekkerlinksrijden zegt
Mooie raceklasse om naar te kijken. Bumper tegen bumper en af en toe bumper in bumper
peug206 zegt
Ik moet zeggen dat ik de playboy livery ook zeer mooi vind, maar wel iets anders had verwacht van playboy
rob5nismo zegt
De blauwe kruizen in de koplampen gaan we ook echt terug zien in de race
reggie-boy_rood zegt
Zouden ze nou de basis gebruiken van de huidige carrosserie of maken ze deze helemaal nieuw van scratch?
bastiaangt zegt
Ik weet dat het nooit gaat gebeuren, maar wat zou het stiekem toch gaaf zijn als er plotseling ook 6 Giulia’s op de startopstelling zouden staan: 2 in rood-witte Alfa Romeo Corse livery, 2 in Martini-kleuren en 2 oranje Jägermeisters…
bastiaangt zegt
@bastiaangt: Moment, ik stuur Sergio toch even een mailtje.
rovadepo zegt
@bastiaangt: en dan nog zo’n blauw geel rode.
poes zegt
@rovadepo: mwah, die oerlelijke RTL kleuren mogen ze thuis laten wat mij betreft ;-)
bmwfreak038 zegt
@poes: RTL?
str8six zegt
Nondeju wat zien die Bimmers er mean uit zeg!
sportevo zegt
Waarom staan er foto’s van de M6 GT3 tussen?
Ik weet niet wat ik van de DTM moet vinden. Mooie auto’s, mooi geluid maar daar blijft het bij. De races vind ik niet spectaculair genoeg.
sracert zegt
Saaie races, slaapverwekkend. Typisch Duits. Vroeger ’80/’90 was DTM prachtig, daarna nooit meer.
sracert zegt
Jammer dat de toerwagen races in de UK niet regelmatig worden uitgezonden, veel leuker.
wilbertg zegt
Nu alleen nog de officiële YouTube stream in Nederland open zetten. Wat een drama zeg. Door de rechten kan je overal kijken behalve bij ons in Nederland. Voorheen kon dat wel, maar afgelopen seizoen hebben ze dat dicht gezet.
bmwfreak038 zegt
De BMW’s en Audi’s zijn erg dik. Die Mercedes de achterkant, neh.
bmwfreak038 zegt
oh ja, de plaat voorop de neus van de bmw’s had iets subtieler gemogen als op de audi.