De zwarte vierwieler is klaar om zand te happen.
Het Russische Kamaz heeft onlangs het doek getrokken van de Master. Een nieuw monster op basis van de voorgaande Kamaz-4326. Dit jaar viel de Dakar overwinning voor de trucks in handen van Gerard de Rooy met zijn team Iveco PowerStar, maar met de Master willen de Russen in 2017 opnieuw een gooi doen naar de eerste plaats. In de categorie Trucks wist Kamaz al 13 keer eerder de overwinning te claimen. Volgens Kamaz teamleider Vladimir Chagin is de Master comfortabeler dan ooit. De auto rijdt als een grote SUV, aldus Chagin.
De truck heeft een 16-traps ZF versnellingsbak en de 12,5 liter grote dieselmotor levert een vermogen van 980 pk. Het bakbeest kan uren vechten tegen de genadeloze woestijnhitte dankzij een tank van 1000 liter. De Master zal tijdens de Silk Way Rally diens debuut beleven. Deze rally zal plaatsvinden van 8 tot en met 24 juli. De route start in Moskou en eindigt via Kazachstan in Beijing, China.
pomoek zegt
Mooi dat Mig-23 groene interieur!
wimbraber zegt
Heel gaaf altijd die Dakar trucks, blazen vaak de normale Dakar auto’s voorbij! Mooi spul blijft t..
jeppie zegt
@wimbraber: blazen alleen de langzamere rijders voorbij die niet voor het klassement gaan.
baap zegt
@jeppie: Over ruig terrein blazen die trucks de auto’s en motoren de moeder! Nog steeds..
bohica zegt
@wimbraber: 30 jaar geleden ja
svdv zegt
Ook overgestapt op neustrucks? Ik vraag me af of dat een snelheidsvoordeel oplevert.
Arnoud zegt
@svdv:
Het levert vooral een comfort voordeel op. Want je zit niet meer met je reet recht boven de vooras waardoor de klappen die de vering niet geheel weet op te vangen niet recht je rug in gaan met alle gevolgen van dien. Was ook dé reden voor Gerard om van Daf over te stappen op Iveco.
Specht zegt
@Original_Arnoud: Complete bullshit.
Ze zijn overgestapt naar Iveco omdat DAF en Ginaf simpelweg inferieur waren qua techniek en ook niet meer wilden homologeren voor de racetrucks van de Rooy.
De laatste Ginaf truck van de Rooy had namelijk al een Iveco motor.
Oh en verder, die PK en Koppelwaardes van de trucks, ga er maar vanuit dat die in het echt vele malen hoger zijn als wat wordt geroepen in de media. ;)
Als Kamaz zegt dat ze 980pk hebben, dan gok ik eerder op 1200pk.
motoragent zegt
@svdv: Deels, maar voornamelijk voor het comfort. Met zo’n front-truck zit je behoorlijk te stuiteren, wat op zich niet zo heel prettig is voor je lichaam. Omdat je nu tussen de 2 assen zit heb je veel meer comfort.
Het Renault Mammoet team stapt dit seizoen ook over op een torpedo truck, ding schijnt op een 20km lang parkoers 1 minuut sneller te zijn, dus qua snelheid is het ook zeker de moeite waard.
gt500eleanor zegt
@svdv: Ja, zorgt voor meer verdeling omdat motor iets naar voren is geplaatst. Daardoor meer stabiliteit, comfort en hogere topsnelheid.
Dutchdriftking zegt
Daar kunnen de Hollandse mannen nauwelijks tegenop.
jeppie zegt
@dutchdriftking: hier kunnen ze goed tegenop. De Rooy heeft 2 Torpedo’s (neuzen) en Renault met Van Den Brink en De Baar heeft nu ook een neus. Teams van Scania als Van Den Heuvel rijden ook met een neus.
Dutchdriftking zegt
@jeppie: voor hun budget doen ze het heel goed. Maar de russen hebben 150 man jaar rond op het project zitten. Het zijn coureurs. En ome Poetin geeft onbeperkt budget. Als ze maar winnen. Onze mannen doen het als hobby.
pinut187 zegt
@dutchdriftking: ja als “hobby “even de Dakar winnen. Ga toch fietsen man.
p993 zegt
@pinut187: verschil in teambudget zal toch flink zijn…
Dutchdriftking zegt
@pinut187: Ze zijn geen professioneel coureur (al rijden ze wel zo) hebben gewoon een baan, en zitten heel beperkt in hun budget. Geloof me, het is alsof een vriendengroep met handige handen en een beetje geld de F1 wint. het maakt de prestatie nog veel groter!
Arnoud zegt
@dutchdriftking:
Toch is het prijzenswaardig natuurlijk dat een team van privateers het een fabrieksteam regelmatig zó lastig weet te maken.
Dutchdriftking zegt
@Original_Arnoud: dat is absoluut waar! Ik ben dan ook groot fan van de Hollandse trucks bij de Dakar.
dikdraak zegt
@dutchdriftking: Hollandse? HOLLANDSE?! Brabant en Limburg horen niet bij Nederland, totdat de mensen uit het land waar ze de g wél fatsoenlijk uitspreken goede sportprestaties neerzetten ;)
pinut187 zegt
@dikdraak: heb jij je grapjas aan vandaag?
dragspert zegt
@dikdraak: Ik kom niet uit Brabant of Limburg maar toch een dikke -1 voor je domme geblaat.
dikdraak zegt
@dragspert: Zo te zien werkt jullie sarcasme-orgaan niet helemaal. Het was juist een aanval op mensen die zo denken, ik als trotse Brabander associeer me natuurlijk niet met dergelijke onzin :- )
awesome zegt
@dikdraak: zoek het dan ook maar uit met je overstromingen maat.
trustmeiamanengineer zegt
Mooie kar, maar wij zijn natuurlijk voor de Rooy!
henkhupelschoten zegt
Deze wagen had al dit jaar met Dakar mee moeten doen. De russen kregen het project alleen niet af. Wel een gaaf ding maar natuurlijk is de Iveco van Gerard de Rooy natuurlijk 10X gaver!
Edge zegt
@RubenPriest: Klein dingetje: Deze Kamaz is van het Team Kamaz Master en wordt door Red Bull gesponsord. Door hem in de titel “van Red Bull Racing” te noemen wek je de suggestie dat het F1 team er iets mee te maken mee heeft, maar dat is in dit geval niet zo ;)
Wat dan wel weer typisch Red Bull is, is dat de door hun gesponsorde wagen onthuld wordt met een zwarte livery. We zagen het eerder in de F1 met de beruchte Camo-Bull, maar ook de Peugeot 208 T16 Pikes Peak en Peugeot 2008 DKR werden op die manier gepresenteerd.
De enige recente Red Bull racewagen met testlivery die dan weer niet in die kleurstelling werd gepresenteerd is de 208 WRX van Loeb. Die was wit met grijs.
gwnbmw zegt
@Edge: wit met zwart, test livery f1 wagen dit jaar?
RubenPriest zegt
@Edge: Beetje lomp voor een F1 auto nietwaar ;) Thx!
martijn11 zegt
Best wel dik
Robert zegt
…de 12,5 liter grote dieselmotor levert een vermogen van 980 pk ik denk dat het koppel van dit blok véél indrukwekkender is dan een vermogen van een kleine 80 pk per liter motorinhoud.
henkhupelschoten zegt
@RRRobert: Bij de DAF dealer in Eindhoven worden alle schakelbakken gerenoveerd. Van toppers zoals die van Gerard tot aan de een dags vliegen. Schijnt een oude monteur daar rond te lopen die er letterlijk alles vanaf weet. Best knap!
Robert zegt
@henkhupelschoten: zo’n bedrijf kan alleen maar hopen dat zo iemand de kennis kan overdragen aan de jongere generatie… Veel bedrijven investeren m.i. te weinig meer in het behouden van kennis.
henkhupelschoten zegt
@RRRobert: De monteurs van tegenwoordig worden bij vleesfabrieken zoals het ROC klaar gestoomd geleerd hoe ze een auto moeten controleren op fouten via de computer. Super handig natuurlijk maar inderdaad zoals je zegt er gaat ontzettend veel kennis verloren. En versnellingsbakken zijn al helemaal een vak apart. M’n merc gaat binnekort naar de spuiter, een oude man gaat het spuiten hij is helemaal gek van oud staal. Hij doet zelf oude porsche’s spuiten maar van zo’n Mercedes weet hij ook alles maar dan ook alles af. Dat is kennis!
henkhupelschoten zegt
Sorry monteurs, misschien ga ik te kort door de bocht maar vaak als je bij grote dealers komt krijg ik deze indruk. Juist weer niet bij kleine dealers. De plaatselijke Renault garage hier heeft alle Renault trafic’s van defensie in onderhoud staan. 5 monteurs altijd bezig! Al jaren lang steenvast in de top 5. Dan doe je het goed!
Dutchdriftking zegt
@RRRobert: De 750pk van Volvo levert al 3500nm. Ik gok dat deze over de 4000nm heen gaat. Zeer indrukwekkend!
simonvb zegt
Is dat zwart niet een beetje warm in de woestijn?
Robert zegt
@simonvb: volgens mij zijn airco’s in de klassen van de auto’s en vrachtwagens al weer een aantal jaar geleden verplicht gesteld. Om redenen van de veiligheid.
bohica zegt
@simonvb: nee
Edge zegt
@simonvb: Dat maakt geen biet uit, ze gaan nog met een andere kleurstelling rijden. Het is de laatste jaren een soort Red Bull traditie aan het worden om hun gesponsorde wagens eerst in het zwart te laten debuteren, en daarna nog eens de ingekleurde versie te onthullen.
pinut187 zegt
@simonvb: scheelt maar 1 graden ofzo
gregorius zegt
Leuk om te zien dat zo’n beejte alle kanshebbers dus nu voor die layout hebben gekozen.
Het maakt ze er niet veel mooier op eigenlijk; nu lijkt het ook bijna op een verhoogde SUV; maar wel met een cabine uit de jaren 60.
Ach. Het is leuk dat er tegenstand is voor de NLers. Naast de NLers en een paar Russen, zijn er eigenlijk weinig mensen geinteresseerd in de trucks van Dakar buiten NL. Spaanse collega van me, auto fan, liet me filmpjes van Sainz zien en klikte daarna op Vatanen en poogde mij het verhaal van de 205/405/ZX te vertellen. Groep B, dat gedoe dat elke AB-er kent.
Vervolgens liet ik hem een filmpje zien van dezelfde Vatanen die door een onderverstaanbare trucker met een saffie in bakkes wordt ingehaald. Had ie nog nooit gezien.
Ook interessant dat De Rooy’s team niet de sponsoring van Red Bull heeft binnen gehaald. Zou zijn team ‘niet professioneel’ genoeg zijn; was ie te arrogant, of wilde de Dakar organisatie het niet?
Edge zegt
@gregorius: Kamaz rijdt al een aantal jaar, en in het algemeen is Red Bull toch wel redelijk trouw aan de gesponsorde teams. Daarnaast heeft De Rooy het natuurlijk ook niet echt nodig. Of denk je dat hij zijn truck gratis groen spuit en vol Petronas-stickers plakt? ;)
jooz zegt
Leuk: 980 pk, maar de grote vraag blijft: hoeveel koppel heeft deze zelf-ontbrander?