Een middelvinger op wielen richting iedereen met een 911R.
De 991-generatie van de Porsche 911 leverde zowaar een paar kleine relletjes op in autoland! De peperdure 911R werd door sommige Porsche-liefhebbers namelijk enkel en alleen gebruikt als belegging. Omdat de auto in beperkte oplage werd gebouwd en was uitgerust met zeer sappige techniek (handbak, atmosferische boxer met 500 pk, geen achterlijke spoiler) ging de waarde van de “R” als een raket de lucht in.
Zo had Porsche het echter helemaal niet bedoeld en dus kreeg de nieuwe 991.2 GT3 ook gewoon een handbak en 500 pk. Dat zal ze leren! Om het plaatje helemaal af te maken is de GT3 er nu ook zonder spoiler, zodat het verschil met de 911R nóg kleiner wordt.
Deze 991 GT3 Touring Package (TP! TP for my bunghole! I am Cornholio!) is minder hardcore sportief dan de reguliere GT3 en richt zich wat meer op het serieuze GT-werk. Alles wat de GT3 TP een GT3 TP maakt check je hier, de foto’s vind je in de gallery.
viezefreddyw zegt
Dit zou mijn ideale Porsche zijn. Veel vermogen, atmosferisch blok, een handbak maar wel dingen als navigatie en airconditioning en zonder al die gekke spoilertjes en dergelijke. Ja, vind dit ding wel vet.
toyotaprius zegt
@viezefreddyw: ondanks wat mijn naam zou vermoeden ben ik het volledig met je eens. De ultieme 911 cq ultieme auto!
rrvliet zegt
Huehuehuehue. I need TP for my bumhole!
poes zegt
Ik blijf dit zo vreemd vinden.
Ons wordt altijd voorgehouden dat bij hardcore sportwagens – zoals de GT3 – alle ‘aero’ met elkaar verband houdt. Oftewel, het is een samenspel tussen alle verschillende onderdelen.
Nu halen ze een zeer fundamenteel gedeelte af van de achterkant. Moeten er dan niet ook wijzigingen worden doorgevoerd aan de voorkant en/of onderkant? Of maakt dat nu ineens niets uit?
granlusso zegt
@poes: Er zullen ongetwijfeld aanpassisnen gedaan zijn, maar feit is dat deze GT3 niet dezelfde aspiraties heeft en dezelfde eigenschappen als de reguliere GT3 hoeft te hebben.
willeme zegt
@poes: de aerodynamica aan de voorkant is aanmerkelijk minder agressief ingesteld.
Reken maar dat een GT3 met spoiler en PDK behoorlijk wat sneller is op het circuit. De Touring is er vooral als je wel de sensaties wilt, maar niet het infantiele uiterlijk.
cazzo046 zegt
@willeme: Komt nog altijd een spoiler uit de motorklep boven de X kmh.
Die zorgt echt wel voor de nodige downforce.
willeme zegt
@cazzo046: maar niet zo veel als de vleugel van de reguliere GT3. Dus is de frontaero aangepast. Het moet erl in balans blijven. Ook op hoge snelheid.
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat deze wagen er voor zorgt dat de 911 R zijn waarde verliest. Dat gun ik alle bubbelblazers wel die zo leuke wagens onbereikbaar maken voor liefhebbers. Laat deze auto maar de start zijn van het knappen van de bubbel!
focusrs1 zegt
Kijk dit vind ik nu een mooie 911.
911targa zegt
Dit is een totaal nutteloze auto. Touring P, want comfort. Neem dan een 911 Turbo met automaat. Berg aan vermogen, je hoeft niet te schakelen en je hebt minder geluid. Dat is dus comfort in sportief jasje.
Dit soort hoog toerige machines, wil je in ultieme trim, dus met vleugels, super snelle PDK of desnoods een versnellingsbak voor de nostalgisch ingestelde onder ons.
snorrewietskie zegt
@911targa: Op dit moment is dit juist de enige niet-nutteloze 911. De rest heeft stofzuigeraandrijving zonder ziel. Uiteraard willen we zelf schakelen. Wat heb je aan die saaie automaat die enkele tienden oplevert. Niets. Wat doen die er toe. Alles draait om beleving. Dat domme spoilerpakket moet een optie zijn want daar wil je als weldenkend mens niet mee gezien worden.
berlinetta zegt
@911targa: Als je comfort wil in een 911, hoef je volgens mij niet verder te kijken dan een Carrera.
Jochempie zegt
@berlinetta: Ik zou kijken naar een Targa. Meer gewicht = meer comfort, want massa is traag. (lol, niet Felipe).
Jochempie zegt
@911targa: PDK is ideaal om turbodruk hoog te houden tussen de verzetten in, voor maximale acceleratie. Een atmosferische motor valt terug in de toeren, verliest daarbij veel vermogen, dus is überhaupt niet bedoeld voor ultieme performance. Als het dan toch om beleving draait, is een handbak een veel logischer keuze, aangezien je meer in verbinding staat met de werking van de auto.
Jochempie zegt
Wat een fabelachtige schoonheid, zo op de beursfoto’s.. Het zou lastig worden tussen een Carrera 2 GTS en deze.. Als ik het kon uitgeven zou ik toch de meerprijs betalen voor deze.
hotze zegt
Hmm, deze lijkt iets van de kont van een Audi A7 te hebben en dat is niet echt een compliment.
Zoek het verschil met een Carrera. Alsof je wilt verbergen dat je een GT3 rijdt; niet eens type-aanduiding op de kont maar in dat plastic aandoende rooster.
Dan maar de full-GT3-look en als het ook nog kan met 2×2 uitlaatpijpen aan de buitenkant.
Uiteraard wel goed dat er een concurrent van de R bijkomt; waarom hebben ze dat ding ook niet gewoon in een onbeperkt aantal aangeboden, dan had je dat geneuzel over die prijzen niet gehad.
pa045 zegt
@hotze: die vergelijking met A7 klopt. De 911 is zo groot geworden, dat de verhoudingen zoek zijn geraakt. Ja. Je ziet het is een 911. Maar het heeft niets meer van de pure vormen van de oudere.
De 911 is een dinosaurus geworden. De auto is klaar. Uitgemolken. Net als een dieselmotor. Alleen verkoopt het nog steeds zeer goed. Goede marketingboyz hebben ze daar.
icloud zegt
Blijft één van de beste auto’s!
Maar een 911 zonder spoiler is als behang zonder kleur.
ghost zegt
Waar zijn die tijden dat men gewoon een auto uitbrengt ala de 911R maar niet in gelimiteerde lulkoek. Kijk naar een Gallardo bij introductie. Lamborghini had nooit durven dromen er zoveel te slijten en dat is toch mooi om te zien. Met de nodige speciaaltjes in het programma, die allemaal net niet bijzonder genoeg zijn maar goed, er ontstaat ten minste niet zo’n enorme bubbel in de prijzenmarkt.
tarquesh zegt
Nou heb ik een keer in een 911 991 gt3 gezeten als passagier. Zo erg hardcore is het ook weer niet. Dus geen TP voor mij, en waarom schakelen als pdk te bestellen is?
Een achterspoiler is erg nuttig voor de downforce achter, dus eentje die geïntregreerd is is wel handig. Als het zou zijn toegestaan dan zo’n taartschep die op de gt3 cup zit.