Dames, heren, buckle up: dit is de nieuwe MINI. Vanochtend konden we dankzij embargonegerende media alle specs al op een presenteerblaadje aanbieden, hier de uitgebreide gallery. Weten we ook meteen hoe ‘emotioneel design’ er dan uit ziet.
Want hoewel BMW het zelf emotioneel noemt, is er qua uiterlijk verdomd weinig veranderd. MINI ziet er eigenlijk uit zoals ‘ie er al uit zag, maar is wel een paar centimeters gegroeid. Natuurlijk is MINI’s third gen net als praktisch alle andere moderne voitures zuinig, megacomfortabel en ontbreken ook foefjes waaronder adaptieve LED-verlichting, speed and distance control en nieuwe assistentiesystemen niet.
Daarbij moet gezegd dat zowel de basis Cooper als de Cooper S nét even een tikkeltje rapper is dan de voorgangers.
Persoonlijk vind ik het niet veel. Maar hee, gelukkig richt MINI zich voornamelijk op vrouwen, dus die mogen zelf aangeven wat zij ervan denken.
Alle specs, ins en outs lees je hier.
thomcarspotter zegt
Wat mij opvalt is: het kenteken aan de voorkant gaat bij elk nieuw model iets hoger zitten (te zien bij foto 1 vd gallery). Waarom doen ze dat? Komt dat door regels?
Verder; een beetje suffe facelift, het had wat groter nieuws gemogen.
schildpadje zegt
@thomcarspotter:
Lijkt mij omdat de motorkap ook steeds hoger (moet) wordt :/, kenteken hoger ‘camoufleert’ dan eea, alleen ook dat werkt een keer niet meer, zoals nu bv, wat een hoge kap met overhang aan de voorkant (zeker voor een mini!)
jaapiyo zegt
@schildpadje: Yep…die overhang is niet top. Wat me wel opvalt in de beeldengallerij: als je de laatste foto van de oranje auto ziet van de zijkant lijkt de overhang echt lelijk groot te zijn, maar op de volgende foto van de rode auto van de zijkant valt het zo op het oog weer erg mee. Ze staan net een beetje in een andere hoek maar toch…bewerkte foto’s?
schildpadje zegt
@jaapiyo:
(Oranje/geel is genomen mid deur, rode op hoogte B-stijl. Daarbij is wellicht hier ook het verschil in de voorbumper JCW en One/cooper duidelijk). Klein tikkie naar links fotograferen bij rood (dus ook mid deur) zal je ook daar voor de koplamp de ‘verplichte’ lege ruimte onder de kap uit gaan zien steken vermoedt ik (de ruimte tbv voetgangers). De onderlip daarentegen van de JCW versterkt die rare overhang wel flink!
BRT zegt
Ik had een compleet ander dashboard verwacht. De enige grote wijziging is het wannabe head up display achtige ding. Voor de rest lijkt het wel erg veel op wat het was. De buitenkant zal wel even wennen zijn maar waarschijnlijk vind ik deze over een half jaar mooier dan de vorige mini.
Den zegt
Alles is een beetje strakgetrokken, wel goed geslaagd. Koplampen nu een hoger op de neus waardoor het lijkt alsof ie een botox behandeling heeft gehad (net als veel kopers overigens)…
jazzzo zegt
Omdat ik de muil zo lelijk vind, heb ik even een klein photoshopje gedaan:
http://www4.picturepush.com/photo/a/13863597/img/13863597.jpg
Vinden jullie hem zo ook beter?
tupperware zegt
@jazzzo:
Terug naar de tekentafel en plak de neus van de eerste BMW generatie er eens op.
towi1989 zegt
@jazzzo: Eigenlijk niet nee.
jazzzo zegt
@jazzzo: betere afwerking:
http://www5.picturepush.com/photo/a/13863623/img/13863623.png
Mercbenz zegt
@jazzzo: Mooi, en nu nog de achterlichten met een factor 40 kleiner maken
jippie zegt
@jazzzo: Gelijk 10 keer beter.
tupperware zegt
8,8 cm gegroeid? Gewoon 8,8cm meer overhang aan de voorzijde, verder is er niets veranderd, anders dan dat hij lelijker geworden is.
Erg jammer dus, doe mij maar een oer Cooper, of een echt moderne interpretatie daarvan.
vale46 zegt
De nieuwe Mini -Maxi- is niet echt Mini te noemen!
In mijn familie rijden er 2 met een échte mini, dat waren pas auto’tjes!
Dit zijn gewoon kleine BMW’s met een leuk uiterlijk maar heeft niks meer te maken met de echte mini’s.
Hoe hard de PR-afdeling dat ook blijft schreeuwen!
jayk zegt
Vind hem er raar uitzien, en hij lijkt groter, wat niet hoort bij een mini
moveyourmind zegt
@jayk: Dat is nog niet eens het ergste. De verhoudingen kloppen gewoon niet meer: de motorkap is te lang en te hoog, terwijl de voorruit te laag lijkt te zijn. De eerste generatie van de moderne Mini vindt ik nog steeds de meest geslaagde.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
En weer een facelift/ nieuw model wat er lelijker uitziet dan de vorige.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: *die, niet wat.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Is dit de Mini Googly Eyes Edition of zo? Wat een schele lampen zeg.
screamer zegt
Ik vind die extra happertjes bij de Cooper S in de voorbumper helemaal niks, maakt die neus veels te druk. Die happertjes staan wel weer ok bij de Countryman en Paceman, maar hier lijkt het niks.
De normale Cooper daarentegen vind ik geweldig, zelfs beter dan de vorige twee generaties denk ik zelfs
ferdie zegt
Ik vind het er niet echt mooier op geworden, hebben ze die cooper S geramd met een vork heftruck?
Zo vind ik het lijken door die luchtroosters onderin de bumper… doe mij maar een 1e serie new mini of een echte classic.
imaginenl zegt
De mini is net een al dikker wordende vrouw die steeds een facelift uit laat voeren: de lampen gaan steeds meer omhoog en worden nu zelfs een beetje om de hoek getrokken.
Nog steeds wel een guitig karretje maar iets te maxi om nog mini te heten.
Laten ze aub de rocketman gaan maken!
jaapiyo zegt
De details van de lampen vind ik wat mooier dan bij gen 2 maar door de grote overhang aan de voorzijde vind ik het geheel lelijker dan voorheen. Je ontkomt er kennelijk niet meer aan als je FWD combineert met voetgangersveiligheid regels om zo’n lompe neus te krijgen. Eigenlijk is de eerste generatie New MINI nog steeds de meest geslaagde IMO, maar ik knap hoe dan ook bij elke generatie af op dat ‘lief’ interieur, hoewel het er nu iets serieuzer en mooier uitziet.
Vraag me af hoe het weggedrag gaat zijn met die langere neus en het twee liter blok op de vooras.
Rossi87 zegt
Die plastic randen langs de spatschermen en de onderkant blijven een doorn in het oog!
Brum zegt
Je kent het wel; van die vrouwen die er rond hun twintigste echt heel lekker uit zien, mooi koppie, strak lijf etc. Ergens in de 30 slaat de twijfel toe, er wordt geëxperimenteerd met botox en ze beginnen al een beetje uit te dijen. Maar elke keer als je haar ziet, denk je nog steeds; potver, wat een lekkere vrouw! Later, inmiddels midden 40, zie je haar weer een keer; weer wat zwaarder, een lichte facelift valt te bespeuren, maar nog altijd duidelijk die mooie vrouw van vroeger! En dan opeens, nog weer een kleine 10 jaar later, zie je haar weer; maar je had haar bijna niet herkend… De wenkbrauwen getrokken naar de plek waar vroeger de haargrens begon en de lippen zo dik opgespoten dat Mick Jagger er jaloers op wordt, een kont als een baviaan en en overhang waar ze in Amerika ook geen raad meer mee weten; totaal de weg kwijt! Dan zijn het alleen nog de ouwe mannetjes, die haar kennen van vroeger en weten hoe mooi ze was die haar kunnen waarderen. Maar zelfs die ouwe mannetjes schudden meewarig hun hoofd als ze zien hoe ver ze is afgegleden….
Sorry, weet ook niet waar dit vandaan kwam.
OT: mooi interieur!
TimoBac zegt
Mijn vriendin zei het volgende toen ik de foto’s liet zien: Ik wil!! Dat zegt genoeg.
SCscreamGT2 zegt
@TimoBac: Dat zegt genoeg over jouw vriendin inderdaad.
Edge zegt
Zo van, we sturen de Mini even langs bij Robert Schoemacher en geven de grille, heuplijn en lampen een flinke botoxinjectie. Nee, dit is echt geen vooruitgang. Geef mij toch maar een van de vorige New Mini’s.
Het interieur is overigens wel praktisch. Het voelt echt nieuw aan, maar je ziet tegelijkertijd dat het een doorontwikkeling van het vorige interieur is. Prima evolutie.
Bo1972 zegt
Groter is niet beter en mooier. Zelfs integendeel. Daarom vraag ik me sterk af of deze keuze wel zo goed uitpakt.
escher93 zegt
Jammer van de oversized grille, koplampen, achterlichten en vooral die gruwelijk lelijke onderste luchthapper op de S, lijkt wel een beugel op een gebit… Retrodesign is mooi voor één generatie, maar wordt daarna moeilijk te vernieuwen.
Aan de andere kant: mooi of niet, we weten natuurlijke allemaal dat dit goed zal verkopen.
Erickson zegt
Ben ik de enige die zich zo irriteert aan die foto gallery, de helft van de tijd reageert de knop niet van volgende afbeelding!
Capibaro zegt
Als hij net zo rijdt als vorige generaties, mag je het een vrouwenauto noemen of niet. Ik heb zelden zoveel lol gehad als in een Cooper S.
harrie zegt
De proporties zijn nu echt helemaal weg. De details doen (aandoenlijk…) hun uiterste best om nog een beetje naar het origineel te refereren, maar het totaal lijkt wel een slechte Chinese kopie van de vorige generaties.
JaxDryke zegt
Heuj, de nieuwe MINI. En wat is er veranderd ? Helemaal niets, behalve de prijs.
retro zegt
Ik vind de achterlichten maar raar uitzien :/
spiderman zegt
De gewone Cooper lijkt wat beter gelukt dan de S, die voor en achter flink de weg kwijt is. Maar de eerste serie van de New Mini is nog steeds de mooiste, op het origineel na natuurlijk. Ik heb nog steeds leuke herinneringen aan mijn kleine zwarte Mini 1000 van lang geleden. Hij stuurde als een kart. Interieur van de nieuwste versie is wel leuk vind ik.
tofasmurat zegt
BMW volgt het hele voorbeeld van de VAG-groep maar. Vernieuwing lijkt slecht te zijn. Inmiddels lijken bij BMW alle modellen op elkaar en hebben ze de mini nog steeds geen goede vernieuwing gegeven.
mashell zegt
@tofasmurat: vernieuwing is ook gewoon slecht als je auto’s wilt verkopen. De Golf verkoopt nog altijd als een tierelier. De Honda Civic was in de 80er jaren een waardig concurrent van die Golf is maar is na alle design experimenten een raar ruimteschip geworden dat niemand wil. De autokoper wil gewoon een Golf die er uitziet als een Golf, een MINI die lijkt op een MINI en 5 serie die lijkt op een 5 serie. De autoplaatjeskijker, tja, die wil vernieuwing, maar daar verdient de fabrikant niks aan.
pjotr zegt
Heb ik eindelijk een plaatje om obesitas uit te leggen: http://www.autoblog.nl/nieuws/gallery-de-nieuwe-mini-in-vol-ornaat-63124#post-63124
pjotr zegt
@pjotr: oeps. verkeerde link: http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=MINI/Cooper_2014/Mini-Cooper-2014-34.jpg