Een vierzits V12-Ferrari zonder V12 in de neus, hoe ziet dat er nu uit in het echt?
Het hoort natuurlijk eigenlijk helemaal niet, maar zelfs Ferrari ontkomt niet aan de lange arm van de milieu-lobby. Decennia lang hoorde een échte Ferrari voor op de straat een V12 in de neus te hebben. Er waren natuurlijk ook magistrale raspaardjes met zescilinders of zelfs viercilinders, maar die werden veelal gebouwd om tegemoet te komen aan de verschillende reglementen in verscheidene raceklasses. Het geesteskind van zoonlief Dino met V6 onder het bevallige blik mocht zelfs aanvankelijk geen Ferrari heten.
Maar ja tijden veranderen. Ferrari toont aan lak te hebben aan de vele puristen die hun petjes kopen (of misschien juist niet kopen) en transplanteerde haar V8 uit de kleinere modellen in de grote GTC4Lusso. Uiteraard wel met de nodige aanpassingen om het geluid en het karakter passend te maken voor de vierzits sloep.
Door het kleinere blok en het verliezen van de vierwielaandrijving is het GTC4Lusso T genoemde resultaat waarschijnlijk wat lichtvoetiger dan de V12 versie. De 610 pk gaan nu alleen nog naar de meesturende achterwielen en de gewichtsverdeling is nu 46:54. Prima om dikke drifts mee neer te leggen dus. Alle slimme elektronische systemen waarmee Ferrari het mogelijk maakt om zelfs als leek met zo’n supersnel apparaat om te kunnen gaan zijn uiteraard opnieuw afgesteld voor de ‘T’.
Qua uiterlijk lijkt zo’n ‘T’ overigens vooral verdacht veel op een GTC4Lusso met V12, maar laat dat je niet tegenhouden om op zoek te gaan naar verschillen.
scooper zegt
Zou de heerlijke V12 voorlopig niet inruilen voor deze V8
E550 zegt
Maar de V12 blijft ook gewoon leverbaar in de GTC4Lusso? Of is het over en uit?
JvH zegt
@e550: Blijft voorlopig gewoon leverbaar volgens mij
berlinetta zegt
@e550: Die blijft ook leverbaar.
banaan7 zegt
@e550: en nog belangrijker, hoe groot is de kofferbak
Rob zegt
De hatchback van Ferrari heb ik altijd een merkwaardig ding gevonden. Misschien is ie gewoon niet sierlijk genoeg. Of misschien moeten ze er, net als de Breadvan Ferrari, een kerstboom in de koffer duwen en er een strikje om heen doen. Want het deze Lusso oogt zo ontzettend serieus, kan wel wat humor gebruiken:
http://41.media.tumblr.com/tumblr_ldz5jqlOxo1qe0sf8o1_1280.jpg
Rob zegt
@rob:
Wat is er trouwens met de “Toon afbeelding”-functie gebeurt..?
Edge zegt
Marchionne wil meer Ferrari’s verkopen, dus ik snap best dat ze (voor het eerst?) één model zowel met V8 als V12 leveren, maar ik had het dan toch leuker gevonden als ze op z’n minst ook een andere bumperpartij voor de V8 hadden ontworpen. Eigenlijk zoals Lamborghini dat ook doet om verschil tussen de AWD en RWD Huracan aan te tonen.
pinut187 zegt
@edge: helemaal mee eens!
donvliet zegt
Ben benieuwd hoeveel dat scheelt in de nieuwprijs hier in Nederland…
paganizonda760nc zegt
Het enige verschil wat ik zie zijn de zwarte koelsleuven aan de zijkant. Verder een prachtige auto om te zien.
jippie zegt
Als je dan toch het geld hebt dan neem je toch gewoon de V12?
berlinetta zegt
@jippie: Ben ik met je eens. Een 4-persoonsauto met V12 vind je bijna nergens meer, al helemaal geen die zo snel is als deze. V8 Turbo’s zijn er al genoeg.
Ik denk dat menig Panamerarijder je het dan ook knap lastig kan maken.
jurgen80 zegt
Hebben jullie meer foto’s van die groene Ferrari op de achtergrond?