Dit is de nieuwe X5 M50d. De specificaties waren al bekend, nu hebben we alle foto’s.
De M50d is de sterkste olieverstoker die BMW in de X5 levert. Net zoals bij de vorige generatie krijgt de auto een drieliter zes-in-lijn met drie turbo’s. Dat levert hem 381 pk en 740 Nm op. Een stoplichtsprintje naar de 100 km/u doe je in 5,3 seconden. Daarmee is-ie een tiende van seconden sneller dan de vorige generatie van BMW’s M-performance X5.
Het verbruik is ondanks een gewichtstoename van 40 kilo flink afgenomen. De nieuwe X5 M50d kan op een liter diesel gemiddeld 14,9 kilometer ver komen. De oude variant geeft de pijp al na 13,3 kilometer aan Maarten. Dan moet je wel rustig aan doen natuurlijk, in de praktijk zal het wat ongunstiger uitpakken. Maar ja, wie zuinig wil kiest de hybride.
De foto’s van de X5 M50d zijn een feest der herkenning. Veel van de M-goodies komen we ook al op andere BMW’s tegen. De X5 ligt wat dat betreft in lijn met de rest van het gamma. Hij is er vanaf 115.500 euro. Daarmee is-ie 500 euro duurder dan een xDrive 50i V8 en 3.000 euro duurder dan de vorige.
Check alle plaatjes van deze dikkerd in de gallery.
snorrie11 zegt
3 Turbo’s op een 3 liter 6 in lijn. 381 pk? Moet beter kunnen lijkt me dan.
hollow zegt
@snorrie11: het is een diesel hè…
snorrie11 zegt
@hollow: Dat wil nog niet zo veel zeggen. Kijk maar naar de LMP-1’s die op diesel reden.
kaasboerin zegt
@snorrie11: Hahaha, LeMans auto’s vergelijken met straatauto’s.. Really?!
motoragent zegt
@snorrie11: Die 3 turbo’s knallen er niet gelijktijdig in, maar om de beurt. Eerst de kleine bij lage toerentallen, 2e voor de mid-range en de grootste voor de hogere toerentallen. Dat helpt niet direct bij piekvermogen, maar zorgt wel voor een beter vermogensverloop over het hele toerengebied.
mierenneuker zegt
@motoragent: Er zat juist een elektrische op om het turbogat te dichten..
familieman zegt
@snorrie11: dat dacht ik ook maar bmw zal ongetwijfeld zijn gegaan voor een afstelling die goed is voor de duurzaamheid van het blok en ook nog een redelijk verbruik te weeg brengt. Echter denk ik dat het een heerlijk blok is met al dat koppel.
jippie zegt
Jeetje zeg, dit of een Range Rover… Ze hebben de keus nog nooit zo makkelijk gemaakt. Wat een gedrocht van een auto is dit.
baasbas zegt
@jippie: kan het niet beter verwoorden…
familieman zegt
@jippie: smaak is persoons gebonden maar ik denk dat in dit geval ieders smaak toch redelijk overeen komt! Man man, alleen nog rood leer en de hoerenbak is compleet.
rune zegt
@jippie: Range rover is toch nog een klasse hoger hoor…
jippie zegt
@rune: 1 klasse hoger maar? Wel 3! ;)
smartass zegt
Wat waren zij denkende, laten we er zelf maar een lompe bodykit op gooien voor dat de tunerts het doen?
Wat een voetballersbak zeg, BMW onwaardig.
motoragent zegt
@smartass: Ze weten in ieder geval goed wat hun publiek is… voetballers.
super zegt
@smartass:
een suv is sowieso een bak voor rijke proleten (aka russen en vette amerikanen), veel vertoon met geen enkel praktisch nut.
kaasboerin zegt
@smartass: Voetballersbak? Ben jij wel is in ’t Gooi geweest?
Hoeveel Range Rovers wil je zien…..
smartass zegt
@kaasboerin:
Jawel, moeke woont daar, maar het ging mij niet om RangeRovers maar om deze te lompe uitvoering van de X5. Waar het vorige model nog enige elegantie had (voor een zeecontainer that is), gaan ze wat mij betreft helemaal de mist in met het tupperware.
hollow zegt
Een Hausfrauenpanzer
6cylinder zegt
@hollow: Lol! Duits is echt de beste leger taal.
rune zegt
Voorkant vind ik erg meevallen, maar die achterkant…?
v12biturbo zegt
@rune: Aan de achterkant kan je niet zien of het een x1, x3, 3 serie, 5 serie of wtf het ook mag zijn en interieur idemdito.
madridsta zegt
Doe mij maar dan de Audi sq5 ziet er veel dikker uit en is sneller .
drivingpleasure zegt
@madridsta: Tja smaken verschillen dat vind ik namelijk echt een gedrocht. De hele Q serie vind ik gewoon vies. En je moet trouwens niet de Q5 met de X5 vergelijken dat zijn verschillende modellen, Q5=X3 Q7=X5.
madridsta zegt
@drivingpleasure: Alleen is er van de Bmw x3 geen m uitvoering zoals bij de Bmw x5 m50d.Dan kan je een Bmw x3 ook moeilijk met een Audi sq5 gaan vergelijken.En over gedrochten gesproken of de nieuwe bmw x5 moeders mooiste is en laat mij maar zwijgen over de x1 en de x6.
4x4wheels zegt
@madridsta: X3 35d.. 313 pk sterke diesel
Johan-SV zegt
de BMW M550xD touring is €10.000 goedkoper… voor dat bedrag kan je leuke opties uitzoeken.
mashell zegt
@Johan-SV: nou 1tje dan. Leuke opties bij BMW kosten niet zo leuk veel geld.
j00rs zegt
Hij is lichter en zuiniger geworden en toch duurder. Klinkt als een lekkere winst voor de importeur.
j00rs zegt
@j00rs: Ohw zwaarder zelfs…
berlinetta zegt
Dus hij is zwaarder en duurder geworden? Petje af, BMW…
motoragent zegt
@berlinetta: Tja, meer staal en plastic is nu eenmaal duurder, bovendien zit er nog een hele lading ‘premium’ inbegrepen, en dat spul kost ook aardig wat per kilo heb ik horen zeggen.
6cylinder zegt
Wie de fack is Maarten?
berlinetta zegt
@6cylinder: http://www.spreekwoord.nl
6cylinder zegt
@berlinetta: Ik ben niet goed in trollen helaas :(
premiumbmw zegt
De X5 is al jaren de maatstaf in het Premium SUV segment, en met de komst van deze M50D is hij helemaal onverslaanbaar. De concurrentie (Mercedes en Lexus) zullen wel flink balen.
motoragent zegt
@premiumbmw: En toch rij ik liever in een minder ‘premium’ Mercedes ML of Infinity FX…
premiumbmw zegt
@motoragent: Mercedes ML is leuk als je bij de maffia zit. Maar aan je nickname te zien past dat niet echt bij je.
smartass zegt
@premiumbmw:
Ach, ik spot X5’s normaal met een kebabkar, ook niet echt premium.
sjlomo zegt
@motoragent: Aan je antwoorden te zien is jouw natuurlijke habitat inderdaad een wijk waar de kebabkarren oververtegenwoordigd zijn.
Overigens is de nieuwe X5 wat betreft veiligheidssystemen op dit moment “state of art”, ik kan daar als koper van een nieuwe X5 M50D over oordelen want ik ben een aantal maanden bezig geweest met het vergelijken van beide auto’s en ik moet zeggen dat het mij als berijder van een 991 en 993 moeilijk viel om deze beslissing te nemen.
Temeer daar september 2014 een ingrijpende facelift c.q. update op het programma staat voor de Cayenne.
mashell zegt
@premiumbmw: nou dat moeten we ietsjes nuanceren. De X5 was de maatstaf in het premium SUV segment, totdat Porsche met de Cayenne kwam natuurlijk. Daarna was BMW gewoon 2e keus.
smartass zegt
@mashell:
Meen je dat echt?
Een Cayenne is niets meer dan een Touareg met kapsones.
Svda zegt
@mashell: idd de cayenne is meer de maatstaf. X5 heeft fout imago door bepaalde figuren en bij de Porsche ziet er stuk beter uit, ook meer opties en afwerking stuk beter.
berlinetta zegt
@dahlback: Elke SUV heeft een fout imago. Ik zie er allemaal figuren in rijden waarbij ik me af vraag waar ze het van betalen.
super zegt
@premiumbmw:
ja, totaal onverslaanbaar, niets dat ook maar in de buurt komt van deze wagen.
Svda zegt
@premiumbmw: maatstaf in Rotterdam zuid ;)
Denk toch dat je eerder bij een ML uit gaat komen.
mashell zegt
Best mooi… die stoelen.
SimonMc zegt
“M”
youknownoah zegt
Misschien vind ik de voor kant iets te dik. Maar alsnog mooie wagen