Het is dit jaar 25 jaar geleden dat BMW haar indrukwekkende 8-serie presenteerde. Een heugelijk feit dat onlangs gevierd werd door heel wat internationale fanboys.
De enthousiastelingen kwamen bijeen op het terrein waar de 8-serie ooit het levenslicht zag. In het Duitse Dingolfing kregen de fans een rondleiding door de fabriek om vervolgens in een stoet van 120 8-series richting het BMW-museum in Munchen te rijden.
Daar werden de luxecoupés naar carrosseriekleur gerangschikt voor een fotoshoot. Zowel de 840i (V8), de 850i (V12) en de exclusievere CSi waren allemaal aanwezig. Een mooi eerbetoon aan een (vaak) ondergewaardeerde auto.
Van 1989 tot 1999 rolden er in totaal 30.621 8-series van de band. Gek genoeg werden 24 exemplaren in Zuid-Afrika gebouwd. Dit zou destijds goedkoper zijn geweest dan het exporteren naar dit land. Meer dan 60 procent van alle 8-series zijn voorzien van een V12 en slechts één op de zes exemplaren kreeg een handbak, waaronder alle CSi-uitvoeringen (1510 stuks).
dimi zegt
Iemand in de buurt heeft zo eentje en gebruikt hem nog dagelijks. Ik blijf het een zeer knappe auto vinden, die ook nog heel wat klasse uitstraalt vind ik.
thomcarspotter zegt
@dimi: bij mij rijdt er ook nog eentje als daily, erg leuk!
thomcarspotter zegt
Van de 30000 geproduceerde vind ik dit maar een schamele opkomst… Achja, het blijven echt prachtige wagens!
toyotafortuner zegt
@thomcarspotter: Nu je het zegt, best weinig idd. Had het idd wat uitbundiger verwacht. 120 van de 30000… Nu ja, hoeveel zijn er nog op de been?
Hoe dan ook: 120 prachtige 8-series bij elkaar is ook lekker!
Marijn90 zegt
Blijf het een van de mooiere bmw’s vinden. Tijdloze auto. Helaas zijn ze de 850’s, die er nog goed bij staan, bijna niet te vinden(in mijn prijsklasse)..
knipperlichtje zegt
Tijdloze auto, al zijn de koplampen natuurlijk wel helemaal retro geworden. Maar zou dit nou gewoon voor het leuke bedacht zijn, of is dit al het eerste PR-hintje naar een nieuwe 8-serie?
venckman zegt
Afgelopen zondag reden we terug vanuit Oostenrijk, via München. Viel me al op dat er veel van deze auto’s op de weg zaten. Nu weet ik waarom! Erg gave auto. Zaten een paar dikke Alpina’s bij.
rolov zegt
Er kwam vandaag nog een klant in een 8 serie bij ons langs. Blijft een knappe wagen.
mashell zegt
Meer nog dan bij andere oude BMWs geldt voor de 8 serie: houd de wagen origineel. Geen spoilers opplakken, geen andere velgen, behalve goed onderhoud gewoon helemaal niets aan doen.
tupperware zegt
@mashell:
Juist aan dat goede onderhoud schort het.
Door de lage prijzen worden ze veel gekocht door lieden die amper geld hebben voor benzine laat staan voor onderhoud.
Die lieden vergeten dat een dergelijk complexe auto stervensduur is in onderhoud en een flink slokje verbruikt.
Wel 1 van de mooiere BMW’s in mijn ogen, al zou ik uit dat tijdsgewricht toch voor een Z1 gaan.
Femme zegt
@tupperware: Alleen de afgetrapte exemplaren zijn ‘goedkoop’ (niet zo goedkoop als je ze in goede staat wil brengen). Voor de goede exemplaren wordt rustig 20.000 euro gevraagd.
Ik vind wel dat de wagen erg opknapt van een paar mooie 18 inch velgen die passen in het tijdsbeeld. Zie de ongelooflijke geile Alpina B12 5.7 Coupé (waarvan deze de allermooiste is: http://www.m5board.com/vbulletin/alpinaboard-com-bmw-alpina-discussion/98814-road-trip-b12-5-7-coupe-geiranger.html ). Op de standaard 15 inch velgen verliest hij veel van zijn allure.
parker zegt
@Femme: quatsch, voor een Csi misschien 10k, verder staan er genoeg goede te koop voor max 10k. Vraagprijzen zijn geen transactieprijzen..
parker zegt
@parker: Csi 20 bedoel ik. En je moet uiteraard niet in NL kijken, hier denkt iedereen idd dat ze goud waard zijn terwijl de markt voor deze auto’s erg klein is vanwege de hoge running costs
Femme zegt
@parker: Onder een goed exemplaar versta ik een auto in concoursstaat, dus geen afgetrapt hok dat net apk-waardig is. Onder de 10K vind je alleen exemplaren met allerlei manco’s zoals zwaar versleten leren interieurs en wie weet wat er mechanisch nog allemaal aan mankeert. Je kunt met gemak 10-15K uitgeven aan onderdelen en arbeid om zo’n exemplaar optisch en mechanisch in redelijke staat te krijgen. De vraagprijs van de nette exemplaren is daar ook naar.
parker zegt
@Femme: dan zoek je in de verkeerde landen. Tiptop exemplaren met lage km standen zonder onderhouds-file gaan na eindeloos adverteren weg voor tussen de 5 en 8k euro. Brakke exemplaren blijven gewoon staan. Het aanbod is groot en de vraag nog zeer laag.
sydney zegt
@tupperware: Zeker een van de mooiste BMW’s uit die tijd.Alleen had hij vanaf zijn introductie al een fout imago wat er in de jaren die erop volgden alleen maar slechter op werd.De Z1 daarentegen staat er wat dat betreft helemaal haaks op.Dat is een onbetaalbare klassieker in spé.
chrisej2 zegt
Echt een super mooie auto, echt tijdloos.
Ik heb het voorrecht gehad om een paar keer in een 850i mogen rijden, wat een heerlijke motor die V12.
escort77 zegt
Jammer dat ie niet 2 jaar eerder uitgebracht is.
Dit is precies een auto die ik er graag bij zou hebben in het kwart tarief. Af en toe wat mooie ritjes, droog stallen en netjes bij houden.
davelepeef zegt
Waarom? Je nickname duidt op bezit van een MK2. Wat wil je nou nog meer!?
escort77 zegt
@davelepeef: heb idd een mk2, zelfde kleur als in jouw avatar, 1300 automaat met 54 pk.
Helemaal niets mis mee, maar er is nog ruimte over in de stalling en een beetje afwisseling kan geen kwaad.
davelepeef zegt
@escort77: goh geen idee meer van m’n avatar, die worden niet weergegeven op de app. Leuk man, Escortje. Mijne moet een hoop liefde gaan krijgen komende eehr, jaren?? Maar snap het ook wel hoor. Een lekkere Alpina-uitvoering svp!!