Foto’s zeggen meer dan duizend woorden, een gezegde dat zeker opgaat voor deze Formule 1-legende.
Ayrton Senna stond 161 keer aan de start van een Formule 1-race, waarvan hij er 41 won. In tien seizoenen werd hij drie maal wereldkampioen. Een aantal van jullie zullen deze presaties live hebben meegemaakt, een groot deel ook niet.
De foto’s in de onderstaande gallery geven een overzicht van Senna’s hoogtepunten. Van de eerste pole position in 1985 tot aan zijn laatste strijd met Michael Schumacher in 1994.
Het geeft een tijd weer waarbij restricties in de Formule 1 tot een minimum beperkt bleven. Of dit gezien het lot van Ayrton de Formule 1 beter maakte? Zeg het maar.
erem13 zegt
Wat een prachtige foto’s! Geweldig dat jullie dit nog even uitleggen!
erem13 zegt
@erem13: uitlichten*
arii zegt
Voor de fans en liefhebbers, er staan ook veel interesante dingen over senna op f1.com
Echt bizar hoeveel grip hij wist te vinden in de regen
bastiaangt zegt
Senna hoort gewoon in de opvoeding van een echte petrolhead, punt.
Robert zegt
@bastiaangt: Amen.
multizuiger zegt
Ayrton Senna… zoveel berichtgeving over een ogenschijnlijke F1 god die zichzelf van het leven heeft beroofd door z’n bolide te integreren met een vangrail. Het is bijna krampachtig hoe de racewereld met legendes omgaat. Ja, hij is 20 jaar geleden overleden – volgend jaar is dat 21 jaar – terwijl zijn ‘heritage’ onveranderd blijft.
http://en.wikipedia.org/wiki/Driver_deaths_in_motorsport
multizuiger zegt
@multizuiger: Maar goed, races kon hij wel winnen (met de snelste auto uit het veld) – dat is tevens meerdere malen aangegeven door Ayrton himself, Schumi en Briatore. Ik vraag mij überhaupt af of F1 nog terugslag heeft op racekwaliteiten. Bijna alle deelnemers zijn absolute top coureurs. Vettel is in 2014 nergens meer sinds Mercerdes de betere auto’s heeft. Schumi was nergens meer bij Mercerdes toen Redbull de snelste auto’s had etc. De persoon die bij Mercerdes de inverted turbo heeft bedacht voor seizoen 2014, die moet herdacht worden – hij maakt het verschil en niet Nico.
TheVeenmeister zegt
@multizuiger: Tsja… Je hebt deels gelijk. De techniek maakt je, zeker nu, kampioen. Maar dat Senna in een Toleman in Monaco van 13 naar 2 rijdt en 3 seconde sneller is als Prost is gewoon uitzonderlijk. Het is dat Prost er voor zorgde dat de race gestopt werd na nog niet eens de helft van de rondes. Anders had Senna hem letterlijk gedegradeerd!
moritzh zegt
@TheVeenmeister: En als de race niet was gestopt had Stefan Bellof het hele zooitje inclusief Senna 3x naar huis gereden ;) (in een Tyrrell nota bene!) Maar over hem hoor/lees je alleen iets als het gaat over zijn ‘Ring record wat natuurlijk ook een briljante prestatie is en was.
arii zegt
@moritzh: wat denk je van monaco toen senna zn mclaren crashte, reed hij 2 seconden snellere rondes dan prost in zelfde mclaren
norge zegt
@arii: Zelfde Mclaren…. Niks, meneer Senna kreeg een veel betere motor in zijn bolide.
TheVeenmeister zegt
@moritzh: Inderdaad.. Alleen is de beste man later in het seizoen gediskwalificeerd vanwege een te lichte auto bij diverse wedstrijden… Of dat in Monaco ook zo was kan ik 1,2,3 niet vinden..
norge zegt
@TheVeenmeister: Prost er voor zorgde ? Haha wat een gelul, de regen zorgde ervoor.
tupperware zegt
@norge:
En Jacky Ickx die destijds de wedstrijdleider was.
Verder is je punt volledig waar, tegenwoordig zouden die sissies niet eens van start gaan als het zo regent als in die GP van Monaco.
Doordat ze daar halve punten kregen liep Prost wel de wereldtitel met een half puntje mis.
Jer zegt
@tupperware: Prost had dat WK alleen gewonnen als hij in Monaco volle punten had gekregen en eerste of tweede was geworden.
Met zowel Senna als Bellof die bloedsnel waren was hij maximaal 3e geworden dus dat WK had hij toch wel verloren. Daarnaast had Prost volgens mij zelfs een probleem aan z’n auto waardoor hij de finish waarschijnlijk niet zou halen.
TheVeenmeister zegt
@norge: Prost was een van de weinige die aan het zwaaien was dat het te nat was. Meerendeel dus niet.. Heel toevallig dat Jacky Ickx, Porsche werknemer/afnemer was in de racerij. En laat Prost nu net zo’n motor in het achteronder hebben.. Het regende bij lange na niet zo hard als in andere fases van de race. Van enige controverse was dus wel degelijk sprake..
carmasterr zegt
@multizuiger:
Senna won anders ook van de veel snellere Williams Renaults met de actieve ophanging. Hij werd kampioen met een Mckaren voorzien van een inferieure Ford Cosworth motor. Daarbij was zijn regenrijden ongeëvenaard.
Ik snap dat je de Senna verering misschien een beetje beu bent, en hij was zeker geen perfecte godheid, maar respect verdient hij zeker.
moritzh zegt
@carmasterr: Niet om nou heel erg te gaan muggenziften maar Senna is nooit kampioen geworden met een Cosworth motor. Hij heeft er wel races mee gewonnen maar kampioen is hij alleen geworden met Honda motoren.
carmasterr zegt
@moritzh:
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Maar dat neemt niet weg dat hij, ook met de Ford, gewonnen heeft van de Williams.
Ook was hij was runner up dat jaar.
norge zegt
Mompelt, iets met afgoden…
De man was coureur, een hele goeie, niks meer.
TomRS6 zegt
@norge:
Vermeld er even bij dat dit jou eigen mening is, er zijn genoeg mensen die door Senna zijn toedoen een beter leven hebben.
niekie1999 zegt
@norge: Niets meer, de man die zijn fortuin na zijn dood aan braziliaanse weeshuizen gaf?
toniominestrone zegt
Senna was zeker een bovengemiddeld coureur maar met het strijken der jaren wordt hij door sommige mythisch verklaard terwijl hij bij leven ook niet altijd zo briljant uit de hoek kwam om het nog maar niet te hebben over zijn gecompliceerde karakter.
Robert zegt
Het geeft een tijd weer waarbij restricties in de Formule 1 tot een minimum beperkt bleven. Nou, die tijd was na het verbieden van de wing cars en de turbo’s eigenlijk al wel voorbij hoor. Als je ziet hoe veel deze F1 auto’s al op elkaar lijken (zeker in vergelijking met de bolides van pak-em-beet pré 1980), dan is er in dat opzicht al niet eens zo heel veel verschil meer met de hedendaagse F1.
Het belangrijkste verschil is dat de afschuwelijke crashes van Ratzenberger en Senna in dat ene weekeinde er eindelijk voor hebben gezorgd dat de auto’s in slechts enkele jaren tijd enorme stappen hebben gemaakt in termen van passieve en actieve veiligheid.
tupperware zegt
@RRRobert:
Wat iedereen echter vergeten is, is dat ook Rubens Barichello op de vrijdag ook een bijna fatale crash had. Die hebben ze ter plekke gereanimeerd. Ook bij de start van de GP ging het dramatisch mis en vlogen de brokstukken de tribune op.
De crash van Rubens.
https://www.youtube.com/watch?v=kUu-kzASG4k
De start.
https://www.youtube.com/watch?v=ksenTHN9jr4
Ik hoor Olav Mol na de start nog roepen dat ze de boel beter konden afgelasten..
vindik zegt
Simpel, ik denk dat je zeker kunt zeggen dan Senna de beste rijder aller tijden tot nu toe is.
Waarom: Vele grote rijders die met hem, vóór hem en na hem F1 gereden hebben zijn er helder over.
Prost heeft het bij zijn leven nooit over z’n lippen kunnen krijgen dat Senna beter was. Zelfs Lauda zegt het en ook Hamilton is duidelijk.
Verder was het een hele andere tijd dan nu, waarin mensen als Vettel rijden.
Het was een tijd van puur talent. En durf. Want je maakte nog een serieuze kans te sterven op de baan. De F1-auto’s van die tijd hadden boven de 1000 pk en de downforce van een Opel Manta. De durf die daarvoor nodig is zie je niet bij huidige rijders, misschien nog bij Hamilton.
De aanbidding gaat volgens mij veel verder gaat dan ‘over de doden niets dan verheerlijking’ spreken. Dat Senna een God is lijkt mij als atheïst wat ver gaan, da’s meer emotie. Maar kijk naar zijn prestaties en kijk naar hoe hij sprak en omging met anderen en met z’n sport en voor sommigen heeft dat hem goddelijk gemaakt.
tupperware zegt
@vindik:
Downforce van een Opel Manta?
Jij hebt duidelijk geen idee waar je over lult, juist in die jaren reden ze met meer downforce dan nu en met een actieve wielophanging die ervoor zorgde dat de auto perfect horizontaal bleef en daarmee de downforce niet werd verstoord door bewegingen in de auto.
niekie1999 zegt
@tupperware: vindik heeft het over de laatste jaren van de turbo, de legendarische downforce auto’s door bv de in 1992 FW14B automatische ophanging die de auto altijd op 6cm hoogte hield voor optimale downforce. En ook al is de vergelijking met de manta overdreven is 1000 pk en restricties waardoor de auto’s minder downforce hadden dan de jaren daarvoor (zoals het verbieden van de zogenaamde “skirts” aan de onderkant van de auto.) is het toch een hele prestatie waarop deze mannen die auto’s op hun limiet konden rijden.
Ook wil ik nog even zeggen dat de actieve wielophanging in 1994 al verbannen was.
bastiaangt zegt
@vindik: Helemaal mee eens. Ik denk niet dat alle coureurs die over Senna praten, bedoelen: “technisch beste coureur”, maar de combinatie van de tijdsgeest, de toch nog gevaarlijke auto’s en circuits en dan toch altijd tot het randje gaan, omdat het in zijn racehart zit en hij niet anders kan. En 1,5 sec per rondje sneller rijden op Monaco met dezelfde auto als Prost bijvoorbeeld, dat soort praktijken. En ja als je dan uit het leven stapt op het moment dat je al die dingen laat zien, dan herinnert iedereen je daarom.
Ik denk bijvoorbeeld echt dat als Schumacher in zijn laatste jaar bij Ferrari was verongelukt, dat iedereen nu net zo over hem zou denken als dat nu iedereen over Senna doet.
Maar goed, dat maakt Senna niet minder legendarisch.
norge zegt
@vindik: Senna beter als Prost, dacht het niet.
Frankypanky zegt
Ayrton Senna verdient respect voor zijn toewijding aan de sport. Maar als mens kende hij ook zijn duistere kantjes…Het is meer dat de huidige coureurs veel meer gemuilkorfd zijn waardoor lui als Senna, Prost, Mansell, Piquet enzovoort worden verheerlijkt…
Blame the commercie!
Sracerr zegt
Fantastisch weergegeven bart m: Het geeft een tijd weer waarbij restricties in de Formule 1 tot een minimum beperkt bleven. Zo was het!. komt helaas niet meer terug. wat een tijd wat een geluid!. En Senna Simply the Best, ondanks cracks als: Clark, Petersson, Mansell, Prost. Nee geen Schumacher in de verste velden niet te vergelijken met the King: SENNA!.
Wat een coureur en wat een kerel, wat een fantastisch MENS was het.
Sracerr zegt
F1 was voor mannen, sinds 2000 is het voor Nivea creme smerende huilende prinsjes op hun troontje. Watjes zijn het (hoge uitz. Raik.).
Net zoals de Rally Group-B> voor mannen en nadien voor kleine meisjes.
Racen is een vooropgezette puppie sport geworden. Het duurt niet lang meer voordat de “echte racers” zich opnieuw gaan organiseren voor het echte mannenwerk.
Brawn is fishing and thinking…
bastiaangt zegt
@Sracerr: Whaha! “Brawn is fishing and thinking…” Briljante opmerking. :D
hans75 zegt
Jullie vergeten dat er ook mensen zijn die Senna verslagen hebben… zelfs een nederlander:
https://www.youtube.com/watch?v=hpKVSY2TI-Q