Er gingen afgelopen weekend een hoop mooie auto’s onder de hamer tijdens de veiling op Villa d’Este. Deze tien auto’s leverden elk meer dan een miljoen euro op, met als topper een klassieker die voor €6.72 miljoen onder de hamer ging!
Het waren met name Ferrari’s die voor enorme bedragen onder de hamer gingen tijdens de veiling van Villa d’Este 2015. We beginnen met een gedeelde negende plaats voor een Ferrari F40 en een Porsche 911 Carrera RS 2.7 Sport Leightweight.
9. 1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Sport Lightweight €1.008.000
De enige Porsche die we in dit lijstje zullen gaan zien. Sterker nog: het is de enige niet-Italiaanse auto die we in dit lijstje zullen gaan zien.
9. 1991 Ferrari F40 – €1.008.000
De jongensdroom der jongensdromen? Waarschijnlijk wel voor de gemiddelde autobloglezer. Wie had er nou niet een poster boven zijn bed hangen van deze klassieker. En als je de poster niet had, dan had je vast wel een schaalmodel.
8. 1971 Lamborghini Miura P400 S – €1.019.200
Italiaanse schoonheid in optima forma. Als ik de Miura zie vind ik het stiekem altijd jammer dat Lamborghini van de vloeiden lijnen is afgestapt om scherp gelijnde auto’s te ontwerpen.
7. 1953 Fiat 8V Cabriolet – €1.120.000
Ook een mooie oude Fiat 8V Cabrio wist de magische grens van €1.000.000 te doorbreken. Deze rode klassieker zou je met een snelle blik misschien kunnen verwarren met klassieke Ferrari’s uit dezelfde tijd, maar het is toch echt een Fiat!
6. 1996 Ferrari F50 – €1.232.000
De opvolger van de F40. Opvallend dat hij ook meer oplevert dan de F40, een trend die zich voortzet bij de volgende auto uit de lijst.
5. 2002 Ferrari Enzo – €1.260.000
Want de Enzo was de opvolger van de F50, en is tevens de nieuwste auto uit dit lijstje. In ieder geval is hiermee het bewijs geleverd dat alle Ferrari jubileummodellen een goede keus zijn als je wilt beleggen in auto’s.
4. 1960 Ferrari 250 GT Cabriolet Series II – €1.568.000
Hoeveel klasse wil je hebben? Persoonlijk vind ik de Ferrari’s uit de jaren ’60 tot de mooiste auto’s ter wereld behoren, en deze prachtige blauwe Ferrari 250 GT Cabriolet Series II is geen uitzondering op die regel. Wat een schoonheid.
3. 1985 Ferrari 288 GTO – €1.904.000
Als ik één auto uit dit lijstje mocht kiezen om zelf in de garage te zetten, dan werd het deze of de 911 RS. Ja, liever een 288 GTO dan een Ferrari F40, sorry ik ben verliefd op deze fantastische auto. Het onmiskenbare jaren tachtig design, de fantastische details overal en bovendien: dat geluid. Ja, lekker, doe mij die maar.
2. 1963 Ferrari 250 GT/L Berlinetta ‘Lusso’ – €2.016.000
De eerste auto die de magische grens van €2.000.000 weet te doorbreken is deze prachtige Ferrari 250 GT/L. De Ferrari’s uit de zestiger jaren zijn altijd goed voor hoge veilingopbrengsten, maar het was een Ferrari uit de jaren ’50 die met de winst aan de haal ging.
1. 1952 Ferrari 212 Export Barchetta – €6.720.000
En dat is deze Ferrari 212 Export Barchetta uit 1952. Deze opbrengst leert ons véél over de prijsstijgingen op de klassiekermarkt overigens: de duurst verkochte 212 tot nu toe was een Coupé die voor nét geen €3.000.000 (huidige wisselkoers) werd verkocht begin vorig jaar. In 2008 werd een Barchetta geveild, maar deze veiling ging niet door omdat met een bod van 1,8 miljoen de minimumprijs niet werd gehaald. En nu gaat deze dus naar een nieuwe eigenaar voor €6.720.000 euro. Investeren in klassieke sportwagens lijkt lucratiever dan ooit, de waardestijgingen zijn bizar!
mrrallycross zegt
Een echte autoliefhebber koopt deze auto’s! Dan kan je pas zeggen dat je een mooie collectie hebt!
mcaa zegt
@mrrallycross: alleen dan pas?
rikus zegt
@mcaa: jep. Plots ben ik ineens een stuk minder trots op onze “collectie”.
fisto zegt
Chris Harris deed een ritje in de winnaar: https://youtu.be/Uz9YWdA_qtU
ohoogeveen zegt
@fisto: En rijdt er wel echt mee!
GWBoes zegt
Wat is die otto vu toch een schoonheid, ook al zou ik zelf eerder een zagato of een normale met split window kiezen. Misschien leuk om te onderzoeken of dit nu de duurste fiat ooit geveild is, hij komt iig hoog bovenaan te staan.
lincoln zegt
@GWBoes: dat 24 liter geval uit 1906 ofzo zal daar toch wel boven zitten ?? En idd .. By far de elegantste van het stel ..
rolov zegt
Zo die 250 gt Is lekker zeg. en die enzo natuurlijk ook.
Dutchdriftking zegt
@rolov: vergeet de F50 niet…
rolov zegt
@dutchdriftking: en de 288 gto ;)
Hupke zegt
Niet dat ik de prijzen voor het overige materiaal ok vind, maar voor die porsche lijkt het me toch helemaal absurd.
Een 911 2.7 rs is niet lullig maar 1M ervoor…
gregorius zegt
@Hupke: Wat je dus koopt is een van de 1500-ish RS modellen. Daarvan is een deel dus de light versie (100kg, 200 stuks). De niet light versie kan je ook nog normaal in rijden (nu); en dat scheelt qua geld dus waarschijnlijk meer dan de helft.
Dit exemplaar hebben ze dus net voor 225k Eur onder handen genomen: “included a complete disassembly and stripping of the tub to bare metal, a fresh re-spray in the car’s original and correct colour, the installation of a new interior, and a complete mechanical overhaul.”
Dan moet je mij toch echt vragen: ‘wat’ is er nou zou origineel aan deze auto. Omdat het grootste gedeelte van t ‘staal’ origineel uit 1973 is? Want verder is ie dus gewoon nog niet zo lang geleden her-inelkaar gezet.
http://www.rmauctions.com/ve15/villa-erba/lots/1973-porsche-911-carrera-rs-27-sport-lightweight/1073477
JamesBond007 zegt
@gregorius:
Dat dus. Natuurlijk is het erg knap om het op deze manier in “originele” staat te krijgen. Maar wat je zegt, wat blijft er dan van het originele over..
Wij zijn gewoon te arm om dit soort dingen te begrijpen haha. Mijn fiets brengt me ook van A naar B. Ik vind het helemaal prima
stephane8200 zegt
Dit zijn de prijzen inclusief veilingfee. Wat mij meer verbaasde zijn de auto’s die niet verkocht zijn ondanks wat er voor geboden werd. 300SL en de 250 SWB, die op €9,1 bleef steken als ik het me goed herinner.
gregorius zegt
@stephane8200: heb je linkje? Voor hoeveel werd de 300sl niet verkocht?
stephane8200 zegt
@gregorius: http://youtu.be/8EsVz9wLPxs
Hele veiling is hier te bekijken. Alfa 6c 2500 vond ik erg mooi.
berlinetta zegt
Ik zou ze allemaal wel willen hebben, stuk voor stuk prachtige auto’s. En @CasperH; Ik ben het met je eens dat het jammer is dat Lamborghini van die vloeiende lijnen is afgestapt. Ik vind het veel mooier om te zien en het lijkt me ook een stuk moeilijker om een mooie auto te ontwerpen op die manier. Daarom vind ik Ferrari’s ook altijd interessanter dan Lamborghini’s.
exotic zegt
De Miura is voor mij de mooiste auto ooit gebouwd.
Period.
philipf zegt
Prachtige wagens! Voor mij de miura graag! Altijd al een van de mooiste auto’s gevonden die er is.
norge zegt
Ben blij dat ik het geld niet heb, wanneer ik zou moeten kiezen tussen een 288 GTO En een F40 zou ik gillend gek worden…
norge zegt
PS, welke oetlul betaalt zoveel voor die Porsche? Verder leuk bakkie hoor….Maar zet hem nou eens naast die Ferrari’s en kijk er naar……
davelepeef zegt
@norge: misschien waren de Ferrari’s al verkocht. Ik zou ook niet met lege handen terug willen!! En aangezien de F40 en 288 natuurlijk megapopulair zijn, waren r een hoop verliezers die uit pure ellende maar voor de Porsche gingen. Zo kom je er wel =)
kapiteinaudi zegt
Ik zie dat de Miura populair is, doe mij dan maar de 250 Lusso. En anders de Barchetta.
mcaa zegt
Like always ferrari laat weer eens zien waarom ze superieur zijn!
motoragent zegt
Ik zou voor de Lusso gaan, mocht ik ooit voor die keuze komen te staan… Mijns inziens een van de mooiste auto’s ooit gemaakt, samen met de 250 GT SWB Berlinetta en de 250 GT California. De verhoudingen van de modellen uit de 250 reeks kloppen gewoon, iets wat bij de 275’s toch ergens fout gaat.
norge zegt
@motoragent: Eindelijk iemand die het met me eens is…. 250 SWB voor mij….Oh nee, die stond er niet bij :=)
Gulli zegt
@norge: Hij is nog niet verkocht, dus als je +/- 10 miljoen hebt liggen mag je hem vast wel meenemen :)
kapiteinaudi zegt
@motoragent: De 275 vind ik juist zo mooi! Vooral de GTB/C Speciale is echt om duimen en vingers bij af te likken.
https://www.classicdriver.com/en/article/cars/timeless-classics-ferrari-275-gtbc-speciale
clarkson zegt
@motoragent: Ik ben het volledig met je eens. Die lusso is geweldig mooi!
MaartenD zegt
ik val in herhaling, maar wat is die Miura toch mooooooi, bekende van mijn had een prachtige collectie italiaanse volbloeden waaronder een kanariegele miura en als kind meegereden over het circuit tijdens Italia a Zandvoort….geen idee of ik er nu nog in pas maar wat een geweldige auto!
Dutchdriftking zegt
Wat een droomwagens toch! Vooral de Miura!
pindakoning zegt
Och wat worden die Porsche’jes onbetaalbaar. Een nette 993 kan zomaar richting de 100k gaan. Wat te denken van de 997 GT3 RS’en, in sommige gevallen zelfs duurder dan een nieuwe GT3 RS..
kickass zegt
Normaal houd ik niet zo van klassiekers, maar de Miura en 250 GT zijn zonder twijfel de uitzondering op de regel.
toyotafortuner zegt
Stuk voor stuk hele mooie wagens!
mashell zegt
Ik zou graag de psychiater zijn van degene die dat bedrag voor de F50 heeft gelapt. Veel geld en een lange behandeling noodzakelijk, de droom van elke psychiater.
davelepeef zegt
@mashell: wel ’s goed naar de techniek gekeken en naar z’n geluid geluisterd?? Ding zit heus nog niet aan z’n einde…
O plaat zegt
1.568.000 euro is veel voor een Peugeot 404….
ghost zegt
Nog een tip; Zorg dat je een wagen bemachtigd met een succesvol raceverleden of rallyverleden, dat schroeft de prijs nog meer op bij een latere verkoop.
Hupke zegt
@ghost:
Je koopt eigenlijk een nieuwe wagen voor 1M.
Ik begrijp het idd, gewoon niet.