Voor wie de T-Roc R net iets te heet is, zou een T-Roc GTE ideaal zijn.
De ‘basis’-T-Roc, de T-Roc R, de T-Roc Cabrio… De Volkswagen T-Roc is al in aardig wat smaakjes te krijgen. Misschien komt daar binnenkort nóg een smaakje bij. In een persgesprek met onder meer Auto Express, hintte Volkswagen elektrificatie-topman Kai Philipp daar namelijk op. Toen hem werd gevraagd naar een performance plug-inhybride T-Roc, zei Philipp dat het MQB-platform daar ‘de mogelijkheden voor zou bieden’. Geen keiharde nee, dus.
Later in het gesprek was hij echter nog een tikkeltje duidelijker. Zo’n T-Roc GTE heeft op dit moment geen prioriteit voor Volkswagen. Ze willen eerst focussen op de Tiguan, kennelijk een van de bestverkopende SUV’s op de markt. Maar na de Tiguan GTE dus misschien een T-Roc GTE? Die deur is zeker nog niet dicht.
Mocht Volkswagen inderdaad zo’n milde T-Roc gaan maken, dan zal deze hoogstwaarschijnlijk dezelfde accu’s krijgen als de andere PHEV’s van het merk, waar we eerder al over schreven. Dit komt neer op een 13 kWh-accupakket waarmee een WLTP-actieradius van 56 kilometer mogelijk is. Dat laatste getal is overigens gebaseerd op de Passat, neem maar aan dat dit cijfer lager zal liggen bij een crossover. Dan nog moet een actieradius van zo’n 40 kilometer haalbaar zijn, vermoeden wij.
In het geval van de nieuwe Golf GTE is de verbrandingsmotor een 1,4 liter-viercilinder, ga er maar vanuit dat dit bij de T-Roc GTE hetzelfde zal zijn. Daarmee produceert de Golf 245 pk en 400 Nm aan koppel. Leuke getallen dus, ook in de T-Roc GTE. Ter vergelijking: de T-Roc R produceert 300 pk. Het leukste aan een PHEV is echter de mindere CO2-uitstoot en dus een lagere BPM. De T-Roc GTE zal dus een betere bang for buck geven dan de T-Roc R. Maar of deze ook leuk gaat zijn? Only time can tell…
87sandyd zegt
Ik snap niet dat het al zolang duurt voordat er een tiguan gte komt. Die had er allang moeten zijn.
En de t-roc gte zal er ook wel komen. Het is gewoon een opgehoogde golf, en dat willen mensen. En een phev willen mensen oom. Zou dus logisch zijn
alcantara zegt
Hoezo willen mensen dat? Hoge auto is juist ruk voor het zwaartepunt dat je juist laag wilt hebben in de bocht.
lecomte zegt
@alcantara: Dus iedereen wilt altijd zo snel mogelijk door een bocht?
kennone zegt
@lecomte: in iedergeval fatsoenlijk door een bocht
mashell zegt
Dat helpt een zware accu weer heel aardig te corrigeren.
Ot92 zegt
@alcantara het meerendeel van de mensen rijd niet hard en al helemaal niet in een bocht. Die zitten liever hoog in de auto en hebben een gunstig verbruik zodat ze voor relatief weinig geld op en neer naar het werk kunnen.
GH zegt
@ot92: maar als zij een gunstig verbruik wensen, waarom kiezen deze mensen dan voor een ongunstige hoge auto. Deze twee aspecten staan eigenlijk haaks op elkaar. Het Lamborghini Urus-idee vind ik dan ook echt verschrikkelijk.
meetsysteem zegt
Grappig: lage autos van nu zijn behoorlijk hoger dan vroeger, midden jaren 70 was een Ford Granada 1,36 m. hoog, een Opel Rekord net geen 1,40. Een Focus anno nu 1m45, een Octavia of E-klasse 1,46m. De T-roc is 1,57 en erg laag vergeleken bij de eerste generaties (nep) terreinwagens
prop zegt
Beide komen begin volgend jaar. Net als voor de Q3 en Q2 facelift
grasvreter zegt
Ik vind de T-roc 1 van de lelijkste nieuwe auto’s die je kan kopen. Echt verschrikkelijk. Die achterkant, gewoon de vorm en de lampen zijn al lelijk, en dan links en rechts op de bumper. Oja doe daat nog een zwart plastic vlakje (????). En daaronder, oja, we hebben nog ruimte, doe aan beide kanten een chroom vlakje zodat het van een flinke afstand net is alsof er een uitlaat zit. Okay, de bmw x6 is nog lelijker, maar daar is alles dan mee gezegd.
En dat terwijl ik de tiguan, die al wat jaartjes mee gaat, in mijn ogen de mooiste in zijn segment is. Die is echt heel straks maar niet te gestyled. Hoe ze de T-roc, en daarna de t-cross zo hebben kunnen verpesten is best knap.
mashell zegt
Van buiten vind ik de T-roc juist de best gelukte VW van allemaal. Maar het interieur, wie heeft bedacht dat het een goede idee was daar een Polo interieur in te zetten maar dan uitgevoerd met goedkope plastics die zelfs Seat afgekeurd had?
a_buis zegt
Hoezo is een Gte een “milde” uitvoering? Is altijd stuk sneller dan een normale 1.5 etc. Weird.