De Polo maakt al 45 jaar onderdeel uit van Volkswagens gamma, maar over drie jaar zou deze kunnen verdwijnen ten gunste van een kleinere ID.3.
Van een autofabrikant die sjoemelde met diesels naar een fabrikant van schone, volledig elektrische personenauto’s. Dat is de transformatie die Volkswagen de komende jaren(/decennia) wil ondergaan. Daarvoor heeft het de ID-lijn in het leven geroepen, waarvan we vooralsnog alleen de ID.3 en de ID.4 kunnen kopen. Volkswagen wil het hier echter bij lange na niet bij laten en heeft allerlei andere elektrische auto’s die het nog op de markt wil brengen.
Een daarvan is de ID.2. Zoals de ID.4 een grotere ID.3 is, moet de ID.2 juist een kleinere auto zijn. Schijnbaar denkt Volkswagen dat hier (veel) vraag naar is, want volgens Automotive News Europe moet die ID.2 er sneller komen dan aanvankelijk gedacht. Wat Volkswagen eerst in gedachten had, is niet geheel duidelijk; maar volgens de huidige planning zou de ID.2 er al in 2023 kunnen zijn.
Die ID.2 zal de vervanger worden van de Up!. Heel verrassend is dit niet. Het is niet heel logisch om zowel de e-Up! als een ID.2 in het gamma te hebben, net zoals de e-Golf moet komen te verdwijnen vanwege de ID.3. En ontwikkelen in kleinere benzineauto’s is tegenwoordig lastig, vanwege de milieueisen. De marges op deze auto’s zijn voor fabrikanten simpelweg te laag, om de investeringen in efficiënte motoren te kunnen terugverdienen, zo horen we vaker.
De Up! is echter niet de enige auto die Volkswagen voor de ID.2 zou willen killen. De ANE-bronnen zeggen namelijk dat Volkswagen ook overweegt om de Polo te schrappen, om plaats te maken voor die kleinere ID.3. De bronnen zeggen niet waarom Volkswagen dit wil doen, al hebben we van de Duitsers eerder wel iets vergelijkbaars gehoord. Toen ging het echter om 2030, niet 2023.
Deze ID.2 komt net als de ID.3 op het MEB-platform te staan en krijgt mogelijk een goedkopere LFP-accu, met lithium, ijzer en fosfaat als belangrijkste stoffen. Dit is een goedkopere accu dan de ‘reguliere’ Li-ion-accu’s, met een lagere energiedichtheid. Volkswagen denkt aan een accupakket van 36 kWh, zoals de e-Golf heeft. Ter vergelijking, deze e-Golf heeft een EPA-actieradius van 144 tot 201 kilometer. De ID.2 gaat naar verwachting zo’n twintigduizend euro kosten, aldus ANE.
Foto: Polo GTI van @Kuifje via Autojunk.nl.
royaledeluxe zegt
ID.2. komt eraan!
Tja dat zal de normale evolutie zijn. Polo is gekend van verbrandingsmotoren en daar wil men volledig elektrische voertuigen, bij vw, niet meer aan binden.
fanboy zegt
Wel interessant, als we steeds meer keuzes voor LFP (LiFePo) accu’s gaan zien. Die zien op veel gebieden een stukje slechter dan de Li-ion, maar gaan nog langer mee, en vliegen niet snel in de fik. En goedkoper om te produceren.
florisje zegt
@fanboy: voornaamste nadelen zijn (of waren vroeger) de lagere energiedichtheid en de lagere C waarde (maximale output). Volgens mij heeft LiFePO4 traditioneel een C waarde van rond de 1; als je dus een batterij hebt van 75 kWh is de maximale output 75 kW. Ga je meer vragen dan gaat de batterij bizar snel achteruit. Maar het lijkt erop dat hier al vooruitgang op is geboekt!
Richmond zegt
De golf is de ID3, de Touran / Tiguan als het ware de ID4 en de Up wordt de ID2, maar de Polo wordt ook door een ID versie vervangen maar die heet geen ID2. Klinkt niet erg logisch.
katoenboer zegt
@benja01: waarom wordt de Up niet de ID1 en de Polo de ID2?
Richmond zegt
Dat is wat ik mij ook afvraag, maar in het artikel staat dat de Up de ID2 wordt…
detroitv8 zegt
@katoenboer: waarom stappen ze niet van die hippe namen af en maken ze de Polo en Golf niet gewoon 100% en uitsluitend elektrisch.
katoenboer zegt
@detroitv8: omdat het een nieuw idee is ;)
Towel986 zegt
Ja, je zou zeggen dat ze 50+ jaar aan model-naam-branding niet zo maar overboord gooien. Volgens mij kan VW twee dingen doen:
Of de ID.x modellen heten na een transitieperiode van een jaar of 10 gewoon weer Polo, Jetta, Golf, Passat, etc.
Of ze distantiëren zich juist van hun eigen modelbekendheid (en alles wat daar aan kleeft) en beginnen een nieuw modelgamma.
Richmond zegt
@towel986: ford is ook afgestapt van de escort en heeft succes met de focus. Peugeot veranderde elke keer het cijfer van het model. Opel ging van Kadett naar Astra en dat leverde ook geen problemen op
jdeboer zegt
Peugeot is afgestapt van het veranderen van de cijfercodes, anders hadden we nu over een 209 en 2009 gesproken.
mashell zegt
Nu is de naamgeving bij VW wel een rommeltje. Polo en Golf zijn snobsporten. Passat is een wind. Touareg is een woestijnvolk. Touran een Turkse achternaam. Up! en Tiguan fantastienamen. Als je een nietszeggende cijfer-lettercombinatie (zoals zo veel andere merken ook hebben, denk aan C3, M3, XC60, GLK320CDI 4matic) kiest dan kun je eenvoudig een structuur aanbrengen.
O plaat zegt
Polo: ID 1, Transporter: ID 2, Golf: ID 3 had historisch gezien correcter geweest.
thomcarspotter zegt
Of ze behouden gewoon de normale namen zoals Golf, Polo etc.. Automerken snijden zichzelf in hun vingers door nieuwe electrische modellen een eigen naampje te geven. Kijk maar naar Audi met hun E-Tron Quattro. Dat had gewoon Q5 moeten zijn.
wimof zegt
Ik blijf de verdediging voor Volkswagens keuze opnemen omdat dit de keuze van de klant – âutokoper- journalist was.
Op dat ogenblik wilden we vermogen en zuinig verbruik en aktueel willen we blijkbaar nog steeds hetzelfde, ook nu kan het ons geen reet schelen hoe die batterij in en uit onze E wagens geraken. Over de overheidsbijdragen spreken we best nog niet.
We zijn met teveel en hebben te weinig bomen. (mensen)
frank2b zegt
Ik heb weer geen ID.
potver7 zegt
Nou wordt ik wel heeeel benieuwd naar de ID.1…
SpiderIV zegt
@potver7: elektrische VW fiets
Michielllll zegt
@potver7: een soort Canta dan maar
speedster72 zegt
Lijkt mij meer “People’s car” zoals een kever dat vroeger was. Tenslotte heeft de id.3 een prijs die voor veel mensen onbereikbaar is. (Want niet iedereen kan/wil leasen)
goodvibrations zegt
Ik zou de polo niet zo maar schrappen.. Erg volwassen (en mooi afgewerkte) auto in zijn segment.. Net als de golf netter is dan de ID3 zal deze mogelijk netter zijn dan de ID2..
Tenzij de ID2 een iets mooier binnenwerk krijgt. Laat maar komen sowieso.. ?
jdeboer zegt
Ik kwam ze laatst beide tegen en de Polo oogt al breder dan die mislukte Prius +. De ID3 mag dan de Golf en de Passaai de nek omgedraaid hebben maar hij oogt kleiner dan de Polo.