De VW Golf 7 werd in 2012 geïntroduceerd, dus je zou verwachten dat zijn opvolger zich niet voor 2020 aandient. De Duitse pers denkt echter zeker te weten dat de Golf 8 al voor 2017 op til staat.
De huidige VW Golf onderscheidt zich veel meer van zijn voorganger (Golf 6) dan deze dat van zijn voorganger (Golf 5) deed. De 7 staat op een geheel nieuw platform (MQB), is tot 100 kg lichter, en bij de ontwikkeling is rekening gehouden met een volledig elektrische variant, in plaats van dat een bestaand model geëlektrificeerd werd. De verkopen lopen prima, en zullen dat ongetwijfeld blijven doen, dus je zou zeggen dat er geen enkele reden is om af te wijken van een traditionele levensduur van ca. 8 jaar met een facelift in het midden.
Maarrrr…de Golf is geen auto met een gewone levenscyclus. De Golf I ging weliswaar 9 jaar mee, maar dit was in de jaren ’70, toen kwam je nog weg met een lange cyclus. Kijken we echter naar de laatste 3 generaties Golf, dan hield de IV het 5 jaar uit (’98-’03), de V eveneens 5 jaar (’03-’08), en de VI zelfs slechts 3 jaar (’09-’12)
Wat mogen we verwachten
Volgens Auto, Motor & Sport krijgt de Golf 8 radicaal nieuwe lampunits voor en achter, en zal hij zich optisch veel sterker onderscheiden van de Golf 7 als deze van zijn voorganger, met een bredere, plattere vorm en ‘markante’ lampunits. Wij zeggen: eerst zien, dan geloven.
We kregen namelijk precies hetzelfde verhaal gevoerd over de Golf 7 toen deze ontwikkeld werd (yada yada). Daarna kwamen de verhalen dat het management de tekeningen van tafel had geveegd, omdat ze te radicaal zouden zouden zijn, en nu hebben we de Golf 7, die er weliswaar prima uitziet, maar geenszins revolutionair ten opzichte van zijn voorganger is te noemen.
Natuurlijk zal er weer technologie van de Passat doorsijpelen, en krijgen we zuinigere (driecilinder) motoren en minder gewicht, maar dit zijn schoten voor open doel. Bovendien is 2017 nog ver.. Vooralsnog zal het concern volle bak verder gaan met de huidige versie, die er behalve op benzine en diesel nu ook puur elektrisch (e-Golf), als plug-in hybride (GTE), en op CNG (TGI) verkrijgbaar is.
Wij zijn eigenlijk alleen nog benieuwd of VW die R400 nog gaat bouwen (doen! doen!), en misschien een echte hete dieselvariant. Wat de Golf 8 voor ons in petto heeft, en of deze daadwerkelijk in 2017 komt? We zullen zien.
endofline zegt
Dit is een algemene trend in autoland. De levensduur van een model kan en moet nu eenmaal korter. Nieuwe 3d ontwerptechnieken zorgen dat er sneller nieuwe modellen kunnen komen. Men kan de wagen nu al virtueel in en uit elkaar halen voor er een eerste prototype is.
mipmip zegt
@endofline: in america werken ze al sinds de jaren 50 met jaarlijks gewijzigde uitvoeringen, toch? Zodat de buurman ziet dat je nog het oudere model rijdt, en de voor sociale druk gevoelige mens eerder geneigd is een nieuwere te kopen.
carmasterr zegt
@mipmip:
Dat is er in de late jaren ’80 wel een beetje uitgegaan.
Ze denken nog steeds een modeljaar vooruit (modeljaar 2015 halverwege 2014) maar een model heeft nu een redelijk Europese levensduur.
Denk bijvoorbeeld aan de Chrysler 300C (2005-2010) of bestseller Ford F150 (2004-2008). Die zijn op een enkele facelift na jaren hetzelfde gebleven.
str8six zegt
VAG kennende een kleine aanpassing in de text: “Radicaal” nieuwe lampunits voor en achter.
nielsvanderweiden zegt
VW heeft er tegenwoordig ook een handje van om over een compleet nieuwe generatie te beginnen terwijl we voorheen van een Modellpflege zouden spreken.
mashell zegt
@nielsvanderweiden: ach ja, ook Mercedes doet dat tegenwoordig. De “nieuwe S klasse” is vooral een heel knappe facelift van de vorige S klasse.
carmasterr zegt
Nog even en we gaan naar goed Amerikaans gebruik modeljaren invoeren, elk jaar weer net wat anders.
mashell zegt
@carmasterr: yep en dan in maart 2015 een MY 2017 op de markt brengen. Zodat niemand het meer snapt.
gregorius zegt
@carmasterr: en daar is op zich niks mis mee vind ik. Bij de Amerikanen kan je ook vaak de zelfde auto met 3 verschillende koetsen krijgen, geven ze t gewoon een andere merknaam (en daar gaat VAG ook wel een beetje heen). Ik zie t probleem niet. Lampen beetje veranderen; wat nieuwe bumper opties erop; paar nieuwe interior colors erin, geupdate versie van het media systeen en klaar is Kees.
desjonnies zegt
Als dit zich zo doorzet rijd je over twintig jaar na drie dagen al in een ‘oud model’
Volgens mij was de kracht van de Europese auto industrie altijd de lange tijd dat een model meeging, nauwelijks aan sleet onderhevig.
De door ons meest geliefde auto’s als de oer Mini, de Eend en de Kever zijn een mensenleven lang meegegaan.
Misschien kunnen ze tegenwoordig niet meer fatsoenlijk ontwerpen.
baasbas zegt
@desjonnies: Het is natuurlijk fantastisch om de consument al na 1 (of aan half) jaar in een verouderd product te laten rijden. Dat de buurman een nieuwe(re) heeft is nog altijd de beste drijfveer om een nieuwe te kopen :-)
Jantje_555 zegt
ben benieuwd om de Golf 8 GTD dan te zien met de power diesel van de Passat in, die van 240pk en 500nm!
marokkaanseheld zegt
Sorry, maar de Golf IV heb je ook in 2004..
Zie marktplaats.
Esprit_de_Flandre zegt
@marokkaanseheld: Misschien ingeschreven in ’04, maar gebouwd in ’03?
Dizono zegt
Ik denk dat ze met de VII hetzelfde trucje uithalen als met de V en VI: een soort heel grondige facelift en dat dan als nieuw model in de markt zetten. Dus nieuw plaatwerk, maar bijvoorbeeld dezelfde raampartij.
tupperware zegt
@dizono:
Jij hebt wel heel hoge verwachtingen..
Je mag al blij zijn met een paar andere koplampen.
jaapiyo zegt
A-M-und-S neem ik sowieso niet meer zo heel serieus. Ik bezoek de website wel eens voor het autosport nieuws en voor reviews van Alpina’s en dergelijke die ze daar met enige regelmaat doen maar als het gaat om de vergelijkende testen kan je net zo goed niet lezen; het VAG product wint namelijk altijd, op het lachwekkende af dat ze de oude A4 nog van een 3 en een nieuwe C laten winnen.
Ook toen dat schandaal er was met die auto van het jaar stemming hebben ze daar niet over bericht terwijl ze dat normaal wel doen…kortom, VAG zit daar vuistdiep, nog dieper dan bij autobild zou ik zeggen. Niet te serieus nemen dus deze PR.
sulobb zegt
Vervangen niet, maar een facelift is welkom…
Bovendien kunnen ze voortaan ook geen ‘nieuwer’ model maken.
Vanaf de Golf 5 hebben ze buiten de looks een snufjes niet veel veranderd.
Esprit_de_Flandre zegt
Misschien gaan ze die “radicale” (haha) tekeningen van de 7 gebruiken voor de 8. Spaart tijd en geld uit…