Het gaat naar verluidt niet echt lekker bij Jaguar. Gaat het merk potentieel zelfs de bietenbrug op?
Jaguar, het is een van die mooie automerken waar de autoliefhebber blij van wordt. Dat is ook terecht want in het verleden hebben ze vele mooie producten gemaakt. Onder andere de D-Type, de XJ13, de XJR-15 en de Le Mans winnende XJR-9 zorgden voor geloofwaardigheid op en naast het circuit. De legendarische E-Type, maar ook de vele sportieve sedans en andere roadsters van het merk waren/zijn een elegante optie voor de straat.
Probleem is alleen; veel mensen vinden het mooi, maar weinig mensen trekken de portemonnee er nog voor. Als het tijd wordt om te stemmen met het zuurverdiende geld, gaat dat weer naar de zoveelste BMW of Mercedes. Andere legendarische merken zoals Lancia en Maserati hebben hier ook last van (gehad). Zoiets houd je niet eindeloos vol. Sterker nog, het is al een beetje een wonder ‘dat het zo lang duurt’.
Dankzij communicatie van een dealer aan een klant, gaat nu echter het gerucht dat Jaguar zoals we dat kennen misschien wel met de laatste hoofdstukken van haar geschiedenis bezig is. De klant ontving van zijn dealer dit bericht en plaatste het op Fakebook:
New reports suggest that JLR (Jaguar-Land Rover) is working towards spinning Jaguar off to sell it as a separate business unit. My guess is they’ll find a Chinese backer looking to enter the market with some brand recognition. Their plan is for low volume production in the future that doesn’t fully support the existing dealer network.
Jaguar-dealer die zijn hart uitstort bij een klant
Nadat dit bericht opgepakt werd door enkele autosites, kwam er natuurlijk reactie. Het was al bekend dat Jaguar plant het ‘hele gamma’ om te gooien naar elektrische auto’s. En dat de meeste bestaande productielijnen dit jaar stil houden. Er zijn van modellen die niet meer gemaakt zullen worden wat volgehangen units gemaakt om aan eventuele vraag te voldoen. Jaguar zegt er tegenover TTAC dit over:
Jaguar production at our Castle Bromwich site (XE, XF and F-TYPE) will come to an end in June 2024, followed by our Graz site (E-PACE and I-PACE) in December 2024. F-PACE production at Solihull continues with no end date announced.
We have curated a range of exclusive specifications reflecting the richest options and engine mix of our XE, XF and F-TYPE models. Clients can find these curated specifications and pricing on our website and can purchase through our retail network. E-PACE, F-PACE and I-PACE are still available to build on the configurator.
In regards to our electrification strategy, our statement below: Jaguar will be radically reimagined as an all-electric luxury brand by 2025. The first of three new Jaguars is a 4-door GT with a range of up to 435 miles, built in Solihull. Priced from £100k, it will go on sale 2024 with new Jaguars on the road in 2025.
Jaguar, zegt dat het nog niet het einde is maar dat dit wel zichtbaar is vanaf hier
Waarvan akte. Heeft deze grote kat zijn negen levens gehad, of staat ‘ie weer op? Laat het weten, in de comments!
crashingduke zegt
Tja, ik denk dat Jaguar zijn momentum heeft gemist, toen de nieuwe elektrische XJ niet in 2018 uitkwam. Een vierdeurs grand tourer is natuurlijk hun handelsmerk en als die in 2018 was uitgekomen, hadden ze geen concurrentie gehad.
pomoek zegt
Ik moet, helaas, zeggen dat ik hier niet verbaasd over ben. Nieuwe Jaguars zie ik echt zelden.
moveyourmind zegt
Zolang ik straks maar niet de bietenbrug op ga met een Jaguar. Heb mezelf voorgenomen als ik volgend jaar nog steeds gestopt ben met roken mezelf een Jaguar kado te doen. Liefst een XJ van de laatste generatie.
kniesoor zegt
Mijn buurman van een paar huizen verderop heeft er één waarvan ik weet, dat hij ‘m van de hand wil doen. Een zilvergrijze diesel. Just saying 🙂
Elise zegt
Repeterend verhaal bij traditiemerken die (te) lang vasthouden aan – juist ja – hun traditie. En als onder druk van de-consument-die-een-suv-met-verlichte-fritessnijder wil dan met tegenzin een omslag gemaakt wordt, is het too little too late.
sabrerator zegt
Ja, het einde is nabij. En helaas zal het wel weer aan de Chinezen worden verpatst.
Als liefhebber en eigenaar zie ik liever dat het merk wordt opgeheven. Liever eervol de stekker eruit dan als een soort MG de heritage verkwanselen.
dees zegt
Het is nu van TATA, betwijfel dat deze het zo snel verkopen
vbarchetta zegt
Tja, wil je een luxe Engelse SUV dan koop je een Landrover. Wil je een luxe Engelse slee dan koop je een Jaguar XJ. Dat was jaren lang het luxe vlaggenschip van Jaguar. En laten ze die nou net niet meer maken. Alleen maar die suffe I,E en F Pace. De XF heeft lang niet de klasse als de XJ, zelfs de Jaguar F-Type heeft lang niet de allure van de E-type of zelfs de XJS. Mij geen wonder dat dan het kaarse langzaam uitgaat…..
sabrerator zegt
Precies. Ik geef Ian Callum de schuld met zijn ontwerpen.
Geen enkele klassieke Jaguar-stijl of -klasse, gewoon Britse Audi’s A5 en A7. Niks mis met een Audi, maar die maakt Audi veel beter. Dus koop je een Audi.
debeier100 zegt
Jaguar moet als basis de XJ souvereign [model 2004] updaten, de latere XJ was natuurlijk hondslelijk.
Een PHEV of volledig Elektrisch zal de verkopen gigantisch opkrikken.
Ook de gedroomde E type is uitermate geschikt.
De huidige Jaguar serie is letterlijk onverkoopbaar en betekent het einde van Jaguar.
mashell zegt
Met de iPace waren ze er vroeg bij. Die was niet geweldig maar was met wel TLC wel courant te houden. Maar het lijkt er op dat al het budget bij JLR is opgegaan naar heel veel sterk uitwisselbare Land Rovers.
William zegt
Mooi en aantrekkelijk merk. Maar al decennialang geteisterd door beroerd management. Wat zo te lezen niet beter wordt. Op veel markten verkopen EV’s slecht. Te duur, onpraktisch, stresserend en problematisch.
Robert zegt
Och, als ze straks in een rijtje komen met o.a. Rover en Saab, staan ze precies daar waar de beoogde (en te kleine) doelgroep ze verwacht.