Geen kobalt betekent: minder duur en minder kinderarbeid.
Kobalt is een van de duurste grondstoffen voor accu’s. Bovendien wordt het metaal vaak onder erbarmelijke omstandigheden uit de grond gehaald. Kinderarbeid kan daarbij niet uitgesloten worden. Genoeg reden dus om daar vanaf te willen. Tesla gebruikt daarom al flink minder kobalt in hun accu’s dan voorheen. Nu zijn ze echter in gesprek over het gebruik van accu’s waar helemaal geen kobalt voor nodig is.
Normaal gesproken gebruikt Tesla nikkel-kobalt-aluminium-accu’s, oftewel NCA-accu’s. Ze zijn nu echter aan het kijken voor lithium-ijzer-fosfaat- oftewel LFP-accu’s. Tesla is al meer dan een jaar in gesprek met een Chinese leverancier CATL. Iemand die dicht bij het vuur zit meldt dit tegenover Reuters. De gesprekken over de significant goedkopere accu’s zouden al in een vergevorderd stadium zijn.
Het is nog niet bekend op wat voor schaal Tesla de LFP-accu’s wil gaan inzetten. Voorlopig zal het overgrote deel van de accu’s nog gewoon kobalt bevatten. Volgens de anoniem bron van Reuters zou Tesla zelfs helemaal geen plannen hebben om te stoppen met NCA-accu’s. In 2018 had Elon Musk echter wel de wens uitgesproken om de hoeveelheid kobalt terug te brengen tot nul.
Er is overigens wel een reden dat autofabrikanten nog niet massaal zijn overgestapt op LPF-accu’s. Deze batterijen hebben namelijk een lagere energiedichtheid dan NCA-accu’s. CATL is naar het schijnt echter bezig aan een nieuwe technologie die de energiedichtheid als de veiligheid van LPF-accu’s verhoogt. Blijkbaar zijn de accu’s daardoor interessant genoeg voor Tesla.
Via: Reuters
hiostu zegt
Minder kinderarbeid zal wel meevallen. Kobalt is een bijproduct van het mijnen van koper in congo. Dus zolang de vraag naar koper niet afneemt zal dat niet veel uitmaken. Alleen zal de prijs van kobalt iets dalen. En zelfs dat zal nog wel meevallen aangezien 75% van alle kobalt gebruikt wordt in accus van laptops en telefoons. Het andere deel voor accu’s van auto’s en het ontzwavelen van brandstof.
wimof zegt
Van blog vergist, hoort op groen 7 thuis.
florisje zegt
@wimof: Je hoeft niet perse op dit artikel te klikken weet u dat?
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, als Tesla dit lukt dan ben ik fan. Dan staat de auto daadwerkelijk voor een betere wereld. Als de auto’s dan ook nog eens goedkoper worden dan gaat het nog eens wat worden.
okdoei zegt
@dutchdriftking: #doubt
Vooral omdat China er mee gemoeid is. Betere wereld mn reet.
Dutchdriftking zegt
@okdoei: minder afhankelijk speelt een rol. Maar zo lang er Kobalt in zit is een diesel beter voor het milieu.
hiostu zegt
@dutchdriftking: ware het niet dat je voor het ontzwavelen van olie (dus ook voor diesel) kobalt gebruikt. https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html
Dutchdriftking zegt
@hiostu: even in verdiepen. Die wist ik niet.
Richmond zegt
@dutchdriftking: kobalt wordt in allerlei accu’s gebruikt. Ook van je telefoon en laptop. Maar ook legeringen, kunst heupen of knieën, katalysatoren, brandstoffen, verf. http://www.technischwerken.nl/kennisbank/materialen-kennisbank/wat-is-kobalt/
flutterby zegt
@dutchdriftking: koop maar snel een T shirt want Tesla gebruikt volgens mij nu al 3x minder kobalt dan Volkswagen in de ID.3.
racerx zegt
@dutchdriftking: ik juich het wel toe, maar Tesla fan zal ik nooit worden. ;-)
moveyourmind zegt
Goede zaak!
Eigenlijk zouden we ons de ogen uit de kop moeten schamen dat kinderarbeid überhaupt nog voorkomt in deze wereld. Alleen maar omdat consumenten en bedrijven voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. En dat geldt niet alleen voor kinderarbeid, er zijn ook genoeg volwassen mensen die uitgebuit worden.
Vindt het oprecht een goed initiatief van Tesla dat ze naar alternatieven zoeken.
flutterby zegt
@moveyourmind: Vergeet niet dat deze kinderen werken zodat ze kunnen eten. Het zijn vooral de omstandigheden die moeten verbeteren, maar zo verbieden is nog schadelijker
Daarnaast kan je kinderen wel blijven opleiden, maar in India zitten de servicedesken al vol met HBO’ers en een groot deel van de bevolking wil hier geen buitenlanders hebben, ook al zijn ze universitair geschoold.
PS: Zonder kinderarbeid hadden we in Nederland ook geen zomervakantie.
thestino zegt
Teslablog
fanboy zegt
Ik hoor niemand over de kobalt die nodig is bij het ontzwavelen van fossiele brandstoffen.
Straks is de EV kobalt vrij en de brandstof auto nog steeds niet.
rhellema zegt
@fanboy: klopt, alleen dan is het gebruik van kobalt wel veel meer geminderd. En met een opmars van elektrische auto’s waardoor er minder benzine auto’s verkocht gaan worden en uiteindelijk geen benzine dus geen gebruik meer van kobalt.
Richmond zegt
@rhellema: alleen zit het dan nog steeds in je telefoon en laptop. Zolang er geen kobalt vrije accu’s zijn. Maakt het niet uit of er meer of minder ev zijn. Minder ev is meer ice waardoor er ook kobalt nodig is. En die is niet herbruikbaar. Accu’s nog wel.
rhellema zegt
@benja01: juist bij de ontwikkeling van nieuwe accu’s moeten de EV fabrikanten het voortouw gaan nemen. Er wordt al zo lang gerept over het feit dat er nieuwe accu’s aan gaan komen maar niemand die het voortouw durft te nemen lijkt het wel. Voor het gebruik van benzine is het nodig om deze benzine te maken maar het gebruik van benzine kan je alleen maar minderen door meer elektrisch te gaan rijden dus moet dat de markt zijn die zich gaat ontpoppen tot het gebruik van nieuwe accu’s. Laptops en telefoons zullen dan automatisch volgen maar die durven het nog niet aan met nieuwe accu’s. De EV fabrikanten maar ook hun consumenten beweren dat zij erg innovatief bezig zijn, laat ze het dan waarmaken ook, anders is de techniek dus nog niet klaar voor EV’s.
flutterby zegt
@fanboy: misschien moet je de eerste reactie op de post even opnieuw lezen..
x1f48 zegt
Een tesla artikel zal wel voor veel clicks zorgen maar het loopt nu wel een beetje de spuigaten uit vind ik. De helft van de artikelen gaat tegenwoordig over tesla dit kan volgens mij ook wel minder. Desnoods één artikel per dag met alle nieuwtjes over tesla van die dag ipv een artikel voor elke scheet die Elon laat.
olivier420 zegt
@x1f48: Begin het volume aan tesla artikelen ook wel bijzonder te vinden. Het levert weer een hoop schuimbekjes (beide kanten) gedrag op.
Is stiekem wel weer geestig.
florisje zegt
@x1f48: Je hoeft toch niet op dit artikel te klikken? Er zijn zat andere artikelen die niet over Tesla gaan hoor.
Erik zegt
@moveyourmind
Je kunt je afvragen of er sprake is van kinderarbeid. In vele delen van de wereld is het normaal dat kinderen bijdragen aan de inkomsten van het gezin. Vanuit de westerse maatschappij vinden wij dat kinderarbeid. Dat in andere werelddelen hier anders mee wordt omgegaan, dat is onze gedachten kronkel vanuit de westerse wereld.
Ik begrijp dan ook nooit waarom wij ons altijd willen bemoeien met andere culturen waar het normaal is dat het hele gezin van jong tot oud meewerkt om inkomsten te generen en ons niet eerst verdiepen in deze culturen. Wat is het dat wij altijd onze normen en waarden willen opleggen. Ook hier in NL zijn er genoeg boerenfamilies waar de kinderen op het erf en land werken met en voor pa/ma, maar ja, die staan niet op de loonlijst en dat is binnen de muren van het erf. Dat boeit ons niet en is normaal, toch?
moveyourmind zegt
@erik2907: Ik snap je punt, maar er is nog steeds een groot verschil tussen
ablogjunk zegt
Misschien moeten ze een paar van die kids op het ontwikkelen van deze autoblog app….
florisje zegt
@ablogjunk: Ja ik vind het wel een beetje triest worden deze app. Hoog tijd voor wat TLC (notificaties, geen debiele lay-out fouten, vernieuwd UI) Deze meuk is nog van voor de Android KitKat tijd man
wimof zegt
Jammer genoeg zal de kinderarbeid niet verdwijnen door geen kobalt meer te gebruiken, misschien wel als het koper er ook uit verdwijnt.
Anderzijds als men het koper vervangt door zilver komen er weer andere mijnen in het vizier.
We zijn er zo te zien nog niet uit.
Richmond zegt
@wimof: men doet alsof kobalt het enige is waarvoor kinderarbeid wordt gebruikt. Kleding en schoenen worden ook nog steeds door kinderen gemaakt.
oxidizers zegt
Tesla loopt wederom voor.
florisje zegt
@oxidizers: Het probleem met LiFePO4 batterijen is dat de en energiedichtheid aanzienlijk lager is dan NCA batterijen. De bovengenoemde techniek wordt al jaren gebruikt voor de statische opslag, omdat het een stuk veiliger en stabieler is dan NCA.
racerx zegt
Mooi, maar zitten ze ook sneller vol?
Dutchdriftking zegt
@benja01: klopt, alleen de accu van een auto is een stuk groter dan die van een telefoon of laptop. En met het kopen van een telefoon ben je niet “zogenaamd” de wereld aan het verbeteren.
Dutchdriftking zegt
@benja01: even gekeken, tijd voor fossiel vrije diesel, die is er overigens ook gewoon en heet blauwe diesel. Daar wil onze overheid echter helaas nog niet aan.
wimof zegt
Toch wel, ik had het maar net op Tweakers gelezen,.
frank2b zegt
LPF-accu’s? Da’s een nieuwe voor me.
Ontopic: als het lukt het aandeel kobalt omlaag te brengen dan zal daar niemand rouwig om zijn.