
Roepen dat je met je Tesla het Ringrecord gaat pakken en het ook daadwerkelijk doen, zijn twee heel andere dingen.
Tesla. We kunnen er meerdere artikelen per dag over schrijven. En vergeef ons als we dat dan soms ook doen. Maar er is gewoon veel over de creaties van Elon Musk te vertellen.
Soms doen we dat een beetje lacherig, als Elon weer eens iets geks beweert en het niet nakomt. Maar ook vaak vol bewondering, als ze bijvoorbeeld met een nóg snellere variant van de Model S op de proppen zijn gekomen. Zoals met de Model S Plaid.
Model S Plaid gespot op de Nürburgring
Een van de dingen die Tesla bij monde van Elon Musk roept, is dat ze de snelsten zijn. Tesla’s accelereren sneller dan welke andere auto dan ook, maar ze moeten volgens Musk ook het Ringrecord kunnen pakken.
En dar wringt het hem een beetje, want dat is Tesla nog niet gelukt. Die eer is in handen van Porsche, met de Taycan Turbo S. Maar het lijkt erop dat Tesla wil terugslaan, want er zijn Plaids gespot bij de Nürburgring.
Rondje 7:20 is makkelijk te doen
Dat is wat Tesla denkt. En met die 7:20 is het Ringrecord voor elektrische productie-auto’s natuurlijk direct in handen van de Amerikanen. Dat staat nu namelijk op 7:42. Zoals gezegd door Porsche.
Tesla denkt trouwens dat het nóg sneller kan, 7:05 zou haalbaar moeten zijn.
Officieus Ringrecord wel voor Tesla
In 2017 reed er ook een Tesla Model S Plaid over de ring. Die rondde de baan in 7;13 minuten. Inderdaad, een bak sneller dan de Porsche. Alleen waarom heeft dat merk het Ringrecord dan nog in handen?
Simpel, de Tesla waarmee de snelle tijd werd gereden, was alles behalve standaard. Zo waren de wielkasten uitgebouwd, zat er een dikke spoiler op en was het interieur gestript. Zo kan ik het ook Elon!
We gaan het zien
Of niet natuurlijk. Als er 1 ding is dat we hebben geleerd van Tesla in het algemeen en Elon Musk in het bijzonder is het wel: Eerst zien, dan geloven.
Waarvan akte.
Yes, bring it on!
@Pascal: wat een onzin natuurlijk. Als t gaat om de 0-100 dan gaat t om zowel electra als atmosferische motoren.. Gaat t om een rondje is er ineens een record voor electrische auto’s. Ofwel laten we t een naampje geven. Ofwel de tijden van de echt snelle auto’s vallen gewoon nog steeds niet te halen met de elektrische bakken.. niet dat dit geen snelle tijden zijn maar toch
En dan komt Porsche gewoon met een Taycan Turbo S GT2 Carrera Sportourismo die op 900V draait en weer sneller is.
@mashell mooi toch. Houden ze elkaar beetje scherp. Zou het (als tesla) een hele eer vinden als Porsche ook ten tonele verschijnt met de tekst “Challenge accepted”
Je bedoelt de “special edition Taycan Turbo S GT2 Carrera Sportourismo”? Want volgens mij hebben ze daar geen normale modellen meer, en als de GT2 het niet lukt, kunnen ze altijd nog een GT3, GT4, GT5 neerzetten niet?
Zijn er hier niet een paar race slimmerikken die wat kunnen voorspellen? Gaat dit ook niet afhangen van het remmen? En dan het verschil wanneer je nog regeneratief(?) kunt remmen, of echt de schijfremmen nodig hebt.
Aangezien Tesla voornamelijk goedkope rommel gebruikt, lijkt me dat porsche een groot voordeel kan behalen bij het gebruik van hun remsysteem. Is er nog iets anders wat echt stukken beter is?
@geen1234: drie alinea’s en drie twijfelachtige opmerkingen
Gisteravond is er een 9.08 geklokt in de 1/4 mile. 154 mph. Sick hoor. Die gaat dik in de 8 op een paar goeie dragradials. Heftig.
Ik begreep dat de Model S Plaid niet mag meedoen met de nodige drag races omdat er bij die prestaties een remparachute verplicht is.. aardig gek
Sowieso rolkooi eigenlijk. Filmpje staat op 1320Video op Youtube.
Hoeveel keer kan je dat doen voordat je hem moet opladen?
@geen1234: ik denk 1234 x
Ik heb geen idee. Ze doen redelijk wat pogingen. Ben verder helemaal niet thuis in dat spul.
Dit gaat hopelijk een leuk gevecht worden! Misschien kan Porsche met de turbo S nog sneller, hopelijk komen we daar snel achter!
Ik vind het voor nu alvast erg grappig om te zien dat de Duitsers in hun eigen achtertuin een lesje gaan krijgen van deze Amerikaanse nieuwkomer. De Plaid is overduidelijk een maatje te groot voor de Turbo S. Porsche laat dit vervolgens ongetwijfeld niet op zich zitten en komt er wel weer overheen met een nog meer gepeperde versie van de Turbo S, lekker veel spektakel te verwachten op de ring.
Inderdaad luie europese klanten, die gewoon maar accepteren dat ze 370pk krijgen voor 150k-175k, en dat alleen vanwege de marketing strategie van porsche. Tja met zo’n beleid wordt je vroeg of laat voorbijgereden door de concurrentie.
Nouja, 761pk is gewoon netjes bij Porsche, niks mis mee… en rijden doen ze gewoon top die Taycans, kwaliteit straalt er wel vanaf.
Hmm, ik keek even hoe dit was ten opzichte was van benzine. De AMG GT Black Series doet het in 6:43 ipv 7:20.
Ik had stiekem verwacht dat 1100pk Plaid vs. 730pk benzine-ontploffer het zou winnen op een relatief snel circuit. Bizarre specificaties overigens voor de Tesla hoor, maar natuurkunde liegt niet denk ik; (grip/gewicht) is net in het nadeel tov pk’s blijkbaar. Maar de appels-appels vergelijking met elektra Tesla vs. Porsche zal nog niet stoppen en Tesla mogelijk nog wel even winnen.
Ik vraag me af hoeveel rondjes je met de Tesla kunt doen, sommige ‘normale’ auto’s trekken het toch ook niet als je daar de hele dag bezig bent.
In die AMG krijg je wel heel lastig 5 personen (of 7?). Totaal andere klasse van auto.
Met dit soort pk’s komt er eigenlijk een nieuwe overweging bij de aanschaf van zo een auto. Wil je, als je je 1000pk gebruikt uberhaupt nog wel in een Tesla zitten?
Sorry hoor maar met de relatief korte historie van Tesla en de matige ontwikkeling/kwaliteit, is het dan niet beter om maar in een merk met gerenommeerde reputatie te nemen? Volgens mij zijn er wel beter opties dan. Zit die carbon cage van de 7 serie ook op een m5 of zo?
@geen1234: wil je überhaupt in een Tesla zitten?!?
@geen1234: Tesla maakt momenteel gemiddelde de veiligste auto’s op de markt. Het ontbreken van een groot blok ijzer voorin heeft nogal wat voordelen. Destijds was het grootste kritiekpunt van Sandy Munro zelfs dat de Model 3 op kreukelzone over engineered was.
Oneerlijke strijd, een EV en ICE vergelijken, zet dan ook een formule 1 auto op de ring, die heeft ook 4 wielen en een stuur.
@marcomanta: hebben ze af en toe wel eens gedaan. Nick Heidfeld heeft zo eens een paar demonstratieronden gereden in een BMW-Sauber F1-wagen, maar die mócht niet op volle snelheid omwille van veiligheidsredenen (niet genoeg ambulances/helikopters in geval het fout zou gaan).
Waarom Porsche met hun 918 farewell-tour dan wel mocht knallen is me niet bekend 🤷🏻♂️ Ik denk dat een F1 ongeveer dezelfde tijd zou neerzetten als die gepimpte Porsche.
@nemus: aha, thanks voor de info.
Ondanks de naam is de Taycan TURBO S toch een EV…
@marcomanta: ja en dat is ook een productie auto? Je mist de clue..
@rhyo: nee hoor, maar een ICE is compleet anders dan de benzine variant.
De nieuwe Roadster zou em in 4:20 doen
Porsche gebruikte een model dat van de lopende band kwam. Enkel een rolkooi werd er gemonteerd. Dus Musk, niet valsspelen hé!!
Leuk weetje: je spreekt “plaid” uit als “pladd” en niet als “played/pleed”
Dat maken we natuurlijk zelf wel uit… Ik vind het typisch tesla om hun snelste model naar een suf picknick kleedje te noemen.
Komt eigenlijk gewoon uit de film Space balls….
@sportabgasanlage: Eerder “plet”
@simonmc eigenlijk plad/pled, met een d, geen t. En dezelfde a als in ‘mad’ of ‘dad’.
@sportabgasanlage: Plaedd, een beetje haags erbij.
Ik begrijp die drang van Musk niet om te willen concurreren met Porsche. Tesla bouwt met de S een electrische sedan die ook nog eens enorm snel is. Porsche bouwt al jaren sportauto’s en nu ook een electrische. Je gaat een mercedes E klasse toch ook niet vergelijken met een Porsche Cayman.
Helemaal mee eens, tussen de auto’s en hun doelgroepen zit een flink verschil. Maar toch heeft het als bedrijf wel marketingwaarde wanneer je kan roepen dat je de snelste EV levert. (Te meer wanneer je met een grote zakensedan een zeer gerenommeerde sportwagenbouwer aftroeft)
@mpgc: des te knapper toch als het Tesla lukt
@mpgc: Hij wil juist laten zien dat een elektrische auto op elk vlak een brandstofmotor verslaat. Of dat lukt is nog de vraag, maar het is letterlijk het doel van de nieuwe Roadster om álle argumenten van tafel te vegen.
@nicolasr was het niet een standaard Taycan die deze tijd heeft neergezet? Geen Turbo S?
Nee, dat was een Taycan Turbo. Het verschil met een Turbo S is niet heel groot. De S is alleen sneller in de 0-100 met LC en heeft standaard PCCB. Maar het schijnt dat de Turbo S meer pk heeft dan de 760 pk welke opgegeven is en dus sneller zou zijn dan de gewone Turbo…. Porsche doet dat altijd: minder opgeven dan werkelijk… Kortom, ze hebben nog wat achter de hand.
Zeker op de Ring is topsnelheid van groot belang, ik denk dat Porsche de begrenzer (269 bij mijzelf) er wel af haalt dan…
https://youtu.be/4sbMRl4tjxg
Kom maar op! Leuk robbertje vechten die 2! En ook al zou de Tesla sneller zijn, mooi voor ze maar ik koop hem Niet!😉
Precies, een beetje spektakel is altijd goed! Het zal mensen hun aankoopbeslissing inderdaad vast niet veranderen maar leuk is het wel.
Ik vind het allemaal niet zo spannend eigenlijk. Onderweg naar Spanje zag ik best wat Tesla’s op de autoroute en ze reden allemaal 110 op de rechterbaan omdat het bij de tankstations behoorlijk druk was.
Laat ze zich nou maar focussen op de real world problems van EV’s voor ze zich druk maken over wie het grootste plassertje heeft.
Zolang er nog geen EV is die op lange trajecten tegen mijn 15 jaar oude auto op kan boksen ben ik niet vredelijk onder de indruk.
En -dat- verschil is momenteel nog heel erg groot.
Mmm, ik reed gewoon 130 met aanhanger, geen probleem en aangekomen met 10% en drie oplaad beurten in Frankrijk.
Super logisch dat hij het probeert. Er zit enorm veel kennis bij Porsche / VW hoe je een goede brandstofmotor maakt.. net als (nu nog) in de luchtvaart was de kwaliteit daarvan vrij bepalend voor je plek/waardering in de markt..
En toen kwam Tesla, eerst (beetje pesterig als je het mij vraagt) afgebrand door Top Gear..
Maar de model S was een schot in de roos (geholpen door de nodige subsidies).
Andere unique selling point (van bestaande fabrikanten) is wegligging wat je deels terug ziet in ringtijden, maar ook beleving als je het mij vraagt.. stuur maar eens een rondje in een Mustang Mach-e en dan in een Tesla..
Al ze Porsche verslaan dan zegt dat wel iets.. want dan ga je toch iets eerder achter je oren krabben alvorens je (veel) meer uitgeeft aan een Taycan dan een model S met “vergelijkbare” specs…
Een mooier in en exterieur is dan niet voldoende meer..
Los van het bovenstaande staat de VW groep natuurlijk ook niet stil (samen met Hyundai) en zijn ze druk bezig het Unique selling point van Tesla aan te pakken.. betere specs.. Als dat aardig in de buurt gaat komen, en dat verwacht ik.. dan zou ik (zelf) toch liever een mooi interieur hebben en iets lekkerder stuurgevoel..
Spannende tijden dit! (mijn gunfactor is wel iets meer Europees omdat Musk niet bepaald om arbeidsomstandigheden geeft of moeilijk doet over de afkomst van materialen). Chinese auto’s heb ik daarom zelfs een hekel aan.. o.a. ook vanwege de nasty subsidie praktijken etc. van de Chinese overheid..
Wel een lange uitleg over een gespotte Tesla.