Oei, TechArt heeft zich vergrepen aan de Porsche Cayenne facelift.
Het is natuurlijk erg smaak afhankelijk of de tuning van TechArt mooi is of niet. In mijn geval ligt het puur aan het onderdeel én het model. Sommige zaken op een Porsche 911 zeg ik van ja, ik snap hem wel. Dat gevoel krijg ik absoluut niet bij het aangluren van deze Porsche Cayenne van TechArt.
TechArt facelift Cayenne tuning
Op basis van de facelift van de derde generatie heeft de Duitse tuner allerlei dingetjes bedacht. Het is vooral een hoog spiegeltjes en kraaltjes gehalte. Misschien heb ik het helemaal mis. Overtuig me graag in de comments als je van mening bent dat dit echt een dikke vette verbetering is.
TechArt heeft voor de facelift Porsche Cayenne een Aero Kit verzonnen. De upgrades bestaan uit vleugels aan de voorzijde, een spoiler, een carbon motorkap en een diffuser. De tuner zegt dat de aerodynamische aanpassingen daadwerkelijk van nut zijn en het rijgedrag van de Cayenne verbeteren.
Naast de uiterlijke pracht zijn er ook hardware oplossingen. Denk aan een nieuw uitlaatssyteem en het kietelen van de ECU. De Cayenne S met de 4.0 liter V8 is standaard goed voor 474 pk en 600 Nm koppel. De powerkit brengt dit naar 564 pk en 720 Nm koppel. Dat is nog inclusief het OPF-filter, laat je deze verwijderen komt er nog eens 10 pk bij.
Met de motortuning accelereert de Porsche Cayenne S in 4,1 seconden naar de honderd. De sprint van 0-160 km/u is gedaan in 9 seconden en de sprint van 0-200 km/u neemt 13,9 seconden in beslag. De topsnelheid bedraagt 287 km/u.
De tuning aan de motor kan ik nog begrijpen, de uiterlijke ‘verbeteringen’, laat die maar achterwege. Prijzen en beschikbaarheid volgen in een later stadium. Dan neemt TechArt de Porsche Cayenne facelift ook op in de configurator en kun je helemaal los.
harrie zegt
Wat een buitenboordbeugel muil.
Dutchdriftking zegt
Het probleem van de persplaten van tuners is dat alle aangepaste spoilers goed moeten opvallen. Dus een contrasterende kleur. Een Rieger kit op een witte A5 sportback lijkt heel fout. Is het echter een donkergroene A5 en zijn alle frutsels mooi mee gespoten dan is het ineens best fraai. En ik denk dat dit hier ook het geval is. Al zijn die ‘haaienvinnen’ aan de splitter en de skirts natuurlijk nooit mooi op een SUV.
rollingstoned zegt
Sowieso, spoilers en carbon op een SUV… koop dan een echte sportauto.
Jurgen zegt
Waarom? Als het beter smoker is het toch prima? In een 911 past echt een stuk minder bagage en medereizigers hoor.
rollingstoned zegt
Je koopt een “terreinauto” (aka SUV) om er vervolgens een “sportwagen” van te maken door hem te verlagen en hem op te leuken met een berg tupperware. Doesn’t make any sense at all. Daarbij hebben spoilers en carbon frutsels al helemaal lekker veel nut als je die auto toch volgooit met medereizigers en bagage…
991TurboS zegt
Ik vind dat TechArt altijd te ver gaat.
nicolasr zegt
Best goed geslaagd. Als je alle aftermarket frutsels eraf haalt en de originele Cayenne overhoudt tenminste.
kennone zegt
Dus de Cayenne S heeft voort ook weer een V8?, Hebben ze hem daarvoor een beetje voor niets verpest met die saaie 6pitter.