Sir James Dyson, de man achter de stofzuigers, heeft grootse plannen. Hij wil in 2020 een auto op de markt brengen. Maar wordt het ook wat?
Hoewel we onze op- een aanmerkingen hebben bij de elektrificatie van auto’s, is de overgang van de traditionele verbrandingsmotor naar batterijen en elektromotoren een interessant proces om te volgen. Oké, EV’s zijn eigenlijk helemaal niks nieuws, maar het feit dat de hele industrie de omslag lijkt te gaan maken naar elektrogebakjes, is waarschijnlijk de grootste verandering die we in een dikke 100 jaar auto industrie gezien hebben. Noem het de doodsteek voor de auto als een ‘levend’ object, noem het een paradigm shift, wat jij wil…
Een positief aspect aan een verandering als deze is in ieder geval dat er allerlei gelukzoekers opstaan die in de omschakeling van ‘het oude’ naar ‘het nieuwe’ kansen zien om de markt te betreden. Want laten we eerlijk zijn, de auto industrie is inmiddels zo volwassen geworden dat het vrijwel onmogelijk is/was geworden een voet tussen de deur te krijgen als nieuwe partij. Naar de lokale Rabobank gaan om wat geld te lenen voor het oprichten van het nieuwe VAG gaat je waarschijnlijk niet lukken.
Een van de nieuwe mannen die zijn hoed in de EV-ring wil gooien is Sir James Dyson. De inmiddels 71-jarige Britse uitvinder ken je waarschijnlijk vooral van zijn zakloze stofzuigers, maar James heeft een passie voor allerlei andere technische dingen. Naar eigen zeggen loopt hij al sinds de jaren ’80 rond met het idee een eigen auto op de markt te brengen. Omdat Dyson al wat ervaring heeft met het maken van batterijen, ziet hij nu zijn kans schoon om de droom te verwezenlijken.
Volgens James werkt een team van zo’n 400 man al twee jaar in het geniep aan zijn eerste auto. Er wordt zo’n 1 miljard Pond geïnvesteerd in het ontwikkelen van de auto en nog eens 1 miljard in het ontwikkelen van de batterij. De details zijn echter nog schimmig, want James houdt zijn kaarten graag dichtbij de borst.
Competition for new technology in the automotive industry is fierce and we must do everything we can to keep the specifics of our vehicle confidential.
Het enige wat de stofzuiger-gigant wel kwijt wil is dat zijn auto radicaal anders gaat zijn dan producten die er nu al op de markt zijn.
What is the point of making it like any other car?
De auto wordt echter geen massaproduct en ook niet goedkoop. Dus dan blijven er volgens ons eigenlijk twee opties over: het wordt een supercar of een luxobarge. We laten het echter aan Dyson over om ons te verrassen met iets geheel anders. Denk jij dat Dyson’s projectje kans van slagen heeft? (via bbc.com)
Bedankt iedereen voor de tips!
viezefreddyw zegt
Zakloze stofzuigers zijn leuk, maar zak lozende zuigers zijn nog het leukst…
Goedemorgen, nu even serieus.
Ik gun het de beste man van harte. Hij zal niet de eerste zijn die het probeert en vervolgens volledig flopt. En als het een luxueus ding of supercar moet worden, ben ik benieuwd wie het zou willen kopen. Een Dyson auto klinkt niet al te interessant natuurlijk.
pleiades zegt
@viezefreddyw: Plot twist, ze gaan in 2019 motoren leveren aan Red Bull. Het geluid is er al.
viezefreddyw zegt
@pleiades: Haha die kans zit er dik in ja!
sanderm3 zegt
@viezefreddyw: je doet je naam weer eer aan zie ik.
donvincenzo zegt
@viezefreddyw: Ben benieuwd waarmee ze komen. Dyson is goed in het veranderen van dingen die anderen als een gegeven beschouwen. Niet alleen de stofzuiger zonder zak, maar ook de ventilator zonder draaiende rotorbladen. Ik hoop dus dat ze met de auto ook iets echt innovatiefs gaan doen, niet simpelweg een sportwagen of een luxe auto, maar een wezenlijke verandering aan het hele idee van wat een auto is.
Dutchdriftking zegt
En wat is er precies nieuw? Je kan je stofzuiger er mee opladen?
garp zegt
De gemiddelde A t/M D segmenter klinkt al als een stofzuiger. Dus waarom ook niet?
Erik zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt. Klassiekertje!-
berlinetta zegt
Als zelfs stofzuigerfabrikanten auto’s gaan ontwerpen, dan weet je dat de auto nooit meer hetzelfde zal zijn.
boomhauwer zegt
@berlinetta: tja ducati maakte ooit radio’s, nu motoren met 210pk uit een 1200cc’tje. Misschien wordt het wel wat.
serialchiller zegt
@berlinetta: je bedoelt dit positief zoals Toyoda die begonnen is met naaimachines en nu Toyota het meest waardevolle automerk ter wereld is geworden?
marinepower zegt
Ik denk dat Dyson gerust iets kan ontwerpen, maar de productie wellicht beter aan de gerenomeerde merken kan overlaten/of mee samenwerken. Vanuit niets een autotoko opstarten zal niet meevallen. Zelfs Tesla is relatief onderaan begonnen.
Gulli zegt
Gaat hij de energie voor die auto’s dan opwekken door een grote bol rond een ster te plaatsen die al het zonlicht opvangt?
yipikaye zegt
@Gulli: met “The Flux Capacitor” natuurlijk.
Gulli zegt
@Gulli: ik denk dat er hier niet veel mensen weten wat een Dyson-sphere is
Gulli zegt
@gulli: ok, verkeerde publiek dan. Thx!
Dizono zegt
En ze noemen ze de Dyson V6 en V8?
kliniclown zegt
Ik denk dat het een elektrische straatveger wordt.
stationcar zegt
Als die auto’s net zo gammel worden en net zoveel lawaai maken als die stofzuigers gaat het nooit wat worden.
Ze zuigen misschien lekker, die zakloze krengen van Dyson, maar verder is het helemaal niks.
viezefreddyw zegt
@stationcar: He, viezerik!
futse zegt
@stationcar: das natuurlijk wel het belangrijkste voor een stofzuiger…
stationcar zegt
@futse:
Als je 37x je stofzuiger opnieuw in elkaar moet zetten tijdens het zuigen van je woonkamer denk je daar toch anders over…
lekkaah zegt
@stationcar: je moet ook geen grind opzuigen
racerx zegt
Ik heb een zakloze stofzuiger sowieso nooit gesnapt, uiteindelijk dump je er toch weer een volle zak in en vervolgens klop je dat ding weer leeg.
Anyway, laat Dyson maar lekker een auto met ground effect bouwen, wordt het potentiële roadkill ook nog een keer lekker aangezogen.
trustmeiamanengineer zegt
Zal prima rijden dan, maar van goedkoop kwetsbaar plastic gemaakt zijn en een ongelofelijke teringherrie maken. (Als we de analogie met de stofzuigers even aanhouden…)
Ik denk dat het zonde van Sir James z’n centen is. Echter, als ze zich bijvoorbeeld richten op de elektromotoren in plaats van een complete auto kan het best eens interessant worden. Hun switched reluctance motor (SRM) motoren in de stofzuigers zijn best mooie stukjes techniek en die techniek wordt nog niet in auto’s gebruikt naar mijn weten.
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Inderdaad, waarom nou meteen een hele auto ontwerpen? Je kunt toch op je vingers uit tellen dat dat een lastige klus gaat worden. Richt je gewoon op de techniek en probeer dat te verkopen aan een andere partij.
pomoek zegt
Als zo af en toe stofzuigert heb ik me altijd afgevraagd waarom meneer Dyson zich zo kwaad maakte om de stofzuigerzak. Je wisselt het ding een keer in de weet ik veel en koopt om de zoveel tijd een setje nieuwe voor meer dan je wil maar minder dan me kan boeien. Wat mij altijd mateloos irriteert aan het stofzuigen is dat je het ding met een kabel moet verbinden aan een stopcontact en dan de stofzuiger als een jankende peuter achter je aan moet slepen. De stofzuiger weet zich dan ook altijd wel een keer achter een stoel of tafelpoot klem te rijden. Draagbare stofzuigers, centrale stofzuigsystemen en robots zijn, denk ik, goede stappen in de richting van het optimale stofzuigerontwerp. De stofzakloze stofzuiger is dat naar mijn mening, niet. Dat hij er flink geld mee weet te verdienen vind ik knap. Meneer Dyson blijkt zijn spullen goed aan de man/vrouw te kunnen krijgen. Zeker voor de prijzen die ervoor worden gevraagd.
Ik ben dus, kortom, er niet van overtuigd dat hij niet met een killer EV op de proppen gaat komen. Ik ben bang dat hij wederom met een oplossing voor een “mweh” probleem komt.
maarten156 zegt
Na de Duster ook de Dyson!
BRuud zegt
James Dyson, die ouwe zweefkees. Het enige wat die beste man goed voor elkaar heeft is z’n marketing en z’n low-cost productie. Qua kwaliteit zijn er op alle vlakken betere en goedkopere alternatieven te vinden.
Een geduchte concurrent voor de Duitse merken en de Apple car dus.
niekie1999 zegt
Chapperal J2, eerste auto waar ik aan dacht: http://hanabi.autoweek.com/sites/default/files/styles/gen-738-415/public/130729968-2.jpg?itok=PrzgpXN7
lodewijkyolo zegt
Maken ze die niet al? De BMW I3 en I8?
Breinstein zegt
Dacht even dat de bron de BCC was, maar het blijkt de BBC te zijn.
JanC zegt
De vorige keer dat een stofzuigerfabrikant een elektrische auto maakte, was dit het resultaat:
(deze werd gemaakt in de Hoover-fabriek)
560pk zegt
Weren’t we gelijk waar Chris Bangle mee bezig is ;)
560pk zegt
@560pk: “weten”
sulobb zegt
It wil SUCK! Weten we alvast :P
Ik hoop dat op z’n minst de looks op iets gaat trekken en het interieur maken ze hopelijk ook niet met al te veel bulten zoals met de stofzuigers… Motorisch verwacht ik geen wonderen, er komt heus geen v12 in…
bmwe81 zegt
De meeste autofabrikanten maken ook stofzuigers, dus waarom niet?
Esprit_de_Flandre zegt
“De auto wordt echter geen massaproduct en ook niet goedkoop. Dus dan blijven er volgens ons eigenlijk twee opties over: het wordt een supercar of een luxobarge. ”
Serieus, AB? Niet meer inspiratie dan dat?
Dyson zegt de wereld te willen veranderen. Dat ding wordt dus helemaal autonoom en veegt OV van de kaart…
E34M5Touring zegt
Moet je de auto dan straks ook pontificaal in je huiskamer ophangen?
mrgnex zegt
Dan kan Gran Turismo eindelijk realistische geluiden hebben.