Speciaal voor Saab-online nog even een Saab artikeltje op de zaterdagavond;) In mijn ogen is een Saab op het circuit een beetje hetzelfde als een geheelonthouder in een bierbrouwerij. Oftewel ze hebben er niks te zoeken. Maar toch denken een paar Zweden daar anders over want het voor het STCC (Swedish Touring Car Championship) is namelijk een raceversie van de 9-3 ontwikkeld.
Inmiddels heeft het eerste exemplaar zijn shake-down achter de rug en is klaar voor het Dealer Sport team klaar voor het komende seizoen. Om het geheel nog een beetje een groen tintje te geven loopt de volgens S2000 specificatie gebouwde Saab 9-3 op E85. Net zoals de Volvo C30 Green Racing trouwens die ook deelneemt aan het STCC. (via: touringcartimes.com)
M Freak zegt
Ontopic: Ik vind em er leuk uitzien!
q-oekje zegt
dat is weer jammer
maar ik vind het een hele leuke auto deze moeten ze gewoon direct in productie nemen
Brian zegt
So f*ck!
Zo ziet een Saab er toch stukken beter uit =D
Apache zegt
Met die mini velgjes en verlaagde carosserie geeft Saab wel de geslaagde indruk dat die 9-3 groot is :p Het liedje “Maria Maria” van Carlos Santana komt zo spontaan in me op als ik die bak zie :) Ziet er wel een stuk geslaagder uit dan de productieversie zo.
Larrs zegt
Ziet er zeker niet slecht uit. :)
The_Godfather zegt
Geen foto’s van de achterkant?? Spijtig, maar de voorkant vind ik al geslaagd.
Alleen misschien een ander kleurtje, wit mer blauwe strepen misschien???
vla zegt
Mijn Turbo-gen swingt de pan uit!
Rick zegt
Helemaal geslaagd, alleen nu nog een tegenhanger van deze.
Een met corvette blok?!
lincoln zegt
jaren 80 troep .. kunnen ze nooooooit meer goed adverteren ..
hooguit als retro op de markt zetten ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ De Vlaemink!
Ik zie nog geen sponsoring op de auto!
Is er ook een autoblog.se?????
:D
Verder beetje te fout naar mijn idee, maar het blijft een Saab!
Daaf zegt
Nog wat power dr bij en een nieuwe kanidaat voor DTM.
of is dat te optimistisch? van mij magt.
Robske zegt
werkelijk prachtige auto vanuit het vooraanzicht. Saab gaat kontshoppen en veranderd zijn naam in ‘Baas’.
Citrofiel zegt
Ook al past het niet bij het merk, bij een landelijk autosportprogramma moeten de merken uit dat land wel mee doen, vind ik. Hoewel ik hiermee waarschijnlijk wel mijn favoriete merken onderuit haal…? Heeft Frankrijk een nationaal autosportprogramma?
Over de foto’s: Het zal vast aan de lichtval liggen (weet ik eigenlijk wel zeker) en dus aan de kleuren (schaduw/licht), maar op die foto recht van voren lijkt het wel alsof hij vervormd is! :P
StefanVTS16V zegt
@Citrofiel: die “vervorming” komt waarschijnlijk door het camber van de voorwielen …
Citrofiel zegt
@ StefanVTS16V (C2?); Nee, dat is het niet. Het is net alsof de onderkant van de bumper aan de linkerkant hoger is dan aan de rechterkant, en het gebied tussen mistlamp en koplamp aan de rechterkant hoger is dan aan de linkerkant, en nog meer van dat soort grapjes van het menselijk oog.
frederik zegt
Is wel spijtig als je zo’n foto’s released om iets te promoten dat ook nog kwaliteit moet uitstralen.
Apache zegt
@ Citrofiel
Jij zou berecht moeten worden te zeggen dat racewagens als dit niet bij Saab hoort, maar jij kunt toch nooit de gevangenis in. Als welgemeend fan van Franse auto’s verklaart het gerecht jou sowieso ontoerekeningsvatbaar. Tjah, jij kunt er tenslotte niet aan doen dat je zoiets zegt :P . Je gaat hooguit naar een plaats waar er speciaal goed voor jou gezorgd wordt.
Patrick zegt
‘Net zoals de Volvo C30 Green Racing trouwens die ook deelneemt aan het STCC.’
klink niet echt lekker ;)
verder hele vette bak!! 8)
nu alleen nog bewijzen op het circuit :!:
w0o0dy zegt
Het rijden op E85 is vanuit het oogpunt van de mensen achter deze auto waaarschijnlijk niet het milieu…. op boi-ethanol blijft de temperatuur van de motor iets lager en dat betekent dat je em iets meer vermogen kunt geven zonder met je koeling in de knoei te komen.
Saab op het circuit…. tja, kweenie, geloof niet dat het imago van Saab nou zo goed samengaat met racen, maar ach, als ze er lol in hebben.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Wooody: dit is ook de reden waarom Saab gestopt is met rally-en. Daar waren ze vroeger erg succesvol mee, maar het ‘modderige’ imago paste niet meer…
Qua racen: waarom niet? Hebben ook al vrij succesvol meegereden in de BTCC.
@ Citrofiel: mee eens ja. Ik denk wel dat er in de toekomst meer aankomt wat dit betreft. Zijnde premium merk van GM, wie weet! Ze hebben er in principe alles voor in huis, behalve 1 ding: centjes…
Citrofiel zegt
@ w0o0dy; Hoewel de reden die jij noemt ongetwijfeld belangrijk is voor de engineers, denk ik toch dat de marketeers de aandacht gaan leggen op de milieuvriendelijkheid van de E85. Dat zal ongetwijfeld ook een rol gaan spelen in de promotie, temeer daar Saab een van de merken is die erg actief is op het gebied van bio-ethanol.
MATSS zegt
die bak ziet er eerg vet uit,als ie streetlegal zou zijn dan koop ik hem direct
maar dan moet je wel die rare verhouding van die velgen/wielkasten voor-/achteraan wel aanpassen
Heinrich zegt
Bij Saab geloven we dat we autoblog lezers gek kunnen maken!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ MATSS: nou, op naar de dealer dan!
Zit alleen een iets diepere voorspoiler en een grote vleugel op, en hij is verlaagd.
Thats bout it!:D
Heinrich zegt
Bij Saab geloven we dat we alles met een spoiler en een groene kut geil is!
snelste zegt
hoop dat ie 1 op 16 is, dan kom ik hem tenminste nooit tegen
Heinrich zegt
Weet iemand wat we bij BMW geloven?
Citrofiel zegt
@ Heinrich; Dat ze de beste zijn?
JMC zegt
Djeezes, sommige mensen zouden hier beter zwijgen. Dankzij Saab bestaan er Turbo’s!!! Dus dat het stel onwetenden hier ophoudt met een mooi merk uit te maken.
LOWrider_NL zegt
Leuke Focus ST mistlamp Units ;)
sebastianchubasco zegt
@ jmc
ik zou eerder chevrolet die eer geven…
Jandepandaman zegt
Jaja- Nounou- Daar hebben ze het Turbo Gen pas echt uit de kast getrokken…!
Maar ik blijf dit een dom ding vinden- Compleet leeggetrokken interieur, geen oorspronkelijk onderdeel meer te vinden in die carosserie- Agterle(lij)ke strijkplank achterop… Inderdaad komt dit over alsof iemand van de Blauwe Knoop mee gaat brallen met de zware gebruikers
Ik weet niet meer van welke auto die reclame was, aar je had een tijdje geleden zo’n suv-reclame van een eigenaar die vlak voor zware situaties stilstond met zijn wagen en dan omstandig ging vertellen hoe gemakkelijk die auto zich er wel niet doorheen zou slaan als hij daadwerkelijk die situatie in zou gaan, wat je hem dus nooit zag doen. Tuurlijk hoor- mooie racer- leuk turbogen…
Jandepandaman zegt
@jmc- Nee hoor- Die eer gaat naar een meneer uit Zwitserland die er in 1910-1912 mee bezig was en in 1915 een diesel-turbo wilde bouwen. Goed, dat laatste lukte niet zo best, maar A.J. Buchi uit Zwitserland was dus de eerste en niet Saab en niet Chevrolet.
w0o0dy zegt
@JMC: Leuk anderen voor onwetend uitmaken, maar dan is het wel een beetje jammer dat je verhaal niet klopt… Saab heeft de turbo niet uitgevonden en was ook niet het eerste merk met een turbo-motor in een productiemodel. Tip, het was een amerikaans merk.
vla zegt
@ Jandepandaman & w0o0dy & sebastianchubasco
Doe geen moeite, ik ken hem, hij is zo rond de 12 en hij scheldt graag. No way dat je rede in hem praat, ik heb het namelijk meer dan eens geprobeerd.
w0o0dy zegt
@Jandepandaman: maar Oldsmobile was wel de eerste met een turbo (benzine) motor die ook daadwerkelijk in productie ging.
Oldsmobile Jetfire Turbo Rocket
“Outright power was not the goal of Oldsmobile’s turbocharging exercise – the aim was to provide the mid-range thrust that previous owners of large cube V8s had enjoyed. As such, peak power rose only 16 percent over the 10.25:1 CR high output version on which it was based – the total output was 215hp (160kW) at 4600 rpm. Peak torque, meanwhile, was boosted by 30 percent over the high output 185hp engine with a massive 300ft-lb (408Nm) at 3200 rpm. Note that more than 280ft-lb (381Nm) was available from just 2000 to 3800 rpm, providing a very ‘grunty’ driving experience.”
“The straight-line performance of the turbocharged 1298kg vehicle was unchallenged in its class. Standing starts to 60 mph (96 km/h) took 8.5-seconds in the 4-speed manual vehicle.”
timberleek zegt
@ nmc
dat saab de turbo heeft uitgevonden heeft totaal niks te maken met saab nu.
timberleek zegt
ik bedoel jmc
StefanVTS16V zegt
@Citrofiel: nee, de voorganger van de C2… Net ff wat sportiever in mijn ogen. Afgelopen zondag nog op de Nurburgring ermee gereden! :)
Esprit_de_Flandre zegt
@The_Godfather: “Alleen misschien een ander kleurtje, wit mer blauwe strepen misschien???”
Beetje zoals dit dan?
Citrofiel zegt
@ Stefan; Ah, tuurlijk. Zou heel goed kunnen. ;) Leuk iig en veel plezier ermee!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik vind het niet zozeer belangrijk welk merk de Turbo heeft uigevonden. Maar ere wie ere toekomt: Saab houdt al gedurende de hele historie vast aan de Turbomotoren.
A) Welk ander merk kan dat zeggen?
B) Andere typische merkdingen (bijv. Twin Spark) verdwijnen allemaal, maar ieder merk gaat aan de Turbo!
Er wordt wel eens gezegt dat Saab geen unieke merkeigenschappen zou hebben wat dat betreft, maar die is er weldegelijk: Turbo!
Wizzy zegt
die hangt vanvoor zo hoog in vergelijking met vanachter?
Ziet er wat raar uit
Iets grotere velgen, vanvoor lager en die spoiler eraf en hij zou er goed uitzien :)
Jandepandaman zegt
@Esprit de flandre- Dank je wel- Jij hebt met die foto mijn dag goed gemaakt want dat model is wat mij betreft de laatste mooie Saab. Daarna is het wat mij betreft volledig bergaf gegaan met hun vormgeving.
@WOoOdy- Dank!
Mercedes-Gek zegt
Ik vindt die Saab echt lelijk, maar meiningen verschillen natuurlijk! :)