Het zou wel erg gaaf zijn, een snelle Renault EV Hot Hatch. Het kan er in elk geval gaaf uitzien.
Aanvankelijk hadden elektrische auto’s een uiterst bedenkelijk imago. Denk aan de G-Wizz of Th!nk City. Plastic gebakjes die er erg sullig uitzagen, niet vooruit te branden waren en nog best duur waren bovendien.
Snelle EV’s
Wat dat betreft moeten we Elon Musk dankbaar zijn voor de Model S. De Model S is bloedsnel, ziet er cool uit en kost relatief gezien niet zo heel erg veel. In de tussentijd zijn we gewend geraakt aan snelle elektrische auto’s.
Renault Sport
Maar snelheid is maar slechts een onderdeel van leuk. Als er één divisie dat goed doorheeft, dan is het Renault Sport wel. In een rechte lijn zijn hun producten niet altijd het snelste. Op een circuit is dat overigens heel anders. Sowieso heb je bijna altijd het meeste fun in een Renault Sport hatchback. Nu er ook snelle elektrische hatchbacks aankomen: kunnen we rekening gaan houden met leuke elektrische hot hatches? Een snelle Renault EV op basis van de Zoë, Clio of Mégane?
Gilles Normand
Eerst het slechte nieuws. Er zijn geen officiële plannen om een Zoë R.S. te leveren. Renault-EV baas Gilles Normand laat weten aan Autocar dat het niet zo makkelijk zal zijn om een snelle Renault EV op de markt te brengen. Een belangrijk onderdeel is de actieradius. Die is bij een elektrische auto al niet te best en met een snellere variant zal de actieradius nog kleiner worden. Op zich is dat niet heel erg, want dat was bij benzinegestookte Renault Sports ook het geval, maar de mate waarin is wel van belang.
Geen geluid
Nog een probleem volgens Normand is het gebrek aan geluid. Dat draagt bij aan de beleving aan de auto en die beleving ontbreekt compleet in een EV. Vervolgens gooit Normand er een paar automotive dooddoeners uit over duurzaamheid en dat Renault als de grootste EV-bouwer aan zijn stand verplicht om een dergelijke auto te bouwen, is eigenlijk. Toch gaat het niet direct gebeuren.
Winstgevendheid
Aanvankelijk dachten we dat het gewicht de grootste boosdoener zou zijn. Een Elektrische auto is extreem zwaar in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor. Een standaard Renault Zoë weegt meer dan 1.500 kilogram. Echter, het grootste obstakel dat overwonnen moet worden, is de mate van winstgevendheid, aldus Gilles Normand. Renault gaat er alleen aan beginnen als er euro’s mee verdiend kunnen worden, wat nu nog niet het geval is.
Dutchdriftking zegt
Tja, dan maar gewoon een Clio RS, ook niks vervelend toch?
henkp1 zegt
Kwestie van tijd. Renault heeft natuurlijke al sport EV’s gebouwd, de Zoe van de foto’s en een zeer snelle versie van de Twizy. Spielerei natuurlijk, maar het kan (zij kunnen het) wel! Over een paar jaar weten we niet beter. Als de batterijen wat lichter worden en nog wat meer energie kunnen opslaan, staat er zo een Renault EV RS op het circuit.
mashell zegt
Ik snap dat ze terughoudend zijn, als je de prestaties van de Porsche Taycan en de Tesla Roadster ziet dan zou een sportieve Zoe zomaar eens de rest van het Renault Sport gamma kunnen vernederen.
willeme zegt
@mashell: prestaties in een rechte lijn: ja.
Betere rijdersauto: neen. Gewicht. Dankzij de accu’s is er te veel massa. Dus vernederen? Tsja: een Audi RS6 vernedert een Clio RS, maar is niet leuker om te rijden ;-)
autogedrocht zegt
Het is een zoe, geen zoë. Casper spreekt het ook verkeerd uit :)
wimof zegt
Als je een weekje de Franstalige zenders volgt zal ze merken dat ze wel degelijk Zo é zeggen maar ZOE als merknaam hebben gekozen.
autogedrocht zegt
Correct, maar fonetisch is het zo-e en niet zo-ie
baklava zegt
Ev en sportief. Dat zijn twee dingen die niet samen gaan. Snel zijn ze, maar sportief? Nee
PunicaOase zegt
@baklava: wat versta jij dan onder sportief? Handbak en veel motorgebrul?
baklava zegt
@punicaoase: ja
emping zegt
@punicaoase: en een laag gewicht
tjorque zegt
Kom kom, sumo worstelen is ook een sport ?
jpoers zegt
Hoezo minder actieradius? Bij de wlpt test is hetgeen je niet gebruikt ook geen nadeel op de reikwijdte. Dat is het voordeel van elektrisch een brandstofmotor verbruikt sowieso.
willeme zegt
@jpoers: omdat je dan fatsoenlijk wielen erop hebt met meer grip. Is meer weerstand. Is een hoger verbruik. Dat luistert vrij nauw.
timowouters zegt
Ik ben benieuwd hoeveel er echt waar is van die beperkte winstgevendheid. Op elektrische auto’s zit geen euro BPM en kosten toch ruim meer dan de benzine varianten.
Vervolgens kunnen de merken wel zonder blikken of blozen (tien)duizenden van de prijs afhalen. (E-Golf, E-Tron, Model S, Model X)
Dus volgens mij nog vooral een overdreven klaagzang en disclaimer van fabrikanten om de prijs kunstmatig hoog te kunnen houden.
saxoke zegt
Wat dat betreft moeten we Elon Musk dankbaar zijn voor de Model S. De Model S is bloedsnel, ziet er cool uit en kost relatief gezien niet zo heel erg veel. voor de prestaties die da sing levert en de technologie is ie relatief goedkoop. Voor de hoeveelheid auto die je ervoor krijgt, issie veel te duur.
tjorque zegt
Voor de hoeveelheid koffer (800l !) dan weer niet ;)
LaCotse zegt
We moeten hem voor de technologie dankbaar zijn, voor de aandrijflijn en wellicht de ota updates. Tesla is snel maar ik zie echt nooit een Tesla vol gas weg rijden, want iedere 20k kms nieuwe 21″sloffen onder je auto, daar gaat de leasemaatschappij écht niet blij van worden en van binnen én buiten is het natuurlijk een zéér saaie auto waar echt niemand naar kijkt hoor. Ik heb een tijdje in zo’n X gereden, maar rij nu een E-tron, ik vind het van binnen én van buiten, de beleving, de materialen, 100x mooier, beter, warmer, en die paar tienden, laat maar hoor, snel zat.