
De Clio RS werd slechts lauwwarm ontvangen door een aantal verkeerde keuzes die Renault Sport maakte. En nu gaan ze precies die keuzes toepassen op de volgende generatie van de Renault Mégane RS.
Een product van Renault Sport moet om te beginnen voldoen aan één keiharde eis: ongelimiteerd plezier. De rest is bijzaak en dat zou Renault moeten beseffen nu ze het deksel op de neus hebben gehad met de Clio RS. Kort samengevat: Renault was de eerste die een paddleshift-automaat toepaste op een compacte hothatch, zonder er een handbak naast aan te bieden. Bovendien is de nieuwe Clio alleen nog leverbaar als vijfdeurs, wat het sportieve imago en de looks niet en goede komen. De pers reageerde gematigd enthousiast.
Hoewel het zeker geen saaie auto geworden was, miste de Clio RS de échte funfactor. Het werd beter met het optionele sportonderstel, maar de Clio RS verloor zijn koppositie in het hothatchklassement aan leukere alternatieven als de Fiesta ST en de Peugeot 208 GTi. Renault Sport had gegokt en verloren. Geen man overboord, het grote publiek was gewoon nog niet klaar voor een automaat in een hothatch. Natuurlijk weet iedereen dat het sneller is, maar het is niet per definitie leuker en laat juist dát het aankoopargument in het segment zijn. Grote meneren van Renault Sport gaven later ook toe dat ze een inschattingsfout gemaakt hadden. Qua enthousiasme in ieder geval, want de Clio RS verkoopt beter dan ooit als we vice president Communications, Marketing & Sales Regis Fricotte mogen geloven.
Je zou denken dat ze dan ook iets deden met dat besef, maar wat schertst onze verbazing? Renault heeft volgens de laatste geruchten besloten de volgende generatie Mégane RS net als de Clio RS alleen met een semi-automaat te gaan leveren. Je leest het goed, de Mégane RS, eindbaas van de ‘Ring, ongekroond koning der hothatchbacks, gaat zeer waarschijnlijk aan de automaat. En wordt bovendien ook nog een vijfdeurs! Oh, en die fijne 2.0 gaat ook verdwijnen, dikke kans dat er een opgepepte versie van de 1.6 turbo uit de Clio RS voor in de plaats komt.
Renault ontwikkelt momenteel nog keihard. Het duurt dan ook nog even voordat de RS op de markt komt, en dat geeft de mensen van Renault Sport dus bedenktijd. We mogen hopen dat Renault niet twee keer haar vingers brandt aan dezelfde fout, blijf in hemelsnaam een handbak leveren, Renault!
Overigens gaat Renault Sport ook de GT-lijn van de Renault modellen voortaan ontwikkelen. Dit zijn de scherper sturende uitvoeringen van bestaande modellen. Er gaan bijvoorbeeld GT-varianten komen van auto’s die door Renault Sport als niet RS-waardig worden aangeduid. Verwacht GT-pakketten voor bijvoorbeeld de Captur en de Talisman. Al zouden we van die laatste ook wel een RS-smaakje lusten.
Laat maar verpesten. Heb helemaal niets met het merk..
@kennone: gelukkig verschillen smaken nogal
@kennone: voegt direct wat toe!
@kennone: helemaal mee eens heb helemaal niks met die Franse merkjes
@kennone: ik heb ook niks met renault, maar een megane rs was altijd erg leuk!
@kennone: wat rijdt u als ik vragen mag?
@noachristoffel:
Vast een step.
@noachristoffel: waarschijnlijk ern sjoemelgebakje
@kennone: ben ook geen fan van dat merk.
Maar de rs trok toch wel mijn aandacht
@kennone: wij hebben ook niets met jou opmerking!
Laatste echte speelse megane’s zijn de Trophy, R25, R26, R26R. De 3de generatie doet mij niks..
@noachristoffel: de R27 Trophy R is anders ook speels genoeg lijkt mij!
@noachristoffel: ook de trophy r niet ?
Hoe blij autoblog ook altijd wordt van een handbak, toch is die automaat de betere economische keuze voor het bedrijf. Klanten die zoveel geld uitgeven aan een ‘kleine’ auto zijn alleen nog maar gewend aan een automaat en zien schakelen allang niet meer zitten. Die automaat is ook een groot onderdeel van het succes van de moderne Golf GTI.
Overigens is mijn persoonlijke mening dat schakelen per definitie voor ouderen en armoede is ?? Die handbak zal binnen 15 jaar compleet uit het wagenpark verdwenen zijn o.a. door de milleniums en elektrische auto’s!
@blacksquad: Denk het niet, de meeste mensen die een hothatch kopen houden volgensmij liever van zelf schakelen.
@willempjuh: ja ze zitten vast te slapen bij marketing…
er is een hoger doel (voor renault)dan een leuke auto neerzetten, namelijk zo veel mogelijk verdienen.
@willempjuh: Nee, die indruk krijg je door de media, die iedere hothatch benaderen alsof het een 3e auto is. In de praktijk is het vaak de eerste auto, en zijn de kopers juist blij met een automaat, en een iets minder plankharde onderstelafstelling. Dat blijkt ook uit het feit dat 90% van de sportieve auto’s inmiddels mét automaat verkocht worden.. Want een auto kopen blijft toch iets anders dan een testritje van een paar uur…
@mcshine: ??
@willempjuh: De liefhebbers die een hothatch kopen prefereren een handbak maar de grootste groep die zo’n auto koopt wil hem hebben om op te vallen en om te laten zien van “kijk es wat ik allemaal op me wage heb” en die groep zegt liever dat ze met een (half)automaat rijden dan met dezelfde handbak die de buurman ook op z’n captur heeft.
(hoeveel sportwagens worden er gekocht door racers en hoeveel worden er gekocht door mensen die ermee willen opvallen?)
@blacksquad: Dan reken ik mezelf graag tot de ouderen… Alleen in stadsverkeer of in de file zie ik de toegevoegde waarde van een automaat of dsg-achtige bak. In alle andere gevallen heb ik liever een handbak. Bij een traditionele koppelomvormer erger ik me kapot aan de gasrespons en terugschakelen als je flink vaart wil maken. Gerobotiseerde bakken met dubbele koppeling doen het wat dat betreft een stuk beter, maar mijn ervaring is dat de gimmick vrij snel gaat vervelen als je van actief sturen houdt.
Om nu weer terug te komen op het onderwerp, in een stuurmansauto als een RS van Renault past een handbak veel beter. Zelfs op het circuit heeft de bak van de laatste Clio RS niets toe te voegen ten opzicht van een handbak. Ik heb helaas zelf aan den lijve mogen ondervinden hoe die bak de pret bederft. Echt dramatisch. Van wat ik uit de pers heb begrepen is het sinds de laatste update minder slecht geworden maar doet het nog steeds geen recht aan het RS logo. Ik zie het dan ook niet als een goed teken dat Renault besluit om nu met de Megane RS dezelfde kant op te gaan.
@blacksquad: Je zou eerder denken dat ouderen liever een automaat hebben.
En die hele armoede opmerking kon je weg laten
@blaze3027: yep, eenmaal je zo’n 20 jaar je rijbewijs hebt is de fun van 1000x schakelen om op je werk te geraken er wel af… Zo’n beetje als zelf de afwas doen als je een vaatwasser hebt.
@blacksquad:
Ikzelf als 24jarige heb toch ook veel liever een handbak..
En dat ze een automaat aanbieden kan ik maar al te goed verstaan.
De vraag zal er sowieso wel naar zijn.
Het mag gewoon niet ten koste gaan van een manuele versnellingsbak…
En dat is nu jammergenoeg wel het geval.
@Dimglor: Klopt! Is uiteraard ook net wat je gewend bent :)
@blacksquad: Ik op mijn 23e rijd ook veel liever in een handbak dan met een automaat. Alleen met file zou een automaat fijner kunnen zijn, maar lekker met de koppeling spelen gaat net zo makkelijk. En met een handbak heb je gewoon veel meer controle over wat de auto doet.
@Nilo: Tja, je past dan ook perfect in het rijtje 18-24 jarigen die het meeste ongelukken veroorzaken. Geloof me jongen, ook aan 23 jaar heb je nog bitter weinig ervaring… Probleem is dat je denkt van wel.
Ook al ben ik niet echt fan van Renault vond ik de Megane RS altijd wel baas. Maar met die nieuwe lelijke voorkant/koplampen is het gedaan voor mij, ook al maken ze de RS breder/sneller/stoerder zal ik deze alsnog spuuglelijk vinden.
Vorige Megane RS en Clio RS (voor de facelift) vind ik de enige mooie Renaults van laatste jaren.
Helemaal de weg kwijt die stokbroodbakkers.
Renault was de eerste? Volgens mij was het VAG trio in het b-segment voor de facelift (Polo/Ibiza/Fabia) ook louter als automaat met flippers leverbaar. Niet dat ze nu met handbak wel enorm spannend zijn, maar het gaat om het idee.
@dutchdriftking: We hebbeb het hier over hete auto’s….
@norge: Daarom zeg ik ook dat ze met handbak nog altijd niet spannend zijn…..
Dan toch gewoon die voortreffelijke GTI Clubsport.
Ik heb gister een contract getekend voor een auto die komt met double clutch of handbak. DCT was een stuk duurder nieuwer maar ik was op zoek naar een mooie versie van de handbak. Die waren moeilijk te vinden.
Beide gereden. Schakelen is leuk, bleef leuk. Daarna de DCT geprobeerd. Ik was verkocht en heb eentje met DCT gekocht. In manual-mode heerlijk direct gevoel van het schakelen. Gewoon lekker door tot de 8250 rpm; geen ingrijpen. Schakel je in ‘sport’ mode, krijg je een goede klap in je rug. Erg vet.
Daarna, rustig in het verkeer, pakte ie het netjes op met de automaat.
Nog 8 dagen wachten en ik kan m oppikken, als alles goed gaat.
Kan niet wachten. Foto’s komen op autojunk.
@gregorius: 435 cabrio?
@lekbak: De 435 haalt zn 306 pk al bij 5800-6000 rpm. Heb er nooit in gereden, maar lijkt me stug dat ie doortrekt tot 8250 rpm.
En sorry, ik had het mis. De limiter treed in werking bij 8400 zie ik nu online :)
@gregorius: volgende keer maar wat langer nadenken voordat ik dingen roep… Wat is het geworden?
@lekbak: Klinkt eerder als een BMW M.. Volgens mij draait de E92 met gemak zoveel toeren :)
@123bat: je gaat lekker met de prijsvragen! E93 in dit geval. Een rode. @lekbak
Dat verhaal van GT-varianten vind ik wel leuk. Net als de ST’s bij Ford of de S bij Audi. Een snellere, dikkere variant, maar niet zo extreem als de RS varianten. Daar is best plaats voor. Leuk bumpersetje erop, hippe badge erbij en klaar is François.
Wat die Clio/Megane-discussie betreft: De Clio is in gewone uitvoering ook niet meer als driedeurs te krijgen, dus in dat opzicht vind ik dat niet zo’n probleem. Een compleet nieuwe carrosserievariant ontwikkelen enkel voor de RS’jes is simpelweg veel te duur. Voor de Megane geldt hetzelfde: komt er een driedeurs, dan moet de RS op die basis, maar er hoeft geen drideurs ontwikkeld te worden enkel omdat dat bij een RS beter staat dan een vijfdeurs.
En die paddleshift automaat? Leuk, maar een automaat had er wel naast gemogen/gemoeten. We leven in een tijd waarin de handgeschakelde auto langzamerhand uitsterft, maar zolang dat proces nog niet op z’n eind loopt kunnen er best handbakjes in hothatches. Flipperen is leuk, maar roeren ook, Renault!
Niks mis met de 5 deurs vind ik, en het gaat schofterig hard( schijnt het te doen) dus waarom niet? Hoewel ik meer liefhebber ben van de opel corsa opc moet ik zeggen dat zo’n zwarte clio r.s. Toch echt wel mooi is.
Leuk om te lezen dat heel veel mensen al een (voor) oordeel over een auto hebben die nog niet eens op de markt is en laat staan over een auto waarin ze zelf hebben gereden.
Wacht allemaal toch eens en laat jezelf verrassen en kom dan met een gefundeerd oordeel!!
@ds3thp: No offense, maar voor de 3-deurs/5-deurs discussie hoef ik een auto niet te rijden…
In de Clio is het ontbreken van een handbak inderdaad wel een gemis, maar in een Megane kan ik me een automaat goed voorstellen. Overigens hebben alle hothatches in dat segment een automaat, hoewel er bij sommige merken ook een handbak wordt aangeboden.
Het had Renault dus het beste gesierd als de automaat een optie werd en een handbak leverbaar bleef. Dit zal echter niet de goedkeuring kunnen krijgen van de accountants.
De keuze is jammer, maar begrijpelijk.
Wat betreft de vijfdeurs-versie: ik vind het wel jammer. Een driedeurs ziet er wat mij betreft in 90% van de gevallen beter uit. Zeker bij een sportief model.
Maar ach: zowel de handbak als de driedeurs-versies sterven langzaam uit bij alle merken dus we kunnen er maar beter aan wennen.
Zonde zonde zonde
De Clio RS is toch nog wel te redden, handbak erin, iets meer pks en onderstel, remmen aanpassen en dan heb je echt weer een topper.
@thomasthomas: komt niet meer goed met dit type. Je zag het met Peugeot: sinds de 205 Gti zijn ze het eigenlijk kwijt. Hetzelfde geldt voor VW met z’n GTI, na de mk1 en 2 hebben ze een hele reeks vreselijke gti’s uitgebracht. Zeker bij Renault snap je het niet; met de Alpine, de R5 turbo, de Clio Williams en de diverse RS’en daarna hebben ze toch laten zien te snappen hoe je een echte hothatch bouwt. Misschien wilden ze bij de nieuwe Clio wat toegankelijker zijn voor de massa, maar daarmee wel hun trouwe fanschare teleurstellen.
Ik heb de generatie-met-kont gereden als RS (de F1), en mijn god, wat was dat een héérlijk sturende auto. En inderdaad, enorm veel plezier aan gehad. Nog steeds één van m’n favorieten.
Veel meer kan er toch niet aan worden verprutst?
Geen flauw idee wat de (productie) kosten van een handbak tov deze automaat zijn, maar er van uitgaande dat een automaat goedkoper is (aangezien geld zoals eerder beschreven het hogere doel is/zal zijn) vind ik het ook niet meer dan logisch.
Dit is een weloverwogen keuze geweest van Renault. Als ze op deze manier de auto ook aan de man krijgen, waarom dan meer geld in een handbak stoppen en inleveren op winst dan wel omzet.
Kunnen ‘wij’ nog zo hard een handbak willen… Want jammer is zeker, in mijn ogen! Maar het gaat ze helaas niet om mijn ogen.
Heb zelf ook exact 0 met Renault. Maar dit vind ik zeker niet erg om tegen te komen :)
De hardcore trackgangers kunnen het jammer vinden, maar als hij in softe versie vaker wordt verkocht is het vanuit bedrijfskundig oogpunt wel te begrijpen. Dat ze daarnáást dan niet nog een extra hardcore variant zouden aanbieden, tsja. Blijkbaar besteedt Renault Sport hun tijd liever aan bumperpakketjes voor bejaardencruisers.
Misschien iets beter research doen jongens? In een interview met de baas van Renault Sport wordt al aangegeven dat de megane de handbak zeer waarschijnlijk als optie krijgt. Zie b.v. http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-frankfurt-motor-show/manual-gearbox-and-four-wheel-steering-next-renaultsport
Voor wat betreft de GT modellen, deze zijn altijd al ontwikkeld in Dieppe bij Renault Sport, dit is niet iets “nieuws”. Ook de vierwiel besturing die nu op de talisman en megane IV te vinden is door Renault Sport ontwikkeld. Als eerste voor de laguna II phase II GT en later de laguna III GT.