De publiciteit rond Opel is de laatste maanden vooral negatief, maar Opels interim-CEO houdt de moed er in. Hij verkondigde gisteren dat het merk met de bliksemschicht op termijn weer de een-na-grootste van Europa wil worden.
De Europese automarkt is momenteel ontzettend moeilijk om je als fabrikant op staande te houden. In zijn jubileumjaar (het merk bestaat dit jaar 150 jaar) vangt Opel flinke klappen, en het marktaandeel daalde in september naar 7,5%. Dit is nog goed voor een derde stek, maar denk je wel in dat Opel ooit royaal meer dan 10% van de Europese markt in handen had. Dit resulteert in fabriekssluitingen en arbeidstijdverkortingen.
Momenteel is de tweede plek (na VW met 11,9%) voor Ford (8,2%), maar als het aan CEO Thomas Sedran ligt duurt dat niet meer lang. En op zich: Opel heeft splinternieuwe auto’s in het (hippe) A/B-segment (Adam), het SUV B-segment (Mokka), en een dikke vierzits-cabrio (Cascada) die in eerste aanleg toch vrij goed ontvangen werd. En in de huidige lineup (Ampera, Astra, Insignia) zit ook nog genoeg potentieel als je het mij vraagt.
Daarnaast komt er een nieuwe generatie efficiënte turbomotoren aan, dus wat dat betreft zit er zeker wel schot in. Vergelijk het eens met het Fiat dat zijn merken gewoon dood legt en ik weet wel wie er volgend jaar meer gaat verkopen.
Terwijl de geruchtenmachine door blijft zoemen omtrent mogelijke fusies of verkoop (compleet met overnamekandidaten), draait het merk natuurlijk rustig door. De komende jaren worden alles behalve een vetpot, maar wat denk jij? Lukt het Opel om de dalende trend om te buigen naar een stijgende, al was het alleen maar relatief en niet absoluut?
j00rs zegt
-=edit: goed zo. En nu met meer dan één woord?=-
whoppie zegt
@j00rs: Simpele ziel
raul88 zegt
Mijns inziens was de negatieve publiciteit rondom Opel lang niet zo groot geweest als de media het niet zo hadden ‘gehyped’. Sommige media/merken kunnen het volgens mij gewoon niet velen dat Opel de goede weg in is geslagen met prachtige nieuwe modellen en goede toekomstperspectieven. Ik denk (en hoop) dat Opel inderdaad weer flink marktaandeel gaat winnen de komende paar jaren, ik gun het ze!
awesome zegt
In de eerste plaats zou het doodzonde zijn dat een europees merk kapot gaat. Dit is voor niemand binnen de EU goed.
Ik ben bang dat Opel nooit meer zo goed zal verkopen als pakweg 15 jaar geleden.
Het was toen een merk dat no-nonsense auto\’s verkocht, zonder rare designfratsen. Tel daar bij op dat ze kwalitatief uitermate teleurstellend in elkaar zaten (Kadett E, eerste generatie Astra, vectra). Ze betalen nu de prijs voor dit alles. Opelrijders zijn p zoek gegaan naar een alternatief, en hebben dit gevonden in merken als Kia en Hyundai (value for money).
Deze merken zijn inmiddels zo sterk, dat Opel met bijzonder goede auto\’s moet komen om de Opelrijder weer voor zich te winnen.
Hupke zegt
@awesome:
“In de eerste plaats zou het doodzonde zijn dat een europees merk kapot gaat. Dit is voor niemand binnen de EU goed.”
Verklaar je nader?
kaasboerin zegt
@Hupke: Beetje Eurolisme denk ik.
Anyhow.. Behalve voor de concurrenten dan.
arnocs zegt
@awesome: ik weet niet wat het stereotype Opelrijder is, maar volgens mij heeft mij vader nooit iets anders gereden als Opel. vroeger met de auto cross en nu in een ouwe l*llen Zafire. Dus wie weet is hij een goed voorbeeld van een opelrijder
En hij is toch echt niet van plan om over te stappen naar een aziatisch merk.
zelf rijd ik ook een Opel maar dat heeft meer te maken dat kwalitatief betere duitse wagens niet in mijn budget liggen.
ik denk dat Opelrijders graag een Duitse auto rijden voor een lage prijs en dus niet in Azië gaan shoppen.
De nieuwe modellen spreken mij ook erg aan, ik zou me wel in de nieuwe astra durven te vertonen, helemaal met een nieuwe zuinige en krachtige 1.6 turbo
jrk68 zegt
@arnocs:
De stereotype Opel rijder rijdt tegenwoordig VW….
Een saaie burgerlul.
Ruim 25 jaar was dit het grootste merk in dit land. En dat ging idd zo van, Mijn opa reed opel, mijn vader reed Opel en ik heb ook geen verstand van auto’s….
betonstaal zegt
@jrk68: je ziet nauwelijks nog oude opels rijden (en ik woon in een volkswijk (nee niet volkswagenwijk), hier vooral veel japans spul)
jrk68 zegt
@betonstaal:
Een Volkwagenwijk is een Vinexwijk, en ja in een volkswijk zal je veel oude japannertjes zien, goedkoop en betrouwbaar, dus een logische keuze als je geen cent te makken hebt….
pikes83 zegt
@betonstaal: dan woon je zeker niet in utrecht,daar stik het de moord van de oude opels,wil natuurlijk wel zeggen dat het gewoon goede auto\’s zijn.
betonstaal zegt
@pikes83: nee Rotterdam en ik heb geen Opel-radar.
lincoln zegt
@arnocs:
ben totaal geen Opel-kerel ..
maar prefereer ze ver boven de self proclaimed priemiejummeuk ..
ej20g zegt
@awesome: eerste generatie Astra kwalitatief slecht? Motorisch onverwoestbaar en het enige wat het ooit begaf was een accu. Roesten wilden ze redelijk, vooral voor en achter bij de wielkasten. Verder kreeg roest geen kans, tenminste niet bij ons exemplaar wat absoluut geen uitzondering was, want hij werd alleen gewassen als hij écht heel vies was. Met bijna 300.000 km op de teller bleef het 1.6 liter blokje lekker verder pruttelen, zonder problemen. Dit zijn echter wel eigen ervaringen en van de mensen om mij heen. Andere ervaringen zijn ook mogelijk natuurlijk.
Jesper zegt
Jammer genoeg bepaal je als fabrikant niet meer wat voor auto’s er verkocht worden, daar hebben we de overheid voor. Als je dan vervolgens zelfs met gratis onderhoud, gratis rente en bakken korting niet genoeg verkoopt weet ik het ook niet meer… Misschien moeten we wel allemaal aan de Koreaan met 7 jaar garantie – of moeten andere fabrikanten dat ook gaan doen. Sommige merken houden zelfs nog vast aan 2 jaar…
desjonnies zegt
Opel ………ooit king of the lease.
Wat haatte ik die pokkedingen.
Net als vele andere lease rijders.
middle of the road kraak nog smaak gevallen.
Voor eeuwig en altijd zal ik iets anders kopen.
Opel syndroom zegt mijn psychiater.
Hij heeft het met vrouwen met rood haar.
kaasboerin zegt
@desjonnies: Red heads! Yummy!
lincoln zegt
@desjonnies:
jammer genoeg ken ik ze ook niet anders dan Duitse saaiheid icm Italiaanse kwaliteit ..
maar ooit waren Opel en vooral Vauxhall van groot belang ..
Bwlian zegt
Ik zou ze zo boven een Koreaan durven verkiezen hoor.
kaasboerin zegt
Mooie bakken hebben ze nu in ’t assortiment, vooral de Insignia heeft veel indruk op mij (en veel andere vermoed ik) achtergelaten.
Maar ze komen volgens mij steeds meer in ’t vaarwater van de andere Germans en Volvo enz.
Ben benieuwd wat ze dan met de prijs gaan doen.
Weet de cijfers allemaal niet zo uit ’t hoofd maar ik zou is goed naar bijv. Dacia gaan kijken.
lamborgfan zegt
Waarom niet gewoon de nummer 1 van europa?
Zo geef je toch al aan de strijd niet aan te willen gaan met VW? Ik kan beter ceo worden van opel..
norge zegt
Ze kunnen beter oppassen voor de Koreaanse fabrikanten…
lincoln zegt
ze hebben best mooie producten ..
een goed dealer netwerk ..
genoeg productie capaciteit ..
de ingredienten zijn dus wel aanwezig ..
vind het bijzonderder dat Ford momenteel op de 2de plek zit !!
raul88 zegt
@lincoln: Eens.
Het is inderdaad bijzonder dat Ford op de 2e plek staat maar dat heeft volgens mij met name te maken met de ‘niet helemaal kloppende verkoopcijfers’ om het licht uit te drukken. Ford pompt haar dealernetwerk tot de nek toe vol met voorraadauto’s om vervolgens te kunnen zeggen dat ze de grootste zijn, het is dus maar net welke prijs je ervoor wilt betalen om dat te kunnen roepen.. ;)
lincoln zegt
@raul88:
doen PSA en Fiat ook hoor ..
ArnoldH zegt
Hopelijk lukt het opel. Ik weet thuis niet beter als dat wij opel rijden en dat heeft me ook liefhebber gemaakt het merk
nasty zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
heyaudi zegt
Tja, ik denk het niet.
euro95 zegt
Doch praten we hier over een merk dat vroegah ooit de grootste was! De ingredient-en kloppen, hun imago alleen maar niet. Nee, chillax ik ben geen hater, maar van mijn part stellen ze tijdelijk alle eerstvolgende productiemodellen op de proppen en gaan ze eens lkkr rond de tafel zitten en bedenken hoe ze hun imago gaan “boosten”.
kaasboerin zegt
@euro95: Waar was jij al die tijd? :)
ej20g zegt
Ik denk dat het een grote kans maakt om terug te komen op plek 2 of uiteindelijk misschien zelfs plek 1. Ze beginnen weer terug te komen waar ze horen, alleen deze keer met hoogwaardigere interieurs. Ik ben benieuwd, zou het als (deels) Opel liefhebber vreselijk vinden als Opel ten onder zou gaan. De tijd zal het leren.
speedie zegt
Opel moet het vooral hebben van de Europese markt en daar wringt het schoentje. Niemand weet hoe de tendens in de komende jaren gaat worden en dan zit je met nieuwe modellen die geen voldoende afzet vinden om terug winst te maken Ben eerder fanboy van VAG producten maar voor mijn part mag Opel blijven bestaan.
Carreza zegt
Ik hoop het.
Heb net met mijn Astra Edition 2000 1.7 DTI de kaap van de 400.000 km bereikt zonder noemenswaardige problemen.
Hip hip hoera!
W115 zegt
Ford is echt niet makkelijk te verslaan. mooiere en zuinigere autos in het a en b segment. Met de Focus hoef je niet te concurreren, die zet samen met de golf de standaard. De nieuwe mondeo gaat het ongetwijfeld goed doen. tja wat blijft er nog over?
Svda zegt
Keep on dreaming Opel.Gaat je echt niet lukken.Werk eerst eens aan kwaliteit van de wagens zodat mensen weer vertrouwen krijgen.Zit eigenlijk meer te wachten to ze failliet verklaard worden want het gaat erg slecht met ze.Hier bij een dealerschap Van de Kooij moeten al 70 mensen eruit.Nu investeerd Opel in rare wagens zoals de Adam en Mokka Daar zit men niet op te wachten….
racertje zegt
@Dahlback:
Volgens mij ben jij niet echt op de hoogte van de huidige Opels en kijk je ook niet verder dan een Astra uit jaren ’90.
De huidige Opels zijn van erg hoge kwaliteit en hebben minder technische problemen als onze oh zo grote nr. 1 autofabrikant…
Deze kwaliteit vullen zij aan met strakke designs en premium ogende interieurs.
Denk niet dat het aan vertrouwen van de consument ligt, denk dat veel mensen te veel waarde hechten aan de badge voor op de motorkap.
Daarnaast moet Opel zoals eerder vermeld net zoals andere fabrikanten afzetmarkten gaan zoeken buiten Europa.
awesome zegt
@racertje: en met die laatste alinea gaat het mis. Moeder GM maakt hier wel gebruik van, door de Insignia en de Astra te rebadgen naar Buicks.
Daar staat echter wel weer tegenover dat Opel weer modellen mag gebruiken die geen eigen ontwerp zijn zoals de Mokka en Agila.
Svda zegt
@ racertje ik ben zeker wel op de hoogte aangezien ik bijna elke dag daar aan het werk ben en eigenlijk hoop kwalen weet van de Astra, Insignia en nieuwe Zafira.Problemen zijn er zat, en zijn geen kleine dingen.Wat ook al jaren bij Opel speelt zijn de slechte stoelen, hoor daar vaker mensen over en rij nu even voor mijn werk in de nieuwe Astra maar na een rit van 3 uur barst ik van de pijn in mn onderrug.Daarbij rammeltjes en kraakjes om gek van te worden.Begin januari krijg ik de nieuwe A3 en kan niet wachten tot ik die heb en de Astra voorgoed verdwijnt.
Hoe vaak zie je nu nog een nieuwe Opel rijden?Zelden met een nieuw kenteken.Mensen laten ze liggen en diegene die Opel reden gaan meer naar Kia of Hyundai toe.
pikes83 zegt
@dahlback: ik denk toch echt dat het aan je rug ligt,en niet aan de opel,zou even langs de dokter gaan als ik jou was.
gh45t zegt
@dahlback: Vraag me echt vaak af waar mensen dat toch vandaan halen. Er rijden toch echt behoorlijk wat oude en nieuwe Opels rond overal. Kwalitatief slecht? Ik hoor zelf meer problemen met VAG producten en dat zijn zeer zeker geen kleine dingen. Dan heb ik het over het distributieketting probleem, auto’s welke opeens spontaan niet meer willen starten, cilinderkoppen met haarscheurtjes en noem maar op. Kun je ook met concrete voorbeelden komen in plaats van “geen kleine dingen”? En wat betreft de stoelen, toen ik een maand terug met mijn Vectra uit 1999 in één stuk vanuit Kroatië met aanhanger terug ben gereden en we een kleine 24 uur in de auto hebben gezeten kreeg ik alleen maar te horen dat die stoelen toch zo fijn zaten. Ook heb ik de hele reis zelf gereden, geen rugpijn gehad.
slaapmutsje zegt
Het wordt tijd voor een nieuwe strategie. De recessie houdt nog wel een tijdje aan, mensen willen weer zekerheid. Ik zeg cult wordt het nieuwe premium! Nieuwe Manta, Ascona, Kadett, GT/E- en GSI-modellen en Opel is er zo weer bovenop. Schapenvacht en vossenstaart als optielijst en op naar de nr.1!