
Peugeot-topman hint op terugkeer van de iconische GTi-badge.
Mogen we het al een Franse revolutie noemen? Fransozen uit het verleden komen in grote getalen terug. Het mooie: we kunnen er met z’n allen niet genoeg van krijgen, zo lijkt het vooralsnog. Vandaar dat de Renault 4, 5 en Twingo terugkomen als EV. En kwam er nou ook nog een nieuwe 2CV? Of misschien wel een jolige 205 GTi?
De eerste stap voor een nieuwe 205 GTi is het terugbrengen van de GTi-badge. Het vorige sportievere avontuur met productieauto’s liep niet bepaalt lekker voor het Franse merk. De PSE-badge (Peugeot Sport Engineered) kwam alleen op de 508. Zou het rode GTi-naamplaatje wel voor succes zorgen? Het is iets dat de nieuwe baas van Peugeot bezighoudt.
De nieuwe baas van Peugeot heet Alain Favey. Hij nam kortgeleden het stokje over van Linda Jackson na een grote reorganisering binnen Stellantis. De vraag of er een nieuwe GTi moet komen is ”een vraag die ik mezelf vaak stel” geeft Favey toe tegenover Autocar.
Komt er een nieuwe GTi?
Hij zegt gretig te zijn om het Peugeot van nu te verbinden met het Peugeot van vroeger. Favey vervolgt: ”We gaan terugkijken op wat het nalatenschap van het merk is en we gaan zien tot op welke hoogte dit gebruikt kan worden in de moderne wereld. Er wordt niets buitengesloten in ons oordeel en zeker de GTi-badge niet.” Dat klinkt alsof Peugeot ook wel trek heeft in wat retro-succesjes. De wil om lessen te leren uit het verleden is er in ieder geval al.

Dan nog de 205 terugbrengen als Renault 5-rivaal. Daar vertelt de Peugeot-baas helaas nog niets over. De interviewer stuurt meer aan op een GTi-versie van de huidige e-208. Dat is geen gekke gedachte. Stellantis-broertje Lancia en Abarth mogen sportievere versies bouwen van de Ypsilon en 600e. Die staan alle drie op hetzelfde platform.
Als er dan toch een e-208 GTI nog, waarom dan ook niet OPC terug brengen en een nieuwe Corsa OPC uitbrengen?
Ik heb begrepen dat de nieuwe Alfa Junior als Veloce uitvoering geniaal is. Als dit sausje ook over de 208 kan zou ik het zeker doen. In een auto die een stuk dichter bij het asfalt staat is de uitwerking waarschijnlijk alleen maar beter…
Nou nou, “geniaal” valt wel mee, zeker de actieradius is nogal beperkt.. zeker icm de prijs. Maar men is wel redelijk positief ja. Zag er pas een rijden: best een knappe verschijning..
Ghe, de GTI op de kopfoto is 1:1 zoals de mijne was. Word meteen weer hebberig . . .
Met een loodzwaar accupakket zullen de sportieve sportieve GTI-aspiraties wel meevallen. Of je maakt ‘m inderdaad snel maar dan wordt de range flink gekortwiekt, of je maakt er alleen maqr uiterlijk een GTI van, maar dan met mediocre prestaties en een dito reikwijdte.
Alle out-o’s zijn tegenwoordig lood zwaar…
We moeten allemaal mee met de tijd
Pwoah wat is dat toch een mooi autotje. Die 1.9 GTI. Nu nog steeds zo mooi als toen ik een klein menneke was.
Misschien eerst maar eens weer Pininfarina inhuren want na de 605 en 406 is het design tranen met tuiten. Hoewel de 508 wel weer in de goede richting leek te gaan.
Als de drivetrain en het accupakket van de Veloce/Abarth 600e in de 208e past zou dat met een paar kekke velgjes al een hele mooie opvolger van de 205 GTi kunnen zijn. Ik zou m wel willen kopen.