Wie weet gaan we dit jaar een tweede Nederlander in de Formule 1 zien.
Voor veel Nederlandse F1-kijkers is Max Verstappen de enige coureur die er toe doet. Maar dat zou nog wel eens kunnen veranderen, op het moment dat er een tweede Nederlander de Formule 1 betreedt.
Dat is geen ondenkbaar scenario, want er is iemand die al binnen is bij een Formule 1-team. We hebben het natuurlijk over Nyck de Vries, die regelmatig aan de zijde van Toto Wolff is te zien. Hij fungeert momenteel als reserverijder bij Mercedes. En oh ja, hij is ook de regerend Formule E-kampioen.
Nyck de Vries kan natuurlijk hopen dat Hamilton zo snel mogelijk met pensioen gaat, maar er is nog een kans voor onze Fries om een Formule 1-zitje te bemachtigen. Het zou namelijk kunnen dat er een stoeltje vrij komt bij een zeker klantenteam van Mercedes, namelijk Williams.
Het afgelopen weekend werd er in de wandelgangen namelijk over gesproken dat Latifi voor zijn diensten bedankt gaat worden. De Canadese miljardairszoon heeft weinig indrukwekkends laten zien dit jaar. Hij staat met 0 punten stijf onderaan, terwijl zijn nieuwe teammaat Albon al 4 punten heeft weten te bemachtigen.
Nu heeft het flinke financiële consequenties als Williams Latifi de laan uitstuurt. Daarmee zeggen ze namelijk ook de centen van papa Latifi gedag. Dat hoeft echter niet meteen een probleem te zijn, aangezien het team nu eigendom is van Dorilton Capital.
Als Nicholas Latifi de zak krijgt is Nyck de Vries de aangewezen opvolger, aldus F1-journalist Joe Saward. En Latifi zou dan eventueel zijn rol over kunnen nemen als testpiloot voor Mercedes. Als deze wissel plaats gaat vinden, zal het waarschijnlijk na de zomerstop zijn.
Dit smeuïge gerucht stak vorige maand al de kop op, maar Nyck de Vries zelf weet nog nergens van. Dat zei hij in ieder geval toen GPFans hem ernaar vroeg. Maar dat zegt natuurlijk niks.
bernoulli zegt
Latifi, de man die Max wereldkampioen heeft gemaakt. We gaan hem missen.
Waardeloze F1-coureur verder.
knoopa zegt
Dat was Michael Masi toch?
piedlourd zegt
Nee, het was Max die Max wereldkampioen heeft gemaakt.
Door heul veul rondjes te rijden en snel ook
bernoulli zegt
True. Maar als hij dat laatste rondje heul snel had gereden op de plek die hij had tot Latifi de muur in ging, dan was Lewis nu de GOAT.
bmw335d zegt
@bernoulli: LH zal never nooit de GOAT worden. Het blijkt nu wel, race na race, dat het 97% de auto was al die jaren, het is dat er een coureur nodig was…
Nu de basis van de MB auto slecht is komt het op de coureur aan om het verschil te maken en dan blijkt de “GOAT” jammerlijk te falen. Links en rechts wordt hij door Russell om z’n oren gereden.
Latifi was in die auto nog kampioen geworden.
bernoulli zegt
Je snapt best wat ik bedoel. 😉
ghini zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
ghini zegt
-edit: klachten, suggesties, vragen en opmerkingen over functioneren van medewerkers mogen naar [email protected]. Inhoudelijk over het onderwerp praten kan in de comments. –
ghini zegt
Dorilton is een investeringsmaatschappij. Zowel hier als op andere F1 blogs lijken mensen niet te begrijpen dat die uiteindelijk alleen maar meer geld willen verdienen dan ze er in stoppen. Dorilton heeft slim gezien dat F1 groeit en zij hanteren de tactiek, team kopen, alle kosten zoveel mogelijk dekken met sponsoren en dus ook een pay driver, en dan over paar jaar met winst verkopen. Dorilton vindt het dus helemaal niet zo leuk om een pay driver te moeten ontslaan en daarmee een sponsor te moeten vervangen. En nee, zij gaan dat deel absoluut niet zelf dragen.
cloverleaf zegt
@ghini: met dien verschil dat door de costcap een meer level pluing field is en dus de kans op punten, en dus meer geld, groter is. Daardoor is het niet meer per definitie de beste financiële beslissing om een pay driver te lten opdraven. Ook dat weet Dorilton
harrie zegt
Betere coureur = betere resultaten = betere sponsoren = team meer waard bij verkoop, plus nog wat kleingeld voor de extra puntjes die hij binnen sprokkelt
Ergens daartussenin zit een break even punt, Latifi is hard op weg naar de verkeerde kant van dat punt.
En wellicht dat Mercedes nog wat schuift voor Nyck, zo ruim zitten ze niet in het jong talent met ervaring.
Joost zegt
Is een pay-driver die ieder weekend een auto plat rijdt nog wel rendabel? Even los van de punten die hij niet binnenhaalt?
De schade moet iedere keer weer gerepareerd worden. Of zou ‘papa Latifi’ daar ook voor opdraaien, buiten de sponsorgelden om? Bovendien is er de budget-cap, dus alles wat Williams kwijt is aan reparatie, kunnen ze niet meer in de ontwikkeling stoppen.
racerx zegt
Een beter presterend team is meer geld waard, de vraag is of dat het opofferen van een gedeelte van het sponsorgeld waard is.
pomoek zegt
Called it. Net als iedereen die meer dan 2 weken F1 kijkt.
stefstuntpiloot zegt
Nyck de Vries gaat Albon ook niet verslaan. Daarbij geen status als aanstormend talent en geen grote sponsors. Het lijkt mij sterk als Nyck de Vries dit seizoen de stoel van Latifi krijgt.
Gulli zegt
Hij hoeft Albon niet te verslaan, als hij af en toe maar een paar puntjes pakt. Ik heb wel eens begrepen dat met een paar punten de transportkosten er al uit zijn. Dat zou een hoop schelen.
bernoulli zegt
Status als aanstormend talent zoeken ze waarschijnlijk niet. Williams wil geen opleidingsteam zijn. Dan is de keuze voor een man met ervaring bij Mercedes F1 en met een zwik kampioenschappen in opstartklasses, de wereldtitel Formule 2 en de wereldtitel Formule E niet eens zo’n gekke keuze.
De Williams Academy-coureurs in de F2 (Sargeant en Nissany) spreken ook niet echt tot de verbeelding met een 11e en 14e plek in het klassement.
awesome zegt
Mooi. Lance Stroll ook nog en dan rijden er weer 20 rond die zijn aangenomen op kwaliteit en niet om het geld.
toniominestrone zegt
@awesome: ja, alleen koekenbakkers worden Europees F3 kampioen!
Gulli zegt
Zhou heeft heel wat Chinese dollars meegenomen om in die Alfa te mogen rijden. Alleen lijkt hij wel degelijk een potje te kunnen sturen. Op zich moet ik zeggen dat Stroll de afgelopen jaren ook best mooie dingen heeft laten zien, ik heb hem hoger zitten dan bijvoorbeeld Ocon. Maar het is niet consistent genoeg om er ook een goede rijder aan over te houden.
berlinetta zegt
Chinese dollars.. is dat net zoiets als Amerikaanse euro’s?
MaartenD zegt
Vraag mij altijd af wij dit soort sprookjes altijd de wereld in verspreiden, ik gok iemand uit het kamp van Nyck
Gulli zegt
Zou zomaar zijn manager kunnen zijn idd, of zijn spons-oren om een beetje buzz rond de man te creeëren en zo weer wat meer zichtbaar te zijn.
pomoek zegt
@gulli: spons-oren. Die houden we erin!
sportevo zegt
Is al oud, zoek maar eens op Google op ‘Jos sponsoren’.
LaLancia zegt
Spreek je dit uit als Nijk? Ik snap anders werkelijk niet waarom je de i door een y zou vervangen.
alloallo zegt
En mick Schumacher dan? Is hij gekozen om zijn kwaliteit ?
SanderB zegt
Hij is zowel kampioen in de F3 als F2 geworden, dat zijn er niet veel in de F1 die dat op hun c.v. hebben staan. Dan ben je dus zeker niet ongetalenteerd.
bernoulli zegt
Hij is Fries. Of, zoals ze in Friesland zeggen, Frysk. ;)
Giedo hebben ze wel een naam gegeven die fonetisch klopt, maar daar maakt half AutoBlog dan weer Guido van.
drdre1 zegt
Daarom heet Nik ook ‘de Vries’ met de achternaam.
Ben zegt
Lijkt mij een prima voorbereiding op volgend jaar. Ik verwacht dat hij dan de huidige 2e rijder bij Mercedes (Lewis Hamilton) zal vervangen.
pomoek zegt
Latifi had in 2021 nog het voordeel dat Mazepin deelnam aan de F1. In vergelijking met Latifi is Stroll een moderne uitgave van Giles Villeneuve. Ik denk overigens dat, afgezien van zijn matige racecraft, LAtifi ook nog echt last heeft van Abu Dhabi. Hij zal hier nog dagelijks aan herinnerd worden.
Dat gezegd hebbende denk ik dat coureurs als Magnussen en Albon, die beiden ook nooit als echte toppers door het leven gingen, laten zien dat de Haas en Williams best wel aardige auto’s zijn. Latifi heeft echt wel de tijd gehad om te wennen aan F1 maar schiet duidelijk te kort. Of het nu Piastri is of de Vries, ik zou het wel weten als ik Jost Capito was.
porker zegt
Neen.
roadster1976 zegt
Latifi maakte het Russell vorig jaar ook af en toe moeilijk. Dus racen kan ook Latifi wel. Hij heeft veel problemen met de nieuwe auto. Een hoogvlieger is het zeker niet
naturalpower zegt
‘Voor veel Nederlandse F1-kijkers is Max Verstappen de enige coureur die er toe doet.’ Dat zal waarschijnlijk zo blijven met Nyck bij Williams. Veel van die Nederlandse kijkers zijn immers successupporters. Die kijken alleen vanwege een winnende Max. En dat mag, natuurlijk …