De GP van Nederland is geen garantie voor De Vries, lijkt het. Of niet? laat het weten!
Als het gaat om Nederlandse Formule 1-coureurs hebben we in Nederland de Verstappens en de rest. Alle andere coureurs zijn tweede garnituur. Sorry, Harald. Nu is het wel vaker dat er een absoluut toptalent doorbreekt terwijl de rest van de landgenoten van het ‘normale’ niveau is.
Maar hoe moeten we Nyck de Vries beoordelen? Vanochtend benoemden we hem al eventjes, maar we willen De Vries even in het zonnetje zetten c.q. door het slijk halen. Want we zijn een beetje in de war.
Nyck de Vries won namelijk het Formule 2-kampioenschap én het Formule E-kampioenschap. Daarmee heeft hij net zoveel Formule-titels op zak als Max Verstappen.
Nog niet veel laten zien
Tot nu toe heeft Nyck nog niet echt veel laten zien. Af en toe Q2 gehaald, maar dat was het dan ook wel. Zijn beste prestatie is de plaats behouden die hij al had en niet crashen. Gisteren probeerde hij daar verandering in te brengen door Kevin Magnussen in te halen.
De inhaalmove was net zo smooth als de openingszinnen van @nicolasr in de Bananenbar. Er was duidelijk een vorm van frustratie. Kevin Magnussen reed op versleten banden en was aanzienlijk langzamer. Juist dan is het onbegrijpelijk dat De Vries alsnog in bocht vier nog een poging deed om K-Mag te passeren.
Gaat Nyck de GP van Nederland halen?
Dus wij vroegen ons af: gaat Nyck de Vries zijn eigen thuisrace nog wel halen? Helmut Marko staat erom bekend om jong talent heel snel een kans te geven, maar ook om ze snel af te serveren als ze niet leveren. Zo werd Robert Doornbos na drie races alweer naar huis gestuurd. Op zich ook niet gek, hij verving de matig presterende Christian Klien door nog matiger te presteren. Daniel Kvyat ontving een demotie in 2016, evenals Pierre Gasly in 2019.
Bij Toro Rosso (zoals AlphaTauri vroeger heette) gebeurde het nog vaker dat Marko coureurs de deur wees tijdens het seizoen. Denk aan Scott Speed die in 2007 na de GP van Duitsland plaats moest maken voor Sebastian Vettel. Sebastian Bourdais mocht in 2009 (ook na de Duitse GP) naar huis ten faveure van Jaime Alguersuari (ook geen hoogvlieger trouwens).
Renger van der Zande liet in het Ziggo Racecafé weten dat Nyck de Vries een zogenaamde ‘slow mover’ is. Hij heeft eventjes de tijd nodig om op niveau te komen, maar als hij het onder de knie heeft, is hij ook meteen erg snel. Ook is de AlphaTauri een ontzettende perenkist.
Dus de vraag is simpel: gaat Nyck de Vries de GP van Nederland halen? Laat het weten in de poll. De toelichting mag in de comments!
Haalt Nyck de Vries Zandvoort bij Alpha Tauri?
Krijgt Nyck de kans om in zijn rol te groeien als F1 coureur in het team van Alpha Tauri?
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Canada 2023!
Fruitcake zegt
Laten we hopen van niet
gasterplancke zegt
Wat heb jij er aan als hij er uit vliegt? Leg eens uit. Dat hij te kort schiet is een andere vraag die je nu rustig met ja kunt beantwoorden. Maar het fijn vinden wanneer iemand er uit gegooid worden; kan ik me weinig bij voorstellen.
lekkaah zegt
Dat zegt hij niet. Zelf zou ik Nyck nog wat kansen/GP’s willen zien krijgen, maar ik begrijp ook dat je in een ‘cutthroat’ wereld als de F1 weinig ruimte krijgt, dus ik zou het ook zeker begrijpen als hij eruit gaat. Er is een lange rij met toptalenten die staan te trappelen voor een stoeltje.
achnaton08 zegt
Nick heeft die aktie op Kmag gedaan omdat hij een racer is.
Dat doen ze nou eenmaal.
En dat moeten ze blijven doen anders zijn het geen racers meer.
brammetjedeb zegt
Née, zeker eens. Maar het zag er wel erg onbeholpen uit. En hij eindigt gewoon achteraan, zit niet heel veel stijgende lijn in. Laten we hopen dat ie wat kan laten zien komende races, anders kan het snel afgelopen zijn…
Richmond zegt
Nick heeft zich gewoon verremd, blokkeerde zijn wielen en nam kmag mee. Het was geen mislukte inhaalpoging ofzo. Hij verdedigde zich tegen kmag die er anders langs zou gaan. Dat is prima, maar op deze manier kost het meer dan er langs laten.
Flutterbear zegt
Ach, zo gebeurd er toch tenminste wat. Lieber een rijder die af en toe een fout maakt dan een Bottas (Merc) of Perez die met een aanzienlijk sneller auto er niets langs komt.
str8six zegt
Hij zal vast wel uitgenodigd worden door een contact van hem, dus denk dat ie het wel haalt. Als bezoeker.
Robert zegt
Zowel in de Formule 2 als in de Formule E begon De Vries pas resultaten te boeken nadat hij rookie-af was. Duidelijk iemand die je de tijd moet gunnen z’n draai te vinden. Het is voor hem te hopen dat hij die kans ook gaat krijgen.
brammetjedeb zegt
En volgens mij in de F2 pas nadat de voorgaande kampioenen weggepromoveerd waren, of heb ik dat mis?
Robert zegt
Nee, dat heb je goed.
De Formule E lijkt overigens soms meer op een loterij dan op een serieuze raceklasse, wat toch ook wel een beetje de glans van de titel afhaalt.
pomoek zegt
Heeft RB iemand met een superlicentie die klaar staat om in te stappen in de AT? Even afgezien van Ricciardo die daar geen zin in heeft? Ik hoor het graag, of liever niet.
rollingstoned zegt
Liam Lawson, Dennis Hauger of Ayumu Iwasa? Hoewel ik van de laatste twee niet zeker weet of ze ook al een superlicentie hebben.
pomoek zegt
:-| dat ziet er dan niet best uit voor NdV…
Rudeboy01 zegt
Durf te dromen…Go Nyck! Ik gun hem dat wel en het zou mooi zijn een stunt op Zandvoort.
stekel zegt
Je gunt het die jongen om in ieder geval zandvoort te rijden, maar ja dat is alleen leuk voor hem, helmut moet aan zijn bedrijf denken en dat is toch net even wat anders, laat ik het zo zeggen: ik wil hem op zandvoort zien, maar zou het ook snappen als hij dan al vervangen is voor een ander racertje
Edge zegt
Ik vond die actie in bocht 2 niet eens zo problematisch. Nyck duikt in bocht 1 ernaast in bij apex, en laat zijn auto dan naar buiten lopen om de apex van bocht 2 te pakken. Gewoon een standaard inhaalactie. Negen van de tien keer als je zoiets flikt duikt de gast die je inhaalt erachter en heb je je move gemaakt. Maar ja, nu was het Magnussen. Die staat bekend als een lastige tegenstander die hard racet als hij tegen een gelijkwaardige of fractioneel betere auto moet opboksen. Een soort Verstappen-light in dat opzicht.
De actie in bocht 4 was gewoon dom. Je hebt het bandenvoordeel, je bent sneller, wacht dan gewoon even een paar bochten. Lando Norris heeft meerdere malen laten zien dat je auto prima ernaast kunt zetten in de hairpin/bocht 10. Lukt dat niet, dan gebruik je de haarspeld om naar Magnussen toe te rijden en gebruik je DRS om er voorbij te komen. Als je dan de chicane bij de wall of champions genomen hebt krijg je wederom DRS, dus dan kun je ook nog een buffertje opbouwen.
De Vries heeft op dit moment een heel groot probleem. De Red Bull junioren in de Formule 2 doen het prima (maar ook weer niet zo goed dat je De Vries direct bij het grofvuil zet), maar zijn grootste probleem komt uit Nieuw-Zeeland. Liam Lawson heeft in de Formule 3 races, gewonnen heeft in de Formule 2 races gewonnen, en doet het nu in de Super Formula in Japan ook weer uitstekend. Lawson is 21, er zit nog rek in die jongen. Je bent wel gek als je hem niet in die AlphaTauri zet en hem laat wennen aan de Formule 1. Ik zou daarom niet raar opkijken als De Vries na de zomerstop gewoon thuis op de bank de GP van Zandvoort mag kijken, of dat ze hem om contractuele redenen degraderen naar testcoureur of zo.
gregorius zegt
Ik hoop t wel.
Niet dat ik een ‘Nyck’-fan ben; heb niks met die jongen en het is AlphaTauri ook nog niet gelukt om met hun marketing team iets in elkaar te zetten waardoor ik nu iets positiefs kan zien van Nyck.
Maar, als we eerlijk zijn, was zn pace niet heel veel slechter dan die van Yuki; zeg de eerste 40% van de race.
Na het gedoe met KMag was t over.
Nu komen de Europese circuits.
In Oostenrijk kan alles gebeuren en moet hij zn hoofd erbij houden.
Silverstone is een open-en-eerlijk circuit; kijken wat hij daar kan.
En Hongarije: geen idee wat die AT op een kartbaan doet.
Als hij het zolang uithoudt, krijg hij Bel en Ned ook wel; een echt circuit wederom en een ’thuisrace’.
In Oostenrijk weten we ook gelijk wat te kansen zijn in Monza; lekker optrekken en aanremmen.
Maar goed, we snappen allemaal dat hij op het randje zit.
Richmond zegt
Nou hij startte voor Yuki en Yuki reed al snel 3 plekken voor hem. Dat is niet bijhouden qua pace als dat gebeurt.
Hawkeye72 zegt
No way, josé
Roadster1976 zegt
Ik snap die druk vanuit Helmut Marko niet. Alsof er zoveel RB talenten klaar staan. Het neigt bijna naar een verwend kind die als het niet lukt dat je dan snel naar iets anders overstapt. Gasly én Albon en eigenlijk ook Vergne, Kvyat zijn daar een voorbeeld van.
mashell zegt
Voor mij is het nieuw, ik heb Marko zo vaak een dementerende bejaarde genoemd en ben absoluut geen fan van die man en vind dat hij er nog eerder uit moet dan de de Vries, maar nu moet ik Marko verdedigen. Laten we eerlijk zijn, dit is de hoogste klasse daar mag je de hoogste prestaties verwachten, het gaat om veel (sponsor)geld. Wennen aan de auto is onzin, dat heeft Verstappen bewezen. Zelfs al is de Vries geen tweede Verstappen, verwachten dat hij net zo snel is als zijn teamgenoot is niets teveel gevraagd.
banderas zegt
Maar het blijkt ook gewoon een perenkist. Daniel Ric kon ook niet wennen aan de McLaren.
harrie zegt
Ik denk het wel, hij heeft de mazzel dat er niet heel veel talent in de RB coulissen klaar staat.
En deze AT is gewoon een bietenbakdus het seizoen is toch al verloren, dus hij zal voorlopig nog wel aan mogen blijven om zich te bewijzen en/of de ontwikkeling in de juiste richting te helpen.
kniesoor zegt
‘k Help het je hopen. Marko is toch een beetje de Mislintat van Red Bull, het ene moment lig je op pole, het volgende moment sta je er naast.
Edge zegt
Vlak Liam Lawson niet uit. Alles daarachter moet nog een stap zetten voordat ze klaar zijn voor de F1, maar Liam Lawson kan in principe per direct instappen zonder een modderfiguur te slaan.
Calimero zegt
Ik denk het wel. Ik verwacht dat hij het seizoen af kan maken bij AT. Niet dat hij (op beeld en/of de statistieken) nou veel reden daartoe geeft.
Gaat de Vries er ondanks mijn verwachting toch uit dan zal uit nood Ricciardo dit afmaken maar dan hoogruit de laatste paar races of zo als het nergens meer om gaat en je Ricciardo “voor de fun” dan ook nog ziin pleziertje gunt.
Nyck zal het zeker wel in zich hebben maar de weg naar sprekende prestaties in de F1 zal nog lang zijn. In mijn ogen is hij te laat in een F1 auto gezet en wordt de tijd om het te kunnen laten zien alleen maar korter….
Als je niets te zoeken hebt als (potentieel) Formule 1 coureur in de paddock zit je ook niet bijna wekelijks naast Toto in de pitbox. Met zijn behaalde kampioenschappen zal het potentieel er zeker zijn. Was er niet de invalbeurt bij Willams geweest dan hadden we het wellicht nooit geweten nu is het voor Nyck te hopen dat we dit ook kunnen gaan beleven.
brent zegt
kijk bij het topniveau als f1 kan je het niet volledig op de auto gooien maar toch, de auto ligt de vries niet 100 procent en dat zie je. jammer is dan hij het hele jaar (als ie dat haalt idd) ermee moet rijden en ook Marko moet overtuigen.
MaartenD zegt
Gaat hij überhaupt nog een keer iets positiefs laten zien? Tot op heden valt hij alleen op door zijn fouten en zijn matige races, hij heeft nog geen enkele keer laten zien dat hij zijn F1 stoeltje verdiend. Tis tot op heden echt slappe hap
AstonMartinDriver zegt
Iets met met deukje en pakje boter? Meer deuken in zijn eigen auto en zijn concurrenten…niet onder de indruk van DEV
pomoek zegt
@calimero: op zich zou ik mij kunnen voorstellen dat als de prestaties blijven zoals het is ze Ricciardo de laatste 3 races van het seizoen laten afmaken. Vooral ook om te kijken of hij het nog in zich heeft, en eventueel in 2024 Perez zou kunnen vervangen.
alloallo zegt
Wellicht krijgt Perez de stoel van Nyck?! En kiest red bull voor Ricciardo ipv perez.
Thieuke zegt
Nee.
bobje zegt
Hoe kan het dat die AT het zoveel slechter doet dan de RB? Zelfde motor en toch een ander chassis?
Dan doet Mercedes het toch beter alwaar de klantenmotor voor de eigen auto eindigt 🤣🤣