Victor Muller is zo vriendelijk geweest weer een beetje Nederland in de auto industrie in te brengen. Nu is niet iedereen in de positie een Saab 9-5 te kopen, maar met een 9-1 is dat natuurlijk een ander verhaal. De vraag is of wij bereid zijn allemaal in een 9-1 te gaan rijden?
De belangrijkste concurrenten voor de 9-1 zijn de MINI Cooper en Audi A1. Met lichtere motoren zou Saab het ook op kunnen nemen tegen de Fiat 500, Ford Ka en de aankomende Volkswagen Lupo.
De ontwerper heeft geprobeerd zo veel mogelijk de stijlkenmerken van Saab met een vleugje Spyker DNA in de kleine auto te stoppen. De enige aanmerking is dat de luchtinlaten en spatborden nog enigszins in karikatuur zijn getekend om het ontwerp meer sprekend te maken. Via dit concept hopen de initiatiefnemers het uiteindelijke ontwerp van de nieuwe kleine Saab te kunnen beïnvloeden. Saab zit nog in het beginstadium met het kleintje, dus misschien hebben ze een kans.
Wil het concept slagen, dan moeten er natuurlijk wel genoeg geïnteresseerden zijn. Zie jij jezelf in 2015 al rondrijden in deze kleine Saab? Of krijgt de vrouw er tegen die tijd een cadeau? Misschien zie je er wel helemaal niks in en moet Saab vooral zelf haar tekeningen blijven maken. Saab kan natuurlijk ook op de retro tour gaan, net als MINI en Fiat. (bron: ferrantedesign)
Chilli_red zegt
Wow…prachtig. Mijn steun hebben ze.
Gnermo zegt
Ben bang dat rond 2015 deze auto wel wat gedateerd kan overkomen, maar als deze nu zo op de markt komt dan wordt het een hit. (Mits de energielabels er goed bij zitten)
stef zegt
Geef mij dan maar de Nissan Juke… vele origineler dan deze “platgestampte” Smart !!!
BaKpouwww zegt
ik zeg koplampen audi a1
Ramshoek zegt
@BaKpouwww:
I zeg, de Audi A1 is nou niet bepaald dé wagen die je moet kopieren …
Verder zeg ik, ga nou niet je uiterste best doen om elementen van andere wagens te zoeken, maar concentreer je op het totaalplaatje. En daar staat een onderscheidende wagen! (en geen zaaddodend saai Audi ontwerpje)
Pixed zegt
Ik verkoop mijn huidige wagen DIRECT als ze dit op de markt brengen. Gewoon mooi dit!
reinout zegt
Dit is een van de vele vele vele ontwerpen die er op internet rond zwerven… Jammer dat jullie deze kiezen er zijn vele mooieren…
Saab’s eigen 9-x Biohybrid… is een betere studie!
Jokkebrok zegt
HIjs wel lijp, doe maar!
HDM zegt
Gaat Nederland em kopen? Zou het publiek dat durven dan?
Hij ziet er goed uit.
massarati zegt
Een prachtige achterkant!
Ik zie dit wel goed komen met Saab, mits de techniek idd ook up to date is.
liewe zegt
Doet me denken aan de suzuki swift ip steroiden. Die vind ik leuk, deze ziet er ook leuk uit!
HyperTeHK zegt
@liewe: Precies wat ik dacht al heeft deze wel een stuk mooiere koplampen. En wat gespierder uiterlijk.
PAN zegt
Voorkant = mooi
zijkant = apart en stoer
achterkant = net iets te druk
velgen = practig
Laat maar komen maar geen GM motoren meer, haals ze maar bij fiat (Fiat Power Train) vandaan
ascari15 zegt
Ik hoop dat het nou de goede kant op gaat met Saab.
Gun het ze helemaal.
fant zegt
Ja, doe mij er ook maar eentje! Wel voor een vriendenprijsje natuurlijk ;)
BaySideBlueBoy zegt
De separate LED units zijn zo onSAAB. Saab zet de LED’s altijd achter een subtiele egaal witte lighstrips.
Kerstverlichting is voor Audi. ;)
Edge zegt
Daar zou ik wel in willen rijden. Mijn steun hebben ze.
Ernie zegt
@Edge: ik wil niet heel erg vervelend zijn…. maar; ga jij eerst eens effe lekker je rijbewijs halen, lutser.
Gnermo zegt
@Ernie: Leuke comment Ernie.. Als de auto in 2015 op de markt komt heeft hij zijn rijbewijs allang, LUTSER…
handrem trekken is fijn! zegt
Niet mooi!wel lef en durf!
Ik gun Saab wel veel verkoopaantallen.
E320cdi zegt
-edit: check, thanks!-
OT: Maken! Ziet er echt leuk uit vind ik :-)
Darius zegt
HHHooooOOOOooo eFFF gaan we niet iets te snel richting de tijd, het is pas 2010 mensen kom op zeg, ze komen net om de hoek kijken een willen gelijk alles overnemen.
BaRa zegt
Spuug-, spuug- en spuuglelijk. Dit kan de Saab-ontwerpafdeling zelf véél beter. De moeite van het publiceren niet waard. Of heeft Autoblog last met de komkommertijd?
Citrofiel zegt
Leuk ideetje, we zien wel of ze er wat van meepikken.
@Ernie: Tegen de tijd dat deze op de markt komt heeft Edge zijn rijbewijs wel hoor. En waarom is iemand gelijk een lutser als hij nog te jong is voor een rijbewijs. :roll: Lutser.
MJB zegt
Ik vind de voorkant heel leuk, maar de verhoudingen kloppen niet echt, hij lijkt veel te kort. Kort kan best, maar dan moet het dak wat lager. En die achterspatborden zijn veel te breed.
Pallas zegt
Waar is Svenska Aeroplan ik wil zijn mening horen.
Melvivio zegt
Of Nederland massaal aan deze auto gaat? Momenteel rijden er zo veel lease hokken rond, dat dit bepalend is voor het succes van een auto.
Gezien de ramvolle verzadigde markt…. zeg ik van niet.
Erg SAAB is dit model ook niet de 91 zou voor de 96/99ems moeten komen? of zou daar ook maar iets van afleiding van moeten hebben?
Als “auto” wel scherp vormgegeven!
GTR zegt
Ik zeg… doen!
Verfrissend voor Saab, en weer ’s wat leuke concurrentie voor de Audi die gewoon te te te te duur is. TE.
JMWPvG zegt
Uitlaat in het midden ? dus kan er geen trekhaak erachter gemonteerd worden ?
supasweet zegt
@Dreumeltje: een trekhaak? waar is dat goed voor aan zo een mooi wagentje? dan verpruts je alleen maar de looks, en voor uw karavanneke te trekken neem je wel een 9-5 zeker?
Hendrik zegt
ik zeg doen! Lekker fris, lekker anders!
frarissimo zegt
Top idee. Lekker stoelverwarming erin en gaan :-)
Costyn zegt
Nederland in deze auto? Nee joh, in dit land houden we alleen van saaie hokken schijnbaar…
Forza! zegt
Tis net de 3deurs uitvoering van de Kia Soul…maar in Duckstad willen ze hier wel mee rijden denk ik.
paul zegt
mooie auto hoor, ik zeg gewoon doen.
alleen iets eerder als 2015 graag
TR zegt
Mooie auto. Vernieuwd, energiek; bang on als je het mij vraagt… Zien wat er van terecht komt.
Getl4id zegt
Graag dis gewoon tien keer gaver als n a1
Svenska Aeroplan AB zegt
Leuk.
Maar niet meer dan dat…
Is ontworpen door een of ander obscuur designbureau’tje ‘op basis van open source input’. Toe maar!
Saab heeft zelf net top-ontwerper Jason Castriota aangenomen, http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/18/ex-bertone-en-pininfarina-designer-naar-saab
ik neem aan dat die het beter kan!
Verder denk ik dat de nieuwe 9-1/9-2 groter wordt, meer concurrent van de A3 en 1-serie dan van de Mini etc.
toyo zegt
uuuuuh nee
Svenska Aeroplan AB zegt
@ reinout: zwerven inderdaad veeeel renders rond van de nieuwe 9-1. Wat Saab tot nu toe zelf gemaakt heeft, blijf ik de mooiste vinden:
L-Fred zegt
@Svenska Aeroplan AB: Ja, ik vind die ook mooier, helemaal die cabrio.
Maar, dit hierboven is ook niet verkeerd. Grappig, dat ze direct een Facebook Group hebben aangemaakt om de 9-1 studie te promoten.
http://www.facebook.com/group.php?gid=275857728107&v=wall&ref=ts
karel zegt
Heel erg dik! leuke frisse auto! 20% bijtelling en een goede wegligging en t wordt een topper!
mashell zegt
Nee. Te klein, te duur. Bovendien laat Saab eerst een fatsoenlijke auto in het D segment aanbieden, dan een wagen in het C-segment en pas dan een Alfa Mito achtige proberen. Hoe groter de wagen, hoe hoger de winstmarge. En dat hebben ze nodig, winst!
Simpson zegt
@svenska: die cabrio is mooi.
Maar als er ruimte is voor een A3 én een A1 op de markt, dan is die er ook voor deze beide ontwerpen lijkt me.
Ik vind het in ieder geval wel een kek karretje.
clijde zegt
Duurt veel te lang, er komt dan weer een nieuwe horde smart cars, dus als ze de tijdzone kunnen verkorten zie ik er wel iets in. Maar zoals alle saab modellen, zal dat niet gebeuren, jammer…
Jer zegt
Wat ik niet snap is hoe deze auto met de Mini en met de Fiat 500 zou kunnen concurreren…
De Fiat 500 is toch een klap kleiner dan een Mini… ik zou dan eerder de Punto Evo naast de Mini zetten.
Verder vind ik het echt een leuke auto om te zien, en ik denk dat het een goede stap zo zijn richting een gezond Saab.
Pieter zegt
De vraag lijkt mij of Amerika hier warm voor loopt. Het ontwerp lijkt daar ook op afgestemd, met dat Tonka design. Ik denk dat er zeker een markt voor zal zijn, maar ik zie mijzelf er niet in rijden, niet echt mijn stijl qua ontwerp.
FIAT127 zegt
Zou positioneren tegenover de MiTo geen beter idee zijn?
Betere prijs/praktisch gemak verhouding en toch ook goed in het stijl departement.
C30, A1 en Mini zijn best wel duur tenslotte en hoeveel premium mini’s kan de markt aan?
super zegt
wanneer raken die “mini achtige” daklijnen (een soort petje) eens uit de mode? (svp zo snel mogelijk)
brit zegt
Dit ontwerp zit er volslagen naast. Lijkt totaal niet op wat er verborgen reeds rond rijdt. Zoek maar eens op de website van de nederlandse saab club. Die hebben iemand binnen bij de fabrikant, die al eens wat meer over ontwerp en techniek heeft laten horen.
En daar past dit execititje niet bij.
L'art Malmin zegt
Hmm, ik zou het toch op Saab zelf houden, de Aero X was echt geweldig mooi en de studies die daarop volgden ook, dus die 9-X Biohybrid mag het van mij wel halen!
MJB zegt
@Brit: Er rijdt nog helemaal geen 9-1 rond. De eerste toekomstige Saab die je rond zou kunnen zien rijden (na de 9-5) is de 9-3.
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, al die premiumsupermini’s, wie boeit dat nou nog.
Tijd voor een 9-9, als concurrent voor de DS9. En op naar China.
Apache zegt
Zoals die er daar uitziet niet, maar als hij zo hip en mooi is als de C30, ja dan wel. Maar hij moet wel kwalitatief goed en comfortabel zijn. Zoals de C30 dus.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Apache: dat hoop ik niet! De C30 verkoopt namelijk voor geen meter…
@ Mashell: precies, en dat gaat ook gebeuren.
rene zegt
Mooie kreatie.
JW zegt
Weer een bewijs dat open source-design en crowdsource niet altijd zaligmakend is…
Wat een hok zeg.
biggie zegt
eindlijk iets moois in die klasse
de a1 gaat mogen oppassen
TuttiAlfisti zegt
Prachtige auto. Eindelijk eens weer vernieuwend met toch herkenbare SAAB kenmerken. Ik denk dat als het merk ook de luchtvaarthystorie van het merk in de auto kan verwerken, het een auto met karakter wordt. Of die dan goed gaat verkopen is wel de vraag, want de overgrote meerderheid van de mensen houden van karakterloze Duitse burgermanswagens.
TuttiAlfisti zegt
Het marktsegment voor duurdere kleine autos zoals de Mini is een nichemarkt. En de Mini is in weze een oerconservatieve auto omdat het een model is die al 50 jaar meeloopt. De kans van slagen van een totaal nieuw model in dit kleine marktsegment lijkt mij niet zo groot, kijkende naar de verkoopaantallen van de Alfa Mito. Meestal is het zo dat als mensen meer te besteden hebben ze een duurdere auto kopen.
TuttiAlfisti zegt
Herstel: Meestal is het zo dat als mensen meer te besteden hebben ze een grotere auto kopen.
Maar bovenstaande auto is wel heel fraai. Ze moeten er niets meer aan veranderen en exact zo maken. Rijk ik als Alfist voor het eerst in een SAAB.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ TuttiAlfisti: klopt, maar het is natuurlijk wel belangrijk als instap bij je merk. Een A1 rijder zal eerder een A3 kopen dan een BMW 1-serie zeg maar. Dus als je ze vroeg voor je merk kan winnen, is de kans op doorstromen groter…
Svenska Aeroplan AB zegt
En: Het plan is dat Saab, als onafhankelijk merkje, over een paar jaar veel duurder is dan BMW, Audi etc. Vanwege de basics als kwaliteit, rijgedrag etc. maar ook de exclusiviteit. In dat licht bekeken is dit niet gek.
TuttiAlfisti zegt
@Svenska Aeroplan AB:
Wat je zegt is ook waar. Maar Alfa had ook jonge mensen oftewel instappers op het oog, maar die kunnen bij de concurentie voor hetzelfde geld een Golf kopen of 3 Toyota Aygos. Als je die mensen wil bereiken dan moet je lager positioneren.
Wat ik wel denk is dat bovenstaande auto goed gaat verkopen puur vanwege de mooie vorm en de krachtige gewaagde uitstraling wat die auto uitstraalt.
F10 zegt
Beter dan de A1. Saab heeft leuke concepts, zo te zien in het artikel en reacties.
binkie zegt
leuk ding, laat maar komen.. daar gaan veel jonge leasers wel in rijden als ie tenminste niet duurder is dan een Mini of A1. Victor is zn best aan het doen zo te zien!
Dennis zegt
GEWELDIG!!!!!
Zeker doen dit model.
Trobken zegt
Ik vind het Saab 92010 Sixten Concept toch meer hebben…
Wel onpraktischer door aflopende daklijn, maar veel meer uitstraling…
SjonnieKroket zegt
Ik mis nog een belangrijke: DS3. De A1 is geen concurrent, is gewoon een te dure polo
Megakix zegt
Nope…deze Saab ruikt teveel naar ‘schuldpapier’ en ‘opgeblazen egomuller’…
Robert zegt
Die Tropken vind ik nog wel wat, maar die eerste, nee! Ook al is ie best ok qua “nieuw design”. Maar laat ze alsjeblieft niet de fout maken dat ze iets totally nieuws gaan maken, want dan kopen mensen het gewoon niet. Ok, eerlijk is eerlijk hij is wel mooier als een Toyota IQ.
mellie zegt
DOEN ZENG IK DOEN het is een mooie auto ze moeten em aleen gunstig prijzen. ik vimd em zoveel mooier als de audi a1