Het zou niet eens heel onlogisch zijn.
De nieuwe Alpine A110 (rijtest) lijkt een gevoelige snaar te raken bij menig autoliefhebber. Alpine heeft met hun A110 uit de jaren ’70 een geweldige basis-sportwagen neergezet en Renault vond het tijd om nieuw leven te blazen in het merk. Het recept is zo simpel, maar simpel is wat je nodig hebt bij een dergelijke auto. Voor wie niet bekend is met het nieuwe Alpine: de nieuwe A110 weegt weinig (zo’n 1.100 kg) en heeft ‘gewoon’ de 1.8 liter grote turbomotor uit de Mégane RS. In het midden en met iets minder pk is het de perfecte unit voor de nieuwe A110. Toch moet je altijd onthouden dat het de bedoeling was om een moderne sportwagen te combineren met een vleugje retro. Bekijk de nieuwe maar eens naast zijn voorvader: alleen qua grootte al is het een wereld van verschil. Maar dat het familie is: dat zie je duidelijk.
Bekend recept
Kennen we dat niet ergens van? Ja. Meerdere merken probeerden het al en sommige faalden jammerlijk. De Volkswagen New Beetle, bijvoorbeeld. Een merk wat echter ten tijde van die New Beetle ook zijn beresterke product naar onze tijd bracht, was MINI. De revival werd gedaan door de nieuwe eigenaar BMW en sindsdien is ‘New MINI’ een gigantisch succes. Grappige compacte auto’s met luxe features en veel retro-knipogen. De nieuwe generatie MINI houdt het ondertussen al drie generaties vol.
Vlaggenschip
De ‘range-topper’ van MINI is een beetje lastig te bepalen. De standaard MINI 3-deurs is de meest iconische, maar de Countryman is de duurste en meest luxueuze. Wellicht om hier duidelijkheid over te creëren, of gewoon om iets nieuws uit te proberen, deed MINI een boekje open over een nieuw vlaggenschip. One MINI to rule them all.
Daar komt de Alpine in het spel. Motoring.com.au heeft het in het gesprek over een MINI-rivaal voor de Alpine A110. En dan bedoelen we dus niet rivaliteit op het gebied van retro-knipogen. Het gesprek vond plaats een Amerikaanse lancering van een belangrijke auto voor het merk, de MINI Cooper SE (rijtest). Hoofd van communicatie van MINI Andreas Lampka hint op een leuke toekomst. Want het aspect ‘schone auto’s heeft MINI zich nu op gericht met de Cooper SE. Nu hebben de ingenieurs weer tijd om eens buiten de lijntjes te kleuren. Er wordt gehint naar een auto met meer power dan de MINI John Cooper Works GP met 306 pk. “De motor zou bij dit project in het midden kunnen liggen”. Overigens werd ontkend noch bevestigd dat de motor een verbrandingsmotor is.
MINI Vision Superleggera by Touring
Dat is alle informatie tot nu toe. Het design voor een dergelijke auto ligt – wat ons betreft – al lang en breed klaar. Carrozzeria Touring bracht in 2014 de MINI Vision Superleggera uit: een eenmalige concept car met MINI-designelementen. De auto werd enorm goed ontvangen door MINI-fans en zou in 2019 op de markt komen. Bij de meeste ontwerpen uit die tijd zou je zeggen dat je je kans gemist hebt. Maar door het integreren van MINI-designelementen die nu nog gebruikt worden (en zaken waar Touring eerder mee was, zoals de Union Jack-achterlichten) is het concept nog hartstikke houdbaar. Of de Vision Superleggera nog in de ijskast ligt, of naar de vrieskist is verhuisd om naar een stille dood te sterven, is niet bekend.
AstonMartinDriver zegt
Doe mij maar de A110 een echte sportwagen voor dagelijks gebruik. Geniet er iedere dag van. Mini is de “Cooper Cat” ?
mikje90 zegt
@astonmartindriver: Mini’s zijn voor decadente opgedofte HR/marketing dames. Als je Alpine rijdt, dan ben je een echte autoliefhebber, en ben je gek op autorijden.
frederik zegt
@mikje90: Eerst zelf in een Cooper S rijden, dan een mening hebben.
gtacj98 zegt
@mikje90: JCW uit 2019 van mama doet het prima ja!
levivdakker zegt
@gtacj98: van mama, inderdaad
gtacj98 zegt
@levivdakker: hebben we één stereotype toch bevestigd? ;) Voor de zelfspot mijn Cooper s gaat ook lekker hoor!
Rob zegt
Een nieuwe Twini? :-)
http://mk1-performance-conversions.co.uk/images/twinni_cutaway.jpg
Naah, zal wel niet. Maar ik word op zich wel enthousiast van een Alpine-achtige Mini.
De nieuwe Cooper Works is natuurlijk een raket op wielen, maar het ding is wel een beetje over the top.
ericd zegt
Alpine is geslaagd waar Mini zwaaaaarrrrr (letterlijk en figuurlijk) is afgedreven naar auto’ s die in de duurste uitvoering al meer wegen dan een Audi A8 van 20 jaar geleden. Belachelijk! Noem ze dan Maxi.
bitd zegt
@ericd: toch zit er maar zo’n 100kg tussen, ca 10%
djohnson zegt
@ericd: word een beetje moe van dat maxi verhaal, MINI is tegenwoordig een volledig merk met kleine en grotere modellen… lijkt verdacht veel op andere merken vind je ook niet?
bernoulli zegt
Die MINI Vision Superleggera by Touring is ook net een EV, met dat enorme stopcontact in de neus.
tjorque zegt
Ik begrijp het niet helemaal!
De nieuwe A110 is de lekkere kleindochter van oma A110.
Maar waar die MINI roadster dan haar genen vandaan? Een transgendered kleinzoon/dochter van opa Mini?
mc96 zegt
Als BMW zo graag een soort sportieve retro auto willen bouwen als concurrent voor de nieuwe Alpine kunnen ze beter de komende 2 serie coupe laten lijken op een 2002tii ?
AstonMartinDriver zegt
@mc96: dat lijkt er meer op ja ?
lacker zegt
De A110 is meer een concurrent voor de Porsche 718. Ik zie MINI nog niet als concurrent daarvan.
Citrofiel zegt
@frederik: Een Mini kan nog zo goed rijden, daar verandert de vrouwelijke uitstraling niet door. Prima als je er blij mee bent, maar accepteer gewoon dat iedereen verwacht een blonde kapster te zien achter het stuur. Ook in een black on black Cooper S.
Ik had het er laatst nog met mijn vriendin over, ik vertelde haar dat er ook veel mannen zijn die een Mini hebben omdat ze zo fijn schijnen te rijden. Dat wilde ze niet geloven, volgens haar als niet-kenner blijft een Mini gewoon een damesautootje.
niex zegt
@Citrofiel: en daar moet je dan maar geen mini om rijden? das pas triest.
PunicaOase zegt
@Citrofiel: lekker hokjes denken jullie ??
BaRa zegt
De Vision Superleggera smoelt bijzonder lekker. Maar om te tippen aan een A110, moet je toch wel wat meer op de weegschaal leggen dan het huidige Mini-DNA. Rij een 718 en een A110 naast elkaar, en de kans is groot dat de helft van de chauffeurs voor de A110 kiest. Geen idee waarom de Mini daarmee vergeleken zou moeten worden. Dat is eerder een marketingverhaal, iets zoals “Volvo richt zijn pijlen op BMW”, dan werkelijke waarde. Als je een Mini wilt vergelijken (bvb. een Cooper S), doe dat dan met pakweg een Renault Mégane RS. Die vergelijking kan je vandaag al doen, en dan merk je dat de Cooper S een hoop meer trucs nodig heeft om het waar te maken (adaptive suspension, to name one). Neemt niet weg dat ik hoop van de Vision Superleggera op de weg te zien. Duimpje voor wie ervoor kiest.
dracae zegt
Dat zou dan eindelijk weer een moderne Mini zijn die ik kan waarderen.
De huidige zijn mij te ‘maxi’, waarbij die SUV dingen het ergste zijn. De enige echte unieke merkwaarde die over is is een retro uiterlijk… dat is misschien genoeg voor van die mode-mensen.. maar ik vindt het niks.
De eerste moderne Mini was overigens nog wel leuk.
lfoose zegt
Én er is al eens een mini coupe geweest. Super leuk ding maar geen verkoop succes
Dutchcarwizard zegt
Mini had een geweldig cool apparaat ingezet in de Dakar rally. Wellicht een productieversie op komst?
Dutchdriftking zegt
Doe mij toch maar een Mini Rocketman.
ozzytrk zegt
Ik blijf verbaas me nog steeds hoe snel deze A110 is en toch erg zuinig