Het is overduidelijk niet hun beste seizoen sinds 2014, maar de groei die ze lijken te maken is indrukwekkend. Wat denkt Toto Wolff ervan?
Het eerste seizoen dat een team aanzienlijk slechter presteert dan voorheen is altijd lastig te managen. Je doet alles precies hetzelfde als voorgaande jaren, maar het effect is niet meer hetzelfde. Dan heb je altijd een beetje paniek in de tent.
Waar je in het voetbal altijd de keeper of de scheids de schuld kan geven, kun je in de Formule 1 de schuld geven aan de auto. Maar ja, die ontwikkel je ook zelf, dus je kraakt in principe je zelf af.
Flinke dip
Bij Mercedes hebben ze een flinke dip te verwerken gehad. Aan het begin van dit seizoen waren ze amper sneller dan Haas en Alfa Romeo (die verrassend snel waren), maar de laatste paar races melden ze zich steevast vooraan aan het veld, met een prachtige pole position voor George Russell tijdens de kwalificatie van de GP van Hongarije 2022.
De grote vraag is natuurlijk: gaat Mercedes nu mee doen voor de prijzen? Toto Wolff is hoopvol doch kritisch erover:
We zijn nog niet in de positie om te kunnen vechten voor overwinningen. Maar we komen telkens dichterbij. We moeten het momentum zien te behouden en de druk er volop houden. Er komt een intense tweede seizoenshelft aan, met negen kansen om verbeteringen te vinden, vooruitgang te boeken en om Ferrari en Red Bull uit te dagen voor de overwinning.
Toto Wolff, denk niet te winnen dit jaar maar toch ook wel.
Gaat Mercedes nog winnen in 2022?
Het belangrijkste aspect voor Spa gaat het porpoising worden. Bij Mercedes hebben ze altijd ‘volgens het boekje’ gehandeld (aldus Mercedes), terwijl Ferrari en Red Bull de ‘grenzen hebben opgezocht’. Vanaf Spa gaat er een nieuwe ’technical directive’ in. Dat betekent dat er nieuwe regels zijn omtrent porpoising.
Wat dat betreft wordt dit wel het uur van de waarheid voor Toto Wolff, want Paul Ricard en Silverstone zijn snaarstrakke circuits, terwijl Hongarije vrij langzaam is. In die drie gevallen heb je sowieso iets minder last van het beruchte ‘bruinvissen’.
Het zal sowieso een bijzonder jaar worden als het Mercedes niet lukt om vooraan te eindigen, dan zal 2022 het eerste seizoen zijn dat Lewis Hamilton geen enkele race wint.
Wat denk jij? Gaan Lewis Hamilton en George Russell zich weer mengen om de strijd om de overwinning, of is het verschil stiekem groter dan dat het lijkt? Of vallen die FIA-regels wel mee? Laat het weten, in de comments!
Via: Formula1.com
Johanneke zegt
Ik denk het wel, mits ze de vorm van de laatste paar races door kunnen zetten. Hamilton was de snelste op de baan aan het einde van de laatste GP.
Edge zegt
@Johanneke: Door de strategie van Hamilton (eindigen op softs terwijl de Red Bull en Ferrari de auto’s op mediums hadden staan) in Hongarije is die snelheid niet heel erg representatief. We gaan dit weekend zien hoe de verhoudingen liggen met die twee TD’s (porpoising en flexen van de vloerplank) die actief worden.
willeme zegt
@edge:
Mercedes heeft al een paar keer gerefereerd aan het feit dat hun achterstand telkens kleiner is ‘aan het einde van de race’. Als je kijkt naar de data, valt daar weinig tegenin te brengen. Ik heb wel het idee dat een hoop safetycars (al dan niet virtueel) het beeld een beetje vertroebelen.
Ook is er een verschil dat de leider in de race aan het einde van de race de auto over de streep wil brengen. Dan zijn de rondetijden zelden het hoogste. Als het iets closer wordt tussen Ferrari en Red Bull dit weekend en er is geen safetycar (dat is een mogelijkheid met de enorme uitloopstroken op Spa), dan zien we het ‘ware’ verschil.
gekketurbo zegt
De laatste race kwam Verstappen uit een achterstand van 20 seconden en eindigde met 10 seconden voorsprong. Ondanks een spin, Safety car en lagere tempo aan het einde voor Verstappen.
Ze moeten nog minimaal 40-50 seconden per race goedmaken. Prettige wedstrijd Toto…
Johanneke zegt
Aan de andere kant, max hoeft maar 1x uit te vallen en ze hebben een zeer grote kans, in ieder geval, zolang ferrari en perez op dezelfde voet verder gaan en er niet het maximale uithalen.
pomoek zegt
Ik denk het niet. Om dat te laten gebeuren moeten 2 Ferrari’s en 2 RB’s uitvallen. Die kans is erg klein.
Dutchdriftking zegt
De kans is erg groot. Minimaal één Redbull moet nog een keer gridstraffen incasseren voor een extra motor, en Ferrari gaat nog wel een keer de mist in met de strategie. Daarnaast zal er nog wel een keer een klappertje zijn voorin het veld, een safetycar op het ideale moment, of een regenbui. Dus ik zie nog wel een race gewonnen worden door Mercedes. Maar ik hoop ook dat Mclaren zich nog in de strijd gaat mengen. Het zou toch humor zijn als Ricciardo de laatste race van het seizoen wint.
Benny_Weisz zegt
Ik hoop het…..ik gun Lewis het van harte (dan is hij de enige F1 coureur ooit die een race won gedurende elk seizoen dat hij deelnam aan F1 en dat zou best knap zijn)
Richmond zegt
De prestaties van Mercedes zijn erg geflatteerd en voornamelijk gunstig door het steeds uitvallen van Ferrari. Onder normale omstandigheden kunnen ze Ferrari en red bull niet aanvallen en zijn ze dus 5 en 6.