De AMG V8 in een Volvo V60…Wij zien het zitten.
Doch zo mooi zal de realiteit waarschijnlijk niet worden. Volvo heeft al enige tijd aangegeven dat ze op pad zijn naar een volledig elektrische toekomst. Tot het zover is, was de verwachting dat we het moesten doen met de bekende vierpitter die in bijna alle modellen ligt of anders met de nieuwe driepitter die in de rest van de modellen ligt. Met behulp van zo’n beetje alle hulpmiddelen die je kan bedenken schopt de vierpitter het tot ruim 400 pk. Klinkt leuk op papier en @wouter was er ook hands-on best over te spreken (rijtest), maar het blijft een vier-in-lijn.
De cynicus, zoals ondergetekende, denkt dan ook dat de beslissing van Volvo om geen grotere motoren meet aan te bieden niet alleen ingegeven is door ideologische overwegingen. Het feit dat Volvo geen fabrikant meer achter zich heeft staan die een berg veelcilinders in de schappen heeft liggen zal ook best een beetje meespelen, niet?
Enfin, onlangs heeft er zich een ontwikkeling plaatsgevonden waardoor de deur naar een magazijn met een plethora aan dikke motoren opeens toch op een kier staat voor Volvo. Li Shufu nam namelijk een belang van 9,7 procent in Daimler. Via Geely is de Chinees ook eigenaar van Volvo. In ons land hebben we dit min of meer ter kennisgeving aangenomen, maar in Duitsland houdt de nieuwe aanwist van Li de gemoederen iets meer bezig, getuige deze epische cover van Manager Magazin. Serieus, ik ben stikjaloers op deze fotoshop van Doctor Zee als Mao Zedong:
Shufu liet eerder optekenen dat hij ‘coöperatie tussen de grote autoconcerns wel ziet zitten’. In het artikel schrijft de kwaliteitspublicatie dat Daimler (lees: Mercedes) nu bereid zou zijn motoren te leveren aan Volvo. Eventueel kan daarbij zelfs gedacht worden aan een constructie zoals bij Aston Martin, waar Daimler een klein belang in heeft. Ook het ontwikkelen van een gezamenlijk elektro-platform zou overwogen worden.
Om welke motoren het in dit geval zou gaan is niet duidelijk. Misschien dat de kleine Volvo-motoren uitgefaseerd worden ten faveure van kleine moderne Mercedes-motoren. Het zou ons echter logsicher lijken als Volvo een beroep doet op Mercedes voor wat dikkere motoren. De AMG V8 is wellicht wat teveel gevraagd, maar die zes-in-lijn uit de nieuwe CLS past vast prima bij het karakter van de V90. Het is alleen de vraag of ‘ie met Volvo’s FWD setup ook létterlijk in de grote Volvo’s past…
JamesBond007 zegt
Toch jammer dat er niet op 1 of andere manier een lekkere 5-cilinder ontwikkeld kan worden die ook een beetje zuinig is. Dat geluid is toch wel purrrrfect
draadloos zegt
@jaapiyo +1 voor jouw volvo logo paint hoor. Veel indrukwekkender als die cover.
reind zegt
@draadloos: dan
jenzen zegt
@reind: neeehhh béter
kennone zegt
Het zal wel om de 3pitters gaan. Maar als het een 6cilinder of meer is. Begin ik weer fan te worden van dit merk
mennok zegt
Lijkt me zeer onlogisch als Volvo weer grote(re) motoren gaat leveren. Wenselijk wel, logisch niet.
lincoln zegt
De gemiddelde MB ..
Zou die uit meer of minder dan 40% uit Made in China producten bestaan ??
Erik zegt
@lincoln: meer dan 40%, het staal/metaal komt allemaal uit China spotgoedkoop en de klant betaald premium. Vraag maar aan Trump, die heeft het uitgezocht en gaat extra geld heffen op dat Chinees staal.
Dat er Mercedes op staat ipv Made in China kun je afkopen, vraag maar aan Apple.
postzegel zegt
Denk dat je ’t mis hebt ( of je bent sarcastisch ) want de oventjes in ons eigen kikkerlandje leveren ’t staal voor de meeste autofabrieken. Heeft blijkbaar toch iets met kwaliteit te maken.
mpc007 zegt
Zou heel fijn als Volvo weer een grotere motor aanbiedt. Echt een gemist dat ze dat nu niet doen, en wordt in elke vergelijkende test met de Duitse zespitters in de MLs, S-Klasses, en A6’en van nu als een gemist aangemerkt. Want de Volvo vier cilinders zuipen onder last namelijk net zoveel als een zes in lijn.
RuVi zegt
Ik denk nog vaak terug aan mijn S60 met heerlijke 2.4L 5-in-lijn. Geweldig!
phevtreb zegt
Een zes in lijn icm voorwielaandrijving lijkt mij niet mogelijk..
phevtreb zegt
@phevtreb: correctie, is wel mogelijk. Volvo heeft de T6 geleverd icm met voorwielaandrijving.
volvo480gtt zegt
@phevtreb: Audi heeft ook 6cilinders icm voorwielaandrijving gehad. Ookal is dat een hele andere constructie. Zij hadden de motor in de lengte liggen, niet dwars. Dan zat de versnellingsbak er achter net als bij een RWD maar dan ging de aandrijflijn terug naar voor.
Jansen zegt
@volvo480gtt: ik zit niet zo in de Audi’s, maar levert Audi 6-in-lijn motoren? Wist ik niet.
volvo480gtt zegt
@jansen: waar staat dat ik zeg dat het om een 6 in lijn gaat? Ik heb het over 6 cilinders icm voorwielaandrijving…
phevtreb zegt
@volvo480gtt: daar heb jij het inderdaad niet over, maar ik wel. En de clou zit hem juist in de lijn opstelling ipv de V opstelling van de cilinders
Jansen zegt
@volvo480gtt: omdat inderdaad de clou van dit lijntje de bijzonderheden van de 6-in-lijn motor is. V6en in combinatie met voorwielaandrijvingdaar kan ik er 20 van noemen in een minuut.
Jansen zegt
@phevtreb: De voorwielaandrijver aller vooewielaandrijvers, de Traction Avant werd voor de oorlog al met een zes-in-lijn geleverd
phevtreb zegt
@jansen: maar die had wel ietsje meer ruimte onder de motorkap…
Esprit_de_Flandre zegt
Ik denk eerder dat de samenwerking er komt in de vorm van een Volvo in de sector Smart/Twingo, en eentje in A-klasse terrein.
En wie weet, waarom ook niet, een Volvo X/Alaskan/Navara. Wordt dan wel een lang rijtje…