Het is maar goed dat Max Verstappen een straatlengte voorsprong heeft op zijn naaste belagers. Mercedes zou namelijk wel eens de tweede seizoenshelft kunnen gaan domineren.
De Formule 1 is nog bezig aan een lekkere zomervakantie, doch wij verslaafden kijken natuurlijk alweer uit naar de volgende race. Deze zal over twee weken verreden worden op het iconische circuit van Spa Francorchamps. Het zag er naar uit dat het misschien wel de laatste Grand Prix op dit circuit zou worden, maar gelukkig zit daar nu toch weer beweging in. Dat doet ons natuurlijk deugd, want door de fraaie layout en de immer aanwezige kans op regen, staat de Belgische Grand Prix altijd garant voor spektakel. Zo lang ‘ie maar daadwerkelijk van start gaat tenminste…
TD039
Dit jaar is de Belgische Grand Prix echter extra spannend. Dat heeft alles te maken met het in werking treden van Technical Directive 039 (TD039). Dit is de lang verwachte regelwijziging om porpoising tegen te gaan. Nadat de auto’s begin dit jaar en met name in Bakoe vervaarlijk de baan over stuiterden, heeft de FIA besloten dat hier toch echt wat aan gedaan moest worden. Dit niet in de laatste plaats op aansporing van Toto Wolff. Zijn laatste argument was dat porpoising voor hersenschade kan zorgen. We hadden natuurlijk kunnen weten dat ook Toto een trouwe lezer van autoblog is.
Skid Blocks
Nu is het waarschijnlijk niet slecht voor de hersenstof van de coureurs om de bruinvis keihard aan te pakken. Doch TD039 wordt niet per se als goed nieuws gezien voor topteams Red Bull en Ferrari. Onder TD039 moet onder andere de rijhoogte verplicht worden aangepast, als te heftig gestuiter wordt vastgesteld. Maar met name ook voor Red Bull belangrijker: daarnaast wordt tevens een mogelijke truc met de skid blocks onmogelijk gemaakt.
Rare flex, maar oké
Er wordt gedacht dat Red Bull én Ferrari de regels op een manier hebben geïnterpreteerd waardoor slechts bepaalde delen van de onderkant van de plank voldoen aan de regels die de FIA heeft gesteld aan de flexibiliteit hiervan. Te weten: de delen waarop de FIA de tests uitvoert om deze flexibiliteit te meten. Echter is het de bedoeling dat de hele plank voldoet aan deze regels. Mogelijk zou dat bij de twee toppers van dit jaar dus niet het geval zijn. Dat levert dan indirect een snelheidsvoordeel op.
Sjors
Red Bull teambaas Christian Horner heeft overigens al laten weten dat het wat hem betreft onzin is dat Red Bull niet aan de regels zou voldoen. Hij denkt dan ook dat het team weinig last heeft van de regelwijziging. George Russell echter is daar niet zo zeker van. Gisteren schreven we al dat Sjors denkt dat Mercedes vanaf Spa wel eens lekker mee kan gaan doen:
Ferrari en Red Bull hebben de grenzen van het reglement opgezocht, zoveel is duidelijk. Wij hebben de geest van het reglement wel gerespecteerd. We hebben natuurlijk geen garantie dat we hierdoor dichter bij hen in de buurt komen. Elke auto is anders. Maar dit gaat Red Bull en Ferrari in ieder geval niet helpen.
George Russell, rekent zich vast rijk
Domineren?
Meer tekenen dat Mercedes écht weer gaat domineren, is dat Toto Wolff zich bij RacingNews365 gniffelend afvraagt waarom Red Bull en Ferrari zo fel tegen de nieuwe regels gekant zijn:
Waarom vechten ze tegen de nieuwe regels? Ik lees in de media dat ze er weinig last van zullen hebben. Het is geen grote verandering. Men dreigt zelfs met juridische stappen. Geen enkel team heeft dat ooit gedaan tegen de FIA. Aan de voorkant van het veld wil je natuurlijk dat alles hetzelfde blijft.
Toto Wolff, vraagt retorische vragen en geeft dan toch zelf het antwoord
Waarvan akte. Nu Mercedes toch al wat beter op stoom leek te komen de laatste races, zou het wel eens net dat beetje verschil kunnen maken. Wij geloven er niet in…Maar het zou kunnen. Denk jij dat Mercedes de tweede seizoenshelft als vanouds gaat domineren? Laat het weten, in de comments!
str8six zegt
Natuurlijk niet. Ze staan er beter voor dan eerst maar behalen alleen maar podiums als RB of (vooral) Ferrari ze laten liggen.
Benny_Weisz zegt
Mark my words…..Mercedes gaat dit jaar nog een race winnen…..vooral omdat Ferrari nog steeds het niet voor elkaar krijgt door blunders en omdat Red Bull niet meer hoeft omdat ze al kampioen zijn……maar domineren? Ik denk dat dat nog te hoog gegrepen is.
87sandyd zegt
Bijna iedereen ziet hen nog een race winnen. Maar ik denk niet dat het gaat gebeuren. Red Bull wil Mercedes vernederen
Autofanaat1990 zegt
Toch apart MB heeft zijn huiswerk niet goed genoeg gedaan. Ineens wordt er een Technical Directive uitgegeven. 7 jaar dominantie was schijnbaar niet genoeg? Hopelijk zal het zo hard niet lopen. Vindt wel dat MB/Toto en zijn kornuiten iets te veel macht hebben binnen het F1 ‘wereldje’.
mashell zegt
Zoek je er nou niet teveel achter? Dat stuiteren heeft niet alleen Mercedes, eigenlijk hebben alle teams dat en alleen Red Bull en Ferrari wat minder. Bovendien gun ik Verstappen een kampioenschap waar hij voor moet vechten, dat is wat hij goed kan en dat is wat het interessant maakt. Zoals we klaagden dat het Hamilton wel erg gemakkelijk werd gemaakt doordat de concurrentie niet op hetzelfde niveau was moeten we nu ook klagen dat het presenteerblaadjeskampioenschap van 2022 Verstappen onwaardig is.
tweetyv6 zegt
Russel begint ook een irritant ventje te worden. Schijnt een dingetje te zijn als je bij Merc rijdt.
Hij moet zich eens even herinneren aan het DAS van zijn team, waar men pas na het seizoen 2020 vanaf moest enkel omdat de FIA de ballen niet had om het tijdens het seizoen te verbieden.
En er waren in Bakoe maar enkele teams die last van het stuiteren hadden. Zeker niet alle teams.
mashell zegt
Dat DAS was ook gewoon binnen de regels en bracht geen enkel technisch voordeel (net als de verticale side pods) anders dan dat het de andere teams enorm afleidde.
Richmond zegt
Nou zijn ze opeens roomser dan de paus wanneer het hen uitkomt.
drdre1 zegt
Dat geldt helaas voor alle teams en dat is waarom ik persoonlijk soms moeite heb om fan te blijven van F1.
Edge zegt
Die quote over dat Red Bull en Ferrari dreigen met juridische actie heeft niks te maken met TD039 en alles met de regelwijzigingen voor 2023. Daar zijn ze zo fel op tegen omdat de FIA verregaande wijzigingen aan de vloer en diffusormond wil doorvoeren, maatregelen die Mercedes heel goed uitkomen omdat het hun ‘zeropod’ filosofie helpt slagen en Red Bull en Ferrari juist tegenwerken. De FIA claimt dat het op veiligheidsgronden gedaan wordt, maar zowel Ferrari als Red Bull is van mening dat de FIA veel en veel te ver gaat en actief Mercedes helpt in plaats van alleen het minimale te doen om veiligheid te garanderen.
jaapiyo zegt
Fezza en Bullie zijn tegen zowel de TD als de regelwijzigingen voor volgend jaar, maar de rechtszaak is idd voor de regelwijzigingen. Overigens snap ik Fezza wel…waarom ook nog een regelwijziging als je met deze TD het probleem (voor zo ver dat er nog is) al oplost?
daiko zegt
Hamilton gaat gewoon kampioen worden.
Sandbagging 4.0
okdoei zegt
Nee.
sanderkomnogeensergens zegt
Nee hoor MB is kansloos. Door de safety cars vertekend het beeld erg. Maar in de race missen ze gewoon een halve seconde.
dijan zegt
sander ‘Was dat ook niet iets met safetycar toen Max het geluk aan zijn zijde had??
dondeboer zegt
Elk team zoekt de grenzen van de regels op, en geen enkel team handelt ‘in de geest’ van de regels als ze een kans zien om de auto sneller te maken: als het niet expliciet verboden is, dan mag ’t.
Jeroen zegt
Volgens mij is Mercedes nog geeneen keer dit seizoen op eigen kracht naar het podium gereden. Altijd was er in die races een uitvallende Ferrari of Red Bull.
Maar ze komen wel steeds wat dichterbij en wellicht dat ze ook nog wel een race winnen. Maar dan nog, het is nog steeds een compleet verloren seizoen voor ze.
SanderB zegt
Los van waar je fan van bent, het is gewoon raar om regels aan te passen omdat een paar teams hun zaken niet voor elkaar hebben. Regels zijn niet onveilig want de helft van de teams heeft er geen probleem mee.
Dat Toto nu probeert Ferrari en Red Bull zwart te maken nadat Mercedes zelf 8 jaar gedomineerd heeft is natuurlijk helemaal triest
harrie zegt
Red Bull en Ferrari moeten niet zeuren, gewoon ook wat strategische poppetjes neerzetten binnen de FIA en je krijgt onder de noemer ”’veiligheid”’ een paar prachtige nieuwe regels op bestelling die toevallig enkel jouw team perfect uitkomen omdat je een mispeer van een auto hebt ontwikkeld en je niet de ballen had om het roer op tijd radicaal om te gooien.
#ontslatotowolff
flyerbunch zegt
Reden dat Ferrari en FB erop tegen zijn is omdat men nu al bezig is aan de 2023 auto en op deze manier nog lastminute aanpassingen moeten gaan doen en extra budget gebruiken terwijl Mercedes uithard hier al op had gerekend.
kniesoor zegt
*FB* ? Faecesbook ? Fu*k (the) Bull ? 🙄
flyerbunch zegt
Typefoutje.. moest uiteraard RB zijn😉
mc96 zegt
De juriste van Mercedes heeft nu een functie bij de FIA. Geen gelukkige keuze wat mij betreft. Vraag me overigens af of de rollen dit jaar volledig omgekeerd zullen worden. Ik denk het niet. De auto van Mercedes dit jaar blijft een auto die ze niet helemaal in de vingers hebben. De regelwijziging voor volgend jaar is veel belangrijker. De verhoging van de “rijhoogte” betekent dat Mercedes niet veel hoeft te veranderen maar de rest van het veld wel. Dat heeft Mercedes handig gespeeld. Op veiligheidsgronden de FIA overgehaald het door te voeren en ondanks dat de rest van de teams aangeven dat het onzin is wordt het gewoon doorgevoerd omdat de FIA president geen gezicht wil verliezen.
quincy zegt
Dit soort onzin iedere keer maakt de F1 toch weer stukje minder leuk. Net zoals toen met Ferrari en hun trucje met de motor, waarvan niet bekend werd wat de straf was (als die er al was). Dit soort situaties doet het kijken dat de FIA toch voorkeuren voor bepaalde teams heeft.
sanderkomnogeensergens zegt
FIA betekend Ferrari Internationale Assistance.
petroldrinker zegt
Ik denk dat het eerder met de centen te maken heeft dir mercedes hem.prive overmaakt op welke manier ook…
Neuf-Trois zegt
Heb het niet zelf opgemeten maar zover ik het op televisie kan zien rijdt juist Mercedes zo laag dat zanger War er jaloers op zou zijn.
Die aanpassing lijkt dus niet per sé in het voordeel van Mercedes te zijn.
Edge zegt
Het is overigens de vraag wat er precies doorgevoerd gaat worden. Het oorspronkelijke voorstel was een verhoging van 25mm van de randen van de vloer én een aanpassing aan de diffusermond. Er gaan hardnekkige geruchten dat er een compromis is gesloten door Red Bull, Ferrari en de FIA waarbij de rand van de vloer met 10mm verhoogd wordt en de diffusermond onaangeroerd blijft.
petroldrinker zegt
Mervedes laat gewoon zien hoe slecht ze zijn voor de sport met hun eeuwige gepush bij de fia voor eigen profijt ipv in profijt vd sport
cloverleaf zegt
Mercedes moet 6 tienden gaan vinden. Dat is wel heel erg veel. Ik zie ze niet domineren in ieder geval
Dakhaas zegt
Want Mercedes zoekt de grenzen van de reglementen niet op? Ten eerste is dat absolute lariekoek, getuige de geschiedenis van het afgelopen decennium. Ten tweede hoor je de grenzen op te zoeken als F1 team. Anders ben je deelname niet waard. Ten derde: als Mercedes, zoals Sjors beweert, daadwerkelijk handelt naar de geest van de reglementen: wellicht kan de FIA dan eens naar de elastieken flaps aan hun voorvleugels kijken? Of zijn die bedoeld als diepe buiging naar de Red Bulls (en Ferrari’s) die ervoor rijden? ;)
Dakhaas zegt
Dit is uiteindelijk natuurlijk gewoon het verhaal van de verliezer. Andere teams zijn slimmer geweest. Dan ga je wijzen. Niets menselijks is hem / hen (Mercedes) vreemd :)