In Beieren hebben ze BMW Motorrad, in Ingolstadt maken ze sinds kort wheelies op Ducati’s, maar in Stuttgart is de tweewielercollectie nog erg summier. Op een enkele fiets na. Daar kan wel eens verandering in komen, want Mercedes heeft zijn zinnen gezet op MV Agusta.
Althans, dat melden ingewijden aan Top Gear. Mercedes zou de overname aan het onderzoeken zijn en wil binnenkort een bod uitbrengen op het van oorsprong Italiaanse bedrijft, dat onder leiding van Domenico Agusta in 1945 begon met het fabriceren van tweewielers.
De overnameperikelen bij MV Agusta krijgen daarmee weer eens een vervolg, want het merk is in de laatste tien jaar een speelbal geweest van talloze investeerders. We noemen ze even op: in 2004 ging het bedrijf voor €70 miljoen naar Proton, een jaar later werd het gekocht door een investeringsbedrijf, vervolgens nam Harley-Davidson het merk in 2008 onder zijn stuurfranjes hoede, om het in 2010 weer af te staan aan voormalig directeur Claudio Castiglioni, die een jaar na de overname overleed. Sindsdien leeft het merk voort onder de naam van Castiglioni’s holding.
Mercedes kan met MV Agusta de langgekoesterde motorwensen die het met AMG en Ducati had eindelijk tot uiting brengen. Vier jaar geleden sloeg Mercedes de handen ineen met Ducati, wat leidde tot deze SLK met opsmuk, maar aan de samenwerking kwam een abrupt een einde toen Audi Ducati overnam.
Zijn er MV Agusta-kenners in de zaal die deze eventuele deal toejuichen?
norge zegt
Binnenkort een ster op je zadel..
papa zegt
@norge: lol! – vind ik leuk
stefanos zegt
@norge: Beter een ster in je zadel, dan een zadel in je ster !
davelepeef zegt
@stefanos: classic!
henkhupelschoten zegt
Hmmm geen motorman maar opzich niet slecht zo’n overname maar had er eerlijk gezegd ook nooit van gehoord, maar verwacht nog wel dat ze aston Martin overnemen. Benieuwd of er ook een amg label komt op te staan :)
coenijn zegt
Prachtige motoren van MV, en ik denk dat Mercedes ze alleen maar goed kan doen want er zijn nogal wat klachten over MV’s. Absoluut verliefd op de F3 zoals ie hier op de thumbnail staat! Ik zeg doen Mercedes
RazorHead zegt
@coenijn:
Inderdaad, prachtige motoren maar veel klachten (vooral elektronica).
Qua rij eigenschappen kunnen ze helaas niet meer mee met de concurrentie, en dat terwijl ze serieus meer kosten.
Persoonlijk vind ik de zithouding op de F3 en F4 ook niet zo geweldig, er zit een bizarre kromming aan de zijkant van de tank waardoor de binnenkant van mijn bovenbenen op een rare manier worden ondersteund (of juist niet).
w0o0dy zegt
MB Agusta… Klinkt best OK, de meesten zullen het niet eens zien.
luittinke zegt
En MV Agusta gaat weer over in andere handen, the never ending story. Hoe flikken die Italianen dat toch elke keer? Puur op de reputatie en de goodwill?
Hopelijk wordt het dit keer wel een zakelijk en technisch succes, qua design staan ze al een tijd aan de top.
Als liefhebber van (Itiaanse) motoren hoop ik op een succes-story à la Lamborghini/VAG
fiets zegt
Tjonge jonge zeg. Steek aub dat geld in een gewaagde en coole auto, in plaats van dit soort prestige projecten. Ze kopen die toko ook louter en alleen omdat hunnie er ook eentje hebben.
Volstrekt overbodig als je het mij vraagt.
nvercouteren zegt
@fiets: een bedrijf als mercedes gaat geen bedrijf overnemen zodat hunnie er ook een hebben, ze zien hier ongetwijfeld geld in
Relief zegt
@nvercouteren: het zal je verbazen hoeveel bedrijven worden opgekocht uit prestige. Het blijven toch mensen die CEO’s ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Relief: Prestige, indien efficiënt aangewend, levert ook geld op…
Smokey zegt
@fiets: Een aanvulling voor het premium aanbod? Toch een segment dat Mercedes graag invult met die S-Klasse … Pullman/ Maybach modellen..
E34M5Touring zegt
Prachtige motoren vind ik. En een Black Series duo is helemaal zo gek nog niet.
tupperware zegt
@E34M5Touring:
Als het door gaat doen ze het bij Mercedes goed, ze gaan gelijk voor de heilige graal van motorland. Priemijummer wordt het niet.
awesome zegt
Brute dingen, maar wel heel anders dan Mercedes.
Dit zijn echte rijdersmotoren, altijd op de limiet…
Zolang Mercedes zich er niet te veel tegenaan bemoeit is er niets aan de hand, maar laat ze alsjeblieft niet proberen om een SLR onder de motoren te bouwen.
888natan zegt
Alsjeblieft, doe het
sydney zegt
Motoren, ik heb er helemaal niets mee.Maar het ze zijn vaak wel vaak de “heer in het verkeer” Vaak heel relax en oplettend.Meer dan vele denken.
Alfarobert zegt
Zijn peperdure motorfietsen zover ik weet.Mercedes kan er wel geld insteken maar de rest moeten ze zich niet mee bemoeien denk ik.
rolov zegt
Ja!!! Geef dat merk een mooi onderdak. Mercedes heeft geld genoeg! Augustas zijn echt killerbikes. Exclusiever dan Ducatis. :)
henkhupelschoten zegt
@rolov: ik denk dat das haus juist daarvoor gaat inderdaad, het is de exclusiviteit die ze omhoog willen brengen niet alleen bij Mercedes maar ook bij waarschijnlijk mv augusta
agera zegt
Laat ze maar doen maar Kawasaki, Yamaha en Honda zijn mooier en beter vind ik de Japanners blijven heer en meester.
rolov zegt
@agera: ja mooier? Serieus?
agera zegt
@rolov: Yep persoonlijk vind ik wel, heb niet zoveel met Ducati en Agusta. Mijn top-3 motoren.
-Kawasaki Ninja ZX-10R in lime green
-Yamaha R1 / R6
-Honda CBR 1000rr of een CBR 600 in donkerrood en zwart
rolov zegt
@agera: kan me er niks bij voorstellen dat je een Japanse bike(ik heb een gsxr750 gehad) mooier vind dan een. 1190 of een f4. Maar hè, smaak is persoonlijk. ;)
ej20g zegt
@rolov: ik ben echt helemaal weg van de Honda CBR600 en CBR900 Firdeblade uit halverwege jaren ’90 en uiteraard ook de huidige. Maar mocht ik ooit genoeg geld hebben, dan komt er zeker een MV Agusta F4. Dat vind ik de mooiste Supersport ooit. Maar er staat dan ook zeker een CBR900 naast, puur omdat de Agusta’s technisch niet zo fantastisch zijn.
dromedaris zegt
@agera: beter qua techniek, uiteraard. Mooier? Hmm smaak is persoonlijk :)
Heb zelf een R6 gehad maar zoek toch meer naar MV te gaan, een 2dehandsje welliswaar, schijteduur.
Reimon zegt
@agera: dit is net zoiets roepen als “Laat ze Pagani maar overnemen, Volkswagen, Opel en Skoda zijn mooier en beter vind ik” iets met appels en peren…
Esprit_de_Flandre zegt
@Reimon: Want Kawasaki, Yamaha en Honda maken alleen 50cc scootertjes volgens jou… ?
cthijs zegt
Geen mv agusta maar mb agusta
w0o0dy zegt
@cthijs: die had ik al eerder bedacht ;-)
cthijs zegt
@w0o0dy: we denken hetzelfde alleen ik ben knapper
w0o0dy zegt
@cthijs: ongetwijfeld… Maar dat interesseert me minder dan andere zaken.
mclarenf1lm zegt
Als ze hetzelfde kunnen flikken als wat VAG heeft geflikt met Ducati juich ik vrijwel alles toe. MV Agusta’s vind ik sowieso prachtige motoren, en ik zou persoonlijk best een Rivale of F4 willen hebben.
wing zegt
Vooral de MV Agusta F4 Claudio Castiglioni is een coole bike
roberto zegt
2 favoriete merken onder 1 dak, wat zou dat gaaf zijn!
Een MV Agusta F4 met een mat bruine Mercedes SLS coupe in de schuur, ja ik zie het wel zitten.
jaapiyo zegt
Euhm…Dat blokje van de F4 dat was toch door Ferrari ontwikkeld/gebouwd? Lijkt me dat het dan, grappen over vlammetjes daargelaten, wel goed zit met de techniek.
Voor wat betreft Audi en Ducati; wat betekent het nou eigenlijk dat Audi zogenaamd eigenaar is van Ducati? Uiteindelijk is het gewoon gekocht door VAG en is het gewoon een beetje PR geneuzel dat Audi zogenaamd Ducati heeft gekocht IMO.
stephanotis zegt
@jaapiyo: Ducati is gekocht door Lamborghini, om het ‘zogenaamd’ Italiaans te houden, en omdat daardoor de gemiddelde CO2-uitstoot van Lambo’s omlaag gaat.
Relief zegt
@stephanotis: Ducati is door Audi gekocht. Lamborghini en Ducati zijn beide dochterondernemingen van Audi die voor de rest onafhankelijk opereren in hun eigen land. Dat er technologie wordt gedeeld is logisch, maar daar houdt het wel op.
Relief zegt
@Relief: Mijn fout. Het is dus door Lamborghini opgekocht. Dus dochteronderming koopt dochteronderneming en die koopt weer dochteronderneming. Punt blijft staan dat deze ondernemingen bijna altijd onafhankelijk van elkaar worden gerund.
mashell zegt
@stephanotis: CO2 uitstoot? Mag je motoren daar bij wel meerekenen? Als motoren aan dezelfde uitstoot regels als auto’s zouden moeten voldoen is het voorbij met de motorfietsen.
Relief zegt
@jaapiyo: Audi is een dochteronderneming van de Volkswagen Group. Voor de rest opereert het volledig zelf. Zij hebben dus zelf ook vele dochterondernemingen, waaronder Ducati.
LaLancia zegt
Goh, wat zijn de Duitsers toch gek op alles wat Italiaans is. Ondertussen blijven ze zich altijd superieur vinden.