Wij zien immers geen andere oplossing.
Elke automobilist krijgt er in zijn leven weleens mee te maken: de McDonald’s. Het was ooit Ray Kroc die het gezellige familierestaurant van de gebroeders McDonald’s om wist te zetten naar hyper-efficiënte kilojoule-tempels waarvan er nu meer dan 37.000 op de wereld zijn. Daarmee is het mondiaal verreweg de meest succesvolle hamburger-keten. De transvet-verstrekkers zijn ook in Nederland zeer populair. Er zijn bijna 250 vestigingen alwaar je terecht kan voor je dagelijkse portie natrium, glucose en verzadigde vetten.
Van die 245 vestigingen zijn er 165 uitgerust met een McDrive, zodat je tijdens je autorit zeker van kunt zijn dat er absoluut geen tekort is aan koolhydraten. We hebben echter zo’n gevoel dat McDonald’s zijn menu’s ernstig gaat aanpassen. Op zijn minst met haute cuisine 6 gangen diners en Bib Gourmand classificatie. Het nieuws kwam gisteren binnen dat McDonald’s samen gaat werken met energieleverancier Nuon. Eind dit jaar worden namelijk de eerste laadpalen voor elektrische auto’s geplaatst bij 168 vestigingen. Het plaatsen van al deze laadpalen gaat ongeveer zo’n 3 jaar vergen.
Alle betrokken directors en directeuren zien hiermee de wereld weer een stukje duurzamer worden door toedoen van hun respectievelijke bedrijven. Heel goed bedoeld allemaal, maarreh: McDonald’s? Dat is een vreemde combinatie. Niet zozeer vanwege dat ze maatschappelijk bewust zijn, dat proberen ze al jaren. Het gaat ons meer om de laadduur. We schrijven net dat de twee uur die het vergt om de nieuwe Citroën C5 Aircross Hybrid ‘best vlot’ is.
Maar twee uur eten bij de McDonald’s? De restaurants zijn dusdanig ontworpen om mensen binnen te lokken: denk aan enorme parkeerplaatsen, een ruim opgezette speeltuin voor de kinderen en diverse aanbiedingen. Maar heb je eenmaal je lauwwarme bestelling afgehaald bij de kantine-juffrouw, dan moet je gaan zitten op die express rechte bankjes, zodat je niet lekker kunt zitten. Het eten is expres niet al te warm, zodat je het sneller eet.
Dat is allemaal niet erg, je weet dat van te voren. Je gaat ook niet naar de rosse buurt voor een goed gesprek en een knuffel. Maar een restaurant dat er op is ingericht om zijn gasten zo snel mogelijk naar buiten te werken, biedt tegenwoordig dus laadpalen aan. Schiet mij maar lek. Het zijn weliswaar snellaadpalen, maar toch. In 20 minuten kom je tegenwoordig al een heel eind (in sommige gevallen tot 80%), maar 20 minuten bij een McDonald’s is een hele lange zit. Daarbij kunnen we ook zeuren over de aanname dat de gemiddelde bestuurder van een elektrische auto of PHEV een stuk duurzamer door het leven gaat en hun tarwegras-smoothie en quinoa-crackers van thuis hebben meegenomen. Behalve de Outlander-rijders, natuurlijk. (via: Groen7.nl, waar in de comments terecht wordt opgemerkt dat men beter kan stoppen met koetjes te vermalen als ze duurzaamheid willen verkondigen)
Image-credit: autojunk.nl door @schoen85
Romano zegt
Je vergeet alleen zelf het artikel van je partnertje goed te lezen. Het gaat hier om snellaadpalen. Waar je ongeveer 20 minuten nodig hebt.
Daarnaast, zal geen enkele EV rijden zijn auto van helemaal leeg naar helemaal vol bij de Maccie hoeven te laden.
willeme zegt
@romano: Je komt er inderdaad een eindje mee. In sommige gevallen tot 80%. Maar dan nog is 20 minuten bij een McDonald’s een hele lange tijd ;-)
momo zegt
@willeme: nou? Er zijn gezinnen die er een uitje van maken en uren blijven hangen. Vooral als de kids niet uit het speelgedeelte weg te slaan zijn.
potver7 zegt
@momo: maar die komen alrijd voorrijden in een 15 jaar oude afgetrapte Uno.
frisian zegt
@potver7: wat voor uno maakten ze in 2003? Interessant kende ik nog niet;)
gwnbmw zegt
@willeme: 20 minuten sta je meestal alleen al in de rij.
ttr6 zegt
Ha ha, meesterlijke analyse @Willeme
Design_Driven zegt
Ja maar niemand zegt dat je ze ook helemaal vol moet laden.
Ik vind het wel slim. Ze zijn God te vinden van de snelweg en zal zeker klanten brengen en het bedrijf een beter naam geven.
Leuk geschreven stukje trouwens. Transvet verstrekkers en ander pareltjes +1
Design_Driven zegt
@sketcher: goed, God er bij halen is nergens voor nodig.
throwingstars zegt
Het gaat blijkbaar om 50 kW-snelladers. Daarmee kan je op een half uurtje toch al aardig wat kilometertjes ’tanken’.
Ik zie het omgekeerd: wie dringend wat kilowattuurtjes moet gaan opslaan, kan dat meteen combineren met een snelle hap. En zoals Romano als schreef: op 20 minuutjes kan je een dikke 20 kWh opslaan, dat moet volstaan voor 100 à 150 kilometer voor de meeste EV’s.
tenaci zegt
Kudos voor de tekst! Je zou eerder verwachten dat ze biodieselpompen neer zetten. Genoeg afgewerkte olie daar om als duivelssap te verkopen!
robert110 zegt
Het moment dat ik met een volwaardige 4×4 500km kan bijladen in de tijd dat ik een BigMac verorber is het moment dat ik serieus over een elektrische auto ga nadenken. Het is waarschijnlijk ook het moment dat ik binnen een jaar 150 kilo aankom.
berlinetta zegt
@robert110: Heb jij dan altijd een volwaardige 4×4 nodig?
robert110 zegt
@berlinetta: Vaak genoeg om de aanschaf ervan rendabel te maken.
lambowambo zegt
Slimme manier om ev-rijders binnen te krijgen wiens accu een tikkie leeg begint te raken, kunnen ze direct even een koffie/burger/ijsje verorberen.
basr32 zegt
Word helemaal gek van al dat ‘duurzaam’ gezwets…
tjorque zegt
Lekker getint stukje schrijven! Gelukkig kan ik daar heel goed tegen… ?
Soms duurt een drive sessie wel eens een 10tal minuutjes. Dus mocht mijn Octavia elektrisch rijden en kunnen laden via inductie, dan zou hij ruim genoeg opgeladen zijn om met de lading “levensduurverkortingsvoedsel” terug thuis te komen.
Mc e-drive zou dan nog een grote toekomst kunnen hebben!
boomhauwer zegt
Zit er geen subsidie reden achter? Kan mcdo dit niet compleet in de belastingen steken?
uselessguy zegt
De auto’s hier bij de mcdonalds zijn doorgaans voorzien van grote nutteloze spoilers en tupperware bumpers, die overigens duidelijk hoorbaar niet elektrisch zijn, beetje verspilling van geld zo..
Edge zegt
Tip: Vraag voor iets speciaals. Een burger zonder augurk of zo. Die worden altijd vers op bestelling bereid, dus dan krijg je hem echt vers van de bakplaat en niet “vers” van het lauwe warmhoudvakje.
ikleesookoverautos zegt
@Edge: yup en friet zonder zout bestellen en dan een zoutzakje pakken.
berlinetta zegt
@edge: Aan de andere kant wil je ook niet degene van je vriendengroep zijn die altijd iets afwijkends besteld waardoor de rest langer moet wachten ;)
tge1 zegt
Ik kom nooit bij de VrekDonalds, baggerzooi. De combo “slowfuel” en “fastfood” begrijp ik ook niet zo goed. Ook het feit dat je vettige hamburgers eet, maar tegelijk ook de ecoterrorist wil uithangen ook niet. :-)
2wheeler zegt
@tge1: leuk dat je gelijk een ecoterrorist bent als je een EV of PHEV hebt. Lekker bekrompen.
Loek zegt
@2wheeler: gezien de huidige “beperkingen” die een EV nog heeft, is de keuze voor eentje een keuze met concessies. En die concessies maak je als je om het milieu wilt denken. Dus ja, ik vind dat je inderdaad lichtelijk een ecoterrorist bent als je nu een EV koopt.
mashell zegt
@720s: een ecoterrorist ben je als je je McVuilnis uit het venster van je auto op straat kiepert, of je dat vanuit een Tesla of een Dodge Ram dinges doet maakt niet uit.
tge1 zegt
@2wheeler: Een hybride niet zo zeer, maar de EV leasers (dat zijn de meesten) hebben toch vaak een zweem van, wat mij betreft onterechte, morele superioriteit over zich. Bah.
potver7 zegt
@tge1: de meeste EV’s worden dan ook gekozen vanwege de lage bijtelling, of omdat het moet van de baas.
2wheeler zegt
Tsja, ze kunnen het ook niet doen maar dan heeft werkelijk niemand er profijt van. Het is natuurlijk niet dat je ze moet gebruiken. Moeilijk te begrijpen hoe hier zo’n negatieve klank aan gegeven kan worden, zowel in het artikel als de comments.
sabrerator zegt
Och, ze hebben ook koffie en de vegaburger is prima te pruimen.
Persoonlijk gebruik ik ze voor toiletbezoek onderweg. Goedkoper als een tankstation.
En nee, als echte Hollander bestel ik dan niks.
jorden zegt
Een McDonald aan de snelweg staat toch altijd naast een (groot) tankstation met laadplaatsen??
chills zegt
Over die 20 minuten; afgelopen zaterdag uit jeugd sentiment toch weer eens de Mac bezocht om de speciale Big Mac BLT te proeven. Man man man: moest ik, voor mijn gevoel, er 10 minuten op wachten, met als eindresultaat toch weer een tegenvaller. Niet echt verrassend, maar toch. Mand!
ghost zegt
Waarom niet laden terwijl je door de McDrive rijdt/stilstaat (want doorgaans toch ruim 15 minuten voor je er weer uit bent).