Het heeft immers wel precedent…
Eind vorig jaar verblijdde Jaguar ons met de facelift van de F-type. Althans, in eerste instantie was dat het geval. De nieuwe looks van de roofkat zagen de meesten op de redactie wel zitten. Toen echter bekend werd dat de F-type niet meer met zespitter geleverd zou worden, was dat wel een dompertje. We hadden juist gehoopt dat Jag’s nieuwe zes-in-lijn (I6) zijn weg zou vinden naar de sportieveling. En zo niet, dan had de V6 nog wel mogen blijven wat ons betreft.
Maar helaas pindakaas, de nieuwe I6 bleek niet te passen. En de oude V6, daar wil Jaguar-Land Rover (JLR) eigenlijk vanaf. Die motor was vanaf het begin af aan al een soort ‘noodoplossing’. Feitelijk was het letterlijk de V8 van het concern, maar dan na een dubbele cilinderectomie. Prettige bijkomstigheid was echter wel dat ‘ie, zeker voor een V6, enorm lekker klonk in de F-type. Zodoende laat het gemis van de zespitter een flink gat achter in het F-type gamma. Qua motoren kun je nu kiezen tussen de vierpitter (die je niet wil) en de V8 (die door CO2 tax praktisch verboden is door de overheid in Nederland).
Veel andere opties zijn er momenteel ook niet voor de coupé-koper die zes cilinders wil. Tuurlijk, BMW heeft de Supra in de aanbieding, maar echt stijlvol is die natuurlijk niet met al die plastic frutsels en luchtinlaten die nergens naartoe gaan erop. Ferrari weigert een nieuwe Dino te bouwen en Porsche heeft de Boxster en Cayman een vierpits turbotor meegegeven. Pas nu beginnen ze in Stuttgart langzaam in te zien dat dat een fout was en komen ze met de GTS op de proppen. Maar desalniettemin is er dus nog wel wat ruimte voor meer coupé’s met six pots.
Enter Mazda. Zoals bekend werken de Japanners al een tijdje aan de smeuïgste der smeuïge motoren. Tot op heden was de gedachte dat die bestemd was voor grote Mazda’s die (vooral) in andere werelddelen worden verkocht. Doch kwaliteitspublicatie Jalopnik bericht dat de zes-in-lijn ook weleens zijn weg kan vinden naar de nieuwe Mazda RX-nogwat.
Het is feitelijk een makkelijk optelsommetje. RWD platform plus dikke zes-in-lijn is epic win. Maar het ligt in Mazda-kringen natuurlijk gevoelig dat de heilige RX geen heilige wankelmotor meer zou krijgen. Doch wij vermoeden dat als Mazda daadwerkelijk over de brug komt met iets wat lijkt op de boven dit artikel afgebeelde RX-Vision met zes-in-lijn onder de kap, het de Japanners snel vergeven zal zijn.
En zo kan Mazda nadat ze de klassieke Engelse roadster een nieuwe dimensie gaven met de MX-5 (te weten betrouwbaarheid), ook de dikkere Britse coupé verbeteren. Een strak gelijnde Mazdarati met zes-in-lijn onder de kap? Yes please…
stationcar zegt
? Het zou toch fantastisch zijn??? ?
Natuurlijk is Mazda de laatste jaren al erg goed bezig, en stiekem kruipen ze steeds meer richting het premium segment, als dit waar is wordt dat alleen maar meer het geval.
lecomte zegt
Nee het blijft een Mazda. Is daar iets mis mee?
PunicaOase zegt
Zou fantastisch zijn, maar gaat hier waarschijnlijk minimaal 80K kosten en dat wil (en kan) bijna niemand neerleggen voor een Mazda..
spyderweb zegt
RX staat voor Rotary export, die naam kan dus niet gebruikt worden in een Mazda met een 6 in lijn motor.
Maar dan plakken ze maar een andere naam op de RX-vision. Prachtige auto,
Mooie opvolger voor mijn MX-6.
jippie zegt
@spyderweb: ach, Porsche gebruikt het woord Turbo ook op z’n elektrische auto’s.
birdnerd84 zegt
Een MX-benaming kan altijd gelukkig. Ik zie het overigens niet zo snel gebeuren. Klein merk dat veel zelfstandig doet en coupe’s zijn sowieso niet echt populair meer. Hatchbacks zijn er vrijwel niet meer als 3-deurs en coupe’s verdwijnen des te meer, zelfs de luxemerken bieden ze steeds minder aan. Een aangezien Mazda schitterende en hoogwaardige auto’s maakt die ook nog eens lekker rijden en dan nóg niet goed verkocht worden dan denk ik (helaas) niet dat een coupe er komt
RiKe zegt
@birdnerd84: die body vormen worden vooral niet meer verkocht omdat ze veel te duur zijn (net als alle andere auto’s hier), echter werden deze vooral gebruikt als tweede auto. Nu met de vergrijzing en steeds hoger wordende kosten voor mobiliteit kiest men dan al snel voor een enkele, meer praktische oplossing
risl zegt
De V6 was de beste F-Type. Jammer hoor
perry_snijders zegt
@risl: Toch ben ik wel benieuwd waarom @jaapiyo geen viercilinder F-Type wil.
sr20det zegt
@perry_snijders: Het is het gewoon nét niet.
Ik heb alle drie de versies mogen rijden, maar de V6 is veruit de beste.
De V8 is toch al weer wat lomp met die grote beuker voorin.
En de viercilinder klinkt als een diesel.
perry_snijders zegt
@sr20det: Ik vond de V6 S ook de lekkerste, maar die is er niet meer. Maar nu lees ik hier dat je van de vernieuwde versie de viercilinder niet zou willen. Ik zou dat van de open versie ook niet willen, want dan hoor je de hele tijd hoe ‘ie klinkt. Als coupé daarentegen…
degrotemuis zegt
Jammer, reageren op de website werkt nog steeds niet.
@PunicaOase ik vrees dat je gelijk hebt. Ook als het verbruik gunstiger uitpakt dan een 370z. Als je kijkt wat de bpm al is op de gemiddelde a segment muesli mobiel zal een zespitter coupe met een beetje leuk vermogen niet veel goedkoper kunnen. 80k neertellen zullen niet veel mensen doen in Nederland nee, maar ik heb hoop op onze buurlanden, na het succes van de Mustang zou het wellicht een goede business case kunnen zijn voor Mazda om deze te maken. Ik zeg doen! Na een paar jaar bpm afschrijving kan het wel een erg leuke import worden. Nu hopen dat als Mazda dit gaat maken, de EU regel over uitstoot over het hele verkochte wagenpark per jaar niet ervoor zorgt dat deze aan Europa voorbij gaat.
spence zegt
Mazda is het merk dat ons de laatste jaren het meest verrast heeft. Goed geplaatste aankooprijzen, bijzonder goede inruilwaarde achteraf, zuinig en probleemloos en oogt nog mooi ook.
Ik hoop dat die coupé er komt, met een zes-in-lijn en liefst atmosferisch.
jwcroy82 zegt
Of deze coupe bouwen met zes in lijn of v6 en daarnaast een rotary als range extender en het geheel als hybride aanbieden. Dan heeft ie alsnog een beetje rx genen.
ericd zegt
De F Type is gewoon niet wat het had kunnen zijn: een relatief lichtgewicht sportwagen, bij voorkeur met een straight six in het vooronder. In plaats ervan is het een te brede, obese kat geworden met een te kort kontje en lawaaiige V8, die daarbij ook nog de Audi R8 looks heeft overgenomen. Dat kan Mazda beter.