Sterker nog, de Amerikaanse autofabrikant Ford is favoriet om een samenwerking te realiseren met Red Bull.
Gisteren werd het Formule 1 seizoen afgesloten met een glansrijke overwinning van Max Verstappen. Kan het nog mooier? Ja, dat kan. Dan had Pérez in het algemeen klassement tweede moeten worden. Helaas is dat niet gelukt en eindigde hij op de derde plek achter Leclerc. Wat misschien wel gaat lukken is een samenwerking tussen Red Bull Racing en Ford.
Samenwerking Red Bull en Ford
Afgelopen jaar gingen er geluiden rond van mogelijke samenwerkingen. Eerst was het Porsche dat het wel zag zitten, maar dat lukte uiteindelijk niet. Tevens was Honda nog steeds in beeld. Echter, de Japanners lijken nu hun pijlen te richten op een samenwerking met een ander team. Dit omdat ze geen joint venture willen aangaan met RB Powertrains, maar dat ze de complete aandrijflijn zelf gaan ontwikkelen. Vervolgens zullen ze met een ander team in de F1 terugkeren.
Oké, Porsche en Honda lijken dus af te vallen. Volgens het Duitse Auto Motor und Sport is Ford nu in beeld bij Red Bull. Ford kennen we natuurlijk allemaal en het Amerikaanse bedrijf heeft al langer interesse getoond om actief te worden in de F1. De geruchten zijn nu dat de Amerikanen in 2026 gaan samenwerken met Red Bull en dat ze de elektrische aandrijflijn van de krachtbron gaan ontwikkelen. Red Bull blijft dan verantwoordelijk voor de verbrandingsmotor. Bedoeling is om dan ook een concurrerende auto neer te zetten dat voor veel overwinningen kan zorgen.
Marko
Red Bull geeft een reactie via dr. Helmut Marko. Hij zegt dat Ford één van de kanshebbers is, maar zeker niet de enige. Echter, Ford zou volgens de laatste geruchten wel de beste papieren hebben.
De deadline voor deelname in 2026 stond op 15 oktober. Dat is verschoven, omdat Audi de enige bleek te zijn die de inschrijving had voltooid. Het is dus nog spannend welke merken zich allemaal zullen inschrijven voor het jaar 2026. Overigens, het lijkt erop dat Hyundai nog niet mee zal doen in 2026, dat komt te vroeg. Maar dat ze wel klaar zullen voor het seizoen in 2027.
Wat denken jullie: is Ford een goede samenwerkingspartner voor de renstal van Max Verstappen of moeten ze nog even verder rondkijken?
cossiekiller zegt
FordMotorstort…
Robert zegt
Het zou het kringetje weer rondmaken. Red Bull begon ooit (in 2005) als doorstart van Jaguar Ford Cosworth.
kennone zegt
Als Cosworth zich er weer mee mag bemoeien heb ik er zeker wel vertrouwen in
mashell zegt
Vertrouwen dat ze in het achterveld mee hobbelen? Want in de laatste jaren van deelname waren de Cosworth motoren ronduit traag.
joejojo2012 zegt
1997 Tyrell Ford Cosworth was fantastisch volgens Jos Verstappen, not.
mashell zegt
Red Bull Powertrain was een noodgreep om het vertrek van Honda op te vangen, nu is het de reden dat Honda hen verlaat en ze niet met Porsche samenwerken. Van noodoplossing naar molensteen…
Dutchdriftking zegt
Krijgen we weer een ouderwetse Ford VS Ferrari?
mc96 zegt
Wat interessant is dat de focus in plaats van de verbrandingsmotor steeds meer op het elektrische gedeelte komt te liggen. Er wordt door RB nadrukkelijk niet gezocht naar een partner/merk met betrekking tot het verbrandingsgedelte maar alleen met betrekking tot de techniek van het elektrische gedeelte. Dat deel gaat ook nog belangrijker worden voor 2026. Dat is slim omdat een dergelijke partner zich dan ook kan profileren als voorloper in elektrische autotechniek. Op zich ook een meesterlijke zet van het F1 management trouwens. Omdat de de licentiehouder van de FE nog voor een heel aantal jaren het alleenrecht heeft op het organiseren van een wereldkampioenschap voor volledig elektrische auto’s kan F1 voorlopig niet die kant op. Door de nadruk meer op het elektrische deel te leggen blijft F1 interessant voor grote fabrikanten en blijven we toch snelle auto’s houden in plaats van erg zware volledig elektrische auto’s die een F3 nog niet bijhouden.
str8six zegt
Liever niet, Ford en F1 was altijd drama. Mooi moment voor Max om dan over te stappen naar een ander team, volgens mij loopt zijn contract ook tot 2026 als ik me niet vergis.
pjotr zegt
Ja, echt een drama:
Formula One Drivers’ Champions (12):
1968 Graham Hill (Team Lotus)
1969 Jackie Stewart (Matra)
1970 Jochen Rindt (Team Lotus)
1971 Jackie Stewart (Tyrrell)
1972 Emerson Fittipaldi (Team Lotus)
1973 Jackie Stewart (Tyrrell)
1974 Emerson Fittipaldi (McLaren)
1976 James Hunt (McLaren)
1978 Mario Andretti (Team Lotus)
1980 Alan Jones (Williams)
1981 Nelson Piquet (Brabham)
1982 Keke Rosberg (Williams)
Formula One Constructors’ Champions (10):
1968 Lotus
1969 Matra
1970 Lotus
1971 Tyrrell
1972 Lotus
1973 Lotus
1974 McLaren
1978 Lotus
1980 Williams
1981 Williams
porker zegt
Vergeet je niet de belangrijk en meest recente? Benneton Ford met Schumacher.
HZW zegt
Volgens mijn tot 2028.
utregcity zegt
En met wie gaat Honda dan samen? 🤔
HZW zegt
Williams, vermoedelijk.
Dat gerucht ging al een tijdje.