Jaguar snapt de marketingwaarde van een paar hete bliksems in je modellenaanbod, in rap tempo volgen de ‘S’ en ‘GT‘-varianten van op zichzelf al hete auto’s elkaar op. De F-Type, waarvan de uitlevering pas nu op gang komt, heeft nog niet zo’n versie, maar die wordt wel overwogen.
Vooropgesteld: dit is een project dat echt voor de lange termijn in de boeken staat, áls hij er al komt. Maar het JLR-concern heeft ook al laten blijken de marketingwaarde van teasers te snappen.
De heetste F-Type van het moment levert 495 pk, en daar past altijd nog wat boven. Met een relatief kleine productie en modellenaanbod moet je nou eenmaal wat creatief gaan badgen met speciale edities, dat is makkelijker dan een heel nieuw model te ontwikkelen, zoals, laten we zeggen, een C-X75…
In een interview met Autocar laat Jaguar Land Rover-CEO Adrian Hallmark weten dat het echter niet alleen om het vermogen gaat: “whatever power you have, the trick is in being able to get it down on the road. You can have all the power in the world if you want it, but getting the traction to use it is the key.”
Grappig, want de achterwielaangedreven XKR-S heeft inderdaad nogal wat moeite om al die supercharged peekaas zonder al te veel rook naar het asfalt te brengen, misschien kunnen ze beter even een AWD-systeempje bij Land Rover lenen? Maar goed, als klanten de meeste pk’s en exclusiviteit willen, en bereid zijn hier voor te betalen, waarom zou je ze dan niet bedienen?
Het is niet de eerste keer dat Jaguar met de gedachte van harder/better/faster/stronger speelt, vorig jaar dook een soortgelijk verhaal over de XKR-S op.
Hou je adem echter niet in totdat de eventuele, potentiële, optionele, hypothetische F-Type road racer die misschien komt er is, want de indicaties wijzen op zijn vroegst op 2016.
Een F-Type met 600+ pk die niet bij een tuner vandaan komt, yay or nay? Of doet Jag er goed aan in plaats daarvan een F-Type Superleggera te maken?
Update 07-05 : Jaguar is voornemens van elk type een R-S en GT-model te maken, aldus Edmunds.
bozewolf zegt
Ach, uiteindelijk is een auto zo goed als de balans van het geheel. Losse pk’s zeggen alleen iets op papier of in de kroeg.
Er wordt ook gefluisterd dat de V6 eigenlijk de lekkerder rijdende versie is.
paulaner zegt
@bozewolf: Maar die V8 klinkt oh zo lekker.
gedwongenleaser zegt
@bozewolf: kan me er iets bij voorstellen. Ze zouden eigenlijk gewoon een iets lichtere versie met iets opgekrikte v6 moeten leveren, heerlijk…
jrk68 zegt
Leuk voor de cijferfetischisten, in de praktijk wordt de auto er zeker niet beter van.
melkkoe zegt
@jrk68: Voor mij tellen vooral 0-100 tijden en piekvermogen. dus hij wordt er wel degelijk beter van.
bozewolf zegt
@melkkoe: Scorebordjournalistiek. Kroegpraat. Magazinepagina’s.
E34M5Touring zegt
495pk is meer dan zat voor zo’n auto. 4×4 of overdreven veel power doet alleen maar afbreuk aan de rij-eigenschappen. Als je dan echt een R versie wil brengen zou ik inderdaad voor wat minder gewicht kiezen en het vermogen onveranderd laten. Blijft mijn nieuwe wannahave dit. Wat een kleregeil ding!
Yeelen zegt
@E34M5Touring: De pikorde moet wel bewaard blijven, dus een symbolische verhoging naar 510pk lijkt mij wel gepast. Het gewicht is idd wel de prioriteit, licht kun je de F-Type niet noemen..
berlinetta zegt
Laat ze eerst maar eens een coupé op de markt brengen. Die ziet er in mijn ogen een stuk beter uit.
boertje zegt
@berlinetta: Precies.
tborre zegt
@berlinetta: coupe is voor volgend jaar. Verwacht de details maar eind dit jaar..
Wat mij ontgoochelde is de slechte afwerking van de kap en vooral de grote gaten die er blijven naast je dak bij zowel open als gesloten dak…
Rijden doet het beestje wel aangenaam, maar bij dit soort prijskaartje vond ik toch teveel slecht afgewerkte details….
TT225man zegt
@tborre: Helemaal eens, heb ook de 1e productie exemplaren gezien, bouwkwaliteit staat niet in verhouding tot de prijs (160K voor beetje aangeklede V8, koop je hoop lekker ander spul voor, 120K voor aangeklede V6, dan is zelfs zo’n auto uit Zuffenhausen een betere optie!)
kaasboerin zegt
Verdomme, heb ik net de V8 S besteld..
mashell zegt
Natuurlijk komt die er, als de verkopen wat inzakken is het tijd voor snellere versie.
tborre zegt
@mashell: verwacht die maar pas over een tijdje.. tegen de tijd dat de eerste zullen geleverd worden zal het al zomer zijn…
en tegen dat je ze vaker ziet is de coupe alweer de volgende…
Ik heb trouwens ook enkel kunnen testrijden in de uk …
porsche928 zegt
Ik heb er nog geen in het wild. Gezien, wanneer zijn ze beschikbaar?
toyotafortuner zegt
@porsche928: Volgens mij begint de levering ergens in mei.. Zoiets hoorde ik tenminste…
OT: Doe maar gewoon doen! Alhoewel een coupe eigenlijk eerst moet komen.
TT225man zegt
@porsche928: Sinds gisteren zijn er een aantal in NL (voor demo, intro dagen dealers)
lacker zegt
Meer is toch altijd beter :-)
lacker zegt
@lacker: en groter en langer ook !!
salberts93 zegt
@lacker: dan kan je beter vragen om een XKR-S denk ik
jrmpower24 zegt
love the new F-Type.
wat een heerlijke wagen! speciaal de V6.
JaxDryke zegt
Bah. Gewoon báh.
Ze hadden veel beter de concept moeten bouwen !!
JaxDryke zegt
@JaxDryke: Meh .. eh, het plaatje komt niet goed uit :S omg ..
Klik hier voor de ‘goede’ interpretatie !
http://strumors.automobilemag.com/files/2012/04/2000-Jaguar-F-Type-Concept.jpg
jolig zegt
Ja, die speciale versie zal er wel komen. Maar het eerstkomende jaar natuurlijk nog niet. Eerst even iedereen een gewone verkopen voordat je met speciale versies komt.
salberts93 zegt
ik zou genoegen nemen met een V6 F-type S joh, met al die V8’s aan boord word ie alleen maar zwaarder.. t enige wat ik dan nog mis aan de anderszijds perfecte F-Type is een handbak
Joost1990_2 zegt
@salberts93: amen
TT225man zegt
@salberts93: de V8 met handbak zou de ideale F-type zijn, maar helaas, geen plannen voor handbak (volgens de fabriek)
salberts93 zegt
@TT225man: nee ik heb er ook weinig hoop in, heeft Jag uberhaupt handgeschakelde auto’s?
TT225man zegt
@salberts93: Momenteel niet in hun huidige aanbod, vroeger wel. Maar ja, goeie 6-speed handbak bij Grazziano is zo besteld lijkt me :-)
mercedesclk350 zegt
Zolang ze deze maar niet maken…
vind een 600+ pk wel sterk, dat gaat goed komen! Maar die op dit plaatje…
imba zegt
@mercedesclk350: Die moeten ze juist wel maken. Een derde variant na de coupe zoals deze zou de F-type zeker niet misstaan.
TT225man zegt
Zoals hierboven al aangegeven rijden er nu wat (demo’s) rond in NL, eerste is ook al gespot: http://www.autogespot.com/jaguar-f-type-s/2013/04/05#img1
Optisch een plaatje, bouwkwaliteit helaas nog steeds niet op nivo van bv een XK-R.
bakkertje10 zegt
Coupé’tje van maken, taartschep achterop, dikke diffuser erop, v12 erin en gaan met die banaan!