Een nieuwe designer met ballen kan hier mogelijk voor gaan zorgen.
Vandaag is bekend geworden dat Giles Taylor gaat vertrekken bij Rolls-Royce. Taylor was het hoofd van de designafdeling bij het Britse merk. De beste man was onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van de Sweptail, de nieuwe Phantom en de recente Cullinan. Als reden van vertrek werd gegeven dat Taylor andere interesses zou hebben.
Het vertrek van de hoofddesigner roept wat vragen op. Zo heeft Rolls-Royce niet direct een opvolger klaarstaan, wat erop zou kunnen duiden dat Taylor de bons heeft gekregen. Dat is echter pure speculatie, dus die theorie moet met een korreltje zout worden genomen.
Een gedurfde designbaas kun je Taylor niet noemen. De typische Rolls-Royce look heeft de ontwerper altijd gerespecteerd en hij is nooit buiten het boekje getreden. Aan de andere kant kan de board van Rolls-Royce wel druk heb uitgeoefend op de designbaas. Als je weinig vrijheid krijgt, kun je ook weinig spannends ontwerpen. Een nieuwe designbaas zou hoop kunnen bieden. Aston Martin heeft in elk geval het goede voorbeeld gegeven door onder meer de Vantage een verfrissend nieuw voorkomen te geven. Aan de andere kant: never change a winning team, zo zullen ze waarschijnlijk bij het conservatieve Rolls-Royce denken.
rollingstoned zegt
“De typische Rolls-Royce look”
De laatste jaren hadden ze eerder een vrachtwagen dan Rolls-Rolls look, maar oké…
9000cse zegt
Ik houd m’n hart vast! “Very British” zal op ’t gebied van design moeilijk te moderniseren zijn. Verknal je het, dan is het imago van Rolls-Royce weg.
str8six zegt
Zolang er geen VAG designer in dienst komt, komt ’t vast goed met Rolls-Royce.
sunder94 zegt
Wie was verantwoordelijk voor de 103EX? Dat was op zich redelijk gedurfd.
okdoei zegt
“Het vertrek van de hoofddesigner roept wat vragen op. Zo heeft Rolls-Royce niet direct een opvolger klaarstaan, wat erop zou kunnen duiden dat Taylor de bons heeft gekregen.”
Die logica snap ik niet. Als ze geen opvolger hebben duidt het er in mijn optiek juist op dat hij zelf ontslag heeft genomen.
potver7 zegt
@okdoei: Iemand die ontslagen wordt mag meestal direct vertrekken, zeker op dat niveau. En vóór het ontslag gaan ze zeker nog geen vacature openen voor de opvolger, het wereldje is immers klein…
kars zegt
@okdoei: Vaak andersom, als iemand aangeeft te vertrekken dan is er meestal een maand of 2 de tijd om een opvolger te zoeken of aan te dragen. Wordt iemand ontslagen, dan hoeft ie vaak de volgende dag niet meer terug te komen.
Ik denk zelf dat er een zakje geld mee wordt gegeven en ajuu wordt gezegd.
okdoei zegt
@kars: maand of 2 is in NL. In de US hoef je bv ook maar 2 weken van tevoren je ontslag in te leveren. Weet niet hoe het werkt op hogere niveaus. Maar dat terzijde, er staat in het bericht: “gaat vertrekken”. Toekomstige tijd. Hoe ver in de toekomst, geen idee. Dus die hele speculatie over op staande voet ontslagen ja/nee kun je weglaten.
mnmg zegt
@okdoei: als er onenigheid is of er zijn anderszins risico’s dan krijg je een “gardening leave” dus ben je per direct op non actief. Of je nou ontslag neemt of ontslagen wordt…
adyton zegt
Zou ik ook denken, maar ja dat is veel minder sensationeel
Joost zegt
Aston Martin geeft het goede voorbeeld? De Vantage is wel iets anders dan de anderen, maar je zal zien dat de DB7 weer een kopie wordt van de nieuwe Vantage.
Jaguar, die hebben zichzelf veel meer opnieuw uitgevonden, met de XF en en XJ aantal jaren terug….
michaelcorleone zegt
@ijoost: De huidige XJ blijft oogstrelend mooi. Als je nagaat dat de XJ bijna 10 jaar oud is, oogt deze nog steeds fris, modern en tijdloos.
Joost zegt
@michaelcorleone: helemaal eens! *gaat nu op autoscout een XJ zoeken*
sabrerator zegt
@iJoost:
Over Jaguar verschillen de meningen.
Ik vind het allemaal Audi’s geworden.
Hopelijk neemt Rolls-Royce Ian Callum over van Jaguar en neemt Jaguar weer iemand aan die échte Jaguars ontwerpt.
Joost zegt
@sabrerator: en dan gaan alle Rolls Royces op Jaguars lijken, net zoals dat een DB& en een XK8 nauwelijks uit elkaar te houden waren.
Hold my drink: dat kan niet, want een RR moet hoekig en vierkant zijn. En op een ‘vrachtwagen-platform’ staan.
roquez zegt
En als ze wel een nieuwe designer klaar had gestaan, kan je ook denken dat hij ‘de bons’ heeft gekregen. Lekkere aanname dus…
eefie zegt
Engelsen, en met name RR, zijn en blijven conservatief. Er is helemaal niets mis met de huidige types, zo hoort het te blijven imo.
michaelcorleone zegt
De Cullinan mag dan zeer luxe uitgerust zijn, het exterieur mocht best spannender.
Zelfde geldt voor de achterlichten van de nieuwe Phantom.
Gulli zegt
Misschien kan meneer Van den Acker een belletje plegen, die man heeft best mooie auto’s getekend als je het mij vraagt ? Ok in een andere categorie maar dat heeft iedere ontwerper want RR is een categorie op zich