Ford heeft in de afgelopen jaren een waar imperium aan merken opgebouwd, maar verandering is goed en dus verkoopt Ford deze pareltjes weer één voor één. Eerst mochten Jaguar en Landrover voor een schappelijk bedrag worden overgenomen door het Indiase Tata en nu lijkt Volvo ook weer in de etalage te staan.
Ford heeft een forse operatie om kosten te besparen ingezet bij Volvo. Bij één van de Volvo fabrieken is de productie flink terug geschroefd, wat impact kan gaan hebben voor maar liefst een derde van de werknemers. Deze actie zou zijn ingegeven om Volvo klaar te stomen voor een verkooptraject. Officieel werd en wordt dit overigens nog ontkend, maar volgens Automotive News heeft Ford CEO Alan Mulally zich laten ontvallen dat er op termijn een koper voor Volvo zou moeten komen.
Lustigson zegt
Nou, dan blijft ‘r weinig over bij Ford: alleen Lincoln, Mercury en Mazda — niet echt een lijstje om warm voor te lopen…
madru zegt
Was het niet zo dat BMW dat ging kopen ?? Of heb ik ergens gelezen dat ook dat reeds geanuleerd is ?? IK HOOP het !!! mss kan brilliance het nog opkopen ?? zo kunnen we alle europese (zweedse) merken verkopen aan azië JOEPIE……hou mij hart al vast voor wat Tata met de Jag en landrover zullen doen….
zondagsrijder zegt
Laat volvo alsjeblieft weer een zweeds bedrijf worden. De laatste v70 is honder procent tupperware en nul procent zweeds. Laat ze weer teruggaan naar hun roots en vierkante no-nonsense bakken maken.
autoblogger zegt
Volvo, is dat dat merk dat met bio-ethanol de honger in de wereld in stand houdt?
Zoepie zegt
@Autoblogger nee dat is Saab
Supereah zegt
Wanneer heeft Volvo voor het laatst winst gemaakt? Ze maken mooie auto’s, maar als ze meer geld uitgeven dan verdienen dan is het logisch dat Ford er vanaf wil.
jamesBROWN zegt
ontkend
-EDIT, dank je-
Bramzel zegt
@ Madru: Laat je hart maar weer los: Jaguar en Land Rover gaan het onder Tata alleen maar beter doen ;) Er stond laatst een heel artikel over in de Autovisie, en afgaande op dat artikel zeg ik dat Jaguar en Land Rover beter af zijn bij Tata dan bij Ford.
jouri zegt
Vet, dan mss eindelijk terug motoren van Ford zelf,.
vinox zegt
Tof, blijkbaar iemand anders zijn cookies in mijn internetexplorer, ik heet dus nu jouri :) Vreemd, vermits ik echt de enige ben die op deze account werk :?
JoepiedePoepie zegt
@Supereah
Volvo is één van de weinige merken van Ford die wél winst maken. Misschien handig om je ergens in te verdiepen voordat je zomaar wat roept…
Melchior zegt
@ Lustingson, Mazda is geen eigendom van Ford. Ford heeft een klein aantal % aandelen in Mazda.
Alwood zegt
@autoblogger
en ze zijn er trots op ook! het liefst in alle modellen :P
Maar eigenlijk gebruikt volvo alleen maar oude wijn en afvalmateriaal, aangemengd met benzine om de auto’s voort te stuwen.
Ik ben benieuwd, volvo heeft een steeds sterkere marktpositie lijktmezo… Maar groot zijn ze nog steeds niet echt. Mooie aanvulling aan BMW zou het wel zijn. Ik ben alleen bang dat het over 5j niks meer is, nu er ook al een 2wd XC60 op de startblokken staat :|
W!d zegt
misschien iets voor de VAG groep om voet aan wal in amerika te zetten? Geloof dat huisvrouwen daar dol zijn op de XC90..
xaray zegt
en volvo is dan nog één van de veiligere merken :D Lol, niemand wilt een volvo als ie te duur is (wat ik denk dat er scheelt)
floryn zegt
eindelijk eindelijk dan wordt volvo hopelijk weer een beetje meer volvo. En niet een halve ford die veel te “cool” en “hip” worden gemaakt. Laten ze maar weer een beetje terug gaan naar de uitstraling en stijl van eind jaren negentig. Ingetogen, chic en eenvoudig mooi (tijdloos).
T-Bird zegt
@Lustigson
Waarbij Mercury als merknaam mogelijk ook nog opgedoekt dreigt te worden…
David38 zegt
Misschien heeft Hyundai interesse om Volvo te kopen? Hebben ze meteen een goed en winstgevend merk wat duidelijk boven Kia en Hyundai is gepositioneerd.
BMW lijkt me uiterst onwaarschijnlijk als koper. Teveel hetzelfde segment, en boven (RR) en onder (Mini) het eigen merk hebben ze alles al afgedekt.
Toyota groeit liever op eigen kracht, en ze hebben Lexus al.
Of misschien een Chinees bedrijf als nieuwe eigenaar?
Rutgertje zegt
Dat doen ze verkeerd, ze moeten Volvo niet verkopen maar Volvo’s verkopen.
Lancia Lover zegt
@JoepiedePoepie
Volvo maakt op dit moment dus wél verlies…
(zie volgende link: http://www.automobielmanagement.nl/default.lynkx?id=2283)
Nick zegt
Alsjeblieft geen Chinees!
Kijk naar wat die met MG Rover hebben gedaan!
Ik heb meer vertrouwen in de Tata Group, of BMW.
Voor BMW maakt het niet veel uit aangezien Volvo een compleet andere filosofie heeft, en daarmee een andere doelgroep benadert.
Kijk naar SEAT en Ŝkoda, hetzelfde marktsegment maar door de andere filosofie kunnen beide merken gewoon onderdeel zijn van dezelfde Volkswagen Group.
3-Serie zegt
@ Lancia Lover, JoepiedePoepie
da’s dus voornamelijk de dollar….om op basis van een fluctuerende munt Volvo in de etalage te zetten vind ik wat kortzichting.
Volvo is toch pas begonnen S40’s in China te verkopen, volgens mij gaat dat aardig.
Dus in plaats van Volvo te verkopen moeten ze het risico gewoon meer gaan spreiden.
BennyB zegt
Je hebt natuurlijk altijd die-hard fans, maar ik vind de stijlrichting die volvo is ingegaan wel geslaagd. (hence my V50) Maar ik ben benieuwd wat er zou gebeuren indien het weer 100% zweeds zou worden
victor zegt
@bramzel, dat valt te betwijfelen, de XF is een creatie van ford en niet van tata en tata heeft nog niks gepresteerd met jag of land rover
@melchior, ford heeft 33,333333333333 etc procent aandelen in mazda niet echt klein, voortaan even verdiepen?
lincoln zegt
Volvo verkopen kan niet ..
ze zullen wel een groot-aandeelhouder zoeken .. Ford en Volvo zijn technisch teveel verknocht aan elkaar ..
jason x zegt
denk niet dat tata iets met landrover of jaguar gaat doen want het draait tenslotte om geld
Nick zegt
@Victor: De XF is een creatie van Jaguar. Weliswaar onder het bewind van Ford ontwikkelt en uitgevoerd met Ford motoren en een DEW98 platform wat grotendeels ontwikkelt is door Ford…
Maar het is geenzins een Ford.
Waarschijnlijk zullen de Jaguars in de nabije toekomst nog het DEW-platform gebruiken en Ford motoren zoals het contract geldt.
Daarna word het waarschijnlijk allemaal in huis ontwikkelt of misschien zullen Fiat Group en/of Daimler AG platformen en motoren leveren.
Nick zegt
@jason x: Ik betwijfel het, want de enige reden waarom Tata Motors deze merken heeft opgekocht was omdat het de ambities van dhr. R. N. Tata zijn.
Een soort dhr. Piëch gevalletje. Of het goed uitpakt… only time will tell.
Maar het is zeker geen moneymaking investment.
TT Man zegt
Je schrijft dat “eerst Jaguar en Landrover door Ford werden verkocht” maar volgens mij is Aston Martin 1,5 jaar geleden al verkocht (en dit was de enige winstgevende tak van het Ford concern!)
Dr Dre zegt
Wat ik me eigenlijk afvraag… Wat is Volvo’s policy? Gaat Volvo meer richting exclusief?
Want Volvo wil op korte termijn af van de S60 en ik zie het al aankomen dat de S40 en V50 binnen zo’n 5 jaar ook zullen verdwijnen van de bestellijst.
Laat Volvo echt steken vallen als het gaat om èchte familie auto’s? Leren ze dan echt niks?
Ze hebben dus niks geleerd van het stoppen van de 340/440/460, als je dit soort auto’s weg laat wat voor markt blijft er dan nog over? Mensen die Volvo kochten vanwege veiligheid voor hun gezin gaan weg, die veiligheid kunnen ze niet meer betalen, want de 850/940 komen op de markt en die zijn veel duurder. En dan, de S40 komt op de markt, de klanten die ze hadden zijn ze al kwijt die zijn naar de Duitsers/Fransen en sommige naar de Amerikanen gegaan.
En nu, anno 2008, plannen voor een combo model van S40/S60? Ik zeg no way! Laat Volvo inderdaad terug gaan naar zijn roots. Degelijke, veilige, tijdloze auto’s en dan het liefst betaalbaar als tweedehands. Want je kan wel een S60 kopen, bijna 10 jaar oud en toch nog zo’n €12.000.
Kom de tijd terug van de 340, de 440 en de 460?
Laat Volvo DAF dan maar weer eens uit de kast halen…
Renault doet het toch ook met Dacia?
Esprit_de_Flandre zegt
@ Nick: “Alsjeblieft geen Chinees! Kijk naar wat die met MG Rover hebben gedaan!”
MG Rover was al een bouwval toen ze het kochten. Dus gelijk wat ze ermee doen, het kan alleen maar beter worden.
Dat ze het maar verkopen aan een Chinees bedrijf. Die hebben tenminste geld om de boel vooruit te trekken. En ambitie – om zelf in Europa te raken.
Met BMW zal het niet gaan. idd te veel overlapping. En als ze Volvo dan anders willen positioneren, waar gaat het dan naartoe? Rover achterna?
Nihal zegt
Dat Ford maar alles verkoopt van andere merken. En al hun geld, weer in hun eigen merk steekt. Zoals vroeger. En weer wat eigen speciale modellen maakt. Zoals de rs en xr!
m.regelink zegt
Ik ben een grote autokenner en alles erom heen interesseerd me enorm. Met name het merk Ford volg ik op de voet. Ik zou het erg jammer vinden als Ford Volvo van de hand doet. Ford heeft in mijn optiek veel bereikt met Volvo. Ze heeft ook de goede strategie gevolgd voor Volvo door het merk zijn eigen identiteit te laten behouden. Ook bij de ontwikkeling van nieuwe Volvo`s heeft Ford het merk Volvo goed genen meegegeven en Volvo min of meer vrij gelaten om typische zaken zoals veiligheid en nononsis auto met een grote mate van betrouwbaarheid te behouden. Een zeer sterk punt is ook de uitwisseling van de prima Ford onderstellen die Volvo in tegenstelling tot vroeger een zeer goede en sportieve wegligging hebben gegeven.
Een ander aspect is dat Ford in zijn eigen producten heel goed gebruik kan maken van de kennis en drive waarmee Volvo veiligheidsaspecten onder zoekt. Tenslotte vind ik de emacho´s van beide merken heel goed bij elkaar passen. Dat emago omschrijf ik als volgt: het zijn auto´s die voor het geld veel bieden, Een heftig emago is hun vreemd, maar vooral op dit moment hebben beide merken verrassend veel te bieden zonder daar erg heftig over te doen door typen uit te brengen met overdreven veel vermogen om vooral het kunnen uit te stralen. (Audi, BMW, Volkswagen) Ook vind ik dat Ford het goed doet door Volvo de ruimte te laten zich te begeven in een hoger sigment zonder daar zichzelf in te begeven. (Met name in Europa) Dat kan ook heel goed, want Ford heeft de volgende uitstraling uitstekend weten te brengen bij het pupliek. Voor Ford is Volvo een prima topmerk dat zijn eigen identiteit zeker moet behouden, dat van de goede punten van Ford gebruik maakt, Ook echt een samenwerking uitstraalt. Door genoemde aspecten is Volvo ook goed op de been gebleven. Het pupliek heeft ook het gevoel meegekregen dat de overname voor Volvo en Ford een succes is. (Dit in tegenstelling tot vooral Saab en General Motors waarbij het typische imago van Saab teveel naar de achtergrond is gekomen) Ook het streven van Ford en Volvo om onder naam Volvo volumemodellen te fabriceren hebben ze veel en veel beter aangepakt.
Mijn inziens is de reden van een eventuele verkoop niet het nodig hebben van de contanten want Volvo is een renderend merk voor Ford.
Mijn optiek is dat Ford misschien zelf auto`s wil gaan fabriceren in het hogere sigment. Technisch zal Ford dat kunnen, ze hebben de kennis immers kunnen opdoen van Volvo, Astin Martin, Landrover en Jaquar.
Daaruit kan Ford ook een les trekken. Heb je niet de naam, de traditie of het imago dan is het moeilijk om auto´s aan de man te brengen. Voorbeelden zijn er genoeg. Zelfs het merk lexus krijgt ondanks bijzonder goed auto`s n Europa geen echt poot aan de grond. Volkswagen, Peugeot, Citroen Alfa Romeo hebben of hebben het geprobeerd. Opel probeert het met de Sigma wat ook niet is gelukt. De Opel Omega en Fords eigen Schorpio zijn niet aangeslagen bij het publieken waardoor de productie is gestaakt.
Ford en Volvo. Verkoop Volvo niet. Houdt de financiële tegenslagen in Amerika buiten de deur voor wat Europa en de rest van de wereld betreft, want daar gaat het mijn inziens momenteel niet verkeerd. Dat jullie als Ford in Amerika te laat hebben ingezien en het publiek niet aangestuurd hebben dat het met de brandstofverslindende auto´s zo niet kan doorgaan. Bovendien de asiaten te veel kansen hebben gegeven om wel in verbruik en onderhoud betaalbare auto´s aan de man te brengen die ook nog eens betrouwbaarder waren. Ik zou zeggen voor Ford. Wordt in Amerika goed wakker, wacht niet het pupliek af maar stuur het pupliek in de richting waarin het moet gaan. Dat wil zeggen: Maak auto´s voor de toekomst. stuur daarin ook het (veelal conservatieve en individueel gerichte Amerikaanse publiek)
Maak het Amerikaanse volk weer eens trots op jullie eigen merken door op de Japaners en Asiaten een krachtige toekomst gerichte voorsprong te nemen.
Zet begrippen als onbenullig en groot overboord. sla het hybride gedoe over,
Doordring oliemaatschappijen dat het jammer is voor de toekomst om olie te verstoken inplaats van voor het maken van bijzonder mooie dingen.
Een merk als Ford moet daar wereldwijd een voortrekkersrol in spelen. dat geeft het merk de statis die het in het begin van de vorige eeuw heeft behaald.
pol zegt
Hopelijk verkopen ze Volvo!
vroeger als Volvo nog zelfstandig was.was het hoofddoel kwaliteit en veiligheid.
bij de overname door ford ging in het begin alles nog goed!
maar toen ford amerika grote verliezen begon te maken moest overal op bespaard worden.hoge werkdruk,ontslagen,…
het hoofddoel nu is besparen en produktie.van de kwaliteit van weleer is niet veel van te merken.
lincoln zegt
@pol .. verkopen .. aan wie dan ?? aan Volvo ??
Rene zegt
@Dr. Dre, wat bedoel je nou? Volvo heeft een C30, een S40, een V50, een XC60, een S60 (nog wel) een V70, een S80 en een XC90. Wat mis je precies in dat aanbod? Volgens mij hebben ze dan alleen in het kleine segment niets maar dat hebben meer merken. Bovendien denk ik persoonlijk dat Ford meer aan Volvo heeft gehad dan andersom. Motoren zijn altijd Volvo motoren geweest en dat zijn ze nog steeds. Kwaliteit is nog steeds hoog. Vanmiddag haal ik mijn nieuwe V70 op en als die kwalitatief minder is dan mijn huidige V70 zal ik mij melden. Maar vooralsnog heb ik nooit iets van Ford kunnen ontdekken, buiten het platform wat wordt gedeeld. Ook dat is niet zo heel zeldzaam in de auto industrie.
pol zegt
lincoln ja waarom niet?
terug 1grote familie cars en trucks
Dr Dre zegt
@Rene,
Je moet eens kijken naar Volvo’s bedrijfspolicy. Volvo gaat richting merken als Bentley enzo aan. De S40 en V50 gaan eruit over zo’n 5 jaar. Er komt dan een “Fusie” tussen de S60 en S40 en tussen de V70 en V50.
En kijk dan eens naar het verleden, auto’s als de 340 en 440 worden niet meer gemaakt, dus echte familie auto’s. Okee, een S60/V70 zijn prachtige auto’s en enorm handig als je een gezin hebt. Maar die prijs? Ze hebben niet die mooie prijs die ze begin jaren ’90 hadden. Toen waren het nog veilige en in kwaliteits verhouding goedkoop.
Verder is het, verbeter me als het niet zo is, dat Ford interieur onderdelen gebruikt die voor oudere Volvo’s gemaakt zijn. Kijk eens naar de Ford Mondeo, willekeurig bouwjaar: 2004. Ik heb er in gereden en herkende direct onderdelen uit de V40. Platform delen is niet erg.
Waar ik dus op willen doelen is dat Volvo naar de high-exclusive gaat, een richting die voor vele huidige Volvo rijders een omslag is.
Ik ben daar een van, heb mijn Volvo S40 ingeruild voor een gloednieuwe Dodge Avenger. En weet je wat? Die Dodge rijd even lekker als de oude Volvo’s 740/850/940, dus echt een blok op de weg.
Hopelijk snap je nu waarom ik soms een beetje panisch schrijf, haha.
matthieu zegt
Als hartstochtelijk Volvoliefhebber (rij in mn 5e) brak mn hart toen AB Volvo bekend maakte de personenautodivisie te verkopen aan Ford (aan Ford!!!!!! das vloeken in de kerk) Het moest zo zijn en het resusltaat is dat het een speelbal aan het worden is van financiële doelen en blunderende directeuren van Ford. Volvo wordt het slachtoffer van het wanbeleid van Ford USA. De enige die Volvocars kan kopen is in mijn ogen AB Volvo zelf. Ja inderdaad terugkopen.
Wellicht is een fusie met Renault Automobiles een optie om te komen tot een Frans/Zweeds auto+truckconcern (de vrachtwagen bedrijven zijn immers al gefuseerd en doen het goed; Volvo trucks + Renault V.I.). Volvo’s waren jaren lang de tanks op de weg en met de Volvo 850 werd de eerste voorzichtige stap gezet naar modelverandering. Als divisie van Ford hebben ze op Ford platformen een aantal nieuwe modellen kunnen maken. Onder de hoede van de Renault/Volvo combinatie kunnen ze zich profileren boven Renault en de platformen van Renault gebruiken zoals ze nu bij Ford doen.
Bij de vrachtwagens heeft het goede resultaten geboekt d.w.z elk merk heeft zn eigen identiteit maar onderhuids zijn ze identiek. Peugeot en Citroen werken zo al jaren succesvol samen. Verkoop aan een Chinees of Koreaan zou de ellende en vernedering alleen maar groter maken.