Er ontstond flink wat rumoer toen Ford een paar dagen geleden de nieuwe Ford GT onthulde met een V6 in plaats van een V8. Ging Ford de V8 dood verklaren? Een official van Ford geeft het verlossende antwoord.
Het gerucht dat Ford de V8 ging uitfaseren deed al langer de ronde, maar met de introductie van de met V6 uitgeruste Ford GT (die overigens wel heel bruut klinkt) dachten een hoop mensen dat dit een definitief signaal van Ford was dat de V8 superdood voor ze was. Tijd dus om moeilijke vragen te stellen aan de mensen bij Ford die er verstand van hebben.
En het antwoord luidde volmondig “neen”, zo kunnen we gelukkig bevestigen. De Ford GT is dan misschien uitgerust met een V6, maar de toekomstige Mustang en F-150 krijgen ook na 2017 gewoon een V8 onder de kap, zo meldt Paul Seredynski, die de titel “Ford Global Powertrain Technology Communications Manager” op zijn ongetwijfeld enorm grote visitekaartje heeft staan.
“De V8 heeft nog steeds een belangrijke plaats in onze line-up, iets wat we onderstrepen met onder meer de nieuwe V8 in de Mustang GT350R.” aldus Seredynski. “Één van de redenen om voor de V6 te kiezen in de nieuwe GT was dat het ruimte bespaarde in de smalle motorruimte.”
Verlossende woorden dus, de Ford V8 leeft!
callyromeo166 zegt
Gelukkig maar, mustang zonder een dikke vette v8 is geen mustang
aschja zegt
De volgende die dan mag luiden is:
Waarom hebben ze de V8 dan niet in de GT gelepeld?
GH zegt
@aschja: Even stukje beter lezen, iets met ruimte staat er in de tekst. ;) Al ben ik het wel met je eens dat het jammer is dat er niet een V8 in zit.
mrrallycross zegt
@aschja: waarschijnlijk omdat de auto gehomelogeerd moet worden voor de Le mans series. Waarschijnlijk hebben ze bedacht dat ze ALS ze gaan racen beter met een V6 tt kunne gaan dan met een na v8.
MDA zegt
@aschja: dat staat er toch? Vanwege de beperkte ruimte in het motorcompartiment… en uiteraard omdat een twin turbo V6 beter presteert (gewicht, PK per liter etc etc) dan een NA V8. En beide argumenten gaan natuurlijk niet op voor een Mustang of een F150.
imdoctorbob zegt
@aschja: Compactheid? Efficientie? Technologie ontwikkeling van turbos?
Ze willen de Ford GT weer op Le Mans hebben om mee te doen met de prijzen en vanwege homologatie moet de motor van de straatauto en raceauto een grote overeenkomst hebben. Deze V6 is al uitbundig gebruikt in Daytona Prototypes, en voor lange afstandraces is efficientie erg belangrijk. Het verlies van 2 cilinders kan dan ook prima worden opgevangen door een partij turbos. Verder als het motorblok relatief compact is kun je eventueel aerodynamisch of kwa gewichtsverdeling wat winnen ook doordat de motorruimte korter kan zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@aschja: Omdat ze de GT dan volgend jaar nóg eens kunnen introduceren, dit keer met V8…
motiondrive zegt
Ik kan het me niet voorstellen… althans voorlopig. Er zullen nog wel even topversies met V8 blijven.
Tonnie zegt
Ik vind de v6 in de gt ook echt geen blamage, nog steeds een dikke motor in een nog snellere auto!
mrrallycross zegt
Ford zonder V8 is al vrouw zonder borsten.
lamborgfan zegt
@mrrallycross: aerodynamisch?
bmwz3 zegt
Gelukkig…
SDM zegt
Goed nieuws want: there’s no replacement for displacement!
ericc zegt
Niet alleen voor homologatie in de racerij maar ook om de wagen te verkopen in China waar +4liters zwaar worden belast. Vandaar dat de opvolger van de F458 ook een <4liter krijgt met bi-turbo's.
renesism zegt
Mark my words, na een aantal jaar gaat Ford alsnog een dikke V8 erin proppen!
mrrallycross zegt
@renesism: ik help het je hopen maar gaat echt niet gebeuren!
gtwillem zegt
@renesism: ik denk het niet. De V6 is uiteraard voor homologatie doeleinden beter geschikt, maar het is ook een goede imagebuilder voor de V6. Als een supersportwagen een V6 kan hebben, is het makkelijker te verkopen in een sedan, SUV, pickup, sportcoupe etc.
berlinetta zegt
Logisch dat de V8 nog even blijft, ze hebben net een compleet nieuw blok ontwikkeld voor de Mustang. Beetje een open deur.
E34M5Touring zegt
Die 5.0l Coyote is nog vrij recent. En met die nieuwe GT350R V8 hebben ze er doodleuk nog 1 naast gezet. Die gaan nog wel ff door denk ik. Bovendien kun je bepaalde modellen, ondanks milieu geneuzel eigenlijk niet zonder V8 leveren. Hoe goed die EcoBoost ook is. Mustang is daar zeker 1 van. Dat ze het in de GT niet hebben gedaan heeft volgens mij, naast de al genoemde redenen, ook te maken met het feit dat ze de mogelijkheden van dat blok willen showen. En dat kan je het beste doen in iets wat zoveel teweeg brengt als een nieuwe GT.
w0o0dy zegt
@E34M5Touring: sluit niet uit dat de Coyote V8 wel het veld gaat ruimen en dat de v8 uit de gt350 een soort van opvolger is…
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Ze zullen toch een ‘normale’ V8 onder die Boss/GT350R moeten hebben. Die motoren zijn veel hoogtoeriger. Wellicht in ge-detunede vorm met de nadruk meer op koppel dan op RPM’s. Ik denk dat die Coyote nog wel even doorontwikkeld wordt. Je leest er veel goeie dingen over, beter dan over de LS3 van Chevy. Al heb ik er geen problemen mee.
w0o0dy zegt
@E34M5Touring: voor de normale een v6 (al dan niet die met turbo’s zoals in de nieuwe GT en voor de toppers in de range deze v8? Misschien kan er met een andere krukas (de gt350 gebruikt een flat plane) en motormanagement wel een motor ontwikkeld worden die veel componenten deelt met deze maar ook het koppel onderin? Veel economies of scale maar ook ander karakter…
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Ja, als die GT350R motor relatief simpel is aan te passen is kan ik me voorstellen dat ze die motor als basis gaan gebruiken. Al vlak ik een doorontwikkeling van de Coyote niet helemaal uit. Die is modern genoeg voor nieuwe technieken om het brandstofverbruik wat in te dammen. Ligt ook een beetje aan hoeveel versies Ford nog wil doen met de Mustang. Als er ook weer een GT500 komt (denk ik wel) kan ik me voorstellen dat de Coyote voorzien wordt van blaasapperatuur. Die 350R is daar denk ik te hoogtoerig voor.
mclarenf1lm zegt
@E34M5Touring: Zelf enige tijd met een Mustang GT gereden, heerlijk blok waar je ook vrij zuinig mee kan rijden (als je je rechtervoet in bedwang kan houden) Ik hoop ook echt dat ze dit blok nog een tijdje in het gamma houden, staat ook bekend als vrij betrouwbaar.
shicomm zegt
Dat verhaal over het ontbreken van de 8 pitter in de nieuwe gt is gewoon bullshit… Een mustang geheel zonder v8 was de nekslag geweest voor ford imho.. Kan kan die v6 nog zo goed klinken , het hoort gewoon niet…. De nieuwe viper hield ( thank god) ook z’n v10 , was dat ook iets anders geweest dan waren de verkopen nog erger geweest vermoed ik.
scottishcarspotter2000 zegt
Gelukkig!
reistje zegt
Lijkt mij voor nu ook de enige keuze.
Ik denk dat het op het huidige moment onmogelijk is om voor een merk als Ford hier afscheid van te nemen. Er word daar heel anders naar een motor gekeken dan hier in Nederland. Zeker in pick-ups en Muscle cars willen ze een V8, hoe goed de V6 ook is.
En als Ford dat niet meer zou verkopen… tja dan gaan we toch testrijden in een Dodge of Chevrolet.
Sracerr zegt
Amerikaanse Fords ok, Europese Fords, …..! Mooie auto alleen veel te groot en log dat weer wel.
ettie zegt
Meest misleidende titel van het jaar?
barchettadriver zegt
Wat een aperte nonsens zeg, dat blok ligt in de GT toch niet over dwars, hoezo scheelt het dan ruimte, een V6 is toch even BREED als een V8 met gelijke boring en slag?
Marketing….. zucht…..
baasbas zegt
@barchettadriver: Dat dacht ik dus ook. Maar dan komt hij transversaal te liggen. Andere conclusie kan ik niet trekken.
Het zou me verbazen overigens.
barchettadriver zegt
@baasbas: Lijkt me extreem onwaarschijnlijk.
E34M5Touring zegt
@barchettadriver: Ligt toch ook aan de blokhoek.
baasbas zegt
@E34M5Touring: True… Maar als ze een smalle V6 hebben ontwikkeld……hadden ze ook een smalle V8 kunnen ontwikkelen. Het argument ‘smalle motorruimte’ is alleen valide als ze de V6 in de breedte erin stoppen.
w0o0dy zegt
@baasbas: @E34M5Touring: ja en nee… Een v8 met smalle blokboek heeft nadelen die een smalle blokhoek v6 (waarschijnlijk) niet heeft…
w0o0dy zegt
@baasbas: een smalle V8 heeft een hoger zwaartepunt (dat is alvast 1 nadeel)
baasbas zegt
@w0o0dy: Kan je dat onderbouwen? Ze zijn nu gegaan voor een smalle V6 en niet voor een smalle V8. Dus vergelijken tussen een blok waar we niks van weten en een blok wat niet bestaat lijkt me lastig? Missen we niet kritische informatie? De hypothetische V8 zou in een sportwagen heel goed een flatplane ontwerp kunnen hebben. Zeker omdat Ford daar met die snelle Mustang ook gebruik van maakt. En dat gaat niet in een V6, dus dan zit je met tegengewichten. Dan maakt een verschil in het ontwerp ook de hoogte van het zwaartepunt al anders?
E34M5Touring zegt
@baasbas: Ik denk dat het voornamelijk een showcase verhaal is waarbij Ford het potentieel van de Ecoboost wil laten zien. Gebruik een extreme Mustang voor je nieuwe NA motor en de V6 Ecoboost voor je paradepaardje om de techniek te showen. Overigens zijn er al een aantal tuners die met die Ecoboost ook 600+pk draaien (bijv. Ford Flex en F150). Dus er zit zeker een hoop potentieel in die motor. Ford zet ook in de States zwaar in op die Ecoboost techniek. Denk dat daarom de GT deze configuratie heeft gekregen.
w0o0dy zegt
@baasbas: meer kleppen en tuimelaars, injectoren, langer kleppendeksel, meer cilinders, meer zuigers en zuigerstangen… veel van die meuk zit boven de helft Vd hoogte van de motor… dus schat ik dat het zwaartepunt ook hoger ligt. Tenzij je de blokhoek groter maakt, maar dan past het niet meer ( even aangenomen dat de breedte een issue was).
Een twin turbo zou wel eens de turbo’s buiten de V kunnen hebben en dus lager…
Een flat-plane krukas voor een V6 ken ik niet maar zou dat niet een 6in lijn-balans opleveren?
baasbas zegt
@w0o0dy: Ja, oke, maar dan zijn er nog aannames. Als het een crossplane V8 zou zijn, dan betwijfel ik alsnog of het omhoog gaat. Ja, er komen bovenin wat draaiende delen bij, maar ook onderin. En bij een crossplane kruk heb je veel tegengewicht nodig voor de onbalans. Tenzij het dus weer een flatplane zou zijn, dan scheelt dat gewoon contragewicht. Een V6 kan geen flatplane kruk hebben trouwens.
Anyway. Zelfs als het zwaartepunt zou verschuiven, dan nog geloof ik niet dat dit significante verschillen op gaat leveren tussen een V8 en V6.
w0o0dy zegt
@baasbas: hangt ook weer veel af van de blokhoek. Een shift pin v6 komt best dichtbij een 6 in lijn qua smoothness maar idd met 4 slagen kun je geen flat plane v6 maken.. Wel zou ik erg benieuwd zijn naar een v6 met twee gelijk ontstekende cilinders, een per bank… En dat moet kunnen.
w0o0dy zegt
@baasbas: aardige uitleg over de verschillende opties vind je hier
http://www.e31.net/engines_e.html
mclarenf1lm zegt
Ik wou al zeggen, een mustang leveren zonder V8 als optie is heiligschennis…
toyotafortuner zegt
Gelukkig blijft ie nog leven! Praise the lord!