Europese automakers maken zich ernstige zorgen over de steeds strengere eisen op het gebied van CO2-emissie. Want, zo stellen zij: nog even en we spelen buiten Europa geen rol van betekenis meer.
De Europese Unie wil dat nieuwe auto’s vanaf 2021 gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat klinkt als een heel nobel streven, maar voor Europese fabrikanten dreigt een financiële strop. Zij zullen namelijk flink moeten investeren om de gemiddelde CO2-uitstoot (nu nog 123,4 gram per kilometer) te verlagen, waardoor de productiekosten per auto met 2.000 euro stijgen.
De Europese fabrikanten hopen dan ook dat de politiek nog eens wil kijken naar de voorgestelde norm, zo meldt Automotive News. Sterker nog: het Europese samenwerkingsverband van autofabrikanten (ACEA) heeft het liefst dat de EU het ergens anders zoekt. “Laat ze bijvoorbeeld kijken naar het verbeteren van ons rijgedrag, de infrastructuur of intelligente transportsystemen”, stelde Renault-baas en ACEA-voorzitter Carlos Ghosn bijvoorbeeld voor.
Zijn uitspraken komen natuurlijk precies op het juiste moment, want de verantwoordelijke EU-politici beginnen volgende week met besprekingen over het verder terugdringen van de CO2-uitstoot. Ghosn en zijn Europese collega’s willen natuurlijk voorkomen dat het ze nog moeilijker wordt gemaakt dan nu al gebeurt.
e1000bmw zegt
Laat ze de stikstoffen e.d. eens terugdringen. Dat is veel erger dan dat stofje waar de plantjes van groeien…
keeper1 zegt
@e1000bmw523i: de hoeveelheid stikstof (en dergelijke) dat uitgestoten wordt, is minder schadelijk dan de koolstofdioxide. Per gram is stikstof wel schadelijker, maar er wordt simpelweg veel meer CO2 uitgestoten. Daarvoor zit die catalisator in je uitlaatpijpje, voor de schadelijke stoffen.
tweetyv6 zegt
@keeper1: ZWETS! CO2 is een onontbeerlijke bouwsteen van organisch leven. En je hebt geen katalysator in je uitlaatsysteem vanwege CO2
renkema zegt
@e1000bmw523i: Feitje: Lucht bestaat voor 78 procent uit stikstof.
bimmerfanatic97 zegt
@renkema: N2 is iets anders dan NO2 of NOx
jurdespotter zegt
@autoblog waar is de reageer knop gebleven?
autoblogger zegt
@jurdespotter: er is vandaag een update van de Android app vrijgegeven, werkt die beter?
bottestudent zegt
@e1000bmw523i: iets met lobbyen enzo
pesu zegt
@e1000bmw523i: Dat is nou het lastige. Als je minder NOx wilt moet je de temperatuur van het verbrandingsproces verlagen, doe je dat, dan krijg je weer teveel roet. Als je veel roet produceert moet de uitlaat vaak worden schoongebrand wat weer resulteert in een hogere NOx uitstoot.
Tussen NOx en roet zit een bepaald evenwicht, iets waar fabrikanten mijn inziens al goed mee op weg zijn dmv mappings en verbeterde uitlaatsystemen.
CO2 staat eigenlijk helemaal los van dat probleem. Voor het terugdringen van CO2 heb je weer andere foefjes zoals een turbo of stratified injection. Dingen die niet perse invloed hebben op je NOx of roet uitstoot.
Uiteindelijk zul je dus zien dat als het ze lukt de CO2 terug te dringen door een wagen gewoon zuiniger te maken, dat de roet en NOx uitstoot ook aanzienlijk worden verlaagd. De focus ligt dus gewoon bij de CO2 uitstoot, haal je die omlaag, dan neem je de rest mee.
jrk68 zegt
Ze bouwen genoeg auto’s die nu ap aan die normen voldoen.
Wat niet voldoet schrap je uit het gamma en verkoop je buiten Europa.
Zijn die groene gekkies in Brussel ook blij.
E550 zegt
@jrk68: Dan blijft er niet zo veel leuks meer over.
lincoln zegt
@e550: CO2 in de lucht smijten is het leukste wat er bestaat ..
jrk68 zegt
@e550:
Groene gekkies houden niet van leuk?
clarkson zegt
@e550: maak je niet druk. Er staat ‘gemiddeld’.
raym zegt
@clarkson: ja gemiddeld per merk neem ik aan. Dat betekent dus dat bijvoorbeeld mercedes gewoon amg model kan maken en de kan compenseren door andere model wel onder 95 gram co2 uit te laten komen. Maar merken als ferrari en lamborghini wordt het dan stuk lastiger.
gtwillem zegt
@raym: voor de Lamborghini Aventador staan er 30 Polo’s klaar die het naar beneden halen. Voor Ferrari zijn er voldoende Panda’s.
HzR zegt
@gtwillem: ja, en daarom komen ook alle fabrikanten met electrische modellen de komende jaren.
raym zegt
@gtwillem: dat telt iet want dat zijn totaal andere merken ze kijken niet wat er onder valt maar per merk. AMG valt direct onder merceedes is geen los staand merk meer speciale uitvoering. dus dat compenseerd elkaar. Fiat en VW zijn wel eigenaar van lambo en ferrari maar polo en panda compensseerd dus niet voor lambo of ferrari
Dutchdriftking zegt
Pffft, kansloze Europese ideeen…..
lincoln zegt
2021 .. En dan nu al bedelen om subsidie .. Flikker toch op Carlos met je gekke achternaam ..
automat zegt
@lincoln: hij bedelt niet om subsidie. De gemiddelde winstmarge ligt maar op een paar procent als je kijkt naar de 18 grootste frabrikanten. Op een auto met een verkoopprijs van 30k is dat minder dan een paar duizend euro. Als daar ruim de helft, zo niet alles vanaf gaat dan is er niks leuks meer aan, en kan er bovendien ook niks meer ontwikkeld worden. We zien de effecten daar pas van na 5-8 jaar (de tijd om een wagen te ontwikkelen aldus BMW baas Norbert). Het is dus niet gek dat Carlos verder dan vijf jaar vooruit denk. Er moet iets grondig veranderen in het verdienmodel van fabrikanten, anders is het schluss met deze regels en hebben we straks allemaal dezelfde auto, want dan gaat Marchionne iedereen opkopen.
lincoln zegt
@automat: elke aap begrijpt dat het brutoloon omlaag moet .. MOET .. Met subsidie komt er bruto terug in de toko waar het thuis hoort ..
automat zegt
@lincoln: ik snap je niet en zie niet zo goed wat het bruto loon ermee te maken heeft. Verklaar u nader…
marc94 zegt
@lincoln: mijn brutoloon mag best omlaag. Scheelt weer belastng. Als het netto maar hetzelfde blijft.
postzegel zegt
Maak een keuze: maak zuinige europese auto’s en/of onzuinige auto’s voor daar buiten.
Je hoeft die eco-turbo-mini-twin-air-pruttel-muesli echt niet ook in China te verkopen. Daar mag je gewoon een V8 in je Mustang gooien
Alle in EUROPA verkochte auto’s tellen mee, dus als Mercedes zijn V12 in de USA verkoopt, maakt de CO2 uitstoot van die S600 niet uit.. Gooi in de europese S klasse een 1.2 litertje zonder vermogen ( S120 ) (maar met accu pakketje en stekker) en laat daar de volksvertegenwoordigers in rondrijden. Flink zware bepantsering erop zodat t allemaal weer lekker stil staat ( bepantsering is accesoire, dus telt niet mee voor de NEDC :-) )
Dutchdriftking zegt
@postzegel: In China wordt je belast aan de hand van je motor inhoud. Waarom anders denk je dat de 458 een opvolger met kleinere motor en turbo`s heeft….
gtwillem zegt
@dutchdriftking: dat is voor de Europese regelgeving. Voor de Chinese markt is het leuk mee genomen, maar juist bij topmodellen als een 458 maakt het nauwelijks wat uit. Bij goedkopere auto’s maakt het wel degelijk uit.
lincoln zegt
@postzegel: ach kijk .. Een heuse Chinadeskundoloog .
gtwillem zegt
@postzegel: alle in Europa GEBOUWDE auto’s, is volgens mij het probleem. Nissan heeft wereldwijd fabrieken staan waar ze hun auto’s bouwen voor de markt.
De auto’s die in Europa gebouwd worden moeten volgens mij ook aan diverse Europese normen voldoen.
stamp zegt
@gtwillem: doe dan als Tesla. Die “bouwt” zijn auto’s in Tilburg. Golfje zonder uitlaat of wielen op transport, en bij aankomt in Marroko wielen en uitlaat eronder. Motorolie erin en terug naar Spanje, Europa weer in.
e1000bmw zegt
@postzegel: en dan doen we gelijk ff een quality test van de bepantsering…
ab1963 zegt
Niet onterecht lijkt mij. Voor een relatief kleine markt en ook nog eens versnipperd met allerlei eigen eisen per land moet dan veel geïnvesteerd worden; Verder mag er ook wel eens gekeken worden naar de luchtvaart, vrachtverkeer, kolencentrales en scheepvaart.
trustmeiamanengineer zegt
Regels moeten natuurlijk wel in balans blijven met de rest van de Wereld, iets strenger kan altijd om innovatief te blijven.
Nog belangrijker is dat ze afspraken en regels ruim op tijd van te voren aankondigen, dus dik meer dan 5 jaar, zodat fabrikanten er ook echt op kunnen anticiperen. En manager van DAF vertelde laatst dat ze gek worden van Europa, omdat de regels constant veranderen of op veel te korte termijn worden geïmplementeerd, jaagt hun op hele hoge kosten, voor minimale verbeteringen in uitstoot soms. Maar als ze voor een goede 20 jaar weten waar ze aan toe zijn, is alles mogelijk eigenlijk.
silenro zegt
@trustmeiamanengineer: Klopt helemaal; dat is een ontwikkeling waar eigenlijk alle automotive en machinery fabrikanten last van hebben.
Door de extreem snelle aanpassingen in de uitstoot van de motoren is er té weinig tijd om alles goed uit te testen, en dat zie je heel erg terug in de betrouwbaarheid.
Zowel in de landbouw, grondverzet en transport sector klaagt men steen en been over de betrouwbaarheid van de machines. Want de bewezen techniek is niet zuinig genoeg en dus word de test fase grotendeels naar de eindgebruiker verschoven.
Nou is dat geen ramp, maar wel als je van een machine of voertuig afhankelijk ben en je hebt met 10.000u of 200k al je derde motor erin liggen.
Daarom snap ik de heer Ghosn wel, in een markt waar al geen stuiver meer is te verdienen word men verplicht om mee te doen.
Als we eens zouden gaan focussen op een lange termijn visie op het gebied van milieu, door bijvoorbeeld auto’s te maken die langer mee gaan, dan is daar zeker net zoveel milieu winst mee te halen tegen een stuk minder kosten.
dikdraak zegt
Het probleem is hier niet dat de voor de Europese markt ontwikkelde modellen niet buiten Europa zullen verkopen, maar dat de extra investeringen die nodig zijn niet opwegen tegen de winsten die nog in de oververzadigde Europese automarkt behaald kunnen worden.
marinepower zegt
Dat lijkt mij voor een EV zelfs vrij laag, want ondanks het feit dat direct geen CO2 uitstoot hebben, komt de meeste stroom voorlopig nog uit gitzwarte brokken delfstof. En voor Borselle 2.0 durft ook geen politici uit te komen.
dotternetta zegt
Fuck europa: kijk eerst maar eens naar china, dat wij hier zo zuinig moeten rijden is grote bullshit. Ik blijf lekker 2.4 en 1.3 turbo rijden
lincoln zegt
@dotternetta: wat heeft dat te maken met het feit dat het gemiddelde in 2021 omlaag geschroefd gaat worden ?? Wel on-topic blijven hoor ..
VeniVidiVici zegt
Ach CO2 uitstoot… Vind dit toch stuk erger! http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/hond-dood-hete-auto-haarlem
lincoln zegt
@VeniVidiVici: idd .. Laat ze in Brussel daar maar een stille tocht voor houden in 2021 ..
jrk68 zegt
@VeniVidiVici:
Rare kop, wanneer is de uitvaart voor de auto?
granlusso zegt
@jrk68: haha, scheelt idd één t-tje :)
ecrent zegt
Misschien moet men wereldwijd een CO2 norm afspreken zodat het niet alleen de Europese producten raakt… Maarja, dat is natuurlijk onmogelijk…
moondustfocus zegt
Typisch politiek, een hoop willen maar zelf niks kenne.
potjak zegt
Nou jongens kom maar door met die waterstof auto’s… Probleem opgelost
dikdraak zegt
@potjak: Behalve dan dat waterstof een enorm inefficiënte manier van energie overbrengen is, omdat je alle energie die in waterstof zit er zelf in moet stoppen.
flutterby zegt
@dikdraak: Elektra en zelfs olie zijn eigenlijk ook geen energiebronnen, enkel energiedragers. Er zijn maar 2 bronnen van energie. Zwaartekracht en kernenergie (de zon).
dikdraak zegt
@flutterby: Ja, maar die energie hoeven we er alsnog niet zelf in te stoppen; dat heeft de natuur al voor ons gedaan. Waterstof heeft nog steeds fossiele brandstoffen of onrendabele duurzame energie nodig om geproduceerd te worden.
mrrallycross zegt
Ga eens kijken naar fabrieken, voornamelijk in landen als China. Die stoten veel te veel uit. En dan gaan haten op die paar autootjes die in Europa verkocht worden…
bennieokkels zegt
@mrrallycross: hun tweetakt brommertjes stoten zelfs meer uit dan de gemiddelde EU auto. Sterker: een koe stoot meer uit dan een auto! Wij boeten in Europa meer dan genoeg en de lucht is schoon. Willen ze de lucht nog schoner maken, pak China, India, USA, industrie en de veeteelt aan.
flutterby zegt
@bennieokkels: Het probleem is de lucht kwaliteit in de steden. Het aanpakken aan de andere kant van de wereld heeft niet echt zin dan he…
smartye36 zegt
Ik wil echt weg uit dit vreselijke europa…
kempenaer zegt
CO2 als “probleem” is nogal dubieus. Maar goed, een beetje zuinig met grondstoffen omgaan is altijd goed. Maar ik zou dan ook consequent proberent e zijn als overheid en naar luchtvaart, scheepvaart en kolencentrales kijken.
tombe zegt
Hoog tijd om nog snel een 6 cilinder E30 aan te schaffen
philipf zegt
Gelukkig ben ik even weg uit Europa.
Geen.smaak zegt
Daar kan Utrecht nog wat van leren, Europa wil 95 gram in 2021, mijn auto zit op 86 gram. Maar nee ik mag de binnenstad niet meer in in 2015.
bennieokkels zegt
@bas_dekoning: ook zoiets schandaligs. We betalen toch MRB???
flutterby zegt
@bas_dekoning: Dat is een lichte auto :o
Geen.smaak zegt
@flutterby: Yes, VW Lupo 1.2 TDI – 3L (bj 2000)
koopman20 zegt
Ik vind t wel goed die regels!!!
oxymoron zegt
Gaat het om in Europa gebouwde auto’s of in Europa verkochte auto’s? Als het om bouwen gaat is de oplossing eenvoudig: productie verplaatsen buiten Europa. Dag werkgelegenheid. Lijkt mij een valide dreigement. Als het om verkoop gaat komt de terugslag vanzelf als de heren en dames politici in piepkleine autootjes vervoerd moeten worden.
desjonnies zegt
EU alleen dat labeltje al zegt genoeg.
Brussel zit men alleen maar voor zijn baantje, om zichzelf in stand te houden.
En om gefêteerd te worden door lobbyisten.
Dus is dit geneuzel alleen maar bedelen om meer financiële input van de Multi Nationals die auto’s maken voor meer Chateau-Briand, duurdere hotel kamers, betere uitstapjes en leuker betaalde baantjes voor hun kroost.
En dan…..ineens……..komen ze eruit !
Ik heb de afgelopen 10 – 12 jaar niet één goed iets tot stand zien komen in die zgn EU.
Helemaal NIETS !
desjonnies zegt
@desjonnies:
Sorry wel !
We hebben de Grieken ( Lees : Goldman Sachs -waar die onnozele Draghi ooit werkte !!!!-
Duitse en Franse banken in de lucht gehouden die -tegen beter weten in- enorme sommen geld aan Griekenland hadden geleend) gered !
ericc zegt
Voor Ferrari en andere sportwagenbouwers telt deze regel niet daar ze buiten de categorie van massaproducenten vallen. (Lamb, AM, MaClaren,….) Voor Porsche weet ik het niet daar ze meer dan 100 000 auto’s per jaar produceren.
BaRa zegt
Onze houding tegenover sigaretten is beginnen omslaan aan de East Coast van de US. Lange tijd was ’t voor een Europeaan vreemd om te zien hoe je daar niet op kantoor of in openbare plaatsen mocht roken. Vandaag kijken hier om de hoek aan de bushalte mensen je met de nek aan als je naast een kind staat te roken. Wat gisteren vanzelfsprekend was, is door voortschrijdend inzicht vandaag onmogelijk geworden. Exact hetzelfde is nu aan de gang met CO2, NoX, fijn stof en andere vormen van uitstoot. Auto’s zijn de sigaretten van deze decennia. Dat betekent niet dat je niet op andere punten kan ingrijpen, maar het probleem van een ander doet je eigen probleem daarom niet verdwijnen. Autofabrikanten mogen van geluk spreken dat ze niet op een cradle-to-cradle manier beoordeeld worden. Dan zou er van de hele auto-industrie niet veel overblijven. En wie weet komt dat nog wel, en zijn de auto’s zoals we ze vandaag kennen over een paar decennia ondenkbaar, net zoals tabak vandaag (in Europa en Amerika) een asociaal label draagt. Maar tot dan moeten ze die CO2-reductie gewoon slikken, want al is het auto- en vrachtwagentransport zelf voor slechts een kleiner deel verantwoordelijk voor onze voetafdruk, heel de industrie daar rond voegt een behoorlijk aantal maten toe aan die voet. So man up, and stop whining.
desjonnies zegt
@BaRa:
Kunt u geen campagne beginnen tegen die kolere kauwgum
Die rotzooi die slecht milieu afbreekbaar is
Die ik overal in grote gore plakkaten zie liggen
Die -behalve voor imbecielen die kennelijk een enorme drang tot herkauwen hebben- volstrekt nutteloos is
Ik heb 100 keer liever een roker naast me dan den herkauwende en smakkende medemensch
En als u dan toch bezig bent over Co2, milieu en de hele ratteplan :
Kunt u ook zorgdragen voor het ouderwetse stuk zeep.
In plaats van al die milieu vervuilende en totaal nutteloze PLASTIC zeeppompjes die ik OVERAL zie en die om de haverklap in elkaar donderen van ellende.
Wat is er mis met ene ouderwets stuk zeep – behalve voor gedetineerden die met elkaar moeten douchen –
En flessenwater, we hebben uitstekend drinkwater uit de kraan, enig idee hoeveel tonnen brandstof er verspild worden om water te vervoeren ?
jrk68 zegt
@desjonnies:
Om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid olie die er gebruikt is om die flesjes voor dat drinkwater te maken.
Zouden al die milieugekkies die fleswater drinken zich dat beseffen?
thimochand zegt
Weet je, ik ben helemaal klaar met de onzin over het milieu. Tuurlijk wil ik een mooie natuur voor iedereen maar wat is nou weer het nut van leven als je altijd maar moet opletten wat je doet omdat je anders misschien iets stuk maakt. We moeten stoppen met ons zo veel zorgen maken en weer gaan leven en nieuwe uitvindingen maken want als we zo doorgaan is er toch helemaal niks leuks aan het leven. Ik zeg breng de zuipende benzineslurpende v12’s maar terug!