Het lijkt erop, al ligt nog één der lidstaten dwars. Drie keer raden welk land dat is…
Na jaren achter de feiten te hebben aangelopen lijkt de Europese Commissie dan eindelijk een vuist te maken tegen fabrikanten die het minder nauw nemen met de geldende uitstootregels. Binnenkort wordt het voor de Commissie namelijk mogelijk om boetes op te leggen zodra een auto niet aan de regels voldoet. Het boetebedrag kan oplopen tot 30.000 euro per auto.
Een en ander is helaas nog niet officieel. Het wetsvoorstel is ingediend door EU-voorzitter Malta, naar verwachting zullen de diverse ministers uit de lidstaten instemmen met het plan. Wel houdt men er rekening mee dat Duitsland dwars gaat liggen en zoals bekend hebben onze oosterbuurtjes een meer dan stevige vinger in de Brusselse pap. Het is dus nog heel effe spannend.
Overigens had de speciale commissie die onderzoek deed naar Volkswagen Dieselgate liever gezien dat er een onafhankelijke Europese instantie in het leven zou worden geroepen die de boel in de gaten zou houden, zo zegt Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66).
fanboy zegt
Lijkt me ook de enige manier om het goed te doen.
Dat Duitsland dwars gaat liggen geeft al genoeg weer waarom je het moet doen. Het is gewoon een grote lobby voor de autofabrikanten, die ook nog eens invloed kunnen uitoefenen op de test stations.
lekbak zegt
Welnee, ze gaan hier helemaal niks mee doen.
slickrick zegt
Die foto ook, leeft die gast nog ??
fanboy zegt
@slickrick: Hij leeft vast nog wel, heeft alleen een paar jaartjes moeten inleveren :P
w0o0dy zegt
Tja, Duitsland… Als er één land gruwelijk veel geld geeft verdiend door de crisis ( extreem goedkoop de hele staatsschuld ge-herfinancierd en dat levert ze tientallen miljarden per jaar op.. En ook nog eens veel geld verdiend dankzij de sjoemelindustrie… Maar wel doodleuk de buitenlandse automobilist aanslaan voor tientjes om door het land te mogen rijden. Ik zeg Genug ist Genug! (Wie weet welke Nederlander dat zei?)
ger_dekker zegt
@w0o0dy: vorbei ist vorbei
mashell zegt
@w0o0dy: met schulden herfinancieren verdien je natuurlijk geen geld, je bespaard geld. Dat herfinancieren heeft Nederland ook gedaan overigens.
Overigens is de lage rente geen gevolg van de crisis maar een dempingsmiddel ervoor. Nu de rente al lang veel te laag is en de crisis toch wel al een tijdje afgelopen zijn we slecht voorbereid voor een volgende crisis.
En dat is een beetje het probleem met de wereld van nu, wel blijven maar door etteren met van alles en ng wat. De crisis is al lang (2010) voorbij maar de rente blijft gevaarlijk laag. Volkswagen heeft zijn straf in de VS betaald en de auto’s in Europa aangepast. Ook het sjoemeldiesel schandaal is gewoon al afgelopen, daar nu nog over lopen te emmeren zoals deze landen doen, daat heeft onderaan de streep niemand wat aan. We moeten door.
desjonnies zegt
@mashell:
Is die rente niet zo kunstmatig laag zodat Frankrijk, Italië en Spanje niet hoeven te reorganiseren?
Alles duwen we voor ons uit, er worden geen echte beslissingen genomen en bij Merkel, Duitsland en EU krijg ik hele enge gevoelens dat een hele enge beweging die we Nazi’s noemen nu gewoon winnen, op economisch vlak.
jaso013 zegt
Antwoord is simpel: Nee. En als ze dit aanpakken doen ze het zowieso niet bij de bron. Wel zullen ze weer een of andere belasting gaan verzinnen welke autorijden weer duurder zal maken.
pomoek zegt
@mauritsh: Tot vanmorgen zou ik je volledig gelijk hebben gegeven maar sinds de oproep van Merkel dat Europa het lot meer in eigen handen moet nemen (wat waarschijnlijk gaat betekenen dat Duitsland toenadering gaat zoeken tot andere lidstaten en dan met name Frankrijk) zou het wel eens anders kunnen zijn.
Gulli zegt
@pomoek: toenadering of anschluss? :P
Sorry ik ga mijn mond spoelen
pomoek zegt
@gulli: haha, ik zal je eerlijk zeggen dat ook ik daar even aan moest denken…
karhengst zegt
Het zou de geloofwaardigheid ten goede komen.
Maar tevens veel geld kosten.
ger_dekker zegt
Ik word toch niet goed van die schijnheiligheid van de Europese commissie. Iedereen die sjoemelt moet je aanpakken, helemaal eens. Maar hoe kun je nou verkopen dat er binnen de EU nog honderden steenkoolcentrales staan die 1000x meer uitstoot veroorzaakt dan alle auto,s binnen de Eu bij elkaar. Dit kan toch niet waar zijn???? En dat soort mafkezen besturen ons.
gregorius zegt
Als ze nou eerst eens een normen creeren die het normale gebruik weerspeigelen, kunnen we het daarna hebben over grenzen te stellen aan de uitstoot van alles. DAN pas is het gelijk voor iedereen. Ook als afnemer wil ik een moter voor me neus dat goed preseteert tijdens het normale rijden en het liefst dan zo weinig mogelijk verbruikt. Het zal me verder verrotten hoe dat blok zich gedraagd als ik in 345 seconden in mijn 6 van 80 naar 120 accelereer en altijd max 1200 rpm rijd.
jack_abarth zegt
@gregorius:
Maar dan komt de vraag, wat is een normale rijstijl?
Die van een jeugdige puistenkop, van een oud vrouwtje of wellicht de haastige Junior Sales?
gregorius zegt
@jack_abarth: Da’s een goede vraag natuurlijk. Ga je uit van het rijdtgedrag dat je wil dat mensen moeten hebben of van wat echt hebben.
De grotere merken zullen al die gegevens al haarfijn in hun systeem hebben zitten. Onderverdeeld in gebruikers profielen, geografisch verdeeld (gebied maar ook soort gebruik), en ook zeker verdeeld over groepen die meer of minder uitschieters hebben.
Anyway, veruit de meeste van die profielen zijn al vele malen ‘aggressiever’ dan de huidige tests. Zelfs als je naar het profiel van de adaptieve cruise control (incl file functie) kijkt, dan is dat al een stuk aggresiever dan de tests.
Maar de vraag die je stelt is ook inderdaad het problem. Ieder geinformeert persoon is het er al mee eens dat de huidige test geen realistische afspiegeling van de werkelijk zijn; maar om dan om een test te maken waar het grootste gedeelte van belanghebbende partijen zich in kunnen vinden EN waar geen grote partijen zich tegen verzetten… Tja. Da’s lastig. Als je er dan ook nog een extra dimensie (van de politiek) bij brengt: dan wordt het heel lastig.
mashell zegt
@gregorius: die tests zijn gemaakt om auto’s onderling te kunnen vergelijken. De tests zullen dus zo opgesteld moeten zijn dat ook de meest langzame wagens (een Alto, Aygo of Mercedes Sprinter) deze kunnen uitvoeren. Het zal dus nooit zo vlot verlopen als het dagelijks verkeer. En dat is een beetje een probleem want we hebben steeds vlottere auto’s met steeds meer vermogen en koppel en rijden daarmee als vanzelf steeds vlotter.
Edge zegt
Ik had verwacht dat Italië ook nog wel genoemd zou worden als potentiële tegenstribbelaar.
desjonnies zegt
Gaat helemaal niet gebeuren.
Helemaal niets.
Duitsland, das starkste oder nichts.
Ja, meer geld (nou ja voor zover de Euro geld is) naar de failliete landen als Frankrijk, Italië Spanje en de arme Grieken (die overigens al onder Pruisisch -sorry- EU curatele staan)
De Fransen staan te bleren bij hun failliet evenals de Italianen met dank aan hun communistische vakbonden
De Franse President Macron is een vazal van de Rothschild familie en dat is een Joodse familie die het spel niet alleen bepalen maar gewoon het spel ZIJN Deze mensen maken crisis en maken oorlogen, wij zijn niet meer dan luxe lijfeigenen.
Europa moet naar de kleauten, vraag me niet waarom, maar als ik in het Verre Oosten ben barst het van de dynamiek de bedrijvigheid dag en nacht door, in Singapore kon ik ooit de slaap niet vatten en ging ’s nachts om 03.00 nieuwe tennisschoenen kopen.
Wij zijn navelstaarderige hulpbehoevende zielepoten geworden en een streng Reformatorisch opgevoede dominees dochter die ontsproten is uit de schoot van de voormalige DDR gaat dat niet veranderen.
Au contraire, ze zal met har nieuwe Euro vriendje Macron een medestander te hebben om de boel nog sneller naar de ratsmodee te helpen.
Daar help geen enkele Tesla of Outlander PHEV meer aan.
henkhekje zegt
Laat me raden, ze gaan niet met terugwerkende kracht naar VAG kijken..
nopetrolnofun zegt
Verhoog de belasting op ‘ schone ‘ elektrische auto’s en hybride voertuigen i.p.v. Deze onzin.
730ld zegt
Niet leuk want dan moeten de merken nog meer hun best doen met als gevolg dat er straks geen enkele 6 of 8 cilinder te krijgen is. #fail