Op de Petroleum Equipment Institute Convention in Atlanta is een robot te zien die volautomatisch je auto aftankt. Is dit de toekomst voor pompstations?
Het is supersimpel: je rijdt naar de pomp, een sensor zoekt je tankklepje, een robotarm met een zuignapje maakt het ding open. Simpel, right? Mijn auto zou er niet geschikt voor zijn omdat mijn tankdop nog gewoon met de contactsleutel moet worden geopend maar voor veel auto’s die wél van deze tijd zijn is het natuurlijk een prima oplossing om niet meer in de kou te hoeven staan en benzine over je suede bordeelslippers te morsen.
Anyway, het klepje eenmaal geopend gaat een vulslang volautomagischwonderlijk de tankopening in, daar heb je geen Geert Wilders voor nodig. De tank wordt gevuld, de pomp slaat af, de vulslang en robotarm doen hetzelfde trucje omgekeerd en klaar is Kees. Of Barry. Of Hendrik.
Het voordeel? 30% sneller tanken, aldus Husky Energy uit Canada en Fuelmatics uit Zweden. Of het ook echt haalbaar is durven wij nog wel een beetje te betwijfelen: wat gebeurt er bijvoorbeeld als de tankdop niet vlak genoeg is? En wat als de tankdop niet op een conventionele plek zit, zoals bijvoorbeeld bij veel bestelbusjes het geval is? Een Porsche 911 zien we dit systeem nog even niet succesvol gebruiken. Toch kunnen we ons wel voorstellen dat een systeem als dit de aanzet kan zijn naar meer efficiëntie en dus lagere kosten voor pomphouders.
Het is wellicht de toekomst van het tanken maar laat jij je auto door een robot aftanken of doe je het toch liever zelf? Check de video op robotjunk.nl!
E34M5Touring zegt
En toen kreeg de robot een plug in hybride en stond ie het stopcontact vol te tanken.
sjamp zegt
@E34M5Touring: Ik vermoed dat het systeem een database zal worden uitgevoerd, met zo ongeveer alle mogelijk modellen en typen auto’s + tankklep-locatie en configuratie. Met een simpele nummerplaat scanner is ook het brandstoftype te verifieren.
De controle mogelijkheden zijn eindeloos. En dat ’t alsnog mis zal gaan is ook niet uitgesloten.
*Maar ik zie er het nut niet van in*
Als je in een extreem koud land de klant wilt ‘pleasen’ dan bouw je een indoor-tankstation, of zorg je voor goed-en-warm-aangekleed bedienend personeel. De pomphouder moet ’t tegenwoordig hebben van de marge op de muesli reep en kop koffie. Als je klant niet meer de auto uit komt, is er geen winst te halen. En voor onbemande tankstations zal het systeem te duur zijn: Niet voor niets dat die stations zo karig/kaal mogelijk worden uitgevoerd.
E34M5Touring zegt
@sjamp: Ze zullen het uiteraard goed uitwerken. Maar ik snap de meerwaarde niet zo. T’is buiten het financiële verhaal geen handeling waarvan ik regelmatig denk, goh, een robot zou nu echt handig zijn. Die 2min die je zelf je hand in moet knijpen…. Mannelijk Nederland heeft de tuit langer vast dagelijks…
motoragent zegt
Met de (al zij het langzame) opmars van de elektrische auto heb ik een vaag vermoeden dat niet veel pomphouders nog gaan investeren in zo’n dure tankrobot…
olsen95 zegt
@motoragent: Gaat dus ook over USA neem ik aan, in NL heb je er vrij weinig aan inderdaad
n54coupe zegt
Leuk idee maar moeilijk uitvoerbaar op het gehele wagenpark denk ik.
Misschien voor een leasemaatschappij met veel dezelfde auto’s een optie.
Je moet er toch nog uit om te betalen lijkt me.
mashell zegt
@n54coupe: hoewel ik de link tussen lease maatschappij en veel dezelfde auto’s en automatisch tanken niet zie is juist bij een wagenparkbeheerder het betalen geen probleem dan kan er immers op basis van voertuig en kenteken geïdentificeerd worden en afgerekend worden.
consumptieverplicht zegt
Nutteloze ‘verbetering’. Hier zit het probleem niet voor de pomphouders, automobilisten of enige andere betrokkenen. Je optimaliseert niet de belemmerde factor. Dat blijven de grondstoffen en de supply chain.
De techniek is geinig, en het is een leuk afstudeerproject. Maar zal -net als de andere 99% van de project- in een lade verdwijnen.
vondeyck zegt
Wat nou als je een tientje wilt tanken? Of een halve tank in plaats van afgeladen?
ardonjr zegt
@vondeyck: Waarom zou je dat willen dan? Als ik wil tanken moet hij gewoon vol.
vondeyck zegt
@ardonjr: Als ik 50 km bijvoorbeeld in andermans auto gereden heb gooi ik ‘m niet vol ;-) Niet iedereen leent zijn/haar auto uit met volle tank, zowel geef ik ‘m vol weer terug natuurlijk.
ardonjr zegt
@vondeyck: Jup.. point taken! :$
Rohrl-fan zegt
Gaan ze dan toch gelijk krijgen met Back To The Future II? :-P
larsyboy1997 zegt
Kan ie lang zoeken bij een McLaren P1, daar zit ie namelijk op het dak haha
motoragent zegt
@larsyboy1997: Serieus, op het dak?
Vincegail zegt
@motoragent: Vanaf 4:55
https://www.youtube.com/watch?v=E2Jp2-C5HfY
motoragent zegt
@Vincegail: Dank u vriendelijk! Dat wist ik nog niet, best strakke oplossing eigenlijk.
ardonjr zegt
@Vincegail: Je kan op Youtube ook de link kopieren vanaf een specifieke tijd ;)
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=E2Jp2-C5HfY#t=299
Vincegail zegt
@ardonjr: En hoe werkt dat dan precies? Want als ik op jouw link klik begint het filmpje gewoon bij het begin!
ardonjr zegt
@Vincegail: Vaag.. normaal werkt dat gewoon. krijg het nu inderdaad ook niet werkend.
mout zegt
De auto-industrie is geniaal in het oplossen van problemen die ik niet heb.
Raampjes, versnellingen, verlichting, ruitenwissers, en zelfs de benzinedop: Na jaren van training kan ik ze best aardig bedienen. Ik wíl helemaal niet opgevolgd worden door een robot.
Vincegail zegt
@mout: Dat is hetzelfde als met de farmaceutische industrie. Die verzinnen gewoon ziektes erbij waar ze dan weer medicijnen voor op de markt brengen.
mout zegt
Maarreh: In NL tanken we toch al sinds 2008 nooit meer met de hand? http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/04/wereldprimeur-tankpitstop-tanken-vanuit-de-auto
SCscreamGT2 zegt
Jongens, laten we nu gewoon die dingen met de hand blijven doen. Dit gaat alleen maar problemen opleveren.
citroends3 zegt
Tsja, mijn Citroën DS3 diesel is een ‘moeilijk’ te tanken auto. Naast dat feit zit er een 48 liter tank onder, maar als ik ‘m tot de rand vol gooi, gaat er 55 liter in. Wat mij toch zeker 100km extra oplevert als ik mijn best doe zoveel mogelijk diesel te verbruiken. En met gemiddeld toch dik 6000km per maand maakt dat net even het verschil tussen 2 keer per week tanken en 3 keer per week tanken.
potver7 zegt
@citroends3: Om nog maar te zwijgen van de auto’s waar je de tankslang er op een bepaalde manier in moet doen (vaak moet je ‘m een beetje draaien) anders slaat-ie na een halve liter weer af. Lijkt me een leuke uitdaging om daar wat op te vinden.
citroends3 zegt
@potver7: Dat is precies wat ik bedoel bij ‘moeilijk’ te tanken ja.
Eerste keer dat ik die DS3 tankte sloeg ‘ie af en dacht ik ‘nou, ja, het zal wel’. Bleek ‘ie nog maar driekwart vol te zitten.
potver7 zegt
Zo’n klassieke Jaguar XJ wordt ook een leuke uitdaging (twee tankkleppen, allebei op de ‘achtersteven’ naast de kofferbak.
Of anders een oude Kever, waar de tankdop zich in de bagageruimte bevindt… ;)
motoragent zegt
@potver7: Wat dacht je van zo’n oude amerikaan waarbij de tankdop achter de kentekenplaat verstopt zit? Die robot zoekt zich suf…
E34M5Touring zegt
@motoragent: Wat dacht je van een Jerrycan tappen voor de grasmaaiert. Moet je zo’n ding ook een tankklep geven zeker.
potver7 zegt
Maar hoe weet dat ding nou of mijn auto op benzine of diesel rijdt? En of ik Euro 95 of Superplus/V-Power/Supreme wil?
motoragent zegt
@potver7: Ik verwacht dat je vooraf je pinpas moet laten zien, en daarbij meteen kunt aangeven wat en hoeveel je wil. Lopen ze ook niet meer het risico dat je wegrijd zonder te betalen ;)
potver7 zegt
@motoragent: ik neem aan dat die pinpasautomaat ook op een robotarmpje zit, die automagisch het goede raam zoekt (en niet één van de achterramen kapot beukt)?
motoragent zegt
@potver7: Ah inderdaad, bij een linksgestuurde auto met tankdop rechts moet je evengoed de auto uit… briljant systeem.
toroloco zegt
Dat wordt lachen bij een Mazda RX7! Eerst koffer openen, eventuele bagage opzij schuiven of eruit gooien, dan de tankdop zoeken, tanken, en alles weer in omgekeerde richting terug leggen, koffer dicht, oppassen voor de ruit! Moet er nog betaald worden?
roller zegt
Betaald die robot dan ook meteen voor je?
phaeton zegt
Een auto als een 911 wil je niet eens door een robot laten tanken, die tank je zelf met liefde af.
bonehead zegt
Kom eens kijken bij van Staveren in Emmeloord. Daar hebben ze een tankrobot. Handig? We hebben hier veel Polen die een autootje (oude Suzuki Alto’s) van het uitzendburo hebben.
Die mensen kunnen gewoon zelf deze autootjes aftanken zonder dat de baas bang hoeft te zijn dat er op de kosten van de baas eigen auto’s en die van de vrienden en vriendinnen worden afgetankt. De tank robot kijkt naar het kenteken alvorens af te tanken. (tenzij ze het kenteken van de ene op de andere auto schroeven, oeps)
Geregistreerde auto’s staan in de database, rekening wordt op gepaste dagen verstuurd naar de eigenaar.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dit lezen we toch al zo’n 15 a 20 jaar in de krant?? Is om de zoveel jaar weer ‘nieuws’…
JaxDryke zegt
Ik heb een schoonmoeder. Is ook een soort robot.
newguy92 zegt
Leuk, maar ik tank liever zelf. Weet ik zeker dat er geen krassen of wat op de auto komen.
rob68 zegt
En je werk wordt dan ook door een robot gedaan, hoef je niet meer te tanken ook…
FB_100000761434360 zegt
Dit wordt de toekomst als een robot een koe kan melken dan is dit een fluitje…