Het huidige Formule 1-seizoen is beslist, maar velen zullen volgen. De vraag is wanneer we naast de helm en het HANS-systeem een fysieke hoofdbeschermer mogen verwachten.
De discussie over het beter beschermen van het hoofd van coureurs wordt al sinds jaar en dag gevoerd. De LMP1-racers stapten al over op een koepeltje, maar dit schijnt bij de F1 niet serieus overwogen te worden. Wat wel een serieuze optie is, is bovenstaande constructie.
Hierbij wordt een extra object-opvangzone gemaakt tussen hoofd en exterieur, wat kan helpen in het geval er een groot object impact maakt (zoals de kraan in het geval van Jules Bianchi), maar wat weinig uithaalt als er bijvoorbeeld een veer door je helm vliegt.
Het systeem heeft de karakteristieken van een g-string: de kern wordt afgedekt, maar de omliggende delen liggen nog wel volledig bloot. Vanuit het oogpunt van de coureur is elke verdere belemmering van zijn zicht een minpunt, want je ziet al nauwelijks iets vanuit je rijderspositie. De beugels uit een transparant materiaal vervaardigen (indien mogelijk) lijkt het zichtprobleem niet helemaal te verhelpen.
Op bovenstaande illustratie, die van de hand van oudgediende Giorgio Piola komt, is het systeem op een Mercedes gevisualiseerd. Over een mogelijke definitieve toepassing is nog weinig bekend, er wordt in ieder geval veel nagedacht over hoofd- en nekprotectie. Mocht u alternatieven hebben, dan horen we het graag. Of moeten we helemaal niet beginnen aan het deels beschermen van de open cockpit?
gertjan2012 zegt
Bullshit, open cockpits met gevaren van dien horen bij de formule racerij.
Gulli zegt
@gertjan2012: bovendien zul je met open wheel racers sneller gevaar hebben dat een auto op zijn ‘dak’ eindigt en dan lijkt het me voor de coureur het prettigst als er niet teveel in de weg zit als je eruit probeert te klimmen.
roppp zegt
@gertjan2012: ja, want vroeger was de coureur zelf de rollbar en veiligheidsgordels en kreukelzones waren enkel voor watjes…….
gertjan2012 zegt
@roppp: Het niet hebben van een rolbeugel of een gordel vind ik niet inherent aan het formule racen , dat een formule auto open is met dergelijke risico’s echter wel.
CBR600rr zegt
@gertjan2012: de TT of the Isle of Man is echt wat voor jou…
gertjan2012 zegt
@CBR600rr: Hmm, heb helaas geen motorrijbewijs :-(
kobus1967 zegt
@gertjan2012: is dat nodig dan, Max reed toch ook maanden zonder burgerrijbewijs in een f1 auto.
gieltj zegt
@gertjan2012: daar krijgen ze in iedergeval voor betaald om hun leven te wagen
knapzuur zegt
… als het verbogen is en je alsnog vast zit in een brandende kar.
Hubert zegt
Tuurlijk is dit veiliger.
Het is nog veiliger om lekker in de camper te blijven zitten en met knuppeltje en beetje telemetrie je auto rond te laten rijden…
Gewoon lekker laten zoals het nu is. Want waar is anders het einde m.b.t. de veiligheid?
maniaxdream zegt
Ik snap niet helemaal waarom er geen koppeltje op kan, da’s gunstig voor de coureur, wellicht kan hij wat verder omhoog, dus beter zicht, dus leuke acties.
Of gaat iedereen zich hier opstellen als de NRA; guns don’t kill people, people kill people. In het bovenstaande geval de vraag hoeveel kinderen zichzelf en anderen kapot moeten schieten, in de F1 gaat het om veiligheid, dan is toch elke maatregel een goede maatregel?!
Of snap ik het niet?! Leg mij het dan uit… En cosmetisch en omdat het altijd al zo is geweest zijn geen geldige antwoorden.
Hubert zegt
@maniaxdream:
Niet te veel huilie huilie doen…
Ook een goede vergelijking : Guns en formule 1.
vonklausenburg zegt
@maniaxdream: F1 gelijk stellen aan wapens? Volgens mij bedoel je NASCAR.
maniaxdream zegt
@vonklausenburg: de contactgegevens staan onderaan.
http://www.novo.nl/zorg/scholing-training/begrijpend-lezen/
thimochand zegt
Alsjeblieft niet! Uiteindelijk zijn het de rijders die beslissen natuurlijk!
berlinetta zegt
@thimochand: Als de rijders mochten beslissen dan hadden F1-wagens nog een V12 erin liggen en waren het met recht de snelste circuitauto’s ter wereld zoals het hoort in de koningsklasse. Maar nee, de besluiten worden genomen door die grijze mummies van de FIA. Ik denk dus dat de coureurs hier vrij weinig in hebben te zeggen.
lekbak zegt
Ik zie het nut er niet van in. De coureurs kennen de gevaren. De kijkers willen graag een kans op bloed, dat zit nou eenmaal in de mens. Ik zou juist zeggen maak de auto’s niet veiliger maar wel sneller. Dan worden de bestuurders nog grotere ‘helden’ als ze winnen. Net als vroeger…
henkhupelschoten zegt
Hij komt er gewoon, nog meer ruimte voor sponsering.
Forza zegt
Laat die koepel maar komen. Krijgen we weer een andere look en eea wordt stukje veiliger.
kilum zegt
Bedankt voor die G-string link smoke! Net wat ik nodig had. -.-
OT: Is het niet bloed iritant om zo’n stuk “cockpit” recht voor je zichtveld te hebben?
Rick-dos zegt
Als ze dit gaan invoeren dan zijn ze de weg echt helemaal kwijt…
Nee, bedoel het niet figuurlijk maar letterlijk. Kom je bij een bocht zie je door die pilaar voor je neus de weg niet meer. Ben je toch de weg kwijt…
berlinetta zegt
@Rick-dos: Dat zal echt wel meevallen. Het is slechts een heel klein gedeelte dat het zichtsveld blokkeert. Daar went een coureur heel snel aan.
Ik denk eerder dat het uitstappen na een ongeluk problematisch kan zijn, zoals @knapzuur terecht aangeeft. Wat nu als de auto in brand vliegt en die beugel gaat niet meer los door de impact?
dinobreezy zegt
De FIA heeft aangegeven dat geen enkele constructie Jules Bianchi gered zou hebben gezien de enorme klap en G-krachten van de inpact dus die regel gaat niet helemaal op.
norge zegt
Dacht hieraan…
reistje zegt
Het blijft natuurlijk een eeuwige discussie wanneer een veiligheidsmaatregel het waard is en wanneer het overdreven is. Als je naar de crash van Bianchi kijkt kan je je afvagen of je je daar op kan en moet voorbereiden. Een ongeluk als dat van Henry Surtees die een wiel tegen zijn hoofd krijgt lijkt mij een beter voorbeeld.
Deze oplossing lijkt mij als rijder in ieder geval zeer vervelend. Verder vraag ik mij af of het bij Bianchi had geholpen aange
gregorius zegt
Wat een onzin dit ding.
Dit ding had niet geholpen met het veertje van Massa.
Dit ding had wel geholpen met Bianchi, maar Bianchi had daar niet zo hard mogen rijden gezien het dubbel geel. De huidige 20 rijden dus ook niet meer zo hard in die situatie. Zie virtual safety car tijdens de Sauber gister.
Misschien dat het Maria de Vilotta wel had kunnen helpen bij haar crash.
Dit ding had Ayrton Senna ook niet geholpen en waarschijnlijk Ratzenberger ook niet.
Dus ja, leuk ontwerp. Gaat er niet komen.
escort77 zegt
Zou dit dan niet een betere optie zijn?
escort77 zegt
@escort77: deze afbeelding is trouwens al 5 jaar oud…
berlinetta zegt
@escort77: Volgens mij is er al eens een artikel geweest over een koepel. Dit zou waarschijnlijk te duur worden en is niet sterk genoeg. Maar het ziet er wel gaaf uit en het lijkt me ook dat het zorgt voor een betere stroomlijn. Ook zou het erg gaaf zijn als er een head up display in werd verwerkt.
escort77 zegt
@berlinetta: dit is geen afgesloten koepel, maar een opstaand ruitje. Die kan je natuurlijk wat lager maken en/of verder naar voren zetten. Ziet er beter uit dan zo’n g-string en icm met een helm is de coureur dan toch wel goed beschermd tegen losvliegende onderdelen.
berlinetta zegt
@escort77: Ik weet dat het slechts een ruitje is, maar als een glazen koepen al niet stevig genoeg blijkt te zijn, is dit ruitje het al helemaal niet toch?
Dutchdriftking zegt
Lijkt me knap vervelend.
clarkson zegt
Het idee is niet eens zo slecht. Ik betwijfel het of het er ook daadwerkelijk gaat komen. Maar het is beter als een gesloten auto. En als de gstring zo het leven van een coureur kan redden zal niemand er meer over zeuren.
suzikubelona zegt
Waarom niet gewoon een plaat tussen de wielen van de bergingsvoertuigen op het circuit. Gisteren reedt er ook weer een trekker met overdreven bodemspeling op de baan. Kwestie van een lagere voor en achterbumper op de kraan, en er kan niemand meer ‘onderdoor’, Dit is makkelijker te realiseren, en helpt meteen ook iedere raceklasse. Jules Bianchi was er iig mee geholpen geweest. Voor de overige gevaren zal alleen een sterker visier en helm denk ik baten. Een koepel over de cockpit lijkt me alles behalve prettig als je op je dak ligt.
suzikubelona zegt
Dit lijkt trouwens meer op een teenslipper dan op een g-string als je het mij vraagt.
pomoek zegt
De koepeltjes zijn getest maar niet goed genoeg bevonden. Logisch dat ze verder aan het zoeken zijn. Maar dit ziet er wel verschrikkelijk slecht uit…
Wat het gevaar betreft van de F1: Als ik gisteren zag hoe hard ze op een natte baan op bocht 1 afreden om nog snel even iemand in te halen, daar heb je toch wel een paar loodzware cojones voor nodig, dat was geweldig om te zien. En dat komt natuurlijk omdat ik het zelf nooit zou durven. En dat hoort er natuurlijk wel bij, iemand in een open cockpit gemaakt van koosltofvezel die een graad of 50 warm is met ware doodsverachting zo hard mogelijk op een bocht af te zien rijden. Natuurlijk is het tragisch als coureurs om het leven komen, maar, gezien de reacties in het F1 wereldje op de dood van Bianchi, en het feit dat hij het eerste slachtoffer was sinds Senna 20 jaar geleden, kun je stellen dat dit inmiddels een grote uitzondering is geworden. 100% safe wordt het natuurlijk nooit, maar dat moet je denk ik ook niet willen.
desjonnies zegt
Geloof me, dit is een broodje aap, deze helm met twee ogen zou het helemaal gaan maken in de F1, helaas werden de rijders knettergek van die twee “ogen” waar ze doorheen moesten kijken :
http://itsawheelthing.tumblr.com/post/18490705535/race-face-jacky-ickx-gitanes-ligier-1979-f1
desjonnies zegt
Het onding was van Bell en heette de Twin-window helmet
http://images60.fotki.com/v370/photos/4/1413244/12360450/BellXFLSHelmet-vi.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/17/20/6f/17206fd53b02683c6fde44f1ad0a7598.jpg
luxaeterna zegt
Maar ondertussen rijdt Jan en alleman wel rond zonder rolkooi en met slechts een driepuntsgordel.
Rolkooi en raceharnas zou veel doden schelen. In het weekend zijdelings tegen een boom? Veel meer overlevingskans met rolkooi.
Formule 1 moet beetje spannend zijn. Het is nu al zo saai.
Onehp zegt
@luxaeterna: Fietshelm in de auto? Wordt in veel landen als het wondermiddel nr.1 gezien om fietsers te beschermen tegen ongeveer alles… zal minstens evenveel uitrichten in een auto…
Meer serieus, je vergeet de 10st plofkussens ofzo die nu in quasi alle nieuwe auto’s zit. En de koetswerk kooien van moderne auto’s zijn overigens veel sterker dan vroeger, zijdelings tegen een boom kan een extra rolkooi je niet veel extra helpen tegen een impact, de zijdelingse en hoofdairbags zijn al erg goed. Rolkooi is vooral goed bij… ja rollen, en dat vanaf een hoge startsnelheid die, buiten duitsland, zowiezo als illegaal en gevaarlijk beschouwd worden. Ga je racen op de openbare weg, dan is dat zowiezo gevaarlijk, rolkooi of niet…
kokusmakreel zegt
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Guillotine