Steeds meer merken trekken de stekker uit de brandstof.
Gisteren werd bekend dat Nissan gaat stoppen met diesel in Europa. In fases zal de brandstof gaan verdwijnen en uiteindelijk is straks geen enkele nieuwe Nissan meer te krijgen met dieselmotor. Daarmee volgt het merk landgenoot Toyota, dat de brandstof in combinatie met Europa ook al geen goed idee meer vond.
De acties van Nissan en Toyota kunnen voor een lawine effect zorgen onder Aziatische automerken. Europese fabrikanten en met name de Duitsers zullen niet zo radicaal handelen als de Jappen, maar ook hier staat de toekomst van diesel op het spel. Stefan Bratzel, directeur automotive management aan de hoge school van Bergisch Gladbach, denkt dat Mazda en Honda zullen volgen.
Nissan verkocht vorig jaar 128.456 diesels in Europa. Dat is zo’n 16 procent van alle verkopen van het merk in ons continent. Voor Nissan, maar ook Toyota, zijn de marges te klein om diesels te blijven leveren in Europa. Dit nieuws, in combinatie met de strenge milieuzones in grote steden en het feit dat elektrisch rijden de toekomst is, lijkt aan te geven dat diesel langzaam maar zeker aan het uitsterven is. De auto-industrie geeft echter niet op. Zo zijn er nog steeds ontwikkelingen gaande om diesel toch schoner te krijgen. (via Bloomberg)
UPDATE: en jawel, een dag later vernemen we dat ook Suzuki stopt met diesels (in Europa).
loserboi932 zegt
Op wintersport, hoog in de bergen ruik je pas wat voor smerige zooi het is.
Jantje_555 zegt
@loserboi932: in China en elders, waar je je elektrische auto oplaadt met energie van een steenkoolcentrale, zie je pas wat voor smerige zooi het is.
Hubert zegt
@jantje_555:
In de buurt van Pernis en op de snelweg achter een tankwagen met disel, dan merk je pas wat een rotzooi die diesel is.
Robert zegt
@hubert: achter de trekker, met zo’n giertank, dan pas ruik je wat een rotzooi die hernieuwbare energie uit biomassa is…
jorden zegt
@Hubert: moet je er eens een slok van nemen, dan proef je wat voor smerige zooi diesel is.
m54b30 zegt
@jorden: neem even een hapje kobalt ;)
funkiejopie93 zegt
@Jantje_555: Ja precies. Dus stoppen met ontwikkelen en lekker blijven vervuilen zoals we doen! Vooruitgang is eng, niet doen
erwh zegt
@Jantje_555: ah daar is dat zwakke argument tegen elektrificatie weer.
Een van de grootste voordelen van elektrisch rijden is juist dat de uitstoot verplaatst kan worden van honderden miljoenen lokale en continue verouderende krachtbronnen naar centraal gereguleerde energiecentrales. Nee, vandaag misschien niet schoner, maar elke kolencentrale die door een gascentrale of zelfs duurzame energie wordt vervangen betekent dat direct honderduizenden voertuigen schoner en milieuvriendelijker worden.
Als je nou het argument van accu’s had opgebracht was het een ander verhaal geweest.
olivier420 zegt
@loserboi932: toch is het náár de wintersport heerlijk blaffen op die brandstof… :-)
dromedaris zegt
@olivier420: badum tsss
kennone zegt
@olivier420: benzine is fijner hoor. Lekker galmen door de bergen en in de tunnels. En met je dikke benzine motor de dikke diesels voorbij knallen op de autobahn
potver7 zegt
@loserboi932: op wintersport, hoog in de bergen, zie je pas wat toerisme met milieu en het landschap doet.
joejojo2012 zegt
@potver7: Aha! U was daar dus ook?
viezefreddyw zegt
Ik ben in de minderheid hierzo maar ik ben gewoon fan van het spul. Comfortabel rijden, veel koppel, zuinig, stil en ideaal voor lange reizen. Geef mij maar een mooie 3.0 V6 diesel.
Door velen de titel satansap gekregen maar ik zal het spul gewoon missen als het er niet meer zal zijn.
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: ik ben ook fan van Diesel.
Liever een fijne 3.0 Diesel dan een zenuwachtige geblazen benzinemotor!
cloverleaf zegt
@viezefreddyw: heerlijk in de beamert 320d. 1000km op een tank. In de 350z accepteer ik 1 op 7 wel?
viezefreddyw zegt
@cloverleaf: Ik rij geen ‘beamert’ en dus ook geen 320d. Veel plezier met je Nissan.
willeme zegt
@viezefreddyw: wellicht rijdt hij de Beamert (naast zijn 350Z) en onderstreept hij alleen maar jouw comment ;-)
viezefreddyw zegt
@willeme: @cloverleaf: Ja, zo had ik het niet gelezen en begrepen. Stom, in dat geval excuus Clover!
SimonMc zegt
@cloverleaf: *Bimmert, tenzij jij thuis een projector op diesel hebt lopen?
Robert zegt
@viezefreddyw: ik durf nog wel een stap verder te gaan: over twintig jaar is synthetische diesel de redding van de automotive industrie. En ik zal dit proberen te verduidelijken:
Auto’s met elektrische aandrijving hebben accu’s nodig. Grote accu’s. Die per auto vól zitten met tientallen kilo’s aan zware metalen. En dan ook nog eens van de meer zeldzame soorten: nikkel, lithium, kobalt, mangaan, en noem maar op. Met één Prius kun je bij wijze van spreken al duizenden mobieltjes van een potente batterij voorzien. De delving en verwerking van de ertsen zijn dan nog een issue waar je de geitenwollen sokken nooit over hoort: een beetje olieraffinaderij is een veganistische speeltuin vergeleken met de vele mijnen en afgravingen. En dan heb ik het nog niet eens over de bron van de elektrische energie zelf, maar daarover is al genoeg gezegd.
Alternatief nr.2 is de waterstof aandrijving. Prachtig spul, dat waterstof. Hoogzuivere verbranding en nul schadelijke uitstoot. Maar. De. Risico’s. Zijn. Groot. Geen gas is lichter, dunner en beter ontvlambaar dan waterstof. “Lekdicht” is in eens een heel rekbaar begrip als je het systeem vult met waterstof. Als je je realiseert hóe krampachtig onze roverheid al reageert op zoiets vertrouwds als een LPG tankinstallatie, dan is het niet moeilijk voor te stellen dat een volledig dekkend netwerk voor tankstations een illusie gaat worden. En dan de energiebron zelf: de enige manier om nog enigszins kosteneffectief waterstof te produceren is dmv elektrolyse. En dat doe je weer met… Elektrische energie. Hé, een déjà vu!
En benzine dan? Ook dat is te synthetiseren. Zonder al te veel inspanning laat je zo’n Ottomotor ook lopen op ethanol. Alleen: ethanol synthetiseer je uit hoogcalorische plantaardige bronnen. Knollen, granen, peulvruchten met véél zetmeel, die je mbv gist kunt omzetten in ethanol. En daar wringt het dus ook: hoe ethisch is het om grondstoffen die potentieel als voedsel kunt gebruiken voor onze nog steeds uitdijende wereldbevolking, gaat inzetten voor de productie van brandstof?
Daarom pleit ik er voor dat we vol inzetten op synthetische diesel. De grote oliemaatschappijen zetten in op productie vanuit laagcalorische plantaardige oorsprong: algen, bio (afval)gassen. Het spul waar bijna geen andere bestemming voor te bedenken is. Hoe mooi zou dat zijn?
SimonMc zegt
@rrrobert: Je hebt veel goede punten, maar ben niet akkoord. Ik zie de komende 5 jaar een gigantische verbetering in batterijen. Auto’s worden dus lichter en ook de samenstelling zal niet meer dezelfde zijn. Het recycleren van kobalt wordt momenteel eigenlijk nog niet gedaan, maar als electrische auto’s en masse worden verkocht, zal het wel van te moeten zijn.
Diesel wordt ook niet zomaar uit de grond gepompt, en moet dus ook gemaakt worden, wat veel energie kost. Synthetische diesel is ook niet echt vanzelfsprekend. Je hebt veel gewassen nodig. Héél veel.
Waterstof wordt het hem ook niet ( voor degenen die verder durven kijken dan alleen maar het theoretische ), omwille van uw genoemde punten.
Elektriciteit is uiteindelijk nog de beste oplossing van al. Hoogste rendement wat er is. Elektriciteit gaan gebruiken om waterstof te gaan maken is het domste idee wat ik al gehoord heb. Je verliest sowieso aan rendement.
fietsenmaker zegt
@SimonMc: om welke reden zie jij de komende vijf jaar een gigantische verbetering in batterijen?
SimonMc zegt
@fietsenmaker: Omdat ik niet onder een steen leef?
fietsenmaker zegt
@SimonMc: Wellicht kwam het niet zo over maar het is een serieuze vraag. In de afgelopen pak en beet 25 jaar is de energiedichtheid van betaalbare batterijen jaarlijks met een vrij constante factor toegenomen. Vandaar mijn verbazing over jouw voorspelling.
marinepower zegt
@SimonMc: en waarom worden auto’s binnenkort lichter? Afgelopen decennia zijn ze alleen maar zwaarder geworden. De enige manier om ze lichter te krijgen is door met exotische materialen te gaan bouwen. Maar waar haal je de daarvoor benodigde grondstoffen vandaan? Elke oplossing creëert vaak een nieuw probleem.
erwine60 zegt
@viezefreddyw: ben het helemaal met je eens, M550d touring hier met tune naar 460pk.
Met een iets hoger dan gemiddelde reissnelheid gewoon lekker 800km op een volle tank, aangezien we vaak in Zwitserland moeten zijn gaat het lekker met zo’n dieseltje ?
imarinos zegt
@viezefreddyw: Helemaal eens! Ik geniet elke dag van mijn 435d coupé, vervelend dat ik straks als crimineel wordt gezien om de brandstof!
bmwe46m3balling zegt
@imarinos: @erwine60:
M550 touring en 435 coupe.
Jullie hebben het leven zo begrepen. ??
erwine60 zegt
@bmwe46m3balling: :P, dat is maar de werk auto, staan nog 3 M5s (E34,E39,F10) en een M3(E90) voor de weekenden ?
bmwe46m3balling zegt
@erwine60: dat is elke dag met een lach wakker worden ?, die E34 en E39 nooit verkopen ??
SimonMc zegt
@viezefreddyw: Hangt van de toepassing af. Leg maar zo eens een “fantastische” 3.0 liter diesel in die Ferrari van jou, en je rijdt geen dag meer met die auto.
viezefreddyw zegt
@simonmc: Ik vind het inderdaad fantastisch ja, zo’n 3.0 V6 diesel. In een Ferrari hoeft het niet nee (gek he?), maar bij elke andere type auto heeft het mijn voorkeur.
de63amg zegt
@viezefreddyw: helemaal mee eens! Blijft comfortabel rijden oo lage toeren en veel koppel!
w0o0dy zegt
@viezefreddyw: geloof je werkelijk dat ee 3.0 V6 diesel beter rijdt dan een 3.0 V6 benzinemotor? ( dan beide met turbo anders heeft de diesel veel meer koppel onderin en dat betekent het beeld).
Een 6 cilinder met hybride aandrijving erbij en koppelrijk onderin, altijd bij de les, heeft een mooie loop en trekt als een malle bovenin de toeren. Doe mij die maar IPV de diesel.
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: Je hebt mij niet horen zeggen dat het beter rijdt. Het heeft mijn voorkeur wegens het ‘karakter’ van zo’n dieselblok. Laag verbruik, laag in de toeren met hoog koppel en comfort. Ik maak op jaarbasis veel kilometers (een ton gemiddeld) en dan is zo’n dieselblok voor mij persoonlijk het prettigst wat er is.
w0o0dy zegt
@viezefreddyw: oké gezien de toepassing (100k km/j) denk ik dat een diesel een goede oplossing is.. maar wel een heel erg afwijkende case.
Overigens denk ik dat erbmet de moderne technieken een benzine hybride mogelijk is die alles hetzelfde of beter doet tegen nauwelijks hoger verbruik… Kijk naar Mazda’s 2.5 turbo. (En dat is dan nog zonder hybride) 250 pk, software aangepast op low-end torque maar een verbruik dat behoorlijk dicht bij het verbruik van een 250pk diesel motor in een midsize SUV komt.
De techniek is er dus als diesel wegvalt komen dat soort motoren er voor in de plaats. (Niet per se een 4 cilinder, de techniek werkt ook bij een 6 in lijn natuurlijk.
drommedaris zegt
@viezefreddyw: eens. De 535 wel 6 in lijn is een topper! De 535d rijdt fijner en soepeler dan de 535i. Maar ok dan vormen we samen de minderheid. Toch jammer op Autoblog. Er gaat niets boven een 6 of 8 cilinder dan een geblazen 4 cilinder met turbo’s
hoppahoppa zegt
In Japan wonen Japanners. Het scheldwoord ‘Jappen’ kan je niet gebruiken als je jezelf een klein beetje serieus neemt als medium.
dragspert zegt
@hoppahoppa: Sneeuwvlok.
tge1 zegt
@hoppahoppa: Daar ben ik het mee eens. Jappen is equivalent aan moffen. Dus voortaan ook maar over moffen spreken als het over Duitsers gaat dan.
bitd zegt
@hoppahoppa: ben het niet met je eens; welk scheldwoord of andere betekenis zit er in het woord jap?
ikleesookoverautos zegt
@bitd: Jappen is het scheldwoord. Jap is dat ook.
Bron: vandale.nl
jap (de; m,v; meervoud: jappen)
1
(scheldwoord) Japanner
bitd zegt
@ikleesookoverautos: ja dat had ik ook gezien, maar ik kan de “slechte” betekenis erachter niet vinden…. jij wel?
Moffen gaat al eeuwen terug.
postzegel zegt
@bitd: het scheldwoord “Jappen” dateert uit het vorig millennium. Nu jij weer.
bitd zegt
@postzegel: dat heeft ze wel op de kaart gezet, maar laat maar weten wat de slechte betekenis is, behalve een verkorte vorm van Japanner?
alfaromeoman zegt
Als de hele VAG concern de stekker uit de diesel trekt… Dan pas is diesel officieel dood… Zolang dat niet gebeurt blijft diesel nog wel een jaartje of 10 een grote speler in europa, alhoewel ik denk dat zei uiteindelijk ook moeten geloven aan de ondergang van de diesel… Het is maar net de vraag wanneer
tttijn zegt
Vandaag weer zo’n zwaar roetend ding voor me. Elke keer bij schakelen dot ook eruit. Zou me.doodschamen als ik in zoiets zou rijden.
bierbuik zegt
@tttijn: dat dus, hoogst asociaal vind ik het, zit je dan met je astma.
Ik stop meestal even of haal hem in als dat kan.
Direct in beslag nemen dat smerige ding!
sameshitdifferentday zegt
@bierbuik: wat zou ik graag willen weten wanneer je achter me rijd… huilebalk
tmenges zegt
@tttijn: mwoaah ligt eraan, soms rij ik achter een vrachtwagen met van die rechtopstaande pijpen. Als daar een berg zwarte rook uit komt kan ik dat best waarderen!
tjongejongejonge zegt
Diesel is hetzelfde voor een boer als een lul voor een hoer
e1000bmw zegt
@tjongejongejonge: het was toch de Opel voor de boer?
tjongejongejonge zegt
@e1000bmw523i: dat klopt en het komt van normaal
rufctr01 zegt
Dankzij VAG gaat het naar de kloten….
fietsenmaker zegt
Bosch gaat het proberen met een hoge druk en lage druk EGR inclusief betere control van alle motorcomponenten. Daarnaast heeft een geoptimaliseerde adblue inspuiting voor personenwagens zeker ook potentie. Zo lang er geen waardig alternatief op de markt is voor de zakelijke veelrijder blijft de dieselmotor in personenauto’s nog wel verkoopbaar denk ik. We zullen zien waar het dieselschip strandt…
slickrick zegt
@fietsenmaker: nou het dieselschip blijft nog wel honderdjaar bestaan….daar is helemaal geen goed alternatief voor.
Hetzelfde geldt voor vrachtwagen vervoer…..
Ik rij ook graag diesel, maar sta open voor goede en niet te dure alternatieven. Voorlopig zie ik in de komende 5 jaar geen goed en redelijk betaalbaar alternatief. Wil je een premium auto dan zit je vast aan een tesla van 100k. En voorlopig brengen de andere fabrikanten allemaal elektrische koekblikjes op de markt.
Het gaat allemaal veranderen maar het zal nog even duren voordat je een florerende occasion markt van dikke luxe elektrische auto’s krijgt. Tot die tijd ga ik zeker nog een paar dikke Duitse diesels rijden.
w0o0dy zegt
@slickrick: benzine hybride. Audi A7, Mercedes Cls, Infiniti Q70, Lexus Gs450h.. 340+ pk en richting de 500Nm koppel en allemaal onder de 100k. De Mercedes is de meest op prestaties gerichte (en doet naast 1-13,3) en de Lexus haalt gewoon (1-16,9 volgens de verbruikscyclus-test).
Stuk voor stuk vlotte, snelle, stille en schone alternatieven voor de diesel. En waar zit het nadeel?
lekbak zegt
@w0o0dy: Het nadeel is dat ze in de praktijk zo zuinig niet zijn. Een diesel is nog gewoon zuiniger als je veel rijdt.
frank2b zegt
@lekbak: Duitse diesels zijn vooral zuinig op de snelweg door de speciale visie op tuning die de Moff … uhm … Duitsers er op nahouden. Je rijdt dan wel zuinig maar stoot ongehoord grote hoeveelheden gifstoffen uit. Met als gevolg dat wereldwijd pakbeet zo’n 38.000 mensen onnodig omkomen. https://www.nporadio1.nl/wetenschap-techniek/4223-dieselvoertuigen-vervuilen-veel-meer-dan-emissietest-aangeven?
38.000. Elk jaar. In de tijd dat je dit artikeltje en comments hebt gelezen, is er weer iemand onnodig overleden. Omdat we zo nodig sjoemeldiesel moeten rijden. Lekker zunig.
Doe mij maar elektrisch, of desnoods hybride. Fors vermogen, prima verbruik. Ik weet het, ik rijd zelf ook een 450h. In mijn NiMh accu zit inderdaad nikkel, in jouw roestvrijstalen bestek ook. Het aardige van de grondstoffen voor accu’s is, dat je ze kunt recyclen. Ze zijn zeldzaam en kostbaar – dus dat gaat gebeuren.
Al wel eens een litertje diesel gerecycled?
lekbak zegt
@frank2b: Wat een onzin verkondig jij nu zeg. Ik had hier een technisch onderbouwde uitleg getypt waarom je ongelijk hebt maar jou comment doet me denken dat je ten eerste niet te overtuigen bent, en ten tweede dat werkelijk niet het flauwste benul hebt waar je over praat technisch gezien.
Ik raad je aan om je kennis te verbreden zodat je dingen wel gaat snappen. En dat doe je niet door conclusies van onderzoekjes te lezen en te linken.
frank2b zegt
@lekbak: Je zit nog in de ontkenningsfase zie ik. Geeft niet, straks volgen woede en daarna komt berusting.
Zo gaat dat met afscheid nemen.
lincoln zegt
@frank2b:
NPO radio 1 ..
Whahaha ..
slickrick zegt
@w0o0dy: dat zijn toch geen elektrische auto’s ? Dit zijn veel te zware auto’s die alleen voor bijtelling gekocht worden, er is geen enkele reden om privé een benzine auto met zware accu’s te kopen….en het verbruik valt ook tegen…..
alassad zegt
Er is een antidiesel hype gaande waarbij ik me afvraag of het debat hierover wel eerlijk gevoerd wordt. Het lijkt alsof men een zondebok heeft gekozen die de oorzaak is van al het kwaad in de wereld. Voor mij is diesel ideaal. Ik snap eigenlijk niet waarom de rest vd meute eigenlijk zo op benzine blijft hameren.. minder zuinige motoren etc.
Rohrl-fan zegt
@alassad: 100% akkoord!
SimonMc zegt
@alassad: Benzine is zeker niet heilig, maar gewoon heiliger dan diesel. Als de dieselstrijd is gestreden, is benzine aan de beurt. Gegarandeerd.
ghost zegt
@alassad: het antwoord op je vraag is poen, geld, money.
Je betaalt weliswaar iets meer mrb voor een diesel maar aan de pomp per liter is het goedkoper en je doet veel langer met een tank diesel dan met benzine. Je tankt dus minder vaak en dus betaal je minder accijnzen aan de overheid. Als diesel in de ban is, betalen we nog vaker, nog meer voor onnodig dure benzineliters, dus meer inkomsten voor de overheid.
hammerman zegt
@alassad: de anti-dieselhype valt in het niet bij de anti-evhype hier…
Edge zegt
@alassad: Dieselgate heeft er dan ook voor gezorgd dat diesel een heel makkelijk doelwit is. En dat terwijl het probleem niet de diesel zelf is/was, maar het feit dat fabrikanten massaal sjoemelden met software om uitstootcijfers te verlagen.
realhustler zegt
Bij het raffinage process van olie naar benzine worden diverse producten verkregen in redelijk vaststaande verhoudingen. Als we alleen benzine willen en geen diesel en geen lpg, wat doen we dan met de diesel en lpg die toch uit het process komen? Af fakkelen? Vervoeren naar landen die het wel willen?
garp zegt
@realhustler: kerosine voor de luchtvaart, die in 10 jaar tijd in omvang verdubbeld.
frank2b zegt
@realhustler: Door de brandstof te kraken kan diesel worden omgezet naar benzine.
shibby zegt
Diesel is qua rijden zeker niet slecht, maar als ik dan echt ff mag zeuren, het klinkt nergens naar.
janesh zegt
@shibby:
Smaken verschillen.
Ik geniet van mijn i3s, maar nog meer van het geluid van de 730d diesel.
Jammer dat ik hem binnen nauwelijks hoor.l
moveyourmind zegt
De burger wordt steeds harder bestraft voor het rijden op diesel en ondertussen gaat de Nederlandse overheid er vrolijk mee door…
Neem alleen al het leger: Alle Nederlandse tanks hebben bijvoorbeeld nog steeds een dikke V12 diesel aan boord, echt alle tanks!
Nou zijn het er maar een stuk of twee, maar toch.
racerx zegt
@moveyourmind: Betreffende tanks hebben we al jaren niet meer in bezit… Dat we er een paar ‘leasen’ van onze oosterburen mag geen naam hebben.
Wij als krijgsmacht doen inderdaad alles op diesel. Het milieu is ontzettend belangrijk, maar heeft niet de hoogste prioriteit. Voor ons is dat ‘voortzettingsvermogen’. Des te verder je op een tank brandstof kunt rijden hoe beter het is vanuit operationeel oogpunt, dieselmotoren brengen wat dat betreft iets dat benzine en zeker elektriciteit gewoonweg niet kunnen. Ik zou het aardig bagger hebben gevonden als ik in Mali voor een verplaatsing door de woestijn ipv water jerrycans met benzine mee had moeten nemen… Elektrische voertuigen zijn vooralsnog sowieso volledig ongeschikt voor onze doeleinden.
Ram-G-maN zegt
Nooit meer plastic handschoentjes bij de pomp. Daar gaan we zoveel dolfijnen mee redden. Ik ben voor. ;-)
lekbak zegt
@automotivedesigner: Ja echt hè. Al die handschoentjes worden zo in de rivier gegooid…
hollow zegt
Ach, m’n gechipte 330d bleef gewoon netjes naast een A45 AMG hangen. Ok, het geluid is er
niet, maar ik doe wel 750-800km met een tank #cheapo
ghost zegt
@hollow: toch die 335d halen, dan ga je er voorbij!
hollow zegt
@ghost: bij de F30 is een 35d xdrive. Ik heb liever een rwd bmw :) miserie als het regent met m’n 670 Nm, maar dat neem ik er bij.
cappie zegt
Weg met de stink diesels vooral die oude Duitse rotzooi.
kroon zegt
De huidige hetze tegen Diesel is er eentje door een linkse lobby die kort hiervoor nog zo tegen boeren, spuitbussen, benzine auto’s was. Maar ze vliegen wel regelmatig en graag naar hippe en verre bestemmingen met een Boeing of Airbus.
Ze leven van subsidie en toeslagen, want echt werken doen ze zelf niet. De lobby leeft wel van onze Belastingcenten, maar wil die vooral hebben door anderen te straffen voor hun gedrag dat niet overeenkomt met linkse ideeën en idealen.
Van subsidiecenten worden rechtszaken aangespannen om hun gelijk te halen. En als dat niet lukt, dan starten ze een hetze. In dit geval tegen Diesel, daarna komt natuurlijk ook benzine en al het andere wat in de ogen van milieuactivisten fout is.
De huidige Euro 6 Diesel is gewoon schoon. Schoner dan de meeste benzine auto en laten we niet vergeten dat er ook nog zoiets is als Co2. Diesel doet het daar duidelijk beter dan Benzine.
Helaas wordt door de hetze zoveel negativiteit over Diesel bedacht, dat voor het gemak vergeten wordt dat de moderne Diesel schoon is.
jorden zegt
@kroon: De 128.456 verkochte diesel auto’s waren niet rendabel voor Nissan!? Heeft niets met milieu lobbyisten te maken maar met bedrijfsvoering.
frank2b zegt
@kroon: https://www.nporadio1.nl/wetenschap-techniek/4223-dieselvoertuigen-vervuilen-veel-meer-dan-emissietest-aangeven?
En schoon dat die diesels zijn zeg! Stelletje linkse rakkers zijn het, die schetenwappers ….
ericc zegt
Politiekers maken handig gebruik van het VW-schandaal om diesel aan de schandpaal te nagelen. Iedereen raden ze een benzine aan in België maar zo stijgt de CO2-uitstoot aanzienlijk. Over enkele jaren zullen diezelfde politiekers benzine veroordelen en iedereen elektrisch aanraden. Zo krijgen ze hun zin om fossiele brandstoffen te bannen. Vergeten ze wel dat zeeschepen die containers vervoeren giga veel diesel nodig hebben om andere werelddelen te bereiken met hun goederen. Maar daar geen woord over.
In België willen ze de kerncentrale van Doel sluiten maar er is momenteel nog geen alternatief…. Veel succes met de elektrische auto. Volgend jaar koop ik een nieuwe SUV….en ja, het zal een diesel zijn. Meer dan 1000km op 1 tankbeurt en veel koppel om die zware SUV vlot te laten rijden.
frank2b zegt
@ericc: Veel succes bij het inruilen strakjes.
ghost zegt
Diesel is heerlijk, altijd het idee dat mijn dieselmetertje stuk is, blijft de eerste 200-300km op vol staan en daarna nog 900km te gaan voordat ie begint te mekken. Met de funauto ben ik blij als ik 300km op een tank benzine haal.
Design_Driven zegt
Marges ja, maar het heeft ook vooral met engineering capaciteit te maken. Er is een wereldwijd chronisch tekort aan automotive engineers. Waarom een groot deel van je engineers aan dode diesel techniek laten werken. Om aan toekomstige eisen te voldoen is veel R&D nodig, diesels zijn zeer gecompliceerde motoren geworden mede door alle regelgeving.
Elke auto fabrikant heeft maar een beperkt budgetten beperkte middelen tot hun beschikking. Ze kunnen niet alles dus zullen keuzen moeten maken. We zullen wel meer autofabrikanten gaan zien die liever hun geld en mensen investeren in techniek met een toekomst.
Ik hou van mijn diesels maar het is duidelijk dat het op zijn retour is.
teaminfidel zegt
BMW E39 Diesel 2,5liter 6-cilinder turbo met 590000 Plezier kilometers erop.
Heerlijk ik blijf hem rijden! Fijnste wagen die ik ooit gehad heb!
Of misschien een 7 Serie diesel kopen. 5 liter diesel ofzo. En de steden in kan nog steeds gewoon die 90 euro aftikken. Nog aftrekbaar ook en doorberekenen aan de klant ;)
ruud1954 zegt
Ik rijd liever met 100Nm meer koppel die je bij 1500 toeren in alle rust naar voren stuwt dan 100PK meer waar je pas boven de 5000 toeren iets van merkt.