Het beste ergens in zijn is altijd een prestatie, dus ook de beste Hyundai Elantra ter wereld zijn is een record. Wellicht gaat deze zeer burgerlijke Hyundai occasion voor een recordprijs de deur uit.
Hyundai en Kia zijn momenteel hot. Ze leveren zeer competitieve EV’s voor de nieuwe wereld en ook hun reguliere modellen zoeken steeds meer de gewaagde kant op. Extra bijzonder als je bedenkt dat je alle reden had om zo’n twintig jaar geleden nog niet dood gevonden te willen worden in een product van Hyundai Motor Company.
Hyundai Elantra
Neem de Hyundai Elantra. Momenteel de middenklasser in de VS, maar wij mochten ook genieten van het apparaat in 2003. Nou ja, ‘genieten’. We moeten er gelijk bij zeggen: als je écht niks geeft om kwaliteit, verfijning, aankleding, rijeigenschappen, karakter, premium-beleving, design of snelheid, dan was het wel een goedkope manier om van A naar B te komen. En de krengen bleken nog aardig betrouwbaar ook. Maar als ook maar één van de eerdergenoemde zaken belangrijk is voor je, dan kon je beter even iets dieper in de buidel tasten. Het was het wegwerpservies van de auto-industrie: oersimpel en doeltreffend, maar wanneer je er klaar mee bent kan ‘ie zo de shredder in.
Hyundai Elantra occasion
Toch lijkt het alsof niet iedereen de Hyundai Elantra zag als een wegwerpbordje. We vinden vandaag een Hyundai Elantra als occasion en de auto is in ongekend goede staat voor een HMC-product uit de jaren ’00. Mag ook wel, want er staat slechts 8.000 km op de teller! De auto is van 2003 tot vroeg in 2022 bij dezelfde eigenaar gebleven, die kennelijk niet zo veel reed.
Elantra GT
Dat terwijl hij toch een zeer blitse Hyundai Elantra heeft samengesteld. In het sedanland dat de VS is, is de keuze voor een Elantra liftback sowieso al bijzonder. Bovendien is deze Hyundai Elantra occasion een heuse GT! Dat betekent een 2.0 liter viercilinder met een heuse 135 pk en wel 178 Nm koppel. Schakelen gaat met de hand en de auto heeft, ja echt, ‘sportvering’. Verdere opties zijn 15 inch sportvelgen, mistlampen, airco, een radio/CD-speler die zowel AM als FM aankan, cruise control(!) én, nu wordt het echt bijzonder luxueus: centrale vergrendeling, elektrische ramen én elektrisch inklapbare spiegels!
Record?
Zelfs met alle opties blijft het een beetje een treurig ding, maar dit zou wel eens de beste Hyundai Elantra occasion ter wereld kunnen zijn. De zilverkleurige middenklasser is in uitmuntende staat met dus een zeer lage kilometerstand. Alleen op detailniveau zijn er wat kleine oneffenheden in de lak en uiteraard zijn er gebruikssporen. Wel heeft de auto een heuse beurt gekregen in 2018 waar de accu, distributieriem en andere kleine zaken vervangen zijn. De auto heeft zijn hele leven in Arizona geleefd, dus ook roest blijft tot een minimum beperkt. Je vraagt je bijna af waarom iemand juist deze auto koos om zo goed te onderhouden. Een simpele reden zou zijn dat de persoon in kwestie een recordbedrag wil vangen.
Kopen
Maar goed, misschien ben jij een fervente Hyundai Elantra-fanaat (het zou ons verbazen) of op zoek naar een uitmuntende Hyundai Elantra occasion. Verwacht geen stuntprijzen: dit exemplaar staat als veiling op Bring A Trailer en zit nu al op 5.500 dollar, bijna twee keer zo veel als de duurste Elantra op Marktplaats. Misschien dat het Hyundai-museum hem wel wil. Of juist niet, want echt een auto om trots op te zijn was het nooit.
Johanneke zegt
Ik had deze auto ook op mijn shortlist staan. Zit een Mitsubishi 4g63 in, deze auto’s zijn zeer betrouwbaar en kosten geen drol omdat ze zo dodelijk saai zijn. Ik was toen een student met een kind op komst, dusja, dan kom je op dit soort auto’s uit. Oude mensen auto’s welke niks waard zijn, maar een lage kmstand hebben en ieder jaar netjes een beurt bij de apk hebben gekregen, daar was ik toen naar op zoek.
Tonnie zegt
Wij hebben hier ook nog een yaris 1.3vvti uit 2005 met 15k op de klok. Helemaal oma-spec (grijs, weinig opties). Iemand interesse voor de absolute hoofdprijs?
potver7 zegt
Neh, 15k op de teller, da’s bijna twee keer zo veel als die Hyundai. Ik sla even over.
rutgerg zegt
Als ze zo betrouwbaar zijn… waarom zeggen jullie dan dat het niets is voor iemand die ook maar iets geeft om kwaliteit? Kwaliteit is toch synoniem voor betrouwbaar..
potver7 zegt
Dat is het verkeerde soort kwaliteit, een snob heeft er niks aan.
Loek zegt
@rutgerg: slaat meer op kwaliteit van het interieur. Kwaliteit van de techniek is verre van slecht ;)
db87 zegt
Wat staat dat ding idioot hoog op de poten achter.
isleofman zegt
Inderdaad, terwijl deze nog ‘sport vering’ zou moeten hebben ook!
raoufff zegt
Hey Rutte, je nieuwe auto staat hier!! Koop dan!!!!
mc96 zegt
Als je dit ziet realiseer je he wat een enorme stappen dit merk heeft gemaakt.
Calimero zegt
Betrouwbaarheid is ook een vorm van kwaliteit. Dus eigenlijk is het een zeer/heel goed product.
Dat de schrijver de auto dan weinig appelerend vind terzijde. Als je wars bent van een premium bak voor de deur, een klein (occasion)budget hebt voor dan is een auto als deze misschien niet eens een verkeerde keuze.
Dat hij er nog is (en met hem vele broertjes en zusjes verdeeld over de rest van de wereld) laat zien dat er slechtere keuzes zijn.
Loek zegt
@milan0: stiekem vind ik hem in deze staat best appellerend :) Er moet een bijzonder verhaal achter zitten, omdat de meeste van deze auto’s echt puur gebruikt werden. Ik kan een koopje altijd waarderen, ik vind het huidige Dacia bijvoorbeeld stiekem best tof. Maar Hyundais uit deze tijd waren gewoon echt nog niet op het niveau ‘leuk’. Wel goedkoop en betrouwbaar, maar dodelijk saai, traag, meestal uitgerust als een kerker en dan nog niet echt mooi ook.
Maar sinds 2019 staat er bij het ouderlijk huis een Hyundai voor de deur omdat ik absoluut fan ben van het merk heden ten dage. Heerlijk sturende auto’s, goede prijs/kwaliteit verhouding en een breed scala aan opties – echt een betere keuze dan een premium-merk als je op je centen moet letten. Dus het merk heeft serieuze stappen gemaakt en dat bewijzen dit soort auto’s echt wel.
Mocht dit stuk dus overkomen alsof het wat denigrerend geschreven is – verder doen ze het hartstikke goed. Het is eigenlijk gewoon een mooi stukje geschiedenis, of het nou een goede auto was of niet.