Ford maakt vandaag de prijzen bekend van de opgefriste Focus. De auto deed het best goed dit jaar, maar zal dat zo blijven?
De C-segment hatchback was altijd een van de populairste autotypes in Nederland. Die tijden zijn een beetje voorbij, maar de Ford Focus doet nog altijd leuk mee. Ondanks het Aziatische uiterlijk deed de Ford Focus het in 2021 beter dan zijn gedoodverfde rivaal, de Volkswagen Golf. Of misschien kwam dat juist door het Aziatische uiterlijk.
De Focus heeft de potentie om volgend jaar weer de verkooptopper te worden in zijn segment. De auto heeft namelijk een facelift gekregen en dat betekent meestal dat de verkopen weer een boost krijgen. Mits de prijs goed is. Maar daar komen we zo op.
Eerst: what’s new? Het zal de meeste mensen niet opvallen, maar de Ford Focus heeft nieuwe koplampen, een nieuwe grille en een nieuwe voorbumper gekregen. Oftewel: een compleet nieuwe neus. De auto ziet er nu weer een stukje strakker en agressiever uit.
Dat is ook meteen de belangrijkste wijziging. Verder zijn er nog wat kleine upgrades links en rechts. Zo zijn de mild hybrid-versies nu met automaat leverbaar en in het interieur is er een nieuw (optioneel) 12,3 inch scherm te vinden.
Prijzen vernieuwde Ford Focus
Bij een vernieuwde Ford Focus horen ook vernieuwde prijzen. Die maakt Ford vandaag bekend. De Focus is er vanaf €28.240. Daarmee is de instapper twee mille duurder dan voorheen. Voor dat bedrag heb je de 1.0 Ecoboost met precies 100 pk.
Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Ford Focus ST met een 280 pk sterke 2.3. Die heb je vanaf €56.595. Deze hot hatch is nu ook in ‘Mean Green’ te krijgen, de kleur die je op de foto’s ziet. Dan moet je wel €1.450 bijlappen.
Concurrentie
Voor de vergelijking van de prijzen gaan we even terug naar de instapper. Als je naar de concurrentie kijkt (die veelal nog 2021 prijzen communiceren en nog niet de 2022 prijzen) wordt in een oogopslag duidelijk dat Ford geen prijspakker heeft met de vernieuwde Focus. Veel directe concurrenten hebben namelijk een lagere vanafprijs, ook de gloednieuwe Peugeot 308 en Opel Astra. Die zijn alleen al interessant vanwege hun looks. En qua value-for-money zijn de Kia en de Toyota de betere opties. De Focus kan het dus nog weleens lastig gaan krijgen volgend jaar.
- Kia Ceed 1.0 T-GDI ComfortLine (120 pk): €23.295
- Toyota Corolla Comfort 1.2 Turbo (115 pk): €26.395
- Opel Astra 1.2 Turbo (110 pk): €26.699
- Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech (110 pk): €27.790
- Mazda 3 e-Skyactiv-G (122 pk): €27.990
- Ford Focus 1.0 EcoBoost Connected (100 pk): €28.240
- Volkswagen Golf 1.0 TSI (110 pk): €31.490
Je kunt de vernieuwde Ford Focus nu alvast configureren en bestellen. De auto wordt in februari in de showrooms verwacht.
fordnut zegt
Volgens mij volgen de Aziatische merken de Ford design stijl en niet andersom.
Dutchdriftking zegt
Niks mis mee. Nu nog een RS.
nootdorp015 zegt
Nooit begrepen waarom ze de uitlaten rechts plaatsen ipv links
donjunior zegt
Lijkt me een afgeleide te zijn van de plaatsing van de motor.
Als bij Ford de uitlaatzijde rechts zit dan gaan ze niet overdwars een uitlaattraject monteren omdat dan de uitlaat links eindigt. Nooit begrepen waarom mensen dit niet begrijpen
bernoulli zegt
Leuke theorie…
Alleen loopt het uitlaattraject precies onder het midden van de auto. Dus maakt links of rechts geen fluit meer uit.
detroitv8 zegt
@bernoulli: waarom zou de plaatsing van de einddemper überhaupt een issue zijn?
sntial zegt
Idem Hyundai en Jeep Renegade/Fiat 500X
mashell zegt
Links is eigenlijk logischer, want verder van de stoep en fietsers. Wat precies de reden kan zijn dat ze bij een Ford rechts zitten, die ontwikkelen de motoren namelijk in Engeland.
joost1234 zegt
@nootdorp015: waarom links?
Van Epschoten zegt
@nootdorp015: minder bermvervuiling op het vaste land in Europa? Of op die manier kan de brandstoftank iets meer naar rechts voor betere gewichtsverdeling. Ding moet gewoon ergens naartoe. Wordt pas in de eindfase van een ontwerp bekeken.
dree16v zegt
Die groene ST is wel gaaf zeg.
flutterby zegt
Als station blijft het toch een mooie auto
JW zegt
Bijna 70.000 gulden en 100pk
boomhauwer zegt
@jwst1979: gossie…reken je ook je loon nog altijd om naar guldens. Het is intussen 20 jaar geleden dat we er voor het laatst mee betaald hebben.
JW zegt
@boomhauwer: haha, bijna etenstijd.
JW zegt
@jwst1979: nu de pks nog
Van Epschoten zegt
@boomhauwer: kwartje is nog niet gevallen. Gelukkig maar, kan ik die weer in mijn zak steken.
bernoulli zegt
Nee.
https://www.inflatiecalculator.nl/
potjak zegt
@jwst1979: in de guldentijd… toen 1800 gulden netto per maand nog Jan Modaal was… en een auto 16 maand salarissen kostte. He wacht, als je het zo bekijkt is een auto in verhouding tot het huidig modaal salaris helemaal niet duurder geworden…
karhengst zegt
De 1-Serie kan ook gewoon tussen de concurrentie worden gezet. Zo zonder z’n USP en met een al even generieke styling wijkt enkel nog de prijs wat af.
mustang750supersnake zegt
nog zo’n kl.te scherm op t dashboard…..meteen klaar.
kan dr nou niemand nog n fatsoendelijk dash ontwerpen zònder die schermen?
wat is er mis met knoppen???
MarcoM zegt
Laatst in een RS gereden, maar ik moet zeggen dat het strak op de weg ligt en je echt veel rijplezier ermee hebt. Jammergenoeg heeft het niet de wow factor als de Focus die toen uitkwam in metallic oranje met de Volvo motor, die was in combinatie met de 5 cilinder roffel iets meer mijn ding. Ben benieuwd hoe de nieuwe het gaat doen.
pier zegt
Ik had behoorlijke verwachtingen van het facelift interieur maar dat valt erg tegen. Lelijk groot scherm en aan de rest lijkt weinig gedaan, terwijl de harde plastics wel een upgrade konden gebruiken. Jammer.
dekoek zegt
Ze mogen hem houden, net als de Fiesta vind ik het geen geslaagde facelift.. 2 k duurder prijst de Focus zichzelf uit de markt. rijden momenteel de pre facelift Active station, maar dat zal hierna toch Kia of Toyota worden denk ik.