Het lijkt erop dat het doek gaat vallen voor de toch al wat moeizaam verkopende Avensis.
Toyota Europa wil dat alle auto’s per 2020 verkrijgbaar zijn als hybride maar de Avensis komt er niet als hybride volgens Europees directeur Didier Leroy. Waarom deze man twee voornamen en geen achternaam heeft is een heel ander verhaal. Maar het verdwijnen van de Avensis betekent uiteraard niet dat Toyota de handdoek in de ring gaat gooien wat betreft het middensegment.
Toyota moet zich volgens Leroy afvragen of het een Europa-specifieke auto als de Avensis wil blijven bouwen of dat het beter een model kan gaan verkopen dat wereldwijd verkocht kan worden. Reden is dat de middenklasse krimpt in Europa. In 2011 werden er nog ruim 800.000 auto’s verkocht in de middenklasse in Europa, dit jaar zullen dat er waarschijnlijk minder dan een half miljoen zijn. Reden voor de krimp is dat men liever wat kleiner en premium rijdt of dat men in een crossover stapt. In Nederland zou de auto het misschien nog leuk doen in de lease, ware het niet dat er alleen varianten met 25% bijtelling leverbaar zijn.
Er is dus reden om aan te nemen dat de Avensis gaat verdwijnen, waarschijnlijk per 2018. Of we dan een Camry krijgen of iets heel anders moeten we nog even afwachten. Japanse merken hebben relatief veel last van de krimpende West Europese automarkt maar ook Ford stelt de nieuwe Mondeo al twee jaar lang uit.
escort77 zegt
Ik begin alvast met het rouwproces.
escort77 zegt
@escort77: zo, klaar. Zal m niet missen.
gregorius zegt
In een cross-over variant (iets hoger) is gewoon wel meer ruimte voor een zooi batterijen; en alle moeders vinden die dingen zo lekker overzichtelijk (je wordt doodgegooid met Quasquai’s tegenwoordig).
Toyota heeft overigens al een Avensis-station-hybride: dat heet een Prius-station. Die dingen zijn nog best ruim… en niet zonder hybride te bestellen natuurlijk.
Dus ja, wat wil je als Toyota… je verwacht dat ze wel dat ze met een Avensis-station opvolger komen.
moondustfocus zegt
Misschien moet er een hybride variant aangeboden worden.
Neptukker zegt
Wie organiseert de stille tocht?
mashell zegt
Op sommige markten is er nog een Corolla, dus een comeback van de Carina zou ook kunnen. Het maakt ook niet uit, als Toyota eindelijk maar eens moderne benzine en dieselmotoren gaat maken (zodat ze mee kunnen komen in het lage bijtellingsgeweld). Zelfs als je vol inzet op hybride heb je die zuinige motoren nodig.
135i zegt
Gewoon een 14% bijtellingsauto van maken en je hebt een verkoophit :)
mashell zegt
@135i: gewoon… alsof dat simpel te doen is in een D-segmenter. Dan hadden ze de Avensis hybride diesel moeten maken (alleen zo lukt het Volvo en Peugeot). Maar 20% bijtellers moeten wel gewoon kunnen, immers Mercedes en BMW lukt dat ook met de E-klasse en 5 serie.
RazorHead zegt
Misschien eens een minder saaie vormgeving proberen? Just sayin’ …
gregorius zegt
@RazorHead: ja, dat hebben ze geprobeerd met de Lexus CT200h om een Golf killer met hybride te maken.
TeringJantje wat is dat een gedrocht geworden!
sulobb zegt
@gregorius: Ze kunnen het gewoon niet. Vormgeven/Designen zijn ze enorm slecht in het algemeen.
tupperware zegt
@RazorHead:
Nope, hij is niet saai genoeg. Saai doet het goed in de lease en dat is de sector die voor de aantallen zorgt in dit segment..
toyotafortuner zegt
Weet niet hoe het eurowijd ligt, maar in NL ligt het vast aan het uitblijven van een leasesletvriendelijk model… :(
Hopelijk komt hiermee de Camry terug! Heb het altijd mooier gevonden.
jack_abarth zegt
Het is ook een godsallejezus lelijk hok ook, doe mij dan maar het vorige model. Alleen die heeft als nadeel dat die maar maximaal 1.300kg mag trekken en dat is gewoon te weinig. Dan komt er vervolgens nog bij dat elk type Avensis, ongeacht de motor, zo traag is als dikke stront door een trechter.
gop1 zegt
Waarom zou de avensis niet wereldwijd verkocht kunnen worden?
reistje zegt
Camry en Avensis hebben denk ik last van het zelfde, op zich geweldige goede auto’s. Maar te saai, te lelijk, te niet-premium, te dorstig, te sloom voor Europa.
G-Ammo zegt
@reistje: HOUD OP MET DIE PREMIUM ZOOI. NIKS IS PREMIUM!
mclarenf1lm zegt
@reistje: te saai is perfect voor in nederland, mist alleen een goede moter, als hij een zuinige moter had gehad was het een verkooptopper geweest, lekker anoniem in het grijs, is wel de trend in Nederland.
Sracerr zegt
Heb niets met Toyota, komt omdat ze niet racen en als ze wel racen winnen ze nooit.
Happy with…..
G-Ammo zegt
@Sracerr: Ze hebben zich al lang bewezen in de jaren 80/90.
G-Ammo zegt
Vorig model was inderdaad mooier… en rustiger. Toch jammer dat hij weg gaat. Altijd wel mooi model gevonden, zoals een sedan hoort te zijn.
redbeams zegt
Vorig model was inderdaad mooier.Groot pluspunt is altijd de interieurruimte geweest.
Sracerr zegt
@ G-Ammo in de baby klasse dan zeker!
Geen F1, Geen Le Mans!, Geen Indy-car-500, blijft dus niets echts over.
Toyota heeft nog een heleboel te bewijzen op dat gebied.
redbeams zegt
@Sracerr:
Ooit weleens van rallysport gehoord?
E34M5Touring zegt
Wat een gemis. Ik denk dat er nog wel een Top Gear send off komt a la Jaguar E-Type. Want we praten wel over een icoon, wat zeg ik, een legende in de autowereld…. DOEI!!!
gerrelekker zegt
Tjah, ik kan het wel snappen
– de laatste 2(?) generaties is gewoon gadverdamme lelijk
– oninteressante motoren (uitstoot/presaties/financieel) is het niet veel soeps
– oninteressante optie mogelijkheden waardoor ze plots veel duurder worden
– veel te duur
Als ik in dit segment zou zitten shoppen, geef mij dan maar een Skoda Superb Combi….
gerjanm zegt
Het vorige model station vind ik nog steeds een heel mooie auto, straalt erg luxe, rustig maar toch breed uit. De nieuwere toyota’s zijn allemaal zo modern. Niet mijn smaak.