Gaat de Land Cruiser nu ook #policor doen?
De Toyota Land Cruiser is waarschijnlijk de meest duurzame auto ooit gebouwd. Je koopt er eentje en vervolgens heb je, mits je hem goed onderhoudt, de komende 50 jaar geen auto nodig. Ze zijn er niet veel meer, maar de Land Cruiser, zeker de grote ‘200’-modellen, zijn veel te goed gebouwd.
Daarom zie je ze in Nederland ook nauwelijks. Niet alleen omdat de 200 al een tijdje niet meer geleverd wordt, maar in principe kun je heel Nederland bereiken in een verlaagde plug-in hybride, dus waarom moeite doen? Alsof je lieslaarzen aantrekt op de tennisbaan. Nu is de toekomst voor de Japanse mastodont nogal onzeker. In principe kent de Land Cruiser een trouwe schare fans, maar nieuwe exemplaren verkopen niet in grote getallen. Er gingen zelfs geruchten dat de huidige Land Cruiser 200 weleens de laatste zou kunnen zijn.
Gelukkig weet BestCarWeb te melden dat de LandCruiser gewoon nog even onder ons blijft. Sterker nog, volgens de Japanse publicatie werkt Toyota aan een nieuwe generatie Land Cruiser. Deze zou de ‘300’ gaan heten. We zal de Land Cruiser zich ein-de-lijk moeten gaan aanpassen aan de omstandigheden in 2020. Dus geen atmosferische V8-motoren meer. Naar alle waarschijnlijkheid komen er twee modellen: een atmosferische Atkinson V6 hybride en een V6 met dubbele turbo.
Deze zou niet via een conventionele automaat zijn krachten afgeven aan alle vier de wielen, maar middels een CVT. De nieuwe Land Cruiser gaat staan op een afgeleide van het TNGA-platform, waarop veel Toyota’s en Lexussen staan. Wel zal de Land Cruiser zijn ladderchassis behouden, voor betere off-road capaciteiten. De nieuwe Land Cruiser zal iets korter en lager worden, maar wel voorzien van een grotere wielbasis. Hierdoor zal de Land Cruiser iets moderner ogen.
Uiteraard gaan we de oude, trouwe lobbes die de Land Cruiser is missen. Aan de andere kant weet je dat je voor een occasion de komende 50 jaar nog bij Toyota terecht kunt. Ook zal de Land Cruiser eventueel iets vriendelijker geprijsd kunnen worden. De concurrentie is op dit moment heviger dan ooit. En ondanks alle moderne features zal het ongetwijfeld een Land Cruiser blijven. Dat is beter dan geen Land Cruiser. Om met Urbanus te spreken: beter één vogel in de hand, dan geen hand.
basv zegt
Nou, prima toch.
Wordt hij hier misschien ook een keer te betalen.
menden zegt
@basv: Hier in Australie prima te betalen, rij er al twee jaar mee.
Dickie zegt
@menden: Land Cruiser 200 of de 79?
menden zegt
@dickie: 200 Sahara uit ‘018. Zeer tevreden mee, niet noodzakelijk maar wel prettig met alle dirt roads in de omgeving.
Dickie zegt
@menden: 4.5 diesel? Ik ben zelf meer fan van de LC70 serie nog een beetje echte land cruiser gevoel zoals die ooit bedoeld is.
basv zegt
@menden: Dat zal ja, daarom staat er ook ‘hier’ bij.
brammetjedeb zegt
@basv: we weten toch niet waar jij bent, jonguh!
antielectrischeautos zegt
Tja, verkopen die tegenvallen zal denk ik ook aan het feit liggen dat dit design al mega lang mee gaat….
Jammer van zo een hatelijke CVT erin, met gas geven altijd een tering herrie van 1 stationair toerental, vreselijk is dat!
MrSelected zegt
@antielectrischeautos: Met een beetje potente motor vind ik het juist een hele fijne transmissie. In de RX450h vind ik het een geweldige transmissie, zeker icm de batterijen.
unknown32 zegt
@MrSelected: Een van de slechtste autos waar ik ooit mee heb gereden… Die hele Lexus lijn trouwens. Enkel met de LS geen ervaring. Jezus, wat is een cvt een rot transmissie! Of misschien ben ik te verwend maar voor mij nooit een cvt!:-)
Design_Driven zegt
@antielectrischeautos: De verkopen is Australië lagen in 2019 hoger dan in 2018. Hij is dus nog steeds populair voor de groep waar hij voor bedoeld is, maar dit soort auto’s in het algemeen zijn steeds minder in trek. Echte terrein wagens bedoel ik dan. Er was vrees dat er geen opvolger zou komen. Gelukkig is dat niet het geval.
menden zegt
@sketcher: Naar mijn gevoel worden de ‘echte’ offroaders ook steeds meer naar de wegen vormgegeven. Ik woon in Australië en ga regelmatig offroaden met een groep kennissen, waaronder mijn 200 uit 018,
en een Prado uit 2019.
Rest van de groep zijn vorige generaties (begin 2000, voor 2000) en vooral de nieuwe prado maar ook de 200 legt het af tegen de 120/100/80 e.d.
BaRa zegt
@menden: blij dat je ’t bevestigt. Ik vond de 200 altijd al aan de zware kant voor een offroader. Tweeënhalf ton and counting is eerder stevig te noemen.
knapzuur zegt
@antielectrischeautos: ..huuuuuuuuuuuuuuuuu.. hehhhhhh.. brrr.. I feel you!
SvenskaAeroplanAB zegt
@antielectrischeautos: beetje ouderwetse gedachte… De CVT’s worden ook meer en meer doorontwikkeld, dus dat is lang niet meer van toepassing. Zeker niet bij de Multi-Stage of E-CVT
antielectrischeautos zegt
@svenskaaeroplanab: geen idee wat er in de huidige toyota’s ligt zoals de Prius en CHR hybrid, maar dat vind ik toch echt vreselijke bakken, dat hoge toerental de hele tijd is gewoon vervelend, en ik houd van luidruchtige auto’s alleen moet er wel een verloop in het geluid zitten en niet 1 monotone brom
406_v6 zegt
@antielectrischeautos: die
CVT in m’n GS450h is geweldig!
Ik mis de volautomaat met koppelomvormer geen moment.
baklava zegt
Cvt hoort in een scooter, niet in een auto.
tenaci zegt
@baklava: oneens, zuiver beschouwd is het de meest ideale transmissie. Een lineaire versnelling die continu in de meest ideale overbrenging staat. Veel beter dan dat wordt het niet. Het past voor velen alleen niet bij het geluid wat ze gewend zijn, maar dat doet niks af aan de technische superioriteit.
BaRa zegt
@tenaci: Zolang de ketting het niet begeeft, tenminste ;-)
Dutchcarwizard zegt
@BaRa: ketting? Dat had alleen Audi.
Design_Driven zegt
Een bestaand platform voor monocoques en een ladder-chasis met starre assen (achter) gaan niet samen dus ik betwijfel of ze veel aan het TNGA-platform gaan hebben. Waarschijnlijk moderniseren ze het bestaande chassis gewoon, net als Mercedes heeft gedaan met de G-Klasse.
Ik vind de oudere versies meesterlijk maar de laatste paar generaties zien ze er niet uit (vooral de Lexus variant) en waren veel te zwaar voor het betere off-road werk. Wat dat betreft is er veel te verbeteren, zo goed off-road als mensen denken zijn ze namelijk niet lang meer. Ook ging het met de bouw kwaliteit behoorlijk achteruit. Maar het is goed te weten dat er toch een nieuwe komt. De toekomst van de Patrol bijvoorbeeld is nog heel onzeker.
Overigens las ik ergens anders dat de nieuwe LC in augustus van dit jaar wordt onthult. Ik ben benieuwd.
fanboy zegt
@sketcher: Ik snap ook niet hoe je dat TNGA platform met ladderchassis gaat combineren, dat slaat nergens meer op denk ik dan.
Offroad waren ze nog prima, zij het ietwat gehavend door lange wielbasis, gewicht, en beperkte ground clearance.
Maar je kan er nog steeds overal mee doorheen ploegen, ook met features op de 200 series zoals dat hij zelf uit kan vogelen welk wiel vast zit en zich los kan rijden.
Maar ik zou liever een goedkopere versie het bos in sturen.
willeme zegt
@sketcher: Je kan het wel degelijk combineren. Het enige nadeel is een hoog gewicht. De Land Rover Discovery 3 had een dergelijke setup.
Design_Driven zegt
@willeme: Dat was geen bestaand monocoque platform die ze met een ladder chassis gingen combineren maar nieuw platform. Dat is nog al een verschil, en het nut daarvan ontgaat me. Al de winst die je uit een bestaand platform haalt die je teniet foor het heel grondig te moeten veranderen.
Wat ze beter kunnen doen is het bestaande chassis verbeteren en de body wat meer monocoque achtige eigenschappen geven, zolals de D3 en D4 inderdaad.
emping zegt
Ik ga er ooit 1 halen in de Filipijnen. Ook nog redelijk prijzig maar zeker de moeite waard.
Dutchdriftking zegt
Kunnen ze de oude niet naast de nieuwe blijven leveren? Doen ze bij Mercedes met de G-klasse ook al even……
lekbak zegt
@dutchdriftking: de 70 serie is er nog voor diegene die een keihard werkpaard nodig heeft. Dat is een ontwerp uit de jaren ‘80, wat zelfs toen al vrij ouderwets en robuust was.
Dutchcarwizard zegt
@lekbak: ja gaaf!
E550 zegt
Ook in Rusland (een erg belangrijke markt voor de LandCruiser familie) is het aantal in 2019 gedaald. In 2018 werden hier nog 8400 200s (en 4653 Lexus LX) verkocht. In 2019 is dit gedaald naar 6940 200s (3657 stuks van de Lexus LX). Een kleine -17%. Maar nog steeds de topper qua verkopen in zijn segment.
Ook in de VS verkoopt dat ding minder, maar dan komt omdat de prijs van een 200 1% goedkoper is dan die van de LX.
nopetrolnofun zegt
Hij heeft ook wel alles tegen zich, van een 8 naar een 6 cilinder en dan ook nog het ingrediënt om autorijden zo saai mogelijk te maken, een CVT!
faithnomore zegt
Vraag me toch af hoe betrouwbaar die nu echt is. Vriend van mij heeft er 2 versleten. Klassieke diesel begon stevig te roesten op 250.000 km ( 8 jaar oud ofzo) , daarna d4d die op bepaald moment toch motorproblemen kreeg. Die ging weg door fiscaliteit.
cloverleaf zegt
De Landcruiser gaat overstag… Dat past ook wel bij een boot..
mopar zegt
Heb zelf een 100-serie en van wat ik heb gelezen is dat de beste versie die je kan kopen. Net genoeg elektronica om dagelijks mee uit de voeten te komen zonder dat je bang hoeft te zijn voor elektronische gremlins en een gewicht dat aanzienlijk lager ligt dan dat van de 200. In het terrein leggen de meeste nieuwe LC’s het dan ook af tegen zo’n 100 serie.
Vertaald zich ook in de verrassend hoge restwaarden. Een goed onderhouden 100 serie met lage km stand kost tegenwoordig al 20-25K. Voor een model dat in de basis al ruim 20 jaar oud is, is dat best hoog.
Dat de 200 niet zo goed meer verkoopt is logisch, ding is in het westen veel te hoog geprijsd. tegenwoordig is status voor die doelgroep het belangrijkst. Die willen liever gezien worden in een Range Rover, X7 of G(LS).
michaelcorleone zegt
De nieuwe Land Cruiser zit eraan te komen ben benieuwd.