Nog even over dit Stratos-geval dat vorige week plotseling overal op het internet kwam bovendrijven. Was het een eenmalig project? Is het niet meer dan een verbouwde Ferrari 430 Scuderia? Niemand weet het nog zeker, maar de laatste berichten wijzen erop dat Lancia wel van plan is de Stratos in productie te nemen. Wait, what?
Ook al zijn het nog onduidelijk foto’s, we kunnen toch wel zeggen dat het nu al een erg gaaf sportwagentje aan het worden is. We gingen er eerst nog vanuit dat de auto is ontworpen door Pininfarina, gebouwd in opdracht van Fenomenon Holistic Design. Het project is volgens Italiaspeed al een jaartje of vier bezig. En toen zat designer Jason Castriota daar nog. De man die onlangs is binnengehaald door Saab en onder meer verantwoordelijk is voor de Ferrari 599, Maserati GranTurismo en meer recentelijk; de Bertone Mantide (toen zat hij inmiddels bij Bertone). Hij schijnt de man te zijn die de 2e generatie Stratos voor het eerst op papier heeft gezet.
Een nog leuker nieuwtje is dat Lancia hier zelf flink wat aandacht aan besteed, en dat het niet alleen een project is van één petrolhead met heel veel geld. Nee, Lancia zou zelfs overwegen om ‘m gelimiteerd op de markt te brengen. Dat zou een welkome imago-boost betekenen, en de wereld gaat er meteen een stukje mooier uitzien. Maar nogmaals: dit zijn speculaties in een tijd dat media soms ietwat verlegen zitten om nieuws. Maar als het waar is: dank je wel, Lancia! Mochten er meer wilde verhalen opduiken over de automotive komkommer van 2010 dan houden we je op de hoogte. (via Car&Driver)
Nathan zegt
erg knappe wagen !
CBR600rr zegt
Wat een horrormobiel. Ik snap niet dat niemand in Italie ziet dat dit een gedrocht op wielen is. Mensen die zeggen dat deze auto mooi is zijn verliefd op de naam en niet op het uiterlijk van de auto, dunkt me!
SHFT zegt
@CBR600rr:
100% met je eens, de originele Stratos is een legende maar ik vrees ervoor dat ze het oude design nooit kunnen vertalen naar 2010. De foto’s die we nu al te zien krijgen zien er echt niet uit.
Zub-zero zegt
@CBR600rr: pffff je weet niet wat je zegt… tja je heb ze er altijd bij he??
ik ben blij dat er wel kenners zijn die weten dat het een heel bijzondere kar was/is!!
Thiii zegt
@CBR600rr: Het enige gedrogd op wielen ben jij hier met je oerlelijke japanse mainstaim brommertje, sukkel!
berg zegt
Dat de wereld er een stukje mooier gaat uitzien waag ik te betwijfelen, wel een stukje leuker iig.
waverider zegt
@CBR600rr cultuurbarbaar, ga autohistorie leren en snel
on-topic, als hij ook zo rijd als z’n illustere voorganger, in productie! en snel ;)
RickB zegt
@waverider:
Anti-retro…
Ga eens iemands mening accepteren, en snel!
Sebastian Cooper S zegt
Zoiets was een tijd geleden toch compleet ondenkbaar geweest!
Dit is toch fantastisch nieuws beste mensen, een NIEUWE Lancia Stratos, een legende die nieuw leven in geblazen wordt!
Something zegt
Vind het maar een lelijke wagen, beetje bernie&leepu creatie :-/
xilver zegt
@Something: Ik was net hetzelfde aan het denken…
Die wagen heeft een vrij strakke lijn langs de zijkant… maar alsjeblief ga er niet voor staan, die neus heeft gewoon verkeerde verhoudingen (of de rest van de wagen, het is maar hoe je het bekijkt).
strating zegt
Het is bijna te mooi om waar te zijn…
CBR600rr zegt
@ Waverider:
Dat die oude Stratos een legende is, betekent niet dat een nieuwe Stratos automatisch een mooie auto is. Als je een goede film ziet betekent dit toch niet dat het vervolg automatisch net zo goed is. Niets cultuurbarbarisme, maar gewoon een eigen mening, los van legendes dus!
alex79 zegt
Zou fantastisch zijn als er een nieuwe Stratos
De oude stratos was ook meer gebouwd op de praktijk dan op schoonheid, die enorme voorruit was bedoeld voor maximaal zicht naar voren, zicht naar achteren bomde niet, je ging tijdens rallies vooruit of zijwaarts. De neus lijkt wel geïnspireerd op dat Fenomenon Concept dat een aantal jaar terug ineens opdook.
forza! zegt
Zet ‘m maar voor de deur! Kek wagentje en een absoluut geslaagde reincarnatie van de oerstratos. Mét Ferraripower (ken uw klassiekers) precies zoals het hoort. Maar als Lancia ‘m zelf gaat uitbrengen gaat het ze niet helpen vrees ik. Kijk maar naar de 8C competizione. Bloedmooie bak, idioot gaaf geluid, precies zoals je wilt dat een Italiaanse volbloed eruit hoort te zien. En wat doet Alfa? Baseert de Mito op de looks van deze 8C (geen goede beslissing) en de Giulietta is nou ook niet bepaald een karakterbak (want optisch weer gebaseerd op voorgenoemde yuppenhokje). Wat gaat Lancia hiermee doen? Wat moet je in godsnaam baseren op de looks van een Stratos? Ik gun het ze van harte, ik draag Lancia zeker een warm hart toe, maar een limited edition coachbuilded 430 gaat ze niet helpen het imago op te krikken en fatsoenlijk geld te verdienen…Daarvoor moet weer een échte Lancia (Wordt het niet weer tijd voor een Integrale?) gebouwd gaan worden!
RickB zegt
En nu maar hopen dat die op kenteken word gezet onder het kopje: Kit-Car.
Ben ook benieuwd wat Ferrari er zelf van denkt, kan mij nog heugen dat ze nogal wat protest hadden om een verlengde F360?!
integralechubasco zegt
wie van jullie hier heeft er allemaal een petje op?
ontopic: fantastisch nieuws, een ferrari 430 met verdraaid korte wielbasis… niet raar opkijken als diezelfde gek besluit om rally’s ermee te kijken. Zeker een kroegmaat van Glickenhaus… :)
reggiane zegt
De ontwerpers uit Italië zouden toch ook een nieuwe Stratos kunnen teken zonder al te zwaar te leunen op de Stratos van vroeger.
Het lijkt wel of ze geen inspiratie meer hebben daar.
De oude Stratos was erg mooi (wel erg krap vanbinnen)maar anno nu mag er best eens iets geheel nieuws ontworpen worden.
integralechubasco zegt
kijken=rijden uiteraard…
reggiane zegt
Dat gezegd hebbende zouden ze zo een nieuwe 037 bij mij voor de deur mogen zetten :)
Bas zegt
YES!YES!YES!
Eindelijk….
toyotaprius zegt
Als een dergelijke klassieker, en dan doe ik de stratos nog lichtelijk te kort, opnieuw in productie wordt genomen. Dan heb ik eigenlijk een vraag.
In hoeverre, buiten het overeenkomende uiterlijk, zal deze auto het gevoel van de oude Stratos enigszins herleven? En eigenlijk ben ik het eens met reggiane, er wordt teveel naar het oude concept gekeken. Het gevoel van de oude stratis kunnen ze dankzij de hedendaagse wetgeving toch ook niet meer bereiken. Lijkt mij voer voor een interessante discussie.
de sjonnies zegt
Och, als dit concept Lancia weer op de goede weg kan helpen waarom niet.
Daarnaast was het in de tijd van de echte Stratos de Lancia Rally Directeur Cesare Fiorio die bij Ferrari mocht gaan shoppen voor de Dino V6 motor
Dus de link Ferrari – Lancia heeft zeker geschiedenis.
En de Stratos staat in mijn persoonlijke top 3.
En daar houden ze zwaar rekening mee in Italië !
PJ zegt
geen streling voor het oog, deze wagen :)
Ikke zegt
ik weet niet of het iemand is opgevallen, maar de zwarte is een ander model dan de witte, kijk maar naar het zijraam en het ontbreken van de spiegels, dit zou betekenen dat er meerdere bestaan en het dus niet om een enkele oplage gaat?
L=Fred zegt
@Ikke: ik denk toch, dat het dezelfde is, waarbij de witte (volgens mij is het grijs) de opgepoeste versie is (met een wrapje)
JPM zegt
Ah ze gaan toch niet dezelfde fout maken als met de 8C he? Niets gelimiteerde oplage, gewoon 80k euro maken en onbeperkt te koop gooien. 6 of 8 cilinders, lichtgewicht, achterwiel aangedreven auto’tje voor de gemiddelde manager van rond de 40/50 die betaalbaar plezier wil hebben en een echte nooit heeft kunnen betalen. Dan nog in een raceklasse meedoen wat publiciteit creeren en aansluitend een Lancia model uitbrengen wat het positief gecreerde Lancia gevoel oppakt wat deze 2e generatie Stratos achter heeft gelaten en HOPPA Lancia kan er weer tegenaan!
Marketing 101
Timmie zegt
Je mag er zeker zijn dat dit geforceerde speculaties zijn: om maar iets te zeggen… Nee, de belangrijkste reden dat zo’n ding niet op de markt komt, luistert naar de naam Sergio Marchionne. Die wil namelijk de hele boel bij de Fiat-groep saneren, geheel naar zin van de boekhouders. Of hoe Sergio “Marionet” Marchionne het zoveelste slaafje is van extreem kapitalisme.
Harry1994 zegt
Ik ben me bewust van de historie, maar dit is toch wel erg lelijk hoor..
Freewarefreak zegt
Als ie net zo vaak stuk gaat als die wit met groene stratos in dat filmpje van TopGear toen Jezza er mee reed.. dan is het misschien toch niet zo een goed idee..
_Eend_ zegt
@Freewarefreak: Dat ding waar Jezza mee reed was een replica.
P@trick zegt
Als deze in productie gaat…..verkocht :D!!!
Lancia Delta zegt
Ik vind dit studiemodel nou niet iets om direct voor te vallen.
Er moet m.i. nog wat aan gebeuren: middenstuk kan wat worden als basisvorm, de voorkant nog wat bijpunten en die rare plooi,achter op de auto, begrijp ik niet.
Bas-M zegt
Doen!!
vincenzo zegt
Zo zo de fietsenmakers weten wel weer hoe het werkt in de wereld van de auto. Toch vreemd dat nl geen industrie heeft….met de petjes hier zou je zo numero uno zijn.
integralechubasco zegt
@lancia delta
die plooi?… herinterpretatie van de dakspoiler bedoel je. Mooi stylingdetail als je het mij vraagt…
ferry832 zegt
De meeste mensen kennen de oude legendarische modellen niet van Lancia. Ze rijden nu in een Golf, Astra enz. rond en vinden hun merk helemaal geweldig. Of hun merk enige historie heeft intereseerd ze geen bal als ze maar mee lopen met de kudde. Gelukkig zijn er ook liefhebbers die zich juist afkeren van dit soort burgelijke auto`s.
De Stratos zou geweldig zijn. Of je hem nu mooi of lelijk vind het is een geweldig model met verhaal. Als Lancia deze in productie neemt mogen ze wat mij betreft direct doorgaan met een Fulvia, een 037, een S4 en uiteraard een Integrale. Ook een vervolg op de Dedra Integrale, de Thema 8.32 en de HF Turbo mag van mij direct gemaakt worden. Als dit gebeurd staat Lancia direct weer op de kaart voor de echte auto liefhebber.
Zub-zero zegt
@ferry832: jij weet waar je over praat!!
de sjonnies zegt
@ferry832:
’t zou idd mooi zijn als de nieuwe Delta er als Integrale zou komen. En een Martine Lancia fabrieksteam met Cesare Fiorio…… wishfull thinking ?
Maar heeft de Fiat groep nog centjes over met dat geld verslindende Ferrari F1 team?
ferry832 zegt
@de sjonnies: Natuurlijk heb je gelijk maar hoop doet leven. Het is al saai genoeg op de weg en iedere merk dat een type auto op de markt brengt met karakter of een verhaal is wat mij betreft van harte welkom.
Ik zou overigens ook liever zien dat Fiat geld zou stoppen in de race activiteiten van Alfa en eventuele rally activiteiten van Lancia. Momenteel schrijven beide merken geen geschiedenis en vraag mee weleens af hoe we over 10 tot 15 jaar over beide merken denken. Auto`s zoals deze nieuwe Stratos zijn dan wel memorabel maar als deze ook nog eens een Rally kampioenschap op zijn naam zou zetten wordt die onvergetelijk. Zou mooi zijn de oude Stratos kampioen en de nieuwe ook. Over wishfull thinking gesproken ! Ik ga maar snel weer aan het werk.
P.K. zegt
Doe die grijze maar direct hier op de oprit zetten! :D
Esprit_de_Flandre zegt
Legendarische wagens die hermaakt worden in een modern jasje kunnen hun voorouder nooit overtreffen. Dat komt omdat de marktsituatie volledig anders is. En omdat het pure commercie is.
Een kever, een mini, een 2CV, een 500, allen hadden ze één ding gemeen: Ze waren bedoeld om betaalbaar en bereikbaar te zijn voor iedereen. Zelfs een straatveger kon, als hij even zijn best deed om te sparen, zo’n eenvoudig goedkoop autootje kopen.
De nieuwe versies zijn stuk voor stuk TE duur en TE luxueus, wat het onmiddellijk degradeert tot snobkarretje. Daarnaast is het design voorspelbaar (het is dan ook retro hé) waar de originelen soms vrij radicaal waren, en bij lancering met ongeloof werden onthaald. Ook wordt de eenvoud, het praktisch en het nuttig zijn, waar de voorouders steeds in uitblonken (de gewone man had niets aan geld-kostende tierlantijntjes) overboord gegooid ten voordele van het design.
Laat de Oude Wijze Mannen met rust…
Groter formaat hier: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Lancia_Stratos_HF_001.JPG
de sjonnies zegt
@Esprit_de_Flandre:
Amen.
Zub-zero zegt
@Esprit_de_Flandre:
Amen.
toyotaprius zegt
@Esprit_de_Flandre: Helemaal mee eens! Mooi geformuleerd!
Fonkieee zegt
@Esprit_de_Flandre: Sorry maar uw uitleg klopt niet, lancia stratos was geen bereikbare wagen voor de gewone man. Het was een machtig race-instument net zoals zijn opvolger wellicht zal worden!
i-love-suv zegt
@cbr600. Voor iemand met een dertien in dozijn motor heb je een wel erg uitgesproken mening.
Sportiva-Italia zegt
Ik denk dat het goedkoper is een kit-car te kopen.. Zag er vorige week een staan op een site (http://www.lancia-stratos.nl/). Ziet er geweldig uit. Hier en daar wel onderdelen bij elkaar sprokkelen van andere merken, maar voor weinig geld (geen id wat ie kostte) een goed lijkende replica.
tvrspeedsix zegt
Die velgen KWIJL…………..,,,,,,,,
CBR600rr zegt
@ i-love-suv:
voor iemand die van voetbalvrouwenauto’s houdt heb jij ook niet bepaald een bescheiden mening. Tegenwoordig is het btw een gixxer750;)
rider zegt
laat maar komen. ziet er erg gaaf uit. hoop idd dat er onderhuids een 430 scuderia zit, dat beloofd wat. ookal gebruiken ze alleen de componenten, zoals de versnellingsbak, remmen en ophanging in combinatie met een eigen motor bv. zelfs dan nog is het een erg lekker ding.
integralechubasco zegt
@ferry832
fiat punto abarth doet het anders wel super in de s2000 rallykampioenschap. leuk ding ook om te zien…
corvettez06 zegt
dat er mensen zijn die dit serieus mooi vinden , maar oke over smaak valt niet te twisten.
Cantago zegt
@corvettez06: Ik vind dit er dus ook niet uitzien… Waar zijn de verhoudingen? Vond dat bij het origineel al niks maarja, als je hem vol plakt met stikkers en met 150+km/u over het zand joekelt dan zie je daar niks van;) Deze moet waarschijnlijk stilstaan in de file… Doe mij dan maar een Z06, die ziet er prima uit! (Ook al is hij half van plastic;))
de sjonnies zegt
@Cantago: Verhoudingen, wat maakt dat nou uit?
De Stratos was maar voor 1 ding op deze wereld gezet door Bertone, Fiorio en Mike Parkes : Lancia weer wereld kampioen rallies maken.
En kijk naar de ‘proportionele geschiedenis ‘
De Audi Quattro S 1
De Lancia 037
De Delta S4
De 205 T16 evolution
De Metro 6R4
De 5 Maxi Turbo
De Ford RS 200
Ze zagen er geen van allen uit stilistisch gezien; maar man wat gingen ze van kiet !
Cantago zegt
@de sjonnies: Dat is toch precies mijn punt? Maakt niet uit als je met 150+km/u over en door het zand vliegt. Maar WEL als je in de file staat en bekeken wordt! Dan heb ik liever een auto die er ook goed uit ziet. En als het om prestatie gaat, waarom dan een nieuw uiterlijk? Beter intern alles aanpassen toch? En verhoudingen niet belangrijk? Zeg je dat ook tegen je vriendin die plat van voren is maar wel een 2x grotere maat broek heeft dan jij? Of tegen een schilderij van 5x5cm dat een muur van 15 bij 4 moet vullen? Verhouding is alles!
integralechubasco zegt
@corvettez06
ik vindt een corvettez06 persoonlijk een ballenbak… no hard feelings…?!
ferry832 zegt
@integralechubasco: Ja, die ben ik vergeten. Echt een erg mooie rallyauto en een mooie foto. Zouden ze een straatversie van moeten maken. Dan denk ik niet aan de Abarth modellen maar echt een bijna kopie van deze Punto, net als de Integrale eigenlijk.
integralechubasco zegt
@ferry832
Ja precies, een soort homologatieversie, +/- 260pk, onder de 35000 euro, klein beetje luxe (leren bekleding/airco), rijk strooien met het abarth logo… ik koop hem blind :) maar dan wel in bluelord of yorkgreen… you know what I mean… ;)
corvettez06 zegt
ik vind deze lancia geen ballenbak want kom niet zo vaak bij de mac donalds als jij , maar vind hem gewoon totaal uit proportie thats it ,daarom zei ik ook over smaak valt niet te twisten, en nee hoor no hard feelings ?
integralechubasco zegt
@corvettez06
en jij kunt de proporties beoordelen aan de hand van een schimmige foto… het gaat jou helemaal niet om de proporties, je lult maar wat, net zoals je mcdonaldstheorie… maar goed, who cares…
hilbert zegt
Er wordt gesproken van een oplage van 1000 stuks, hoop het vanharte Lancia is het waard, na het 100 jarig bestaan zijn ze weer op de goede weg…
DaniR zegt
1000 stuks zijn denk ik zo op, wereldwijd gezien….
Nu alleen nog de delta integrale evo opnieuw in productie nemen en het feest is weer compleet ! :)