Of is er überhaupt geen sprake van een bubbel?
Immers kunnen we pas zeker vaststellen dat iets een bubbel wás als de prijzen als een kaartenhuis in elkaar zakken. Wat we wel kunnen vaststellen is dat de prijzen van klassiekers (en ’toekomstige klassiekers’) het afgelopen decennium ontzettend hard gestegen zijn. HAGI, een bedrijf dat zich bezig houdt met de klassiekermarkt, heeft een aantal indexen opgesteld waarmee sinds 2008 de waarde van klassiekers bijgehouden wordt. Ze hebben bijvoorbeeld de top-index, Ferrari-index en Porsche-index. De indexen die op 31-12-2008 nog waarden ‘100’ hadden, staan nu respectievelijk op ‘350,96’, ‘365,52’ en ‘348,22’. Oké, het zijn geen Bitcoin-achtige rendementen, maar een paar jaar in een 288 GTO rollen had je geen windeieren gelegd. Sterker nog: investeren in de juiste klassiekers had je meer rendement opgeleverd dan vrijwel alle andere investeringsinstrumenten.
Maar houdt dit fenomeen nog even stand? Dat is de grote vraag die eigenlijk niemand kan beantwoorden. Toch doet veilinghuis Coys dit wel. Zij denken dat het feestje nog even doorgaat. Voor wat het waard is. De hamer-afficionados hebben er immers alle belang bij dat de prijzen hoog blijven, zodat mensen enthousiast blijven over klassiekers. Binnenkort probeert Coys immers weer een paar pareltjes te verpatsen tijdens de Interclassics-beurs in Maastricht.
Goed, stel dat je het eens bent (wil zijn) met Coys, wat zijn dan handige auto’s om in te investeren? We zijn niet te beroerd om er even een AB top tip uit te gooien*. Je kan natuurlijk voor toppers gaan als de Ferrari 288 GTO en F40, maar die hebben al een enorme waardevermeerdering achter de rug. Dat is een beetje hetzelfde als nu nog in Bitcoin investeren terwijl je ook in Raiblocks kan investeren, of in andere technisch superieure munten met een veel lagere marketcap.
Dus wij zouden zeggen kijk eens naar 90’s spul. Steeds meer nieuwe rijken waren jong in de negentiger jaren en willen nu hun droomauto’s van toen kopen. Een Ferrari 456 GT bijvoorbeeld, een Clio Williams, een originele Aston Martin Virage, een Bugatti EB110, Mercedes R129 SL, of een Cizeta V16T. Meer tips over investeren in auto’s lees je HIER!
*De gegevens en informatie op deze website zijn uitsluitend bedoeld als algemene informatieverstrekking en zijn geen (beleggings)advies. Aan deze gegevens kunnen op generlei wijze rechten worden ontleend. Autoblog is niet aansprakelijk voor enige schade welke zou kunnen voortvloeien uit onjuistheid of onvolledigheid van gegevens op deze website.
sameshitdifferentday zegt
Er gaat wel meer klababber in 2018
itiswhatitis zegt
Zolang er maar weinig van zijn zal de prijs blijven stijgen. Je ziet wel dat klassiekers boven een miljoen niet meer zo hevig stijgen. Klassiekers tussen pak een beet 50.000 en 150.000 zijn nog lekker aan het stijgen.
alfablog zegt
Komen ze nu mee dat het misschien een bubbel is, heb ik net een 100% originele ongerestaureerde m635 csi op de kop getikt.
dirkv zegt
@alfablog: Bubbel of geen bubbel je hebt wel een serieuze prachtauto in je bezit!
Maak is een paar mooie foto’s en post ze op AB. Ik ben wel benieuwd hoor.
alfablog zegt
@dirkv: komt goed, denk van de zomer als hij dan klaar is. Banden zijn nog van 1985 bijvoorbeeld, zit wat werk aan dus.
dirkv zegt
@alfablog: De banden zijn nog van 1985?! Dan proef ik ook nog een mooi verhaal van hoe jij die auto heb gevonden. Ik hoop van de zomer een kleine reportage voorbij zien te komen op AB.
Succes!
alfablog zegt
@dirkv: dank je, komt vast goed.;-)
jens28 zegt
@alfablog: mijn achter banden zijn van 1992 en heb er dit jaar rustig 5000km mee gereden?
babybenz zegt
Hou alsjeblieft eens op met constant te suggereren dat die “bubbel” knapt, we weten het nou wel. Hoeveel van dit soort artikelen zijn het laatste jaar wel niet op AB geschreven?
beefcake zegt
@babybenz: laat maar op de pop zien waar het artikel je pijn heeft gedaan…
dirkv zegt
@babybenz: De bubbel is ook maar een bubbel, iedereen praat over allerlei bubbels.
Ooit knapt ook de bubbel bubbel;)
toyotaprius zegt
Ik hoop nog steeds een bedrag met 5 nullen te ontvangen voor de Prius!
bogey zegt
@toyotaprius: Hangt er maar vanaf waar je de komma zet.
toyotaprius zegt
@bogey: keuzestress!!
crosske zegt
Bubbel? Bullsh… okee dat sommige bedragen astronomisch zijn en idd, als we over 100’en % spreken over pakweg 9j kan dit wel eens serieus minderen. Maar dat neemt niet weg dat investeren in de juiste classic nog steeds een betere belegging is dan je centjes gewoon op de bank te laten!
desalen zegt
@crosske: dat zegt meer over de bank dan het investeren in de juiste klassieker…
Koop een koekblik voor €1000,- en verkoop ‘m binnen een jaar voor €1050,-. Heb jij al meer dan wanneer je die 1k op de bank had gezet.. ? dusssss
crosske zegt
@desalen: dus…? Wat jij formuleert is net wat ik bedoel ?.
shadowbroker zegt
@desalen: onmogelijk. Overzchrijvinf en schorsen kost je al bijna 80. Per auto, model, jaar wel anders
beefcake zegt
@crosske: dat is ook de hele reden (of in ieder geval een medebepalende factor) waarom klassiekers, huizen, whisky en god weet wat in een bubbel zitten: geld hebben kost geld. Wanneer de rentes gaan stijgen, zul je zien dat daar verandering in komt.
crosske zegt
@beefcake: tuurlijk… daarom kocht ik me ook een W108 Mercedes 280SEL. En natuurlijk ook omdat auto’s een passie zijn. Trouwens, mijn vrouw en ik kochten 2009 een loft @2.54% intrestvoet (variabel jaarlijks) en nu is die 0.90. Dus ook best goeie investering, niet? En de rentes op de bank zijn uiteraard daaraan gelinkt, en nog des te lager zelfs. Toen mijn ouders begin jaren 10% intrest betaalden, was een spaarrekening ook 8.5%…. duidelijk als pompwater…
crosske zegt
@crosske: begin jaren ’80 moest dat zijn…
raceface zegt
Ik denk niet dat er niets gaat barsten, ik denk wel dat de echt dure auto’s wel een beetje aan het maximale zitten nu en daarom minder hard stijgen. De toekomstige klassiekers zullen nog wel even doorgaan tot ze op een dag dezelfde legendarische status hebben als bijvoorbeeld een f40 of zelfs een 250gto
diablogt zegt
Zolang we voor vervoer volledig afhankelijk zijn van olie/benzine/diesel/kerosine klapt deze markt niet.
beefcake zegt
@diablogt: verklaar je nader.
Dutchdriftking zegt
Tja, alles wat nog enigszins betaalbaar is? E39 M5, golf 5 R32, Audi RS6 V10, 156 GTA?
xiran zegt
Volgende bubbel auto de evo 9
eefie zegt
Clio Williams, hmzz hier in het dorp staat er eentje weg te kwijnen. Toch eens informeren
desjonnies zegt
Ligt het antwoord niet bij ene Mario Draghi?
Die dit jaar -gotzijdank- met pensioen gaat?
Eigenlijk leven we in een economisch bijzonder ongezonde tijd met al dat gratis geld.
lekkaah zegt
@desjonnies: ik ben draghi moe
vrees alleen niet dat er iets veel ‘beters’ voor in de plaats komt, tenzij Duitsland haar zin krijgt maar dan heb je zuid-europa tegen je
mashell zegt
@desjonnies: dat ligt inderdaad aan Draghi en zijn lage rente. Op het moment dat de rente weer omhoog gaat worden andere investeringen interessant en zal de klassiekerbubbel langzaam leeglopen.
jack_abarth zegt
Het zou mooi zijn als de W201 eindelijk eens de status zou krijgen wat deze wagen verdiend. Bij de e30 is het ook gelukt, maar waarom blijft de W201 dan toch een turkenbak. (No offence naar de Turkse gemeenschap, het gaat om de term)
Senne zegt
@jack_abarth: De e30 rijdt gewoon een stuk sportiever, de w201 heeft vergeleken met de e30 een wat “wollig” weggedrag.
De e30 is sneller, lichter en persoonlijk ook veel mooier…
dwfc zegt
Een oldtimer koop je om mee te rijden en uit passie. Dan verlies je nooit.
Als je wil speculeren kan je winnen maar ook verliezen.
Vraag en aanbod, lage rentes, hoge beurswaarderingen, alles heeft zijn impact.
Doch is er wellicht nog een toekomst voor hij/zij die wil speculeren op oldtimers.
Stel dat we binnen 15 a 20 jaar allen op een alternatieve aandrijving rijden, dan worden deze wagens misschien toch nog meer waard. Alleen moet je dan nog aan brandstof kunnen tanken…
Aan de jongen generatie hier aanwezig, waag nu een gokje en koop alvast een young – of oldtimer.
peug zegt
@dwfc: een oldtimer moet je inderdaad kopen uit passie. Ik ben 21 en heb vorig jaar een oldtimer gekocht. Denk als ik tot men 50ste wacht de kans er al in zit dat het te laat is om nog te beginnen met deze hobby..
ThomasBol zegt
Ik heb nog ergens een Saxo 16V met de volledige historie onder een dikke laag stof staan. Als ik zie wat het icoon 205 GTI tegenwoordig doet, laat ik die Saxo nog wel even staan. *hope*
desjonnies zegt
@thomasbol:
Nee, geen hoop maar een feit.
Momenteel verdwijnen ze rap en komt het ‘heb ik altijd gewild maar kon hem toen niet betalen’ moment eraan. Wel af en toe de motor rond laten gaan want die blokken willen vast gaan zitten.
smartye36 zegt
Gelukkig heb ik oldtimers en een youngtimer omdat ik het leuk vind om ze te bezitten en om in te rijden en niet voor het geld en eventuele waardevermeerdering.
1965 cadillac sedan deville, 1975 kever en een 1999 735i als youngtimer/daily
heat59 zegt
@smartye36: meld de Deville aub aan voor Mijn Auto….!!!
maotje zegt
Zo lang de rentes in de kapitaalmarkt laag blijven. Zal er nog niet veel gebeuren.
ericc zegt
Ik heb lang overwogen om een old-timer te kopen maar België wordt onvriendelijker per jaar wat old-timers betreft. Antwerpen en nu ook Brussel weren vervuilende auto’s (diesel onder euro 4 en benzine onder euro 1) mogen deze steden niet meer binnen. In 2020 gaan ze de regels verstrengen. Ga ervan uit dat andere minder grote steden zullen volgen.
Daarom overweeg ik eerder een auto (Cayman, Z4, SLK,…) van rond 2010 te kopen. Kan nog meerdere jaren mee zonder dat ik me zorgen moet maken of ik een stad in mag of niet. Deze wagens hebben niet de charme van een old-timer of zelfs young-timer maar dat terzijde.
futse zegt
@ericc: langs de ene kant begrijp ik je volledig (ik woon in Gent centrum, qua auto-onvriendelijkheid kan dat wel tellen….). Langs de andere kant, een oldtimer koop je toch niet om mee in een centrum van een stad te gaan rijden? Daar rijd je mee naar de zee of de Ardennen. En wil je in t centrum een terrasje gaan doen, neem je toch gewoon je dagelijkse auto. Of de bus.
86ts zegt
@futse: Idd, maar je moet er ook nog uitgeraken, uit die stad. Woon eveneens in Gent centrum en heb m’n (toen) uitstekend gelegen garage voor de oldtimer na de invoering van het nieuwe verkeersplan moeten opgeven omdat “simpelweg” wegrijden gepaard ging met een gas-boete…
jack_abarth zegt
@86ts:
Heb je een fatsoenlijke trekauto? Dan zou ik gewoon een auto-ambulance kopen. En om ze echt dwars te zitten met draaiende motor achterop rijden :P
futse zegt
@jack_abarth: da’s waar natuurlijk. ik heb geen oldtimer meer, maar ben weer aan t uitkijken naar iets leuks voor er bij, en dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Ga me toch eens informeren bij de stad. Of mss na de verkiezingen in 2018, die groenen gaan daar toch niet blijven zitten? ;-)
koentag zegt
@futse @ericc: ik woon ook in het auto-onvriendelijk Gent. Poosje geleden mijn 730i e32 moeten verkopen met pijn in het hart, het werd te duur. Nu 159 (benzina…), geen straf moet ik zeggen. Nog Gentenaars op Autoblog?
T5Power zegt
Het is dan wel geen klassieker en zelfs geen youngtimer, maar zelf ben ik onlangs gezwicht voor een Audi RS4 cabriolet van 2007 en met slechts 100.000 km op het klokje. Ik was op zoek naar een “auto voor erbij” maar wilde niet met bakken afschrijving geconfronteerd worden en als het even kan zelfs een bescheiden waardestijging de komende jaren. Waarom een RS4 cabriolet en geen sedan of avant? Van de cabriolet zijn maar 1.507 exemplaren gemaakt (niet zo gek met een – Nederlandse – nieuwprijs van 130k) .
Op de bank krijg ik niks voor mijn geld en bijkomend voordeel van een auto is dat je kan genieten van je geld. Bovendien kan ik voor dit deel van mijn centjes niet in de verleiding kan komen om er hele gekke dingen mee te doen :-)
heat59 zegt
@T5Power: maar zo’n Audi kost je toch een vermogen aan verzekering wegenbelasting en onderhoud?
T5Power zegt
@heat59:
Ik heb een (Duits) seizoenskenteken waardoor ik er alleen tussen 1 april en 1 november mee mag rijden. Dat scheelt uiteraard een hoop qua wegenbelasting en verzekering. Onderhoud is ook prima te doen, bij de Audi specialist. Hetgeen hij me kost heb ik er wel voor over hoor, zeker wanneer de afschrijving dan ook nog eens nihil of zeer bescheiden is.
kawasawasaki zegt
Zodra er (grote) waardestijging plaats vindt, zonder dat daar fysiek aanleiding toe is, ontstaat een bubbel. Als de waarde vervolgens daalt, gebeurt dat zelden langzaam, maar vrij plots en heftig. De bubbel klapt.
Als je kunt voorspellen wanneer de bubbel klapt, dan ben je een potentieel rijk man (m/v).
Auto’s kopen en verkopen voor winst is hartstikke leuk, maar zoals zovaak is gebleken, zijn het niet meer de liefhebbers die de handel bedrijven, auto’s opknappen, auto’s rijden. Wegzetten als belegging is en blijft eeuwig zonde.
Whisky is ook een fantastische belegging. Maar ik kan het me ook niet opbrengen de flessen vol te laten staan.
npdw zegt
Ik denk dat het geen bubbel is – oude auto’s worden simpelweg niet meer gemaakt en ze worden dus steeds schaarser. Vraag = aanbod! Zolang je nog benzine kan tanken zit het wel goed. Evt in de toekomst ombouwen naar electrische aandrijving of waterstof?
aquila2003 zegt
Prijzen stijgen en dalen nu eenmaal. Als ik de prijzen van series 1 etypes vergelijk op Interclassics Brussel 2017 en 2016, zakten ze in 2017 met gem. 20k. Maar om nou altijd maar te spreken van bubbels die gaan klappen vind ik te makkelijk. Vergeet niet dat we het hier hebben over zeldzame objecten, die steeds zeldzamer worden.
futse zegt
K denk trouwens dat de Bugatti EB110 ook al gaan vliegen is. Er wordt binnenkort een geveild door RM Auctions, geschat op 750.000$ tot 950.000$… De supercars uit die jaren zitten al volop in de bubbel. Nu ja, gesteld dat er een bubbel is natuurlijk ;-)