Het lijkt er wel op dat de hot hatch gaat uitsterven. Want ook deze briljante Hot Hatch krijgt hoogstwaarschijnlijk geen opvolger.
Het is misschien we de beste auto ooit bedacht: de Hot Hatch. Natuurlijk, je kan heel erg kort door de bocht zeggen dat het een hatchback is met een grote motor, maar daar doe je de auto te kort mee. Een goede Hot Hatch kan namelijk alles. Ze zijn praktisch, snel en geweldig leuk om te rijden.
Ze beginnen ook telkens zeldzamer te worden. Meer en merken laten dit segment voor wat het is. Sterker nog, merken als Alfa Romeo, Citroën, Lancia, Mitsubishi, Nissan, Renault, Subaru en Volvo hebben hun C-segment hatchbacks al lang uit productie genomen. Laat staan dat er nog hete versies van zijn.
Gaat de Hot Hatch uitsterven
De toekomst voor de GTI lijkt ten einde zijn gekomen. Opel en Peugeot hebben geen snelle versie meer van respectievelijk de Astra en 308. De Ford Focus krijgt geen opvolger (dus de Focus ST ook niet) en met een vanafprijs van 80 mille is de Honda Civic Type-R volkomen kansloos.
Maar er is meer slecht nieuws, want ook de Hyundai i30 N zit aan het einde van zijn latijn. Dat meldt Hyundai N chef Albert Bierman tegen het Australische Car Expert.
Hij zegt dat de Hyundai i30 N weliswaar een opvolger krijgt , maar dat dat geldt voor de i30 N Sedan, ook wel Elantra N of Avante N genaamd. Die sedan-versie is in Azië, Zuid-Afrika en Amerika behoorlijk populair. De hatchback is vooral een Europese aangelegenheid. En in Europe zijn de uitstooteisen die eraan komen (Euro7) dermate streng, dat het niet haalbaar is voor Hyundai om een goede hatchback voor een goede prijs te bouwen.
Opvolger niet uitgesloten, gaat wel even duren
Het heeft er ook mee te maken dat de Theta-motor (de 2.0 viercilinder) aan zijn einde loopt. Hyundai maakt de overstap naar de 2.5T viercilinder voor de Elantra N, i30 N Sedan en Avante N. De i20 blijft nog wel eventjes. die maakt gebruik van de 1.6 T-GDI die we kennen uit een hele hoop andere Hyundai’s.
Uiteraard moeten we dan in Europa kijken naar een elektrische variant. Volgens Bierman is dat een logische optie. Het issue is echter wel dat er eerst een goede en betaalbare elektrische C-segment hatchback is waarover Hyundai N dan zijn plasje kan doen.
Het zal nog wel even een tijdje duren voor het zo voor is. Wel staat er een N-versie van de Hyundai Ioniq 6 op de planning, maar die zal waarschijnlijk een kleinigheidje duurder zijn. Maar het lijkt er wel op dat de hot hatch gaat uiterven, het zal wellicht alleen voorlopig zijn.
Meer lezen? Dit zijn 9 recente en zeer gelimiteerde hete hatchbacks op een rij!
Polo Fun zegt
Dat mag natuurlijk niet gebeuren he. Net nog de scooters in Rotterdam en nu UIT heel europa. Alles moet er uit blijkbaar. Wat moeten de mensen als alternatief naar voren brengen? De hothatch is voor mij nog lang niet uitgestorven. Al mijn wagens waren bijna hothatch. Erg? Mijn volgende zou eigelijk ook een hothatch moeten zijn.
Michel-GR zegt
De laatste echt leuke hothatch heb ik gelukkig en die zal ik ook helemaal oprijden
Computer Freak zegt
De Hot Hatch is al uitgestorven. De hot hatch was een betaalbare snelle lichte hatchback. Een auto die je als twintiger makkelijk kon kopen en verzekeren.
En dat bestaat niet meer.
Friez zegt
Ik zie genoeg twintigers in hot hatches rijden in Amsterdam Nieuw-West en op de Coolsingel in Rotterdam ;-)
AudiRS zegt
Apothekers kunnen ze vaak wel betalen idd.
werf76 zegt
Ho ho, vergeet de twintigers niet die in de zorg werken.
Dutchdriftking zegt
Mijn hoop is toch gevestigd op Stellantis. Als de gewone modellen allemaal elektrisch zijn dan een elektrische Astra OPC/308 GTI/Giulietta QV. Dikker uiterlijk, knap interieur, fijn onderstel en net een beetje meer vermogen. Moet toch prima kunnen?
petroldrinker zegt
Alles wat leuk is kwa mobiliteit word door de EU de nek om gedraaid, wat een geweldige instantie is dat toch zeg, een geweldige downies instantie wel te verstaan
steephh zegt
@petroldrinker
Hoe kóm je er überhaupt bij dat de hatchback niet meer gebouwd mag worden dóór de EU? Er is geen enkel direct verband. Auto constructeurs kiezen er zelf voor om deze niet meer te bouwen.
En als ik al je andere reacties lees, volgens mij krijg jij het nog voor elkaar wanneer je relatie uit is, daar de schuld van te geven aan de EU haha!
petroldrinker zegt
Nou de eu maakt die achterlijke eisen zoals euro7, alle merken zien daar gen brood in ivm de kosten (logisch) dus is het toch echt EU dat het verknalt, als zij niet die domme eisen hadden, konden ze gewoon door zoals ze bezig waren…
En idd, ik heb een bloedhekel aan de EU, al altijd gehad ook dat ik mij herinner, en niet omdat ik niet voor 1 eu ben en open grenzen etc, maar omdat ze zich met dit soort onzin bemoeien en allemaal achterlijke wetten gaan bedenken en voorschrijven (hallo klimaatakkoord!)
steephh zegt
@petroldrinker
Oké en wat heeft dat precies met de hatchback te maken? ;-)
Zou het ook gewoon kunnen dat er veel meer vraag vanuit de markt is naar cross-overs? En ja, ook ik vind dat jammer.
steephh zegt
Awh :-( Zat de afgelopen maand te kijken naar een Ford Focus ST 2.3, Nondeju, wat is dát een gave hot-hatch.
Maar uiteindelijk toch gegaan voor een Ford Focus 125pk SW’uit 2007, (gezien de weinige km’s die ik maak en niet de beschikking over een eigen oprit).
Ohja sorry @willeme heb nu toch geen advies meer nodig :-) Wie weet over een paar jaar weer eens! Of wie weet wordt het dan gewoon een wat ouder hot-hatchje!
Onehp zegt
@willeme er was één BEV hot hatch. Snel genoeg, goede handling en, belangrijkst, niet te zwaar. Jammer genoeg ver voor zijn tijd vooruit. Als kersje op de taart was ie rwd.
BMW i3s, ‘kerb weight’ was net onder 1300kg, ongehoord licht voor een BEV vandaag de dag.
Jammer genoeg is mijn huidige HH net iets te leuk om hem voor i3s op te geven, de dag dat er weer een goede BEV HH komt waar je zelf nog een (rally)rijder mag zijn, koop ik hem graag…
sabrerator zegt
Sinds een maand heb ik mijn eerste Hot Hatch. Mocht ook wel eens op mijn 52e…
Een lekkere superzeldzame Rover 200 BRM. Inmiddels ben ik redelijk verslaafd aan dit pretmachientje. Loeiend tot 7000 toeren, maar ook praktisch en comfortabel. Gewoon een briljant ding.
Hoop hem nog lang in mijn kleine Britse collectie te houden.