De cijfers van de Russische autofabrikant zijn niet om over naar huis te schrijven en dus schuift grootaandeelhouder Renault haar Dacia-topman naar voren.
Momenteel verkeert Rusland in een flinke economische crisis en daar heeft ook de grootste autofabrikant van het land, AvtoVAZ oftewel Lada, onder te lijden. Maar volgens insiders is het niet alleen de crisis die debet is aan de slechte cijfers, ook topman Bo Andersson zou niet de juiste koers varen. Onder zijn bewind moesten liefst 20.000 Lada-arbeiders op zoek naar een andere baan, iets waarmee de Zweed en voormalig GM-topman zich niet populair maakte.
Ongetwijfeld onder druk van Renault-Nissan, dat een meerderheidsbelang heeft in AvtoVAZ, is nu Nicolas Maure naar voren geschoven. Op dit moment is de Fransman directeur van Dacia en staat hij tevens aan het hoofd van Renault Roemenië. Wie weet kan Maure van Lada net zo’n succes maken als Renault destijds deed met het Roemeense Dacia. Net als Lada was dat merk voorheen zeer sterk gericht op de thuismarkt, daar waar het nu in heel Europa goede verkoopcijfers weet te noteren. En net als Dacia, lijkt ook Lada klaar voor een Europese comeback.
Met de Vesta en de X-Ray nog fris in het leveringsprogramma, moet het voor Maure mogelijk zijn om Lada uit het slop te helpen. Zeker als de binnenlandse economie ook nog wat aantrekt. Bovenstaande auto is trouwens de Lada Largus, inderdaad, een Dacia Logan MCV van de voorgaande generatie. De kans dat meer Dacia’s een Lada-badge krijgen, lijkt bij deze ineens weer iets groter geworden.
mercedesclk350 zegt
Denk dat je je best kunt doen maar de Lada badge is de helft van het probleem (geldt niet voor Rusland)
lekbak zegt
@mercedesclk350: als ze een oude dacia als lada verkopen voor nog minder geld gaat het vast aanslaan.
Zodra het merk weer iets is kan je met eigen modellen beginnen en wat meer marge pakken.
potjak zegt
@mercedesclk350: Wat dacht je van Skoda en Dacia? Dan kan het ook met het merk Lada. Het merk Lada is daarbij in het westen een veel sterker merk dan Dacia ooit geweest is.
Dutchdriftking zegt
Ach, waarom niet?
eelco74 zegt
Opvallend genoeg is het weer een (ex) GM manager die een merk aan de rand van de afgrond weet te brengen.
desjonnies zegt
@eelco74:
precies wat ik dacht !
martinus zegt
@eelco74: Bij GM Europe zelf hebben ze ook de afgelopen 17! jaar niet de noodzaak zelf gezien om winst te maken, of [url=http://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png]betrouwbare[/url] auto’s te bouwen.
martinus zegt
@martinus: *betrouwbare
Esprit_de_Flandre zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Lada terug naar Europa halen is zeker een mogelijkheid en met goedkope modellen met Renault-techniek is het zeker verkoopbaar. Ik vraag me wel af wat dat gaat doen met Dacia, want interne concurrentie. Zeker als het gerebadgede Dacia’s zijn.
En laat ze de Priora maar thuis houden. Die was al hopeloos verouderd toen ie nieuw was, en nog 110 heette. Alleen de Vesta en Xray komen in aanmerking voor een Europese introductie. Klein beginnen.
Maar in feite is de Europese markt van heel enkel belang meer in autoland. Als ze echt willen groeien, gaan ze zich moeten populair maken in China en India…
pomoek zegt
@Esprit_de_Flandre: De Vesta is een leuk autotje, daar zou ik geen problemen mee hebben, schijnt ook behoorlijk populair te zijn in Rusland.
pinut187 zegt
Kan zeker wat worden: de 2101 en de Niva hebben beide toch wel een cultstatus en daarmee hebben ze al twee troeven in hun hand. Van de Niva komt al een opvolger en van die 2101 zou ik een leuk kek retro autootje ontwikkelen met 1 snelle versie zodat het voor ons ook nog enigzins interresant is. Verder ontwikkel je vooral goedkope maar zeker ook wat opgefriste modelletjes die aan elkaar hangen met meuk die Renault nog ergens op de plank heeft liggen. Met die modellen ga je de aantallen mee halen.
henkhupelschoten zegt
Laat GM de boel opkopen, budget merk onder Opel/vauxhall en feest in Rusland. Moet lukken met die xray. Ziet er in ieder geval goed uit. Prop er voor de kostenbesparing die 3 cilinder uit de corsa in en klaar. Goede 3 cilinder is dat trouwens!
E550 zegt
@henkhupelschoten: GM is juist aan het vluchten uit Rusland. De Chevrolet modellen zoals de Cruz zijn al weg. Alleen de tahoe, camarro en corvette zijn over. Opel is ook bijna weg.
henkhupelschoten zegt
@e550: Juist om die reden, Lada blijft gewoon Lada maar in Europa valt het onder de paraplu van Opel.
martinus zegt
@henkhupelschoten: GM Europe is keihard vertrokken uit Rusland.
Betrouwbaarheid is nogal belangrijk voor de Russische autokopers,
Zeker met de Russische wegen, wil je niet een auto kopen die in West Europa al met gemiddeld 300.000 Km rijp is voor de sloop.
lekbak zegt
@henkhupelschoten: laat GM alstublieft van alle merken af blijven. Als er één autofabrikant is waar ik absoluut gèèn vertrouwen heb ik het management is dat GM wel.
Hooguit dat ze iets snappen van hoe het aan de andere kant van de plas werkt, maar hier zijn ze echt waardeloos. En dan heb ik het dus helemaal niet over de auto’s…
awesome zegt
Dacia gebruikt al oude interieurs van Renault als blueprint, maar dan met goedkope materialen.
Als Lada nog verder onder prijs gaat zitten, worden de dashboards dan van hout of baksteen? Afhankelijk welke van de 2 het goedkoopst ingekocht kan worden?
potver7 zegt
@awesome: Als ze gewoon auto’s gaan bouwen die er een beetje als een moderne auto uit zien, dan zal het al snel een stuk beter gaan. De meeste auto’s die ze in de afgelopen 20-30 jaar hebben uitgebracht zien eruit alsof ze zijn ontworpen door een eerstejaars student van de kunstacademie in Omsk met industrieel ontwerpen als bijvak.
pomoek zegt
Volgens mij is er nog steeds een markt voor super goedkope auto’s in Europa, A la 2CV, daar zou Lada zich op kunnen richten, ze hebben natuurlijk al de naam goedkope saaie auto’s te verkopen, dan kost het minder moeite om daar goedkope hippe auto’s van te maken. Deze stond geloof ik ooit ook op autoblog, het is in ieder geval een smakelijke transformatie: http://www.autoevolution.com/news/old-lada-niva-with-custom-front-and-rear-fascias-looks-like-an-awesome-offroading-unicorn-95761.html 90 pk renault motor erin en gaan met dat ding.
Dan iets nieuws bedenken: Een Lada versie van de Renault Zoe, uitgekleed modelletje aanbieden voor € 15.000 zonder die belachelijke Renault accu huur, kan best wel wat worden denk ik.